Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk Trendline (2013)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk Trendline |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2013 |
| Jaar van aanschaf | 2013 |
| KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
| KM-stand laatst | 49.000 km |
Auto van de zaak
- 49.000 km
Ik rij nu sinds ongeveer een half jaar in deze auto. Vanwege een nieuwe baan kreeg ik nu beschikking over een auto van de zaak en dat betrof deze Golf 1.2 TSI bluemotion met 105pk.
Hiervoor reed ik in eigen beheer een Golf 4 2.3 V5 de 170pk versie.
Eerste indruk:
De auto werd me netjes schoon en als nieuw afgeleverd hoewel een ex collega er al een jaartje in had gereden, zodoende ook de kilometerstand. Hier was echter niks van te merken. De auto komt zeker van binnen strak over, geen onnodige poespas, overzichtelijk, intuitieve bediening en het infotainment systeem is overzichtelijk.
De uitvoering die ik rij heeft geen parkeer sensoren en helaas ook geen schakelaars op het stuurwiel, dat laatste vind ik wel een gemis, de sensoren mis ik niet zo omdat ik best aardig kan inparkeren.
Dat de auto maar voorzien is van een 1.2 liter motor gaf me van te voren het vermoeden dat het niet al te vlot zou rijden maar na een ritje was me al duidelijk dat dat zeer mee valt! De GTI mk4 waar ik in reed was wel wat sneller maar die GTI was ook een behoorlijk stuk zwaarder. Dat heeft VW wel slim gedaan door de nieuwere auto's wat lichter te maken, scheelt toch weer!
De auto komt erg vlot van z'n plek en is meer dan competent voor menig inhaal actie. Wat me ook zeer mee valt is de acceleratie boven de 100 wat het voor snelweg gebruik ook een stuk comfortabeler maakt.
Je merkt trouwens wel dat het een kleine geblazen motor is. Je moet wel goed opletten met schakelen want als je onder het toerental komt waar de turbo wat doet dan merk je echt dat het een pietepeuterig motortje is maar in de praktijk werkt het prima. Er is ook een 85pk versie van deze auto maar dat lijkt me toch wel heel weinig.
Uitrusting:
De uitvoering die ik rij is redelijk kaal. Afgezien van het infotainment systeem zitten er geen zaken als regensensoren, parkeer sensoren stuurknoppen etc op.
De faciliteiten die er aanwezig zijn, werken goed. Kleine details zoals het simpele navigatie paneel tussen de klokkenwinkel vind ik erg handig, de klimaat bediening is erg goed maar er zijn wel een paar kanttekeningen.
De Navigatie werkt weliswaar uitstekend, de traffic info werkt bijvoorbeeld echt heel goed waarbij problemen op de route feilloos worden gezien en omheen wordt genavigeerd. Hij is wel heel erg langzaam. Eenmaal ingesteld is dat niet erg maar irritant is het wel, ook als je bijvoorbeeld de kaart wilt verschuiven etc. dan is het onwerkbaar traag. Daarnaast zijn de kaarten (maar dat is natuurlijk mijn fout, nog niet laten updaten) echt achterhaald, gebeurd me regelmatig dat ik volgens de navi "offroad" ben of dat hij helemaal de kluts kwijt is omdat een weg inmiddels anders ligt.
Een ander puntje van kritiek (voor zover het kritiek is), betreft het start-stop systeem.
Het is een handbak en de motor valt alleen stil wanneer je de versnelling in z'n vrij zet en de koppeling los laat. Misschien ligt dat aan mij maar bij het stoplicht ga ik gewoon naar z'n 1 en hou ik de koppeling ingedrukt.
Als ik bij de parkeergarage kom waar ik parkeer en dan even uitstap om de deur open te doen valt de motor ook uit maar moet je hem weer handmatig starten.
Overigens is de 1.2 TSI motor wel wat luidruchtig naar mijn mening, wat blikkerig/schreeuwerig maar 105pk uit een 1.2 liter motortje is natuurlijk best veel.
Qua comfort is er verder niks mis met de auto, de stoelen zijn prima stevig, bieden voldoende steun en instel mogelijkheden (hoewel de ouderwetse draaiknop voor de rugleuning wel erg zwaar gaat).
Opberg ruimte is er ook zat in mooi verborgen vakken onder bijv. de bestuurdersstoel, middenarmsteun, bekerhouders die écht goed werken(Compliment!)
Gebreken:
Na een kilometer of 15000 er bij te hebben gezet heb ik nog geen noemenswaardige gebreken kunnen ontdekken.
Wel merk ik bij verkeersdrempels dat de voorvering kraakt, dat heb ik met meer Golfjes meegemaakt, ik heb het idee dat het de toplagers van de vering is maar zeker weten doe ik dat niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens

Volkswagen Golf GTE (2016) - Op de rollenbank

Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion – 2015 – 438.010 km - Klokje rond

Praktijkverbruik Volkswagen Golf 7: welke motor is de zuinigste?




