Volkswagen Eos 2.0 TDI (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Eos 2.0 TDI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 142.500 km |
KM-stand laatst | 189.361 km |
VW Eos
- 171.000 km
Nadat ik vorig jaar tijdens onze vakantie een dag in een Renault Megane CC had gereden werd ik enthousiast over het concept cabrio rijden en toch de beschikking hebben over een "stalen dak".
Nu ben ik geen liefhebber van franse auto's (betrouwbarheid) en moest ik dus op zoek naar een ander merk. De VW Golf cabrio was mij bekend. Stoffen dak voor wat mij betreft geen optie.
De VW EOS was voor mij nog onbekend en mijn interesse was aangewakkerd na het zien van foto's. Nu was ik dus goed op weg. Een VW, check. Een cabrio, check. Opvouwbaar dak, check. Maar gezien het aantal km 's was ik ook nog op zoek naar een TDI. En ja hoor deze waren ook op de markt. Uiteindelijk heb ik een VW Eos 2.0 TDI met rood lederen bekleding op de kop weten te tikken. En verder alle denkbare opties die toen (2006) beschikbaar waren.
Tot nu toe heb ik ongeveer 30.000 km gereden in de Eos en motorisch niks geks meegemaakt. Na 10.000 km de Eos laten tunen bij Ziptuning, van 150 pk naar 177 pk.
Verbruik Eos stad/snelweg ongeveer 1:16,5.
Enig minpunt op dit moment is de corrosie aan de buitenspiegels. Deze zijn dusdanig aangetast dat ik deze moet laten vervangen. Wat mij al met al zo'n €500,= gaat kosten. Heb een klacht naar VW gestuurd en ben benieuwd of deze in behandeling wordt genomen.
onverwachte onderhoudskosten
- 189.361 km
Zoals eerder geschreven waren de buitenspiegels in slechte staat deze heb ik beide laten vervangen, kosten €400,-. Meer dan waard want elke keer als ik in de auto stapte ergerde ik mij er aan.
Afgelopen jaar is een duur jaartje geweest. Het volgende laten vervangen, Distributieriemset + remblokken voor. Riemwissel was waarschijnlijk bij 96.000 km gewisseld. Dus voor de zekerheid maar aangepakt.
Daarna met de cabrio naar Italië geweest, geen problemen.
In september nog naar Zweden/Noorwegen. In Zweden kreeg ik problemen met de accu deze was op. Had ik kunnen weten want gaf al problemen voordat ik weg ging. Nieuwe accu gekocht bij VW-dealer in Enköping en geholpen door een nederlands sprekende automonteur. Verassend. Verder probleemloos.
Vorige maand kreeg ik problemen met een koppelingspedaal die bleef hangen. Daarna te lang door gereden en met pech langs de weg (na 17 jaar VW mij nog nooit overkomen) weggesleept. Uiteindelijk bleek niet alleen de koppelings-hulpcylinder kapot maar is preventief de complete koppelingsset vervangen (inclusief vliegwiel).
Hoop nu weer een tijdje vooruit te kunnen want het onderhoud was wel erg duur het afgelopen jaar. Denk niet dat het te wijten is aan de VW zelf, blijf het een betrouwbare merk vinden.
Laat de lente maar komen kan het dakkie er weer af.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.