Volkswagen Eos 2.0 16V Turbo FSI (2007)

autoreview

Volkswagen Eos
Volkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen EosVolkswagen Eos

Signalement

UitvoeringEos 2.0 16V Turbo FSI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst16.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 16.800 km

Hiervoor heb ik (ook in de lease) 4 jaar lang in een Ford Mondeo 2.5V6 GHIA Executive met Durashift automaat gereden, totaal geen verkeerde auto, begrijp me niet verkeerd, maar de EOS is toch van een andere klasse. De afwerking, het gevoel dat je bij de auto krijgt en de uitstraling. Het is allemaal kwalitatief net een tikkie beter. Wat dat betreft is ook iedere vergelijk dat ik kan maken tussen de EOS en de Mondeo gemaakt. Beide zijn uit een heel ander segment voor een heel andere doelgroep.

Ik heb voor mijn keuze viel op de EOS in de volgende auto’s test gereden om daarna mijn keuze te maken:
- Ford Focus CC (Titanium)
- Astra Twintop (Temptation Turbo)
- Peugeot 307 CC (2.0-16V 177pk)
- Renault Megane CC (T 165 Serie Limité)

De volgende auto’s heb ik wel in de overweging voor mijn keuze meegenomen, maar geen proefrit in gemaakt :
- Volvo C70 (2.4i Kinetic)
- Audi A4 Cabriolet (1.8T)
- Saab Cabriolet (lineair anniversary)

Ik wilde een maximale leaseprijs betalen van 900 euro (ex. BTW en brandstof) per maand (4 jaar 100.000km). Dat staat ongeveer gelijk aan een auto van 50.000 euro. Het moest een 4-sits, full-options, cabriolet zijn, omdat mijn 2 meisjes (mijn vrouw en anderhalf jarige dochtertje) ook altijd mee moeten. Daarom het bovengenoemde lijstje. Natuurlijk zou ik ook graag in de nieuwe BMW CC gereden hebben, maar die was gewoon te duur en viel voor mij daarom af.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik de laatste jaren een sterke hang ben gaan ontwikkelen naar duitse auto’s en dan met name die van het VAG concern. Wat Audi produceert vind ik buitengewoon schitterend. De nieuwe SEAT lijn is prachtig en de nieuwe Passat en Golf zijn ook niet te versmaden. Maar het feit dat ik 4 jaar lang in een Mondeo heb gereden en daarvoor 4 jaar in een Impreza GT Turbo bewijst dat het bij mij niet alleen maar duitse auto’s is wat de klok slaat (alhoewel de Mondeo toen wel in Duitsland werd gefabriceerd :-).

Waarom heb ik dan niet voor de genoemde auto’s gekozen? De Focus CC viel na het zien van de auto op de AutoRAI begin maart dit jaar eigenlijk al af, omdat deze bijna geen beenruimte achterin had en ik vind het model niet mooi, maar ik ben toch een proefrit gaan maken. Ik moet zeggen, de CC stuurt heerlijk en de 2 liter voelt pittig aan, maar het uiterlijk van de auto en de te krappe ruimte voor de passagiers op de achterbank lieten voor mij de Focus af vallen. Dit zelfde verhaal kan ik voor de Mégane opschrijven. Hier was de beenruimte nog krapper en de achterkant te hoog, maar ook het zwabberen van de auto in flauwe bochten vond ik niet aangenaam. Dan de 307CC. Ik moet zeggen een schitterende auto, die met de 177PK motor super rijdt, maar ook hier is de achterkant net te hoog voor een echte coupé en ik stootte bij zowel in als uitstappen met mijn hoofd tegen de A stijl (ja, ik ben een ezel en stoot mij 2x aan dezelfde steen). Die voorruit zit zo ver boven je hoofd als je open rijdt, dat je, gewoon voor uit kijkend, niet de indruk heb dat je in een cabriolet zit. De Astra Twintop met Turbo motor vond ik ook een schitterende auto, die heerlijk reed en gezien zijn prijs had ik deze ook bijna gekozen boven de EOS, maar zijn, voor mij te, hoekige uiterlijk en de al eerder aangegeven ‘hang naar auto’s van het VAG concern’ deed me toch besluiten voor de EOS te gaan. De Saab, de Volvo en de Audi kan ik in 1 adem noemen. Ik zou ze misschien zelfs liever gereden hebben dan de EOS, vooral de A4 (mooiste 4-sits cabrio, buiten de super cabrio’s, aller tijden, ik ben zeer benieuwd naar de A5), maar voor 50.000 euro heb je voor deze auto’s het instap model en ik heb ook nog een full-options eis.

De specificaties van mijn EOS:
- 2.0 T-FSI (jawel, met de rode i)
- Kleur: Pearl Black
- Bekleding: Vienna Cornsilk-Beige leer
- Option Pack: Pack Ambiente Aluminium
- Windscherm
- Licht en Zicht pakket
- 18’ Chicago velgen
- Sportondersel

Smaken verschillen, maar ik vind het uiterlijk van de auto zeer geslaagd. Zowel open als gesloten is de auto een plaatje. De door Webasto ingenieus ontwikkelde dakconstructie maakt het mogelijk om bij ieder weertype de juiste overkapping te gebruiken. Achter de handrem zitten 2 knoppen. Een grote metalen knop in U vorm en in die U zit een kleine zwarte knop. Met de grote U bedien je het gehele dak, met het kleine zwarte knopje het schuif-/kanteldak. Het openen en sluiten van het dak is (vooral voor kinderen) een hele belevenis. Het lijkt soms wel of ik in een aflevering van de transformers terecht ben gekomen, de bijbehorende zoemgeluiden incluis. Ik heb geen parkeersensoren op de auto, daar vind ik mezelf een te goede chauffeur voor :-), maar door het ontbreken daarvan, moet ik bij het converteren van coupé naar cabrio wel oppassen dat er zich geen objecten binnen een halve meter achter mijn auto bevinden. Met parkeersensoren zou ik daar geen rekening mee hoeven houden, want deze detecteren of de kap wel of niet genoeg ruimte heeft om geopend te worden. De kap kan ook niet worden geopend als achter in de kofferbak het speciale compartiment waar binnen zich dan nog spullen mogen bevinden, in verband met de ruimte die het dak in de kofferbak in zal nemen, niet gesloten is.
Kofferbakruimte is alleszins redelijk, zeker met gesloten kap, maar door het skiluik is het mogelijk om ook met open dak nog een kinderbuggy mee te nemen. Echt een uitkomst. De buggy moet je er dan wel in leggen als de kap nog gesloten is, want als de kap open is, is er nog een opening van ongeveer een meter bij 20 centimeter waardoor je je spullen in de achterbak kan bereiken.

Het dashboard is goed overzichtelijk en vooral ’s avonds door de blacklight verlichting schitterend om naar te kijken. Het licht en zicht pakket is echt een aanrader als optie op de auto. Regensensoren zorgen er voor dat ruitenwissers automatisch aan gaan als het gaat druppelen. De lichtsensor zorgt er voor dat automatisch de lichten aan gaan als je door een tunnel rijdt of als het donker wordt buiten. Als het ’s avonds donker is en je komt aangelopen bij je auto is het een feest om de auto te ontgrendelen. De auto wordt dan volledig in het licht gezet. Ook bij uitstappen in het donker blijft deze verlichting nog voldoende lang branden.

De met Vienna leer beklede sportstoelen zitten perfect en zijn in alle standen te verstellen. Ze zitten zelfs nog beter dan de stoelen in de Mondeo en daar heb ik 4 jaar lang geen klachten over gehad. De lendesteun is helemaal naar wens in te stellen. De stoelen geven in iedere situatie voldoende steun. Mijn vrouw is wat kleiner en die had in het begin wat moeite met de vrij lange zitting, maar ook zij heeft de juiste stand van de bestuurdersstoel gevonden. Het hele interieur straalt een en al luxe uit.

Ik vind de EOS met 16 of 17 inch velgen net een beetje te iel op zijn pootjes staan. Daarom heb ik voor de 18 inch chicago velgen met 235 brede banden gekozen. Volkswagen levert bij deze maatvoering af fabriek het sportonderstel. De auto staat daardoor iets lager, oogt veel dikker en hangt subliem in de bochten.

Ik noemde mijn dochter al eerder. In de Mondeo zat zij in een universele kinderstoel op de achterbank van de auto. Een kinderstoel met aan de onderkant en achterkant een constructie waar de standaard autogordel door heen kon. In de stoel zat mijn dochtertje vast middels in de stoel bevestigde riemen. In de Ford was daar genoeg ruimte voor, maar achter in de EOS staat deze stoel te kolossaal en zit m’n dochter zo ver naar voren dat ze met haar voetjes tegen de passagiersstoel zit. Dit heeft me doen besluiten tot de aanschaf van de door VW geleverde kinderstoel met Isofix bevestiging. Deze past perfect en de gewone autogordel kan ik nu gebruiken om haar vast te zetten in haar stoel. Veel makkelijker allemaal.

De 2.0 T-FSI motor rijdt heerlijk. Van een echt turbogat merk je eigenlijk niets, zeker niet in vergelijking met het turbogat van de motor van bijvoorbeeld een Impreza GT Turbo. Trekkracht is door het hele toerenbereik voldoende aanwezig. Nu is een coupé-cabriolet bij uitstek geschikt voor het betere cruise werk, maar ook een tussen- of stoplichtsprint is wel eens lekker om de kracht van de T-FSI motor te voelen. Een vrachtwagen inhalen op de snelweg is geen enkel probleem, je bent er zo voor bij. Ik heb het nog niet kunnen testen in Duitsland, maar ik weet zeker dat met gemak de door VW voor de EOS opgegeven topsnelheid van 237 km/u gehaald wordt. Hij is niet zo snel als de hot-hatchbacks en sportwagens van deze wereld, maar wel snel genoeg om het een zeer snelle auto te noemen. Mocht ik sneller willen, kan ik bij VW de auto nog laten chiptunen. Daarvoor is een door volkswagen eigen chiptuning programma beschikbaar, maar ook PON de importeur levert ABT tuning met behoud van garantie.

Ik heb bij de auto ook het optionele windscherm genomen. Als het wat kouder is buiten, is het handig om dit scherm te gebruiken, maar in de lente en zomer is het scherm eigenlijk niet nodig.

Al met al is de EOS een rasechte volkswagen. Hij voelt oer en oer degelijk aan. Ik moet het er de komende 4 jaar mee doen, maar dat zal zeker geen straf zijn :-)

PROBLEMEN

  • 16.800 km

Bewerkt: 14-10-2008
-------------------
De problemen met de lekkages zijn verholpen. De leasemaatschappij heeft een expertise bureau in de arm genomen en de auto bij Autovroon in Amsterdam laten repareren. Alles is nu weer lek vrij en dan is de wereld meteen een stuk mooier :-)

Het probleem bleek hem dus echt in de rubbers te zitten. Deze zijn voor de hele rechter kant nu vervangen en dat heeft geholpen.

Ik ben weer blij met de EOS. Van die lekkages wordt je echt niet vrolijk.

Bewerkt: 23-07-2008
-------------------
- Rammels
- Water blijft in dorpels staan.
- Lekkage aan het dak. Water blijft staan vlak achter passagiersstoel.

Op 21 april 2008 heb ik bij Volkswagen dealer Wittebrug in Den Haag de rubbers van mijn Volkswagen EOS laten nalopen en waar nodig herstellen, omdat ik iedere keer als ik mijn deuren opende na een regenbui een enorme plas water over mijn schoenen kreeg. In de dorpels bleef namelijk na regen water staan, dat niet goed werd weggeleid. Ook heb ik toen een aantal rammels uit de auto laten halen. De auto rammelde nogal op een oneffen wegdek. Dat hoort niet bij een auto van net geen 50.000 euro.

Op 20 mei, de rammels waren toen al weer terug, merkte ik dat er achter de passagiersstoel en enorme plas water was komen te staan. Het water was nu dus niet meer de dorpels in gelopen, maar gewoon de auto in. Ik heb toen gebeld en kon op 4 juni bij de Express service de auto laten controleren. Daar konden ze zo direct niets vinden en ik heb een vervolg afspraak gemaakt voor 12 juni. Ik wilde eigenlijk ook weer naar de rammels laten kijken, maar ik had zoiets van, ’laten ze nu eerst dat lek maar opsporen, de rest komt later wel’.

12 juni ben ik de auto weer gaan halen en was er van overtuigd dat men nu toch eindelijk het lek wel boven had, maar nee hoor. Afgelopen weekend (19/20 juli) rook het heel muf in de auto. Ik vroeg mijn vrouw het matje achter de passagiersstoel op te tillen en schrok me rot van wat ik daar aan trof. Een grote schimmel partij. Het heeft de afgelopen tijd heel veel geregend en de auto is dus weer gaan lekken. Mijn vrouw heeft de grootste moeite gehad om alles weer schoon te krijgen, maar dat is nog steeds niet helemaal gelukt.

Maandag 21 juli 2008 belde ik VW Wittebrug en ik kon pas Woensdag 30 juli daar terecht. Dat is bijna 2 weken verder!

Ik heb goed de balen van de hele zaak. Ik heb het gevoel dat ik in een viskar rond rij. De auto kostte op 300 euro na 50.000 euro, dat is zo’n EOS absoluut niet waard.

Is er iemand die weet hoe ik misschien van het leasecontract van deze EOS af kan?

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.