Volkswagen Corrado VR6 (1990)

autoreview

Volkswagen Corrado VR6 (1990)

Signalement

UitvoeringCorrado VR6
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst9.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ombouw klaar, nu eerst genieten

  • 9.000 km

Na 2 jaar te hebben gereden met een ein 93-er Corrado VR6, welke ik had gekocht met een kapotte motor, en dus nu een 2.8l blok in zat, begon de karosserie aan alle kanten best te roesten. In eerste instantie was ik van plan de karosserie gewoon netjes proberen te houden (voor zover mogelijk.)
Tot ik deze karosserie aangeboden heb gekregen voor een erg schappelijke prijs. De karosserie was opnieuw gespoten, er zaten alleen geen bumpers, motorkap en de verkeerde spatborden bij. (G60 spatborden, gezien ik toch echt een VR6 man ben, moest ook het plus onderstel er weer onder passen.)
Deze karosserie heb ik dus over genomen, en heb in 2 weken tijd, deze 2 auto’s naast elkaar staan gehad, en langzaam maar zeker alles over gezet. Het mooie van deze ombouw, vind ik, is dat je vrijwel niet kunt zien dat het niet geheel origineel is. Alle plaatwerk delen kloppen, de lampen kloppen, het onderstel is het goede. Het enige waar het aan te zien is, is dat de kofferbak groter is dan die van een ‘originele’ Corrado VR6, en uiteraard het bouwjaar.
Mijn auto heeft nu dus maar een 55l tank, op zich wel jammer, maar het voordeel is date en keertje vol tanken nu wel iets minder zeer doet. Dit in combinatie met de 6-bak die ik er onder heb gehangen, heb ik nog steeds makkelijk het bereik wat een originele Corrado VR6 met z’n 5-bak had.

Mijn auto is dus niet echt standaard te noemen. Om de aanpassingen maar even op te sommen:
-63,5mm rvs uitlaat. (gelukkig wel een stille.)
-288mm remmen voor. (zijn op de latere Golf 3 VR6 geleverd, toen werd de Corrado niet meer gemaakt. Deze remmen vind je tegenwoordig nog op de Polo GTI en de Caddy om maar 2 te noemen.)
-Volkswagen Motorsport VSR. Speciale inlaatbrug voor de VR6 motor, deze haalt de koppelcurve ongeveer 800 toeren naar beneden. Ideaal om er iets mooier mee te toeren, je hoeft hem veel minder in de toeren te jagen om best vlot te zijn.
-6-bak. Heb uit Duitsland een versnellingsbak gehaald welke 1:1 uitwisselbaar is met een originele versnellingsbak. De eerste t/m vijfde versnelling zijn identiek aan de originele bak, en de 6 ligt er mooi bovenop. Scheelt me bij 120km/h toch nog eens zo’n 500 toeren. Wat bij mij vertaalde in een daling in het verbruik van ~10%
-Koude loop regeling. Iets wat in Duitsland veel op VR6 motoren toegepast word. Deze maakt de koude loop (welke bij een VR6 extreem rijk is) een stukje armer. Hierdoor is de katalysator eerder op temperatuur, en neemt de lambda regeling (zuurstof meting in de uitlaat) eerder over. Dit scheelt ook aanzienlijk in brandstofverbruik. In Duitsland word dit beloond met een ‘upgrade’ naar de Euro2 norm, wat daar een halvering in de wegenbelasting is. In Nederland is het enige voordeel de reductie in brandstof verbruik.
-Powerflex onderstel rubbers.
-Koni schokbrekers met Eibach veren (30mm verlaagd)
-Stahlflex remslangen. Deze laatste 3 delen waren weliswaar niet nodig, maar geven de auto wel een heerlijk sportief gevoel. De remmen voelen zich nu heel direct aan, en door de rubbers communiceert de auto ook beter als origineel. Het nadeel hiervan is wel dat geluid wat meer naar de binnenruimte komt. Gelukkig is het geluidsniveau vrij laag.
- ’96 ABV motor. Deze heb ik via het internet gevonden. Een motor welke al 15 jaar lang stil stond in een Golf 2 Syncro project wat nooit af is gemaakt. Omdat het een ’96-er motor is, heeft deze de lichtere krukas poelie, grotere olie terugloop kanalen etc. de laatste generatie VR6 dus. Deze heb ik echter wel omgebouwd naar de oudere electronica, zodat ik mijn inlaatbrug nog kon gebruiken. (anders had de gasklep er niet op gepast.) Maar het mooiste van deze motor is dat deze bij de inbouw maar 2000km gelopen had. (was aan de nokkenassen ook wel te zien, deze waren nog niet gepolijst door de klepstoters) Dus kan van een VR6 genieten die zo fris rijdt als toen ze 20 jaar geleden uit de fabriek kwamen rollen.

Maar al met al is de auto dus niet geheel origineel meer. Maar het is geen overdreven tuning project auto. Ik heb de auto altijd dagelijks gebruikt voor woon werk verkeer. (dit was toch 70km per dag.) en dat was best leuk te doen. Nu staat de auto wat meer stil ivm auto van de zaak. ( Volkswagen Caddy. ) echter heeft de auto wel een setje winterbanden, en zal deze ook het hele jaar door wel af en toe op de weg te zien zijn.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.