Volkswagen Corrado G60 (1989) #4

autoreview

Volkswagen Corrado

Signalement

UitvoeringCorrado G60
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Positieve punten:

Voor deze Corrado was ik nog in het bezit van een Golf 2 GTI maar was na 3,5 jaar tevreden rijplezier toe aan wat anders.
Ik was erg gecharmeerd van de lijnen en het model vd Corrado tevens stond de ’luxe’ mij wel aan, ook staat hij erom bekend dat hij behoorlijk sportief is.

Deze Corrado komt uit 1989 maar zo ziet hij er absoluut niet uit. Deze auto is in 1995 ingevoerd uit duistland (zoals velen) en heeft sindsdien een ware makeover gehad. De auto is in 2005 compleet overgespoten tevens is er gelijk een bodykit op gekomen. De carrosserie is gecleaned van logo’s, type namen, stootlijsten, zijknippers etc. Auto is 40/60 verlaagd voor een betere wegligging. Ook zijn er meteen nieuwe 17inch wielen onder gekomen.
Het originele interieur was grijs maar is vervangen door een zwart exemplaar.
De motor is verder origineel, behalve het luchtfilter.

De luxe wat deze auto bied en is wat mijn vorige auto miste. De auto is voorzien van een elektrisch pakket (ramen/spiegels/schuifkanteldak). De auto is best wel ruim en praktisch de achterbank kan je op klappen zodat er redelijk wat ruimte ontstaat. De achterklep is groot zodat er toch nog redelijk grote dingen vervoerd kunnen worden.

Wat betreft het rijgedrag. De auto stuurt direct en trefzeker en ligt als een trein in de bocht (mede door verlaging) de stoelen zitten comfortabel en zijn goed te verstellen. Schakelen moest ik even aan wennen. Vooral naar zijn twee schakelde ik nog wel is mis. Hij schakelt ook een beetje hakerig maar daar valt mee te leven want hij maakt wel dat mooie klik klak geluidje. Verder is het dashboard overzichtelijk en alles zit waar het moet zitten zoals bekend van VW. Verbruik valt mee ik rijd toch gemiddeld zo’n 1:10 a 1:11 dat vind ik zeer meevallen voor een auto als deze.

Minder positieve punten:

De lage zit in de auto is op zich lekker maar zorgt voor slecht overzicht aangezien de c-stijl bijzonder groot is. De auto is best snel maar zeker niet sneller dan mijn vorige (golf2 GTI 16v) dus valt een beetje tegen.
Zeer veel rammels en ratels in het interieur erg irritant. Stuurt best wel zwaar maar dit kan ook komen doordat er een ander stuur in zit icm 205 banden. Reageert niet zo snel op het gas, moet een beetje op gang komen maar als hij eenmaal gaat dan gaat ie wel.
portierramen sluiten matig, waardoor soms rammels en windgeruis ontstaan.

PROBLEMEN

problemen:

Ik had de Corrado ongeveer 3 weken in bezit en toen hoorde ik een rare zachte ratel uit de motor. Auto naar de garage gebracht en bleken de drijfstanglagerschalen met te weinig olie te hebben gedraaid, gelukkig was ik er op tijd bij om eventuele schade aan de krukas te voorkomen. De carterpan was (waarschijnlijk door een drempel) ingedeukt waardoor de olie niet goed bij de lagerschalen kon komen. Pech dus. lagers/caterpan/keerringen/pakkingen/olie etc laten vervangen. Kosten €500,-.

Alles wat elektrisch is gaat vroeg of laat een keer stuk op zich geen hele dure reparaties als je gebruikte onderdelen gebruikt (nieuw is niet te betalen), bij mij ging de elektromotor van het rechterportier raam stuk en de computer incl knopje vd achterspoiler. Ook het dakraam schoof niet meer weg (bekende corrado kwaal),die kon alleen nog maar omhoog (hij was al een keer gereviseerd) Ook vertoont de schakelaar van de achterruit verwarming kuren.
dit koste mij ongeveer €250,- euro om te repareren ik heb het dan wel zelf gedaan maar was zeer veel werk.!

Ik kocht de corrado met 176000km op de teller hij staat nu op 182000km
hieronder een rijtje wat ik tot nu toe heb vervangen of gerepareerd:

* drijfstanglagers incl carterpan/keringen/olie/oliefilter etc.
* brandstofleiding preventief ivm brandgevaar (bekend corrado probleem)
* schuifkanteldak gereviseerd (2e keer)(duur !!)
* elektromotor portierraam vervangen
* storing elektrische deurvergrendeling verholpen
* spoiler computer vervangen incl schakelaar
* schokdempers achter (versleten en moesten vervangen worden )
* uitlaat rubbers moesten vervangen worden
* remvloeistof ververst icm kleine beurt
* banden uitbalanceren en uitlijnen ivm trilling stuur
* onderlip voorbumper vervangen ivm scheuren (drempels)
* startmotor gereviseerd
* stuurpomp vervangen
* verder nog wat kleine dingetjes die niet echt noemenswaardig zijn

Heel veel mensen klagen over de G-laders (meestal mensen die nog nooit een G-lader hebben gezien) maar mijn G-lader doet het nog steeds uitstekend, hij is dan ook zo’n 10000km geleden gereviseerd. Zolang de G-lader om de 50 a 60000 km wordt gereviseerd door iemand die weet waar-ie mee bezig is, dan is er niks aan de hand.
Verder is het blok ijzer sterk het is dan ook in principe de welbekende 1.8 8v van vw maar dan met G-lader dit zijn zeer betrouwbare motoren. Het zijn meer de sensoren en aanhangsels aan de motor + alles wat elektrisch is wat voor problemen kan zorgen.

Zie voor typische corrado kwaaltjes : corrado forum en corrado club nederland (CCN) hier zijn ook aankoop tips te vinden.

conclusie:

Mooie/sportieve auto, als alles werkt en er geen mankementen zijn is het een top auto om in te rijden. Je rijd absoluut exclusief want je ziet steeds minder mooie Corrado’s.
vereiste is wel bij deze auto dat je twee rechter handen hebt, veel geduld en een goed gevulde portemonnee want deze auto’s vragen bovengemiddeld veel onderhoud.

update: 25-8-07

ik heb er weer 5000km meer op de klok bij gereden en de stand staat nu op 186000km dit is echter niet zonder problemen verlopen helaas.
De motor begon op een gegeven moment een raar tikkend geluid te maken bij accelereren. na enig speurwerk bleek het uitlaat spruitstuk lek te zijn, gescheurd.
dit bleek een bekende kwaal te zijn van deze auto. uitlaat spruitstuk vervangen incl alle toebehoren en de rare tik was verdwenen. (was wel een tijd rovend en priegelwerk om het te vervangen)

het werd ook weer eens tijd voor een nieuwe apk. hier kwamen echter ook wat dingen aan het licht. ik merkte al dat het stuurgedrag vd auto anders was geworden (zoekerig) en het bleek dat de draagarmrubbers en de toplagers versleten waren. ook de voorste motorsteun was nodig aan vervanging toe (compleet gescheurd)
het volgende heb ik dus moeten vervangen:

2 draagarmen compleet (voorzorg)incl alle rubers etc.
spruitstuk ivm co2
stabilisator stangetjes
achter remklauwen (handrem stuk)
wiellagers achter
remblokken achter
motorsteun (geen apk punt)
toplagers schokbrekers voor
uitlijnen
lambdasonde
startmotor (maakte raar geluid)(geen apk punt)
en nog wat kleine dingetjes zoals vloeistofjes etc.

verder bleek later de accu te zijn overleden (dure grap €110 voor nieuwe)
en de blower deed het alleen nog maar op stand 4 dit bleek een microtempje te zijn die doorgebrand was kosten €0,70 en een beetje priegelwerk.

al met al heb ik dus weer aardig wat kosten moeten maken om deze corrado op de weg te houden. hij rijd nu weer heerlijk,nieuwe apk etc. Nu maar hopen dat de onderhouds kosten de komende maanden binnen de perken blijft.

1 ding is zeker een corrado kopen is geen probleem, maar hem in goede staat van onderhoud houden is een dure aangelegenheid.(was toen der tijd topmodel van vw en dus ook dure onderdelen en complexe techniek) maar als alles naar behoren werkt een vorstelijke auto om in rond te mogen rijden. en de corrado is tegenwoordig een exclusive verschijning, en exclusiviteit brengt altijd kosten met zich mee.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.