Volkswagen Bora 1.9 TDI 90pk (1999)

autoreview

Volkswagen Bora 1.9 TDI 90pk (1999)

Signalement

UitvoeringBora 1.9 TDI 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf214.760 km
KM-stand laatst240.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Bora TDI 66kw

  • 215.540 km

Spontaan overgestapt op een VW BORA 1.9 TDI. (66kw). Moest wel want mijn civic is uit elkaar gevallen. Die vervelende corrosie toch!


De keuze:

Ik heb wel eens een ritje gemaakt in een SEAT Leon en Altea van een vriend van mijn broer. Telkens weer een TDI, en ja dat heeft me altijd doen verlangen naar een TDI. Nu mijn Civic behoorlijk rijp is voor een demontage bedrijf kon ik eindelijk eens voor mijzelf een TDI aanschaffen.
Ik het internet op, en ik bleef pardoes steken bij een VW Bora TDI. Ik had ook een Audi A4 kunnen kiezen of een Seat Leon etc... Maar de verkoper heeft prima foto's op internet gezet zodat ik de auto van vele kanten kon bekijken.
Eenmaal bij de handelaar kon ik mijn vreugde wel inslikken omdat ik nog moest gaan onderhandelen voor de prijs. Vanbinnen in mij was ik aan het springen van plezier, en kon niet wachten om de Bora over te schrijven op mijn naam. Precies auto naar mijn wens.
Waarom ik op Sedans en coupe's val komt door die verrekte kofferbak. Zo mooi simpel oer auto design. Gewoon recht toe recht aan zonder fratsen. Daar hou ik van.

En nu dan kan ik elke dag heerlijk met mijn Bora TDI rijden. Genieten!
TDI is wat ik toen in een ritje al opmerkte als een heerlijke krachtbron, nu een feest voor alledag.

Problemen hoop ik niet te krijgen natuurlijk, maar het kan altijd natuurlijk.
De Bora is een wereld van verschil met de Civic. Nu komt de Civic over als een slome herriemaker die spoort als de ziekte bij slecht wegdek
en de Bora als een ingetogen koersvaste tempobeul (ik overdrijf wel een beetje nu). Dat VW zogoed is overtreft al mijn verwachtingen. Ik verwachte een gewone degelijke auto meer niet, maar mijn Bora biedt meer dan ik ooit had durven dromen. Wat een luxe! Zelfs mijn base uitvoering.
Ik moet wel meedelen dat het beginners liefde is. De verliefdheid is mede ook doordat de kleur van de auto een persoonlijke lievelingskleur is. Altijd al gek geweest van groen metaliek van de merken VW en Audi. Tja, zo ben ik tevreden over Honda, en nu ook van VW. Misschien zijn er nog andere merken waarvan ik nog niet weet dat die mij goed zullen bevallen.

Voor de twijfelaars die ook een Bora TDI op het oog hebben, kan ik in deze review meedelen dat het een prima auto is. Wel zullen er slechte en goede exemplaren zijn, maar dat heb je altijd met tweedehands auto's.

De echte plus punten vindt ik dat je voor een basis uitvoering heel veel luxe hebt, een degelijke auto met een goed presterende zuinige turbo diesel motor (verdelerpomp- met dank aan Def).

De minpunten vindt ik de hoge wegenbelasting wat toe te schrijven is aan de staat, en de schadelijke uitstoot van roetdeeltjes wat diesel gerelateerd is.
Door het plezier wat ik aan mijn Bora beleef is het moeilijk om minpunten te noemen. Ik heb de auto pas en dan zie ik de zwakke plekken niet. Sorry!

VW. nooit gedacht dat mij dat zogoed zou bevallen. Nu begrijp ik wel waarom er zoveel van verkocht worden. :)

Bij mijn waardering heb ik aan gevinkt dat ik misschien weer een auto van hetzelfde merk koop.
Waarom? Omdat Audi en Seat ook TDI's hebben, dus veel VAG plezier. Skoda ook, maar door bepaalde dingen slaat de ballans meer door voor VW, Audi en Seat. Imago psychologie? Denk het wel.

update over mijn ervaring met een oude Diesel die

  • 225.600 km

Tja, nog steeds zo trots als een pauw op deze Wolfsburger.

Superlatieven zijn op z'n plaats.
Toch probeer ik dan ook wat nadelen te posten om de lezers niet te laten vermoeden dat ik baan heb als verkoper bij de Volkswagen dealer.

Het schakelen gaat wat hakerig, en vooral naar de 1 gaat stroef. Maar, ja ik vindt het voldoende en mijn Bora is al 11 jaar oud. Liever had ik een 105pk versie gehad, terwijl de 90pk ook daadwerkelijk na 11 jaar ook nog daadwerkelijk 90pk is, en de auto nog steeds keurige verbruikscijfers laat zien.

Soms kraakt de carrosserie even.

Er was laatst een achterlicht lampje kapot, toen branden de andere achterlicht lampje gelijk ook niet meer en dat in het donker. Een vriendelijke mede automobilist wees me op de defecte achterlichten. Dank u nog daarvoor!

Voorlopig blijf ik nog in deze auto rijden. Daarna ga ik toch nog iets lekkerders halen in de vorm van een Audi A4 TDI of een Seat Leon TDI zo rond de 140pk met veel newton meters trekkracht.

Update.

  • 232.104 km

Het werd wel weer eens tijd voor een update.

Olie verbruik: Niks.
Mankementen: Piept soms bij het rijden op de autobaan.

Ik denk dat de schokbrekers niet meer zo piep zijn. Ik heb plannen om nieuwe dempers te laten monteren.

Verbruik: Als ik rustig rij dan ziet het verbruik er gunstig uit. 930km op een tank van zo'n 44 liter.
Rij ik ruiger dan kom ik uit bij zo'n 860km - 870km. Met het nieuwe rijden kom ik een kleine 100 kilometer verder op een tank - in een tank. Maar dat rustig tuffen werkt me soms op de zenuwen en dan wil ik daarna weer normaal lekker rijden. Zomer - winter verschil opgemerkt, in de winter natuurlijk minder zuinig dan in de zomer.

Verder niks dan lof over deze nononcense VW.

ABS. Geloof het of niet dit is pas mijn eerste auto met ABS. En het is een genot. Lekker laat remmen, en tijdens een opdoemende file plotseling heeft het mijn Bora gered en een Renault Vel Satis waar ik bijna op de achterbank zat.

APK, Onderhoud, Defect centrale portier vergrendel

  • 238.000 km

APK.
4 nieuwe schokdempers van Monroe type Reflex.
Defect centrale portier vergrendeling rechter voorportier.
Olie wissel.
2 nieuwe remschijven achter plus remblokken en een remklauw links achter.
Distributie riem en waterpomp vervangen.

Kosten € 1758,-- ongeveer.

Resultaat:

Geen gepiep meer. Met dank aan de garage die de versleten remschijven ontdekte tijdens het vervangen van de schokdempers.

Andere zaken:

Brandstof verbruik niet meer zo leuk als van voor het vervangen van de Distributie riem.
Waarschijnlijk staat de pomptiming niet goed. Komt wel eens voor bij een distributie riem wissel las ik op diverse fora.
Defecte centrale portier vergrendeling. Moet ik nog laten maken.

Verder:

De schokdempers zijn inmiddels ingespeeld op de Bora. Rijdt als een trein, en geen ongewenste koets bewegingen meer waargenomen.

Ik ben nog tevreden over mijn VW Bora maar of ik hiernaar weer een VW wil betwijfel ik. Toch een goede fijne allemansvriend. Alleen is die wegenbelasting wat aan de hoge kant voor Diesels. Waarom toch overheid?

TDI 66kw 210nm met 238 duizend op de klok in de pr

  • 238.000 km

TDI.

Wat betekent dat in de praktijk. Mijn Volkswagen Bora is voorzien van een AGR 66kw 210nm TDI motor. Mijn auto heeft 238 duizend kilometer op de klok. De auto is uit 1999.

Het AGR blok heeft een turbo met vaste schoepen. Je hebt ook turbo's met variabele schoepen die in modernere TDI motoren worden toegepast. De KKK turbo die het AGR blok heeft komt van fabrikant BorgWarner. Geproduceerd in Duitsland dat wel.

Een AGR TDI motor behoord zuinig te zijn. 1 op 20 in alle mogelijke omstandigheden is normaal.
Het AGR blok staat bekend als een zorgeloze TDI motor. Er zijn ook problemen TDI's. Wil je daar meer over te weten te komen raadpleeg dan de TDIwiki.

Hoe moet je een rijden in een Bora TDI met AGR motor?
-Rij rustig als je dat wilt. Handig vooral als je een record verbruik wilt halen.Heb je haast dan schiet het verbruik omhoog maar dan heb je wel veel plezier van een lekker trekkende auto.
Iets heel anders dan een lpg Honda die met een mager koppel je rijplezier flink bederft. Maar ja, dat wist ik in mijn Honda jaren nog niet dat er auto's bestonden met voldoende power al wist ik wel dat een Seat Leon TDI veel sterker is dan een Honda op lpg. Vandaar ik nu in een TDI rij. Veel leuker dan die commonrail motoren. Daar doel ik de Ford Focus TDCi mee en de Citroen C3 HDI.
TDI is de diesel. Daar twijfel ik niet over. Het ding moet schoppen, er in hakken, en vooral nagelen.
Onbehouwen op z'n VAG's.

Mijn volgende auto word geen VW. Ik ben er nog niet over uit. Graag wil ik eens Mercedes gaan rijden. Dat moet eens gebeuren. Mijn vriendin moet eens ophouden dat Mercedes voor oude mannen is. Stopt ze daarmee, dan heb ik een Mercedes.

oei oei oei de 240000 komt eraan.

  • 240.000 km

Op een haar naar 240.000 kilometer.
Blij verrast over deze kar. Ik was bang voor onbetrouwbare techniek, maar dat blijkt niet zo te zijn.
De turbo doet precies waarvoor ik de auto gekocht heb. Mijn wagen soepel vooruit laten accelereren met een net brandstof verbruik als bonus.


Negatief: Het is een dure auto. Bijvoorbeeld de distributieriem vervangen kost best wel wat geld.
Positief: Je krijgt er wel wat voor terug.

Waar moet je op letten: Kijk of de auto goed schakelt, doet de TDI meestal wel door de vele autobaan kilometers.
Waar kijk je van op: Dat zo'n compacte middenklasser van 1250 kilo een verbruik haalt van 1 op 20 zonder fluwelen voetje. Dat zo'n verbruik al in 1999 werd behaald.



Dat ding is te degelijk.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.