Volkswagen Bora 1.6 Highline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bora 1.6 Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 73.899 km |
KM-stand laatst | 84.766 km |
Een goede keuze!
- 75.125 km
Ik schrijf deze regels ongeveer anderhalve maand nadat ik een Audi A4 B6 2.0ALT heb achtergelaten bij de verkopende partij en de VW mee naar huis mocht nemen. Een stap terug? Kijkend naar de auto's op zich 'ja'. Kijkend naar de specifieke auto's in het bijzonder, 'nee'. De Audi en ik waren in januari vals gestart en de liefde is nooit gekomen. De verkoper zei "als de liefde niet wordt beantwoord, moet deze niet eindeloos worden nagestreefd". Ik keek rond in de snoepwinkel en koos de Bora. Deze sprak mij al eerder aan gezien conditie, kilometerstand en uitvoering.
Wat staat er nu op de oprit en is de concrete vervanger van mijn 26e of 27e auto, de ex van mijn vrouw (2012 Aygo Access). Een 'checkheft' Volkswagen Bora 1.6 8V Highline uit begin 2000. In een, vind ik, prachtige kleur groen metallic. Het aantal krasjes en butsjes is op een hand te tellen en de lak is schoon en diep. Mooi licht interieur en voorzien van alles wat toen in zo'n Jetta/Golf-met-kont was te stoppen: Elektrische raambediening voor alle ramen en spiegels (die ook verwarmd zijn), climate control, 16" lichtmetaal, automatisch dimmende binnenspiegel, wortelnotenhouten afwerking, mistlampen, lederen pookhoes/stuurwiel, regensensor voor de ruitenwissers, boordcomputer, excellent instelbare sportstoelen (ook hoogte/lenden voor beide stoelen, daarnaast uitstekende zijdelingse steun), twee armsteunen, vier hoofdsteunen, verlichte make-up spiegels enzovoorts. Feitelijk meer luxe aan boord dan in de Audi, die wel weer stoelverwarming had.
Rijden... Anders! Relaxter, maar ook trager dan de 2.0 ALT met 29pk meer. De 1.6 8V is onverwoestbaar sterk, de 2.0 ALT zeker niet. De DUU- versnellingsbak in de Bora is verre van onverwoestbaar, maar schakelt (nu nog?) goed. De lage kilometrage en het uitstekende onderhoud matst me nu wellicht nog. Soms vergt het inschakelen van de tweede versnelling wel wat spierkracht, daar waar de vijfbak in de Audi door boter gleed. Stoelen zijn dus erg fijn. Vering is goed, kleine oneffenheden komen soms iets sterker door dan verwacht. Zicht rondom is in orde en het motorgeluid is laag. Tot 120-130km/u, daarboven loeit de boel goed. Bij 100km/u draait de motor al 3000rpm, dus hij zit wat hoog in de toeren. Verbruik is acceptabel. Eerste tank, combi van stad en snelweg, scoorde 1 op 12,1.
Wat is er (al/nog) aan gedaan? Bij levering (keurig!) is de compressor van de climate control vervangen en die geeft nu ijskoude lucht. Ook zijn vier nieuwe Conti's geplaatst die de wat opgedroogde Michelins hebben vervangen. APK natuurlijk nieuw. Ikzelf heb, uit voorzorg, het raammechanisme linksvoor laten vervangen (zat kraakje en soms blokkering in) en de schakelstangen van de bak laten checken/smeren. Verder auto laten checken en deze is goed bevonden. Dat was het voor nu. Ruim 1000km onderweg en het is tijd voor een wat langere ervaring samen.
Update 16-6-2016:
Geen groot nieuws, maar nadat ik de nieuwe JVC radio/CD/USB had laten monteren (met een blauw display, daar ook voor uitgekozen gezien dashboard) keek ik eens naar mezelf in de binnenspiegel en zag ineens druppels en een luchtbel. Ergo: de dimmende spiegel weende zichzelf in slaap. Een zwart gekleurde spiegel, dus duurder/zeldzamer. Hoewel ik er nog prima in kan kijken en er een soort van redelijk ogende horizontale scheiding tussen wit en beige in het zichtveld zit, vandaag toch voor 221 Euro incl. BTW een nieuwe zelfdimmer gekocht bij de dealer. Over een tijdje maar laten monteren.
Update 11-7-2016:
Weekje Zeeland. Geen krimp, geen drup olie en 1 op 14-15 op de 100km/u-wegen in het Zeeuwse. Kofferbak is groot en goed benut. Dit is een zeer comfortabele auto waar weinig op aan te merken is. Goed, af en toe een hikje bij abrupt gas geven, maar ik vermoed dat e.e.a. nogal op zuinigheid en/of uitstoot staat afgesteld. Je moet een 1.6 8V vooral vanwege het 'relaxte' rijden. Fijn rijden. De stoelen zijn echt uitstekend daarbij. De lendensteun blijkt goed doseerbaar en de zitvorm van het geheel is erg goed, met prima ondersteuning op alle fronten. Saai misschien allemaal, maar was in 'de tijd' toch de benchmark in zijn klasse, ondanks de 'bonentellers' die afbreuk begonnen te doen aan de oerkwaliteit van VW ten gunste van de portemonnee.
In het kader van 'ongemak' (waar VW verder niets aan kan doen, denk ik) dient de stroom mieren die de auto heeft ontdekt niet onvermeld te blijven. Begon met een paar, toen zat (op de oprit hier) de hele auto onder. "Leuk", dacht ik, tot ik de eerste vrienden in de auto kon begroeten (ventilatieroosters). Zo heb ik er een stuk of 20 uit de roosters zien kruipen en deze zijn natuurlijk gestraft. Scherper gaan opletten en geregeld de buitenkant schoon gemaakt, af en toe kwam er toch weer een mier in de picture op de lak. Bijzonder.
Update 4-9-2016:
De Bora staat sinds enige dagen in de garage alhier. De oude Opel heeft een droog stekkie dichtbij gekregen en de Bora, mijn 'daily driver' is staat nu inpandig. Meeste woon-werkverkeer gaat overigens per fiets. De VW daarom maar eens goed gepoetst. Morgen naar mijn garage voor de jaarlijkse beurt en bevestiging van de nieuwe binnenspiegel. Geen bijzonderheden verder. Saai, maar o zo fijn.
Update 21-11-2016:
79000km gehaald. Geen mieren meer gezien ;-) en de garagebox extern wordt deze winter gebruikt. De Opel Ascona slaapt deze winter gewoon hier. Bora? Niks op aan te merken. Start altijd, rijdt fijn, verwarming is perfect en is gewoon een blijvertje.
We rijden door...
- 83.650 km
Nieuwe APK, 0 punten en de complimenten van de monteur slash keurmeester. Na 17 jaar niks is toch leuk. 'Scheckheft' is dan absoluut een voordeel. Klachten of gedoe in het nieuwe jaar? Nee, niet echt. Saai dus weer. Een lamel in het midden heb ik even vast moeten klikken in het ventilatierooster, maar dat was het dan. Wel hebben de mieren weer oog voor de groene VW, maar het is gewoon niet handig om thuis op een mierennest te parkeren. We zetten dus af en toe weer een miertje uit. Zwaarrr leven. Ergo; de auto rijdt erg comfortabel (tot 120-130km/u, dan vanaf 140 geloei) en de complete uitrusting, ruimte (voor + koffer) en excellent gevormde en instelbare stoelen zijn absoluut zeer sterke punten. Deze pre-(T)FSI VW blijft dus nog even, maar dat zei ik bij de vorige 29 auto's ook.
Oh ja, heb voor 189 Euro een nare dubbele kras van de B-stijl verwijderd bij Carglass. Goed gegaan en erg blij. Jammer dat je die reclame elke 5 minuten ziet, maar het resultaat is zeer fijn.
Ingeruild....
- 84.766 km
Bij Cartoen vrij onverwacht een leuke BMW 3-serie (E36) gezien en de VW ingeruild. Waarom? De Bora reed heerlijk, maar de BMW bracht echt een glimlach op het gezicht. Veel minder toeren en automaat/schuifdak... Ik ben er voor gevallen. De Bora is inmiddels weer verkocht aan een dame die er goed op gaat passen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.