Volkswagen Bora 1.4 16V Comfortline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bora 1.4 16V Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 113.536 km |
ERVARINGEN
Na een tijd met heel veel plezier in mijn eerste auto, een VW Lupo, te hebben gereden begon het gevoel naar een wat grotere VW te kriebelen. Een VW Golf IV en de Bora vond ik tentijde van de introductie al prachtig. De Polo vanaf 1999 was ook een mogelijk geschikte kandidaat, maar het verschil met de Lupo was mij te klein om daar geld in te stoppen. Het was dus eigenlijk een logische stap om voor een Golf IV of Bora te gaan kijken. Voorwaarde was een laag kilometrage en VW-dealer onderhouden.
Na een tijdje zoeken kwam ik een Volkswagen Bora 1.4 16V Comfortline tegen bij VW Dealer van Tilburg-Bastianen in Etten-Leur. Een proefrit was snel geregeld. Na 12.000 km kan ik de volgende balans opmaken;
Comfort = Uitstekend. Met de Comfortline is hij goed bepakt en mis je in de dagelijkse praktijk geen essentiele zaken. Waar ik heel veel plezier van heb is de automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. De verblindende Xeon schijnwerpers zijn echt verleden tijd, ik had niet verwacht dat het zo goed zou werken. De stoelen zijn goed uitgebalanceerd, waardoor lange ritten eerder een genot dan een straf zijn. De verstelbare middenarmsteun zorgt voor nog meer genot.
Prestaties = Goed. Uiteraard koop je geen 1.4 16V motorisering voor sprints en snelheden van ver boven de 180km/h. Dat biedt deze motor ook gewoonweg niet. Wat hij wel biedt is een prima geluidsniveau, een gemiddeld gecombineerd verbruik van 1 op 15/16 (makkelijk haalbaar) en vlotte tussensprints. In de dagelijkse praktijk voldoet hij daarom ook helemaal aan mijn verwachtingen. Ik rijd veel snelwegkilometers en daar voelt hij zich ook het meeste thuis. Door het goede onderstel en heerlijke wegligging rijd je ook moeiteloos 160 km/h voor een langere periode, zonder dat de auto en de bestuurder nerveus wordt. Meer vermogen heb je dus eigenlijk niet nodig. Zit je vaak met 4 volwassenen in de auto, dan komt hij wel net kracht en koppel tekort. Aangezien ik voor 99% van de tijd de enige aanwezige ben kan ik hiermee leven. Rationeel gezien vind ik het een heerlijke economische krachtbron.
Betrouwbaarheid = Uitstekend. Nu beleef ik de auto natuurlijk nog maar 12.000 km, dus ik kan gelukkig geen uitgebreide verhalen uit de doeken doen, maar tot nu toe is de betrouwbaarheid uitstekend. Hij heeft nog maar een steek laten vallen en dat was een defect kofferdekselcontact, want keurig door de VW-dealer is verholpen. De auto voelt iig als een brok degelijkheid aan. De deuren sluiten als kluizen, het betrouwbaarheidsgevoel ligt erg hoog.
Gebruikskosten = Goed. Tot nu toe heb ik alleen brandstof en olie moeten aanschaffen.
PROBLEMEN
- Defect kofferdekselcontact.
VERKOCHT
- 113.536 km
Na wikken en wegen heb ik de auto ingeruild. Niet omdat ik niet meer tevreden was met deze probleemloze auto! Wel omdat ik er bij de VW/Audi dealer een hoge inruilprijs voor kon ontvangen icm de aankoop van een hele mooie Audi A4 1.6 uit 2002 met afgerond 114.000km op de teller. De A4 staat op 4x nieuwe velgen (orginele Audi) en 4x nieuwe banden. Alles bij elkaar opgeteld een goede deal die ik niet kon afslaan. De A4 ziet er schitterend uit, review volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.