Triumph Spitfire (1977)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spitfire |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 1996 |
KM-stand laatst | 0 km |
Fantastisch karretje
Ik ben er verliefd op geworden toen ik een jaar of 8 was en er eentje, met het winterdakje erop, aan de kant van de weg stond in een duits stadje waar we op vakantie waren.
Ik vond het geweldig, dat houten dashboard met mooie klokjes en waarschijnlijk ook wel omdat het lijkt alsof hij zo van de draaimolen is gereden.
Ik heb de Triumph in 1996 gekocht. Ik kan niet meer achterhalen wat de tellerstand toen was. Ik weet nog wel dat ik hem eigenlijk aan de dure kant vond, maar hij leek ook wel in een goeie staat te zijn. En het was een hollandse auto.
De koop werd gesloten. En we hebben er geen seconde spijt van gehad.
Ik hoor mijn vader nog zo zeggen: "Wat moet je toch met zo'n Engelse ellendebak". Want de reputatie was zeer slecht. En ook wel terecht waarschijnlijk.
Ik redeneerde dat ik het best een 1500 kon kopen, want daar waren de kinderziekten hopelijk wel uit.
En dan ook nog het liefst een vroege 1500, om reden van mooiere afwerking. Dat is allemaal gelukt, en er zat ook nog een overdrive op en er was een stalen winterdakje bij.
Dat winterdakje staat erg goed trouwens.
We haden hem eigenlijk voor erbij, maar mijn vriendin heeft er vanaf dag 1 jarenlang dagelijks in gereden naar haar werk. Daarna is hij een hele poos vooral voor de rittensport gebruikt.
We hebben er echt serieus kilometers mee gemaakt en hij heeft veel te verduren gehad.
Tijdens bouwwerkzaamheden is hij een paar jaar geleden op zeker moment ingebouwd geraakt in de garage, omdat alles in de garage werd opgeslagen. Sinds begin dit jaar hebben we hem weer uitgegraven en ben ik begonnen met het herstelwerk van allerlei plekjes die in de loop van de tijd waren ontstaan.
Het stilstaan heeft hem ook geen goed gedaan.
Binnenkort gaat hij naar de plaatwerker voor een paar reparaties en daarna naar de spuiter. Volgende zomer moet hij weer rijden!
Ik denk dat de Spitfire, geheel onverwacht, de meest probleemloze auto is die ik ooit heb gehad. Ik kan me niet herinneren dat hij ons ooit heeft laten staan.
Hij heeft natuurlijk veel onderhoud gehad, maar dat was allemaal regulier.
Het versnellingsbakje is eens gereviseerd maar dat was vanwege mishandeling. Verder is het diff gereviseerd en de bladveer vervangen. De radiateur is vernieuwd en er is een beter uitlaatspruitstuk gemonteerd + een RVS uitlaat.
Voor de rest is het allemaal slijtagemateriaal en normaal onderhoud.
Je hebt echt heel veel plezier in een Spitfire. Het rijdt geweldig goed en is vooral heel-erg-leuk. Zeer wendbaar, comfortabel en best wel snel. De snelheidssensatie is groot in ieder geval. Het stuurt, ondanks het ontbreken van bekrachtiging, licht en zeer direct.
De beleving is nostalgisch en het geluid geeft boel extra beleving.
Je zit vrijwel op de grond, zodat je achterste en je hielen op ongeveer gelijke hoogte zijn. Elke kiezelsteen wordt doorgegeven. Je kunt er heerlijk driftend de bocht mee nemen, maar pas daarmee op als het een sligerende weg betreft. Want de enkele dwarse bladveer aan de achterkant kan voor verrassingen zorgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.