Toyota Yaris (2025)
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2025 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Nieuwe Yaris Active Limited
- 1.000 km
Een paar weken geleden onze nieuwe Toyota Yaris Active Limited opgehaald bij de dealer waarbij we een Suzuki Ignis hebben ingeruild. Het is overigens onze eerste Toyota.
De dealer heeft ons fantastisch geholpen om een goede keuze te maken zonder opdringerig te zijn. Er werd alle tijd genomen om ons te informeren en de verschillende modellen te ervaren. Na een proefrit met een luxere uitvoering maar inmiddels al 50.000km op de teller waren we eigenlijk wel om en hebben we gekozen voor een nieuwe met 5km op de teller waar we iets meer dan 1000,= voor moesten bijleggen dan wanneer we de occasion zouden hebben gekocht. Bovendien kregen we bij aflevering zelfs nog een rubberen mattenset kado omdat we bij de koop hadden aangegeven dat we regelmatig naar het strand gaan met de hond dus daar zouden we nog even naar kijken. Prima service en goed onthouden door de verkoper.
Inmiddels hebben we er ruim 1000km mee gereden. Eigenlijk gingen we kijken voor een Aygo maar deze vonden we uiteindelijk te klein, vooral als omdat we ook regelmatig onze kleinkinderen mee hebben in de auto en om een Yaris Cross als 2e auto te hebben werd wat te gek dus bleef de Yaris over maar we hebben er absoluut geen spijt van. Wat een fijne auto. Ik zit er, met mijn 1.93m, best comfortabel in; mijn vrouw vind het helemaal een comfortabele auto. De Yaris is erg zuinig. Gemiddeld hebben we 1:27 gereden met uitschieters naar ruim 1:30. Het overschakelen van benzine naar elektra is nauwelijks merkbaar en de automaat is traploos dus geen geschok bij het overschakelen. Dit maakt de auto erg prettig te rijden. De auto is ook ruim voorzien van extra's zoals stoel en stuurverwarming, parkeersensoren voor en achter en alle moderne rijhulpsystemen. De piepjes voor de snelheid zijn acceptabel en horen we al bijna niet meer. Het enige wat mij een beetje stoort is dat je het systeem wat er voor zorgt dat je tussen de lijntjes blijft rijden niet echt kunt uitzetten. Elke keer als je een lijn overschrijdt, trilt het stuur, ook al staat het systeem uit. Dat had wat mij betreft anders gekund maar goed, als dat alles is.
Conclusie: de eerste 1000km heeft de auto ons positief verrast.
vervolg review
- 2.500 km
De Yaris bevalt heel goed. Vooral mijn vrouw is er erg over te spreken. De auto rijdt soepel en zuinig. Het gemiddelde verbruik tot nu toe, gerekend vanaf de aanschaf is 1:27 waarbij aangemerkt moet worden dat vaak de 1:30 of beter wordt gehaald bij verschillende individuele ritten.
De verschillende rijstanden uitgeprobeerd m.b.t. verbruik elk 2 tankbeurten lang. We zien geen verschil. Ikzelf vind de auto ook erg fijn rijden en deze zit vrij goed voor iemand van 1.93m lengte. De traploze automaat bevalt heel erg goed. Geen schakelmomenten te voelen zoals we die wel in onze Ford Transit automaat bemerken en dat geeft een prima comfortabel gevoel tijdens de rit. Is er dan geen negatief puntje te benoemen? Jawel, de rijhulpsystemen zijn soms irritant. Vooral dat de auto al snel begint af te remmen als je bij een rood verkeerslicht komt aanrijden en er staan al auto's. Ik bepaal liever zelf het remmoment. Ook de melding dat je over de streep rijdt is lastig uit te schakelen en blijf je voelen in het stuur. Wie deze rijhulpsystemen heeft uitgevonden en verplicht te gesteld, zou wat mij betreft aangesproken moeten worden. Voor mij wordt het er niet veiliger op en ervaar ik meer irritatie. Maar goed, dat nemen we dan maar op de koop toe want de EU heeft dit volgens mij bepaalt samen met allerlei lobbypartijen en we komen er niet onderuit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.