Toyota Yaris 1.8 16v VVT-i TS (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.8 16v VVT-i TS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 18.790 km |
Na bijna 2 jaar rijden...
- 17.500 km
Na bijna 2 jaar rijden met mijn Toyota Yaris TS hier mijn positieve en negatieve bevindingen.
Motorisch stelt hij eigenlijk nooit teleur. De motor loopt gewoon soepel. Eigenlijk precies zoals ik het wil. Echt op toeren jagen doe ik mijn wagens eigenlijk nooit. Hij moet gewoon over de hele lijn vlot reageren en dat is wat de TS zeker doet. Bij een sprintje vanaf een stoplicht merk je echt wel dat er meer onder de kap zit dan de gemiddelde auto van dit formaat heeft te bieden. Maar niks extreems. Meer toeren geven gelukkig ook niet het gevoel dat hij echt meer gaat doen. Nodigt dus ook niet uit tot toeren laten maken.
Zijn brandstofverbruik past hier wel enigszins bij, hoewel ik moet zeggen… zuiniger moet mogelijk zijn. Varieert sterk maar komt meestal rond 1:13 Zeker gezien mijn rijstijl en wat de auto moet kunnen zou ik er niet graag echt mee gaan scheuren, want dan gaat het wel een slokje kosten vrees ik. Vreemd vind ik ook dat de 1800 van Toyota in andere, grote en zware, auto’s meer pk’s levert en zuiniger zou zijn! Wel een echt minpunt is de combinatie normaal gebruik met te kleine brandstoftank en ronduit slecht geplaatste en veel te kleine brandstofmeter. Het wat vreemd gepositioneerde dashboard went heel snel. Zeker wanneer je alleen maar in deze Yaris rijd. Opvallend aan zijn verbruik is dan weer wel dat vlot gereden bochtige bergweggetjes heel goed te doen zijn en de auto juist op lange stukken autobaan een stuk dorstiger wordt.
Jammer, want juist op het snelle asfalt voelt het onderstel zich het beste thuis. Sterker nog. Alleen daar voelt ie zich thuis. Nederlandse wegen met veel drempels of Belgische kinderkopjes moet je echt niet te veel tegen komen met je TS onderstel en de leuke 17” wieltjes. Het veercomfort is echt van het type: “op het asfalt jij en daar blijven”.
Lange stukken op de snelweg weten je dan weer wel te overtuigen dat je de radio-cd gewoon aan MOET zetten. Deze klinkt overigens heel verdienstelijk. Maar na een poos op het snelle asfalt gaat het wel storen dat het motorgeluid net hoorbaar blijft in het interieur. Past wel bij zijn sportieve inborst, maar is aan mij dan net weer niet besteed. Overigens ook hier niets extreems, maar mijn vorige Toyota (Corolla) was gewoon zo lekker stil. Of was hij gewoon te stil misschien?
Om dit alles even te relatieveren wil ik wel zeggen dat ik gerust in mijn Yaris stap en dan pas ver achter Brussel voor het eerst de parkeerplaats op rol om toch maar even te stoppen. Na zo’n afstandje stap ik eigenlijk nog gewoon fit uit mijn auto. Comfort voor een langere afstand is dus wel voldoende.
Mijn wagen is bij de aanschaf voorzien van een pakket met Climate control en Smart entry. Het eerste is heel fijn en maakt het dashboard ook echt een stuk fraaier. De Smart entry is gewoon een leuke gadget die zijn werk gewoon na behoren doet. Enkel bij heel harde regenval lijkt hij iets minder vlot te reageren. Maar dat kan zelfs gedachte zijn, omdat je dan gewoon net iets sneller de auto in wil. Wel staat de wagen al snel te piepen als je eens met draaiende motor en de “sleutel” in je zak even uitstapt of iets dergelijks.
Kortom, voor iemand die een heel comfortabele auto zoekt is hij misschien niet de juiste keus. Anderzijds de echte sportieveling zal het weer allemaal extremer zoeken. Hij is het dus allebei net niet. Misschien dan gewoon een vlotte, betrouwbare reisauto, maar die wel duidelijk net iets meer oogt en heeft te bieden!
Want mankementen aan deze auto… als ik niets vergeet… 0
Andere auto voor de toekomst...
- 18.000 km
Nu ik na bijna 2jr rijden mijn auto wil inruilen komt wel een ander probleem boven water. De slechte inruilwaarde van het model. Wel jammer want het haalt heel de auto flink omlaag. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die wel dol op dit type auto zijn, maar je bent wel verplicht hem verder af te rijden dan ik zou willen. Zit zelfs nog dik in de garantie termijn!
Geen recal auto...
- 18.600 km
Een klein lichtpuntje voor de Yaris TS. Heb gister van Toyota een brief ontvangen dat mijn uitvoering een ander gas-pedaal heeft en dus niet terug hoeft voor inspectie of wijziging. Daar zal de meerprijs in zitten?!?
Verkocht...
- 18.790 km
Vandaag, na lang wikken en wegen, eindelijk de knoop door gehakt.
Na 2 toyota's stap ik over op een auto uit de Volkswagen groep.
Nog ongeveer 3mnd wachten en verder hobbelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.