Toyota Yaris 1.0 12v VVT-i (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 12v VVT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 101.088 km |
KM-stand laatst | 120.436 km |
Een jaar met de Yaris
- 114.000 km
Toen we vorig jaar gingen verhuizen hadden we een tweede auto nodig.
We wilden een kleine, betaalbare en betrouwbare auto, maar groot genoeg voor een kinderwagen in de kofferbak.
Het was best een zoektocht wat het moest worden.
Bij Volkswagen vond ik in ieder geval niet iets wat voldeed aan onze wensen, te zwaar, niet zuinig genoeg.
Een Aygo / C1 / 107 / 108 was gewoon te klein.
Enz.
Uiteindelijk bleven er nog 2 over, een Toyota Yaris (2e gen) of een Suzuki Swift.
Beide leuke, compacte, zuinige en betrouwbare auto's.
Eerst rondgekeken naar Swift, goed gelezen welke versie ik moest hebben (Japanse en niet de Hongaarse), diverse bekeken, lekkere motor, maar de kofferbak viel tegen, en de staat van veel ook.
De Yaris lijkt kleiner, kofferbak valt weer mee, en erg praktisch met zijn verschuifbare achterbank.
Nu zijn veel Yaris erg bejaardis, de Swift heb je vaker een leuke versie van.
Toen kwamen we deze witte versie tegen, met een erg aantrekkelijke prijs en relatief weinig kilometers, en zag er minder bejaardis uit.
Mijn vader die zelf ook een Yaris heeft, zei nog dat we de 1.3 moesten nemen, dat de 1 liter die ook in de Aygo ligt niet sterk genoeg was.
Het is even sterk als de Aygo, maar de auto is iets zwaarder, en dat merk je.
Deze Yaris heeft de 1 liter en is verder echt back to basics, zelfs geen centrale vergrendeling.
Toch vond ik zijn eenvoud wat hebben, lage kilometerstand en aantrekkelijke prijs.
Voor we het wisten hadden we de auto gekocht.
Nu een jaar later kunnen we wat meer zeggen over hoe we hem ervaren.
Het is geen snelle auto, je moet wel toeren maken om er wat pit uit te halen, maar het heeft wel wat.
Zolang je niet op de snelweg rijdt is hij heerlijk zuinig, ik verbaas mij vaak over het verbruik wat aangegeven wordt.
De Yaris van mijn vader heeft 6 versnellingen, en rijdt op de snelweg zuiniger.
Deze 1 liter met 5 versnellingen maakt best wat toeren dan.
Op de snelweg als je eenmaal op snelheid bent, maak je niet snel wat extra snelheid, daar moet je wel op letten, even wat terug schakelen zodat je genoeg toeren maakt.
Voor grote afstanden moet je deze zeker niet kopen, voor kleine afstanden is hij handig.
Hij is lekker klein en kan erg scherp sturen waardoor je overal in de stad kan komen.
Dus voor een goedkope compacte auto voor korte afstanden is het zeker een aanrader.
Ga je veel de snelweg op, kies dan een 1.3 met 6 versnellingen of een ander model.
Het is een goedkope en betrouwbare auto, en daarom hebben we het gekocht.
Deze versie is erg primitief, maar Toyota is kwaliteit, en er kan nu ook weinig kapot gaan, omdat er weinig aan luxe op zit.
Ik heb ook een mooie Saab, en uiteraard pak ik de Saab veel liever, dat is een zee van rust in vergelijking met de Yaris.
Het grote voordeel van de Yaris is dat hij compact is, en als je ergens niet parkeren het bijna nooit een probleem is, en zijn verbruik in de stad.
Ik denk wel dat de Yaris nog wel jaren in bezit blijft, hij zal weinig kosten maken, en het blijft een handige wagen voor de stad.
Geen bijzonderheden
- 116.428 km
Slechts 3357km in een jaar.
Gisteren nieuwe APK en een onderhoudsbeurt.
Waren verder geen bijzonderheden.
Filters en vloeistoffen weer lekker schoon.
2 nieuwe voorbandjes er op (Continental EcoContact 5 165/70 R14 81T), want 1 was al op 1.7mm, maar de achterbanden hebben nog wel allebei 5.2mm er op.
En er was een lampje kapot (stadslicht).
Wat mij verbaasde was wel dat er in de auto geen signaal was dat er een lampje kapot was, en het was mij ook nog niet opgevallen.
Maar we rijden er weinig in, en als we er in rijden is het wel overdag.
We gebruiken de auto amper, want beide rijden veel liever in de Saab, en beide werken grotendeels thuis, waardoor de Yaris weinig kilometers maakt.
Mocht 1 naar kantoor moeten, dan wordt de Yaris even gebruikt om de kinderen van school te halen, maar afstanden maakt hij niet.
Dus niks spannends te melden, net als de auto zelf, niks spannends.
3 jaar met de Yaris
- 120.436 km
Tijd voor de APK.
Weinig geks, behalve dat er een nieuwe achterdemper nodig was.
De auto wordt nog weinig gebruikt, soms iets vaker voor korte stukjes, en ik ga iets vaker naar kantoor waardoor je dan 2 auto's nodig hebt.
Maar de Yaris maakte nog maar 4008km in dit jaar.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort2
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Toyota Yaris (2006) - Volkswagen Fox (2006) - Occasiondubbeltest

Toyota Yaris 1.8 TS (2007) - Test

Toyota Yaris (2006) - Test

Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto

Designreview Toyota C-HR Prologue: 'hopen dat dit goede werk productie haalt'

Lezersreacties (0)
Reageren