Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Dynamic (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Full Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 95.350 km |
KM-stand laatst | 95.350 km |
Heerlijk zorgeloos bezit
- 95.350 km
19-05-2018
De aanschaf van een tweedehands Toyota Yaris hybrid is een feit. Het gaat om een Dynamic uitvoering uit 2012 met o.a. climate control, navigatie, panoramadak en afneembare trekhaak.
Met de Yaris hybrid heb ik vanuit werk als autoverhuurder veel ervaring. Veel zelf in gereden, veel klanten ermee op weg geholpen en natuurlijk ook goed zicht op zaken als verbruik en betrouwbaarheid.
De laatste twee waren belangrijke redenen voor de aanschaf, samen met het feit dat de auto voor ons comfortabel genoeg is en de automaat een verademing na ervaringen met de DSG van Volkswagen. Dat klinkt wellicht raar aangezien sommigen zich juist aan de Toyota hybrid automaat storen. Het monotone toerental en gebrom kan wennen zijn, maar is de moeite zeker waard. Wat is het heerlijk soepel wegrijden in plaats van het schokkerige aangrijpen van een DSG vanuit stilstand. Daarnaast geen zorgen over hoge onderhoudskosten van de automaat. Waarmee ik de DSG zeker niet als waardeloos wil bestempelen, ik heb gewoon mijn voorkeur.
19-09-2018
Mijn ervaring na 4 maanden. Natuurlijk had ik al veel ervaring met de auto, maar eigen bezit is toch altijd anders.
In het kort: absoluut geen spijt van de aanschaf! Gemiddeld zitten we iets boven de 1:22 qua verbruik (Euro95), dat is ons met een auto met automaat nog niet eerder gelukt. Daarvoor rijden we echt niet als een oud vrouwtje, maar we kijken wel ver vooruit: tijdig gas los en niet vol gas optrekken als je over 100 meter toch weer stil staat. Over het algemeen is de auto binnendoor wat zuiniger dan op de snelweg, maar ook dan zitten we altijd boven de 1:20 (of 5L/100km, hoe je het wil).
Interieur:
De auto is voor ons van alle gemakken voorzien. De stoelen zijn stug genoeg en goed gevormd om ook na een lange rit nog comfortabel te zitten. Bluetooth werkt voor muziek streamen prima, bellen gaat voor 99% goed met heel af en toe een fractie van een seconde wat vervorming in stemgeluid. Navigatie werkt prima en herberekend waar nodig vlot. De stem is vervelend maar hebben wij toch altijd uit staan. Bagageruimte is groot genoeg voor een opvouwbare rolstoel (ook een voorwaarde voor ons). Ondanks onze jonge leeftijd van net geen 30 is die soms helaas nodig. Verder hebben we geen kinderen dus dit gaat prima, ook op vakantie.
Exterieur:
Meer foto's volgen. De Yaris (of beyaris voor sommigen) is geen hele opvallende verschijning, met wieldoppen kan hij nogal saai zijn. In de Dynamic uitvoering met lm velgen, spoilertje en getinte achterruiten ziet hij er al een heel stuk mooier uit.
Het rijden:
Zoals gezegd voldoet de auto aan onze verwachting qua verbruik. De Yaris hybrid is vrij stug geveerd. Dat is in bochten prettig, sommigen vinden hem daardoor wat nerveus bij oneffenheden in de weg. Mij valt het erg mee. Sturen gaat strak maar kan vanwege de elektrische stuurbekrachtiging iets minder natuurlijk aanvoelen dan mechanische stuurbekrachtiging. Qua vermogen is het niet indrukwekkend, maar voldoende om mee te komen in het verkeer en om mensen in te halen.
Ook Duitsland komt de auto goed vooruit op binnendoorwegen in de heuvels/bergen. Uiteraard 'loeit' de automaat bij steilere hellingen. Voor ons niet storend, maar wellicht voor anderen wel. Dankzij de 'B-stand' kan de auto bij steile heuvel af naast de dynamo ook op de motor afremmen. Aan te raden als je langer met je remblokken/schijven wil doen. Verbruik ligt hier nog steeds op 1:22 na 1200km snelweg (100-140km/u) en 800km binnendoor. Ook op hogere snelheid ligt de Yaris voor een kleine auto stabiel.
Al met al een hele fijne auto. Natuurlijk zijn er auto's die comfortabeler of strakker rijden. Maar wij zoeken in deze zaken niet naar 'het beste', maar naar 'goed genoeg'. Met andere woorden: voldoet de auto aan onze eisen? Dat zeker! Samen met de relatief lage verwachte onderhoudskosten en brandstofverbruik is dit voor ons een ideale auto. Over een tijdje zal ik meer melden en uiteraard wat meer foto's toevoegen.
Problemen:
01-08-2018
Op één van de heetste dagen van het jaar (auto gaaf 41 graden aan) hield de bluetooth er ineens mee op. Ook de kaart wilde hij niet meer laden. Module voor de BT/navi bleek kapot. Onder garantie vervangen, kosten hadden anders vermoedelijk zo'n €600-€750 geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.