Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Aspiration (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Full Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 27.500 km |
Yaris Hybride
- 2.200 km
Na de aanschaf van mijn Yaris in maart was ik vooral benieuwd naar het verbruik omdat daar flink over gediscussieerd wordt. Over 2200 km heeft mijn Yaris 1 op 20 gebruikt, het zuinigst was 1 op 22,5, het minst zuinig 1 op 18 (op de snelweg, flink door gereden met harde wind tegen)
Over de rijkwaliteiten heb ik niet te klagen, voor een kleine auto best comfortabel. Redelijk stil, stuurt mooi direct, ligt goed op de weg en remt zeer goed. Ik heb de originele banden laten verwisselen voor Good Year All Season waar ik goede ervaringen mee heb.Die kunnen het verbruik wat verhogen maar het comfort verhogen en op natte wegen zijn ze erg goed.
De bediening is erg eenvoudig, alles wijst zich zelf, maar in het boekwerk (680 pagina's) staan toch veel handige tips die je eigenlijk moet kennen, ook m.b.t het rijden met een hybride.
De geluidsinstallatie vind ik voldoende en handsfree bellen (standaard) gaat uitstekend.
De auto is compleet uitgevoerd met dubbelzijdig instelbare climat control en achteruitrijcamera, jammer dat de interval van de ruitenwisser voor maar 1 snelheid heeft.
ervaringen bij 1 jaar
- 9.200 km
Na ongeveer 1 jaar zijn de ervaringen met de Yaris HB overwegend positief te noemen. Dus geen mankementen en storingen gehad en we ervaren de rijkwaliteiten als goed.
Toch wel enkele kanttekeningen, bijvoorbeeld de ruitenwissers zowel voor als achter. Voor bereikt de ene wisser een deel van ruit rechtsboven niet waardoor bij slecht weer de toch al grote dode hoek door de A stijl nog groter wordt. Dit is soms gevaarlijk, waarom niet zoals andere auto's 2 wissers die tegen elkaar in gaan? Die ene wisser doet het nog niet goed ook, laat steeds een waas achter wat 's avonds hinderlijk is. Vervangen loste niets op Achter is de wisser te klein met hetzelfde gevolg: je ziet als de ruit smerig is niet genoeg.
De sensor van de achteruitrijcamera wordt ook snel vies en dan zie je niet veel meer op het display. Bij droog weer werkt het wel erg goed maar bij mijn vorige auto zat de sensor op een betere plaats
Het verbruik ligt gemiddeld op ruim 20 km op 1 liter, 's zomers is dat beter dan 's winters. Omdat wij veel korte stukjes in de stad rijden is dit best gunstig te noemen. Sinds kort heeft mijn dochter ook haar rijbewijs, zij rijdt niet zo zuinig, andere rijstijl misschien.
De binnenruimte valt in de praktijk erg mee voor zo'n kleine auto, vooral achterin. De opbergvakken zijn wel weer beperkt zeker voor een MPV (volgens het kentekenbewijs) mochten er best wat meer vakjes zijn. Achterin mis je binnenverlichting, dat is echt niet van deze tijd. Slecht van Toyota want dat mis je wel. De stoelen zijn goed en de bestuurdersstoel is ruim te vertellen voor zowel grote als kleine personen evenals het stuur.
Het standaard handsfree bellen werkt uitstekend, goed geluid en goede bediening.
De wegligging vind ik goed, de vering is wat stuiterend maar de wielen houden wel goed contact op de vele slechte wegen hier in de buurt. Over het sturen ben ik zeer tevreden, de kritiek in sommige tests deel ik niet. Misschien moet je er aan wennen net als aan de rem die ook zeer gevoelig is.
Al met al wel tevreden al hoop ik dat Toyota in de volgende versie e.e.a. aanpast met name de ruitenwisser vóór.
De auto moet zijn eerste beurt nog krijgen en verder heb ik geen kosten gehad.
Update
- 16.000 km
Intussen heeft de Yaris er 16000 km opzitten,
de eerste beurt was een kleintje en kostte rond de 160 Euro.
Onlangs zijn we ermee naar Italië geweest, over de Gotthardpas. Die is wel wat steil voor deze auto, in zijn D versnelling ging het moeizaam omhoog! In zijn B versnelling gaat het beter maar die schijn je alleen voor een afdaling te mogen gebruiken. Vrienden van ons wonen op een berg met een extreem steile weg, dan kan je beter geen Yaris Hybrid CVT nemen. Er kwam ook een verbrande rubberlucht binnen, kwam ergens uit de motorkap maar er ging geen lampje branden. We hebben deze auto verder daar maar laten staan vóórdat er iets stuk ging.... En reden met de Renault van onze vrienden mee.
Vroeger hadden we een Daf 55, die kon in zijn bergversnelling wel overal tegenop maar bij deze Hybrid is die B versnelling dus niet voor het klimmen bedoeld en de auto is daarmee niet geschikt voor echte steile passen (bv 15%)
Het verbruik over 2700 km in totaal tijdens deze reis lag op ruim 1 op 20, wel netjes met autobahnen en met de airco aan.
Het comfort is goed behalve de stugge vering waarbij hij op de soms slechte overgangen op viaducten in Italië soms flink stuitert. Wel in Frankrijk geproduceerd maar géén Frans comfort zullen we maar zeggen.
Verder geen problemen gehad, het lijkt een betrouwbare auto te zijn.
Update
- 27.000 km
Intussen heeft de Yaris een tweede beurt gehad, ongeveer 300 Euro is de vaste prijs van de 2e beurt waar ik ook op kon wachten.
De betrouwbaarheid is tot nu toe erg goed, nog geen enkele storing of zo.
Het gebruik is gemiddeld genomen redelijk goed te noemen, 1 op 20 met een uitschieter naar 1 op 17 en naar 1 op 23.
De wegenbelasting is momenteel 26 Euro per maand en de opgave van Autoweek klopt dus niet omdat er 150 kg in mindering gebracht mag worden op het gewicht waardoor je 2 schalen lager uit komt. Samen met het lage verbruik vallen de kosten dus mee wanneer de restwaarde net zo goed blijft als bij de niet hybride-Yaris.
Op klinkerwegen zijn er wel eens wat rammeltjes uit het dashboard maar verder heb ik geen negatieve punten meer kunnen ontdekken.
Remvloeistofreservoir
- 27.500 km
Er kwam een brief van Toyota en een telefoontje van de dealer dat het reservoir van de remvloeistof vervangen moest worden...
Hoe bedenk je het, maar het was wel mooi dat ik een demo Auris Hybrid mee kreeg voor die dag. Zo kon ik het verschil eens voelen tussen de Yaris en de Auris die meer power heeft en sneller accelereert met een wat lager toerental. Ook wat meer comfort natuurlijk maar omdat ik meest in de bebouwde kom rijd prefereer ik toch de Yaris die wat handzamer en compacter is. Op de snelweg is het waarschijnlijk een ander verhaal maar ik was blij dat ik hem weer terug had (met een nieuw remvoeistofreservoir, hij rijdt er niet anders door)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.