Toyota Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 123.400 km |
KM-stand laatst | 133.144 km |
Een nieuwe auto
- 123.400 km
Na 8 jaar in hetzelfde gebakje rondtuffen op straat was het dan zo ver, ik kon mijn nieuwe auto ophalen!
Na veel speuren en wikken en een testrit was ik verkocht en ging ik voor de Yaris T-sport, mede door de uitstekende sportstoeltjes en het lekker vlotte anderhalfje in het vooronder.
Nu ik de auto 4 maanden en een slordige 3000 km heb vind ik het eens tijd om mijn bevindingen op papier te zetten.
Voor een "sport" model vind ik hem uiterst comfortabel, ik vind hem over klinkerwegen en kinderkopjes de hobbels zelfs veel beter wegwerken dan een 2013 model Yaris 1.0.
Sturen gaat lekker direct, met het fijne sportstuurtje.
De pookknop heb ik meteen vervangen door een volleder exemplaar van TRD (Toyota Racing Development) daar de zweethanden van de vorige eigenaar de standaard pookknop wel hadden afgemat, en schakelen doe je in dit autootje. Met zijn korte overbrengingen en vroeg aanwezige koppel (Mede dankzij de lange slag van de zuigers) kan je al vrij vlot door naar het hoogste verzet om zo toch redelijk zuinig rond te zoeven.
Een groot pluspunt vind ik toch wel de aanwezigheid van airco, gezien het geen koud autootje is verwacht ik deze in de komende zomer dan ook hard nodig te gaan hebben.
Verder is de auto ook lekker pittig als het nodig is, even doorhalen in z'n 2 en je tikt de 80 alweer aan en met zijn 106 pk op rijklaar net boven de 1000 kg sjort hij er fors aan.
Daarnaast nog een gigantisch pluspunt aan elke P1 yaris: De verschuifbare achterbank! Wat een geniale ingeving van die gekke Japanners!
Wat ik inmiddels allemaal vervangen heb aan de auto:
Er was een baksteun uitgelubberd dus die is vervangen.
Tevens de stabistangen rondom vervangen
Er zat Xenon in maar dit heb ik ivm gebruiksgemak teruggebouwd naar gewoon Hallogeen.
De auto kwam met 2 winter en 2 zomerbanden, dus ik heb nog 2 zomerbanden erbij gekocht en nog 2 winterbanden en een setje steelies.
De pookknop.
Wat ik nog wil doen:
Katalysator vervangen voor een 200cpi sportkat
Luchtfilterelement vervangen door een van TRD (Droog filter dus de LMM verstopt hier niet van)
Gemiddeldgebruik met heel veel (zeker 8 op de 10 ritjes) spits-in-de-stad verkeer valt mee op 13.7 km per liter. Wel probeer ik om het weekend een lange rit te maken zodat de boel weer grondig warm wordt en hem dan ook even door te halen naar de hogere toeren zo'n 6000-7000 rpm.
Dan nog geinige trivia die ik zelf ook niet snap: De auto heeft 2 toerenbegrenzers.
1e, 2e en 3e versnelling op 6500 rpm en 4e en (ik neem aan, zo ver ben ik nog nooit gekomen) 5e op 7500 rpm
Ik snap zelf het nut hier ook niet van, maar het is zo.
Achterruitenwisser....
- 126.666 km
Omdat deze generatie kennelijk plasticcen ruitenwisserarmpjes aan de achterzijde heeft, kunnen deze scheuren. Wat ook gebeurd is toen de vorige eigenaar zijn ruitenwisser terug in de arm klikte, waardoor hij finaal doorscheurde toen ik hem draaide om voorzichtig het wisserblad los te halen.
Kosten bij Toyota zijn 100 euro maar wat speurwerk op "het net" leverde al gauw een exemplaar van een kwart van die prijs op. De oude wisser losgetrokken met een poelietrekker (Man wat zat die vast) en de nieuwe er op gehangen en vast gezet.
Schijnt 1 van de weinige bekende puntjes aan deze Yarissen te zijn.
Enfin, dat is ook weer gefixed, maar je staat wel even te kijken als je de eerste keer de prijs hoort van een klein stukje plastic.
Verder nog uiterst tevreden over de Yaris, motortje zoemt lekker, hij is lekker gewillig in de bochtjes en het comfort is ook om over te spreken. Nog steeds geen spijt van mijn aankoop.
Jaartje later.... tijd voor de APK
- 133.144 km
De auto na een jaar voor een nieuwe APK weg gebracht met een 12-jaars beurt van de dealer.
Gelijk 2 ruitenwissers laten vervangen en de handrem wat strakker laten zetten, daar reed hij achteruit gewoon door heen.
Autootje is nu dus weer fris en klaar voor het volgende jaar, zoals gebruikelijk bij een Yaris is er niets aan het licht gekomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.