Toyota Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport (2001)

autoreview

Toyota Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport (2001)

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 16v VVT-i T Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf106.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 178.000 km

--178.000 km---

De auto is verkocht! Via marktplaats aan een Twentenaar die een autootje zoekt voor zijn vrouw. Goed kunnen praten over de prijs, en zodoende komt er een eind aan deze review. Tussentijds geen garagebezoeken of mankementen. Ik heb een opvolger gevonden, als aanstaande vader, in de vorm van gezinswagen, zijnde een Toyota Prius 3 in parelmoer wit. Binnenkort, na levering, start dus een nieuwe review voor Toyota nummer 3! Ik kijk na 6,5 jaar tevreden terug op het Yarisrijden, een heerlijk betrouwbare auto met voldoende comfort en zeker in deze versie voldoende sportiviteit. Wordt vervolgd!


--173.000km-- Groot onderhoud, nieuwe accu en remblokken.

Weinig nieuws te melden na een half jaar. Het wordt een saaie review! De auto is naar de garage geweest voor groot onderhoud. Ook moest er een nieuwe accu in, en gingen de remblokken achter de volgende beurt niet meer halen...
De rekening stopte bij 615 euro.. APK, grote beurt, nieuwe remblokken plus nieuwe accu met drie jaar garantie.
Starten en rijden dag in dag uit, veel meer kan ik er niet van maken. Thumbs up voor dit betrouwbaar stuk techniek!


--169.000km-- Beresterke techniek!

Na een, voor een Toyota dure beurt van bijna 750 euro, is wederom een half jaar en 8000 km gevolgd zonder een centje pijn! Zelfs geen lampje hoeven te vervangen. Enkel wat olie bijvullen. Stilletjes aan, als je een auto lang hebt (nu ruim 5 jaar), krijg je er ook een band mee!
Dat is hier ook het geval. Een opvolger heeft me meermalen aan het denken gezet, maar van de nuchtere kant bekeken: waarom?
Toyota's hebben een lange adem, ergens is dat saai, want je hebt geen goeie reden hem te vervangen, erg toch...!!
En ook niet, want ik blijf de Yaris een beresterke auto vinden waar ik elke rit van geniet!

--Kostbare beurt bij 162.000 km-- (Twee versleten wiellagers)

Na de afgelopen weken opnieuw een kleine update, de auto is bij de garage geweest voor zijn 13e jaarbeurt. Tijdens mijn vakantie in Texel werd ik gebeld: De wiellagers voor waren hoorbaar, er waren er zelfs twee versleten.
Nu vond ik de auto al vrij rumoerig op hogere snelheid, maar ik heb nog nooit kapotte wiellagers gehad dus ik weet ook niet hoe dat klinkt...
Met de beurt, APK, wisserbladen, handremstellen en deze fikse reparatie kon ik na een rekening van 745 euro naar huis.. (waarvan 500 euro voor de wiellagers.)
Veel geld voor een Toyota-beurt.

Wel rijdt de auto NA de beurt een stuk stiller en weer helemaal fris, dus goed onderhoud loont uiteindelijk wel :)

Ik heb alle garage-rekeningen bij elkaar gelegd (ik had ze alle bewaard) en kom na 5 jaar gebruik en 56000 km op een kilometerprijs uit van 4,5 cent voor het onderhoud/reparatie van deze auto. Het totale onderhoud in deze periode bedraagt 2546 euro.

Ik weet niet of dat veel is of weinig (het gaat natuurlijk ook om een wat oudere Toyota). Bij een gemiddeld jaarkilometrage van momenteel 8000 km betekent dat jaarlijks gemiddeld 360 euro voor het totale onderhoud. Alles daarbij berekend, ook leenauto etc.
Mijn Starlet was op dit vlak goedkoper, al zeg ik erbij dat die ook veel meer snelwegkm's maakte, toch gunstiger voor een auto...


--Update 161.000 km--

We zijn alweer bijna 10 maanden verder zie ik, dus opnieuw een update van mijn kant. Het T-Sportje heeft weinig meegemaakt.
Ik heb er enkel 6000 km bijgereden. Weinig pijn in de portemonnee, enkel Euro95, wat verbruikte olie (ik kan geen lek ontdekken na een krant eronder), een nieuw derde rem-lampje en kleine controles tussendoor waren mijn deel.

Ik verbaas me echt over de hoge bouwkwaliteit van deze auto, ik dacht dat het Starlet-tijdperk gedaan was maar deze auto is echt goed! Hij tikt in maart de 14 lentes aan maar rijdt werkelijk subliem, nog geen slippende koppeling, weinig uitval van functies of wat dan ook. Ook roest kan ik echt niet ontdekken, hoewel ik de auto minstens eens in de 3 weken onder hoge druk was.
Het verbruik zit rond de 1 op 14, en de motor geeft geen kik bij hogere belastingen.
Ik merk alleen dat het motortje van de CV in de bestuurdersdeur versleten is, de knop gaat alleen nog maar handmatig naar beneden. Voorlopig laat ik dit niet maken, dan maar met de sleutel bedienen....

Door mijn lage jaarkilometrage heb ik meermalen overwogen de auto weg te doen, echter laten mijn onregelmatige diensten in de G'zorg nog geen autoloos bestaan toe. Je levert mijns inziens dan ook wat vrijheid in. Als vrouwlief weg is kan ik ook in de regen erop uit. Voorlopig ook nog geen opvolger, zeker omdat de afschrijving laag geworden is. Pas bij gezinsuitbreiding komt er een grotere, Toyota natuurlijk.

Met de aankoop van een Corolla E11 door mijn zus heeft de vierde Toyota in de familie zijn intrede gedaan. Wordt vervolgd!

--update 155.000 km--

Het Toyotankje was toe aan een klein beurtje met verse sappen en wat controles die daarbij horen. Gisteren heb ik ons T-Sportje opgehaald bij de dealer en de rekening stopte bij 260 euro. Daarvoor kreeg hij een kleine beurt met APK, nieuwe wisserbladen voor, een vers interieurfilter, nieuw stadslampje rechtsvoor (Ik had niet eens gezien dat 'ie kapot was..) en een leenauto of course...
De auto zou volgens de werkplaats nog jaren meekunnen....

Toyota was zo vriendelijk de ruitenvloeistof in mindering te brengen op de rekening omdat ik mijn reservoir reeds had gevuld... Hier kunnen andere merken veel van leren!
Tevens kreeg ik de werklijst mee die de monteur had gebruikt.
We kunnen dus hopelijk probleemloos de winter tegemoet!

Wel heb ik er eens aan gedacht mijn RVS-achterdemper ooit nog eens te vervangen voor een gewoon exemplaar.. Vanwege het nogal aanwezige geluid.. Van de andere kant heeft het wel wat bij deze auto en is RVS natuurlijk blijvend goed! Hij haalt er in elk geval probleemloos de Euro3 norm mee.

Met het hedendaagse verbruik zit ik op 6,8 l op 100 km, niet slecht. Hij bevalt me nog steeds super!


--152.000 km--
Twee punten van aandacht bij mijn Yaris; de stabilisatorstang-rubbers waren versleten, tevens heb ik een motortje moeten vervangen van de centrale vergrendeling (in het bijrijdersportier); beide zaken kwamen in totaal op 400 euro.
Verder ben ik nog steeds bijzonder tevreden!
(Al heb ik dit jaar voor het eerst wat meer kosten met deze Toyota; normaal ben ik met c.a 250 euro per jaar wel klaar! Maar deze keer valt de rekening helaas wat hoger uit, ook door de uitlaat en de genoemde rubbers.

--147.000 km--
We zijn een half jaar en net een krappe 6000 km verder... De auto is vorige maand bij de dealer geweest voor een grote beurt met APK.. Die bleef niet blanco helaas. Mijn uitlaat was op twee plekken slecht. (hoogst ongebruikelijk voor dit type Yaris heb ik me binnen de club laten vertellen...)
Mijn dealer rekende me vrijblijvend een offerte a 1900 euro (!!) omdat Toyota een schandalig hoge prijs vraagt voor de voorpijp met katalysator.. (1250 euro ex)
Ik ben zelf gaan zoeken en imitatie of universeel spul was moeilijk te krijgen. Maar gelukkig bracht een tip binnen de Yarisclub mij richting Belgisch Limburg, waar een Toyotamonteur nog een RVSpijp had liggen vanonder een Race-Yaris uit de cup-racerij.
Ik heb aan mijn dealer gevraagd deze te monteren en na wat pas- en meetwerk was dit geen probleem! uiteindelijk heeft dit alles me 300 euro gekost, nogal wat anders dan 1900.... Ik rijd door mijn werk dichterbij huis nu meer korte stukken met de auto,wellicht dat een en ander met elkaar te maken heeft...
Verder geen nieuws, behalve veel prettige kilometers!


--141.000 km--
Door het accepteren van een andere baan op minder dan 10 km van mijn woonadres wordt er tegenwoordig een stuk minder met het wagentje gereden! (ter vergelijking, mijn oude baan kostte een retourtje van 44 km).
Nu ik mijn review eens aan het updaten ben wordt dat echt duidelijk.. 4000 km in 6 maanden.. Ofwel 8000 km per jaar zal het gaan worden. Wanneer mijn (onregelmatige) dienst dit toelaat pak ik tevens de fiets.

(De dure benzineprijs doet me in de breedte slinken, en die heerlijke glazen Chianti-wijn moeten er soms echt worden afgetraind!)

Ik was even benieuwd hoe de T-Sport dit allemaal zou ondergaan maar het blijkt geen enkel probleem. Ik heb tussendoor een minimale hoeveelheid olie bijgevuld en wat ruitenvloeistof. Voor andere zaken hoeft de motorkap nooit open!
Omdat er trouwplannen zijn voor volgend jaar en er daarna gezinsuitbreiding zal komen, bedenk ik me soms welke gezinsbolide de T-Sport t.z.t mag gaan opvolgen.. Een Prius dan maar?

--137.000 km--
V-snaar en andere riem vervangen*

Ook in de loop van het winterseizoen geen problemen met mijn T-Sportje :) De auto had ik naar de garage gebracht wegens een 'cuppend' geluid van de banden, zo bleek na inspectie.
Na diezelfde inspectie bleek ook de staat van de V-snaar en andere riem (ik ben hiervan de naam even kwijt)... die begonnen beide al enigszins te rafelen en zijn vervangen.
Kosten: 100 euro.

De onderhoudskosten van deze auto vind ik erg laag, ik ben zelden hoge kosten kwijt, alleen aan normaal onderhoud of slijtage-onderdelen. En dan heb ik toch al 30.000 km met de auto gereden :)
We gaan door, en mijn hoge score voor dit model blijft staan. De waardering groeit des te meer!


--135.000 km bereikt--

beurt en blanco APK*
Niets nieuws onder de zon!
Een kleine beurt met APK plus wisserbladen en interieurfilter maakte de rekening 250 euro.
Weer een jaar rijplezier, met veel lekkere pk's!


*update augustus 2011*
De auto is dit weekend lekker uitgeweest in Duitsland :)
Op een rustige A31 heb ik kunnen toppen op 180, harder heb ik niet gedaan vanwege enig verkeer verderop en het toenemende toerental dat tegen het rood aanschurkte.
Bij 180 km/u draait de motor 5800 tpm.
Maar het was een prachtige ervaring :)
(Voor de critici: zo hard heb ik nog nooit gereden en rijd ik normaal ook nooit maar getuigen kunnen bevestigen dat ik direct mijn voet oplichtte en inhield wanneer er naderend verkeer op de linkerbaan zichtbaar was.)
Een juweel van een auto, ook op hoge snelheid dus! Wel veel windgeruis en toerengeluid, maarja, het is ook geen Audi A8.... (om maar wat te noemen).
Voorts heb ik een likje olie bijgevuld en het is weer lekker gaan met dit juweeltje.
Wat een heerlijke auto! :)


*update juni 2011*
Eigenlijk kan ik niets aan de auto noemen of verzinnen wat ik anders zou willen! (of het moet cruise control zijn.) De voorbije periode is mijn benzinepomp overgegaan van Total naar Avia en tot mijn grote verbazing drinkt mijn Japanse sportieveling 1 liter weg na bijna 15 kilometer! Dan hanteer ik wel het nieuwe rijden, met soms afremmen op de motor. Wel trek ik soms wat fel op, dat is heerlijk met dit ding! Het schakelen ervaar ik nog steeds als een feest, meteen grijpt de bak aan bij loslaten van het pedaal.
De T-sportstoelen zijn echt een verademing, die dikke leuning geeft je goede rugsteun. Ik kom NOOIT moe uit de auto, ook niet na lange ritten.
Dan die Toyota-kwaliteit. Eigenlijk vul ik deze auto alleen met benzine en verder is het genieten pur sang! Inruilen? Ik krijg misschien een baan dichtbij huis, maar deze supercar gaat echt niet weg!
(Hij heeft de voorbije periode alleen een likje olie verbruikt, achjah, ik geef soms ook flink gas...)


*update april 2011*
We gaan richting de 130k, met nog steeds lekkere sportieve ritjes. Twee nieuwe zomer-voorbanden (Vredestein Hitrac) heb ik aangeschaft en de Bridgestone Potenza's liggen voortaan op de achteras.
De velgen heb ik laten poedercoaten incl. metallic laag voor 200 euro.
En natuurlijk weer een poetsbeurtje :)
Verder geen problemen!


*update januari 2011*
--EERSTE WINTER MET WINTERBANDEN :) --
Het gaat hard met de kilometers van dit wagentje, eigenlijk harder dan ik had gewild.. De teller schurkt alweer tegen de 124k aan. Maar ik blijf tevreden en zuinig op de T-Sport. Ik wil hem, zolang de kosten niet de baten overstijgen, zeker doorrijden tot de twee ton en dan ben ik nog even bezig gelukkig.
Na een goeie poetsbeurt met detail-klei en Meguiars sealant en 16-wax (keiharde bescherming!), is de auto goed de eerste winterperiode doorgekomen. Zeker na het achterlijke winterweer van december (z.o brabant deed het met 25/30 cm sneeuw in 1 nacht!), was ik dolsgelukkig met de Kristall Montero2-winterbanden. De banden bijten zich goed vast wanneer het sneeuwt en glijpartijen hebben zich gelukkig niet voorgedaan, een enkele keer op puur ijs (dit is zelfs voor een winterband teveel...)
Zeer aan te bevelen banden en ik snap werkelijk niet dat mensen hier nog op bezuinigen. Tenslotte is je band het enige contact met de weg. En heb je dan het hele alfabet op je achterklep, met slechte banden ben je nergens in zulk weer. Ik rij geen winter meer zonder. Verder hebben zich weinig spannende dingen voorgedaan, buiten, ja NU komt het, een kapot kentekenlampje!
Binnenkort wil ik mijn velgen laten poedercoaten en spuiten. Deze originele Toyota-velgen zijn mooi maar af-fabriek erg corrosie-gevoelig.
Verder niets dan veilige en gripvolle kilometers gehad.


*update 16 november 2010*
De auto heeft een gratis wintercheck gehad bij de Toyota WinterWelkom, plus een grote 120.000 beurt en nieuwe APK.
Bijzonderheden: Er zat een 1 ruitensproeiergaatje verstopt (had ik niet eens in de gaten) Verder zijn de wisserbladen vervangen rondom, en... dat was het wel weer!
Ik kan met deze fijne vierwieler voorlopig weer vooruit.
Verder heb ik mijn winterbanden plus wieldoppen gemonteerd.
Na een poetsbeurtje is de Yaris dan echt helemaal winterklaar!


*update 1 november 2010*
De auto is afgelopen maand september meegeweest naar Frejus in de Franse Cote d'Azur :)
Om kort te zijn: de auto heeft alleen een klein beetje olie verbruikt en elke 14 kilometer een litertje superbenzine weggeslorpen. De benzine in Frankrijk is iets goedkoper dan hier, dus dat gaat ook prima.
Het olieverbruik zal te wijten zijn aan het rijden in bergwegen. (Zie de foto in een Gorges du Verdon met plus 25 graden.. :)
Het was ook op langere afstanden goed toeven in de sportstoelen, alleen het motorrumoer boven de 120 km/u vroeg (vooral van mijn vriendin), wat gewenning.

We hebben toen in totaal 3000 km met de Yaris gereden en niks dan plezier gehad. De heen- en terugreis verliep via de bekende 'Autoroute du Soleil'. Ik bewaar leuke herinneringen aan deze trip met m'n T-Sportje.
Nog steeds ben ik bijzonder tevreden dus, en ga nog lang doorrijden!
Volgende week een grote beurt plus APK, ik zal verslag uitbrengen.


*update 23 juli 2010*

Omdat deze review matige waardering vond, bij deze een herschreven versie. Ik heb geprobeerd de review in stukken op te delen, die hopelijk de moeite waard zijn en duidelijk maken waarom deze geweldige auto is gekocht, op welke punten wel en niet, en hoe ik de kilometers ervaar in dit lekker stuk scheurijzer van een merk dat ooit nog wereldkampioen betrouwbaarheid was. Het is niet leuk je 'eigen' merk te zien afglijden... Helaas zijn de hedendaagse Toyota's nog steeds goed, maar niet zo goed als voorheen....

DE STAP NAAR...
We schrijven december 2009, ofwel dagen waarin ik net een baan had gevonden en mijn dagen sleet in een mooie beige Starlet met gekleurde bumpers en sportwielen uit 1991, waar ik bijzonder warme herinneringen aan bewaar. Diezelfde Starlet gaf een gevoel wat ik nooit meer zal hebben met een auto, namelijk de stap naar totale vrijheid!! Je eerste kar...
3,5 jaar geweldig rijplezier en 44.000 gereden km's in een auto van een kwaliteit die vandaag de dag niet meer bestaat. Na 18 jaar was de uitlaat nog origineel! 'Mijn' merk kan veel leren van dit toenmalige product, er ging in die jaren bij Toyota echt niks kapot!
Maar dat 'rijplezier' verging zonder stuurbekrachtiging, CV, el.ramen, veel rammels, weinig isolatie (zelfs binnenin krabben op een strenge winterochtend!) en bovendien belabberde achtervering.
Ik had geld, een baan en een vriendin die mij aanspoorde tot het zoeken van iets nieuws. Je eerste auto zet je niet zomaar aan de kant....

MAAR TOEN TOCH IETS ANDERS
Ja, deze T-Sport viel op mijn oog tijdens een internetbezoekje en na bezoek aan een nieuwe Nissan Pixo of Fiat Panda, en gebruikte Nissan Almera, kwam daar dit blauwe wagentje. (Eigenlijk wilde ik de Toyota-stal niet verlaten...)
Met best wat pijn in mijn hart zette ik de Starlet op marktplaats. Echter, een vriend toonde meteen interesse toen hij ervan hoorde. Voor 1150 euro plus krat bavaria ging mijn goudkleurige liefde van de hand. 1 dag voor aankoop van de Yaris.
Ik bekeek het NAP-boekje, onderhoudsboekje en na een prima proefrit kocht ik hem.
Overigens verraadde chassisnummer beginnend met JT dat dit exemplaar nog uit Japan komt.

DE KOOP GESLOTEN! deze mooie T-Sport voor iets meer dan 8 mille, met 5% korting, nieuwe voorbanden, set reservelampen plus een nieuwe sleutel a 135 euro. De ouwe zat met plakband aan elkaar!
Op 11 december reed ik de poort van dealer Oostendorp in Venray uit en mijn eigen ervaringen konden beginnen!

EN DAN DE EERSTE KILOMETERS...
Dat was een ervaring als luxe in weelde. Airco! Ineens kun je je ruiten snel ontwasemen in een strenge winter en heb je verwarmde buitenspiegels. Prima systeem dat na 9 jaar nog heel goed werkt.
en legio opbergvakken waar ik het na 1 dahsboardkastje in de Starlet echt goed mee kon doen..
De RIJEIGENSCHAPPEN bevielen goed omdat de T-Sport een aangepast onderstel heeft en dus strak op de weg ligt, helaas is de vering wat stugger dan bij de gewone Yaris (moeder heeft er 2 gehad). Je neemt bochten lekker scherp, en ook de acceleratie betekent met 9 tellen naar de 100 allesbehalve klagen! Hou je van minder sportief, neem dan een gewone Yaris.

HET COMFORT valt echter bij gewone ritten op vlakke wegen mee. Je hebt goeie dikke stoelen, beter dan in de standaard Yaris, die goeie rug- en zijdelingse steun geven. Wel iets zweterig op warme dagen. Ook zit je voor- en achterin lekker wat betreft ruimte. Heel wat beter dan de Starlet!
Dat geldt echter niet voor de KOFFERRUIMTE, klein! Gelukkig is de achterbank te verschuiven, maar de Starlet had dit beter voor elkaar.

HET SCHAKELEN is een genot met een pook die korte slagen maakt en een pedaal wat meteen en sportief opkomt met een duidelijk aangrijpingspunt. Japanse Toyota's zijn bijzonder fijn in het schakelwerk, deze dus ook.

Het VERBRUIK stemt mij gunstig sinds ik de bandenspanning met eentiende verhoog t.o.v de aanbevolen waarden. (voor 2,2, achter 2,1.) Met Total Excellium, veel afremmen op de motor en neutraal uitrollen, scoor ik toch een ruime 1 op 14.

DE DEGELIJKHEID is goed voor elkaar, je voelt dat veel dingen aan deze auto prima werken en nog lang meekunnen.
Dat gold echter niet voor de CD-speler, de accu en twee lampjes.
Gelukkig was het vervangen van een H4-lamp kinderspel.
Op de andere onderdelen kom ik graag terug in het hoofdstuk 'Problemen'. Vooral de CD-speler was een gedoe!

Deze auto bevalt tot op de dag van vandaag prima, gaat in september mee naar Frankrijk en in oktober weg voor een beurt.
Ik zal t.z.t laten weten wat de kosten waren en hoe hij in 'La douce France' zich heeft gedragen.

PROBLEMEN / KOSTEN :KOSTENOVERZICHT NA 5 JAAR/56.0

  • 178.000 km

De Yaris is verkocht!

Aan een prettige partij, een Twentenaar die een auto zocht voor zijn vrouw. Door mijn aanstaand vaderschap op zoek gegaan naar een goeie en grotere vervanger en deze gevonden in een gebruikte Prius 3 in parelmoer wit, een review volgt zsm!

KOSTENPLAATJE NA 5 JAAR / 56.000 KM GEBRUIK:

-onderhoud/reparatie per km: 4,5 cent
-Totaal onderhoud: 2546 euro.
Omgerekend voor afgelopen jaren (8000 km per jaar)
360 euro p.j aan onderhoud/reparatie.

Wegenbelasting: Eur. 25 per maand.

Verzekering WA plus c.a 25 euro per maand (8 schadevrije jaren)

Dan nog de benzine, c.a 90 euro per maand. (1,5 tank)

Restwaarde: Auto is gekocht 5 jaar geleden voor c.a 8000 euro.
(Kostprijs na verkoop Starlet 7.000 euro)
Vergelijkbare T-Sports staan nu te koop tussen de 3.000-4.000 euro

Dus: 4000 euro afschrijving max: 60 maanden = 67 euro p/m afschrijving.

MAANDKOSTEN:
-onderhoud/reparatie 30 euro
-afschrijving 67 euro afgerond naar boven
-MRB 25 euro
-verzekering 25 euro.
-benzine c.a 90 euro.
totale kosten p/m: 237 euro.

*december 2015*
Grote beurt/accu en nieuwe remblokken plus huurauto en nieuwe wisserbladen voor: 615 euro.


*juli 2015*
niets!


*December 2014*
Twee kapotte wiellagers/beurt/apk/wisserbladen/handremstellen
745 euro.

*September 2014*
Een kapot derde remlicht en slijtage van het Cv-motortje in de bestuurdersdeur. Dat was het wel weer na 10 maanden!


*December 2013*
Beurt plus APK bij de garage, c.a 200 euro. Vervanging van interieurfilter en wisserbladen.


*juni 2013*
Twee zaken heb ik moeten laten vervangen aan de auto, de stab.stangrubbers plus een motortje van de centrale vergrendeling in het rechtervoorportier; daarnaast heb ik mijn garage de bakolie laten vervangen; alles bij elkaar 470 euro.


*januari 2013*
Montage andere (RVS) uitlaat; 300 euro. (voor details zie update 147000 km)

December 2012: grote beurt met APK; 300 euro..
Helaas moet de uitlaat vervangen worden :(

*juli 2012*
niets! Zomerbandjes eronder gezet en dat was het!


*januari 2012*
Vervangen V-snaar en andere riem.
Verder alleen maar lekker veel power en fun!!

*november 2011*
135.000km beurt (klein) icm apk-keuring, wisserbladen en interieurfilter: 250 euro bij Toyota.


*augustus 2011*
Vanwege dat olieverbruik dus minimaal bijgevuld met Castrol High mileage-olie, geschikt voor motoren met meer dan 100.000 km op de teller. Ik heb goeie ervaringen met dit smeermiddel.
Verder alleen heerlijk rijplezier :)


*juni 2011*
Klein beetje olieverbruik, verder heerlijke Toyota-kwaliteit!


*april 2011*
Velgen laten poedercoaten voor 200 euro.
Montage van twee zomerbanden voor 183 euro.


*januari 2011*
Een kapot kentekenlampje! Leuk eens zelf te mogen sleutelen aan deze auto :)


*update 16 november 2010*
Na grote beurt en APK is een ruitensproeiergaatje doorgeblazen...
Het verhaal moet toch een beetje spannend worden!


*update 1 november 2010*
Alleen een klein beetje olieverbruik in Zuid-Frankrijk.
De misselijke CD-speler is vervangen voor een Kenwood-exemplaar met USB en MP3 aansluiting. Kosten: 170 euro incl. inbouwwerkzaamheden.
Verder veel rijplezier!

*****
Oostendorp doet er 3 maanden over om een klacht met een haperende Cd-speler af te handelen.
Hoe dat komt?

Vanaf dag 1 heeft dit onderdeel in mijn auto onvoldoende gewerkt (haperde en bleef compleet hangen op dwarsrichels) en ik bracht hem half december naar de vestiging in Helmond, waar ik ook heenkon met garantiegevallen.
Na 6 weken kreeg ik hem terug, met jawel, een nieuw lasertje! Een hoop gedoe en uiteindelijk bleek de laser verkeerd en voor een Corolla. WEER gehaper en geen CD's!
Er gingen wederom vele weken overheen, en ik heb meermalen gebeld. mijn voorstel tot inbouw van een universele speler of een vergoeding hiervoor werden genegeerd.
dus was het alweer maart! Ik belde, en nog steeds niets binnen..
Mijn geduld was op, en ik gaf aan andere stappen te gaan ondernemen.
Ik stuurde een aangetekende brief, en heb ook gezegd eventueel met de BOVAG contact op te nemen als er WEER niets werd gedaan!
En toen kwam men in actie en kwam de 'goeie laser' ineens snel binnen.

De ACCU begaf het in deze strenge winter en hiermee was Oostendorp een stuk coulanter. Met bonnetje van de ANWB kwam ik me melden en ik kreeg meteen een nieuwe. Dit heeft men netjes opgelost.
Ook het derde remlicht heeft men toen gerepareerd.

Verder hebben zich gelukkig geen klachten voorgedaan!


************KOSTEN*********************************
VAST
MRB per maand: 24 euro

Verzekering per maand: 28 euro, WA plus beperkt casco, 75% bonus-maluskorting

Volle tank: 55-60 euro. (Ik ben wel overgestapt op gewone 95, de benzine is al duur genoeg.) Verbruik met nieuw rijden c.a 1 op 14-15.

VARIABEL
-Aanschaf winterwielen (Fulda Kristall Montero2) plus wieldoppen via marktplaats: c.a 250 euro.

-Aanschaf en inbouw Kenwood-radio/cdspeler: 173 euro

-Grote beurt (120.000 km) plus APK: 316 euro. Uitgevoerd door Toyota Jansen Nuenen

-Aanschaf twee zomerbanden/montage en poedercoaten van zomervelgen: samen c.a 500 euro.

-Kleine beurt/APK plus nieuw int.filter: 250 euro

-Montage nieuwe V-snaar en andere riem: 100 euro.

-grote beurt bij dealer; 300 euro.

-aanschaf/montage RVS uitlaat;300 euro

-vervangen van motortje deurvergrendeling plus stab.stang rubbers: 400 euro.

-kleine beurt plus APK: 260 euro.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.