Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 248.500 km |
ERVARINGEN
De Yaris is zo'n 6,5 jaar in mijn bezit
Het betreft hier om een Japanse Yaris, vanaf 2003 (met de facelift) zijn ze in Frankrijk van de band gerold.
Uiterlijk:
De auto is meer als 10 jaar oud en ik vind het nog steeds een leuk wagentje. Voor mij is het een tijdloos model. Ik heb een 5 deurs uitvoering en deze vind ik mooier, door de ronde lijnen van de achterdeuren. Er zitten ondertussen wel wat krasjes, deuken en lakbeschadegingen op, maar ja dat krijg je als je 30.000 km per jaar rijdt. De kleur flame gold staat de auto goed, alleen zit er parelmoer in, waardoor lak bijtippen niet gaat, want je krijgt altijd kleurverschil.
Interieur:
Speelse ronde lijnen en alles onder handbereik. De digitale snelheidsmeter was in het begin wennen, maar nu weet ik niet beter meer. Je kunt alleen van de bijrijderskant niet zien, hoe hard je rijdt. De Yaris is ondanks dat het een kleine auto is, best ruim. De voorstoelen zitten goed en bieden voldoende steun, al ben ik met 1.73 niet zo groot.
Achterin kunnen 5 personen zitten, maar voor lange ritten zou ik het niet aanraden. De achterbank kun je over 15 cm verschuiven, dus dat is wel fijn, mocht je meer bagageruimte nodig hebben. De kofferbak is niet zo groot en vooral nu we een kleine hebben, is deze gelijk vol, met het onderstel van de wagen.
Minpunten interieur:
- dashboard krasgevoelig en het interieur is veel grijs
- stoelverstelling voorstoelen, dmv een hendel, waardoor ik nooit de ideale stand heb
- deurportierknoppen voor het openen en sleuten voelen flut aan en rammelen soms bij bepaalde weersomstandigheden.
Motorisch:
Een 1.3 met 86 pk en variabele kleppentiming. (variabel openen van de luchtinlaatklep) Een prima motor, je hebt wat meer kracht voor handen als een 1.0 en je komt goed met het verkeer mee. Al is het geen sprinter en bij meer belasting voel je het gelijk, maar als ik meer pk's nodig had, dan kocht ik wel en t-sport of een auto met een grotere cilinderinhoud. Het is een betrouwbare motor, met weinig onderhoud. Je hebt geen distributieriem die vervangen hoeft te worden, want dit is een ketting. Scheelt weer in de kosten. De garagebeurten zijn om de 15.000 kilometer.
Uitvoering:
Ik heb een SOL uitvoering, dit wil zeggen dat het een luxe uitvoering is in die tijd. Zaken als 2 airbags en ABS (zit op alle uitvoeringen), electrische ramen en spiegels, hoofdsteunen achter, centrale vergrendeling met a.b..
Als extra's:
- geintregeerde cd speler (zat eral in)
- cruise control (later ingebouwd)
- trekhaak (later erop gezet)
- lichtmetalen velgen (later bijgekocht)
- winterbanden (later bijgekocht)
Vooral de cruise control is ideaal bij lange stukken. Met de digitale snelheidsmeter zie je meer de wisselingen van de snelheid, dus dan blijf je gas geven en dan weer los. Met de cruise control zit je de snelheid vast.
In principe heb ik alle luxe wat nodig is, maar wat jammer is dat op de SOL uitvoering geen airco zit. Niet dat ik deze mis, maar waarschijnlijk voor andere mensen wel.
Bediening:
Het is auto waarvan je geen rare fratsen hoeft te verwachten. De bediening blinkt op niet echt een onderdeel uit, zoals vaker beschreven. Je weet wel precies wat je aan de auto hebt vind ik.
De stuurbekrachteging is niet te licht, wat ik wel prettig vind. De remmen zijn goed gedoseerd en je hebt niet 1 druk op het pedaal en je remt gelijk hard. Je kunt rustig geleidelijk met gevoel remmen. Het schakelen gaat over het algemeen soepel. Strakke overbrengen naar de volgende versnelling, wat eigenlijk vanzelf gebeurd. Soms is er wat weerstand van de vrij naar de 1. Het bochtengedrag heb ik nooit echt getest, omdat ik hier niet goed tegen kan.
PROBLEMEN
Helemaal geen.
- 173.000 km
Onlangs heeft de Yaris, de APK keuring en een grote beurt gehad.
Alleen de remblokken zijn vervangen en voor de rest is alles in orde, ja het gebruikelijke bij zo'n beurt.
Ik kan de Yaris echt aanraden aan mensen, die een auto van begin 2000 zoeken. Is misschien niet goedkoop in aanschaf, maar het is wel een zeer betrouwbare auto (deze is nog in Japan gemaakt, over de Franse versie kan ik niet oordelen).
Ik rij zo'n kleine 30.000 km in het jaar, dus je hoeft niet bang te zijn dat de auto daaronder te lijden heeft. Ik heb wel een rustige rijstijl.
Alleen als je veel snelwegen hebt, dan is deze auto minder zuinig, maar ik rij het meeste 80 km wegen en dan gaat het prima.
Ik heb de winterbanden er nu onder gezet, zodat ik hopelijk veilig de winter doorkom.
Het blijft voor mij een leuke auto.
update
- 187.900 km
Een paar maanden geleden wilde de Yaris niet meer starten, ondanks dat ik er 's ochtends nog mee gereden had. De ANWB bood gelukkig oplossing en deze wist het probleem zo vast te stellen.
De auto was verzopen, maak je dat nog eens mee, bij een auto van het bouwjaar 2000, met moderne technieken. Dit komt weleens voor, door vuile benzine, waardoor de injectors verstopt kunnen gaan zitten. Kleine stukjes (korter als 10 minuten) kunnen hiermee ook meespelen, omdat de motor nog niet geheel op temperatuur is,dus is de verneveling ook nog niet optimaal, aldus de ANWB monteur.
Ik heb gelijk maar injectiereiniger in de benzinetank gedaan en nu rijdt de auto weer als een zonnetje.
Ik vind dit overigens geen probleem, waar de betrouwbaarheid van de auto iets aan kan doen. Dit heeft met de kwaliteit van de benzine te maken en aan mij als ik korte stukjes rij.
Een week geleden heeft de Yaris een kleine beurt gehad.
De wiellagers rechtsachter waren aan het verslijten. Ik kon er gerust mee doorrijden. (je hoort dan een zoemend geluid, net alsof je banden afrollen)
Ik heb het gelijk laten vervangen, dan ben je ervan af.
Kostte wel meer als 400,- (inclusief BTW en monteren), want alleen de lagers ging niet, dus moest het met behuizing en al.
Het is bekend dat Toyota onderdelen niet goedkoop zijn, maar goed je kunt het maar gehad hebben.
Voor de rest waren er geen bijzonderheden, tijdens de beurt.
In maart ben ik nog met 2 vrienden naar Zwitserland geweest.
De Yaris houdt zich keurig, ondanks met 3 man en veel bagage.
Al is het geen snelheidsduivel, je komt er evengoed wel, ook bergopwaarts.
Ondanks dat de wiellagers zijn vervangen, wat puur slijtage is en dat de auto verzopen is, blijft het voor mij een leuke,betrouwbare auto, waar ik met veel plezier in rij, nog jaren mee vooruit kan en waar ik me geen zorgen maak, dat ie me in de steek laat.
Op naar de 200.000.
Over de 2 ton
- 202.000 km
Op 21-10-2009 heeft de Yaris de APK keuring en een grote beurt gehad. De radiator moest vervangen worden, omdat deze bijna begon te lekken. Ik lees dat bij de Toyota Starlet de radiatoren een zwak punt is, maar of dit bij de Yaris ook is, weet ik niet, omdat bij de andere reviews van Yarissen,hebben die niet zoveel gelopen hebben.
Ook moesten er 2 nieuwe voorbanden op. Voor de rest geen bijzonderheden.
Het is niet gek, dat na 2 ton er iets vervangen moest worden.
Conclusie nadat de auto de 2 ton heeft gepasseerd, is dat ik het nog steeds een leuke,fijne, betrouwbare wagen vind, waarmee je niet al te duur flink wat kilometers mee kunt rijden.
Als ik ga kijken aan bijzonderheden, behalve het normale onderhoudt, dan is alleen de radiateur en de wiellager rechtsachter vervangen. Dat is bij veel auto's toch wel anders.
Ik hoop er nog veel kilometer mee te maken, met deze "gouden rakker".
kleine beurt
- 219.000 km
Onlangs heeft de Yaris een kleine beurt gehad en de garage dacht dat de auto ook een APK keuring nodig had, maar dit was niet het geval. De keuring heb ik van de dealer gratis gekregen.
Er was een lampje van de kentekenplaat kapot en de oranje lampen achter schenen niet fel genoeg meer, dus deze zijn vervangen. Voor de rest geen bijzonderheden.
De Yaris blijft zijn werk keurig doen, nog steeds super betrouwbaar dus.
Op naar de 230000.
grote beurt
- 236.500 km
Een paar weken geleden heeft de Yaris een grote beurt gehad. Alleen een lampje vervangen van het stadslicht en voor de rest niks, buiten normale onderhoud.
Nog steeds een super betrouwbare auto en ondanks dat we een kleine hebben, ben ik niet van plan een grotere auto te kopen. Deze Yaris kan vele kilometers en jaren mee en ik krijg er toch niet veel meer voor terug.
APK en kleine beurt en de auto is verkocht (helaas
- 248.500 km
Hier kan ik heel kort in zijn. Een interier filter en een stadslampje vervangen, voor de rest niks. Toppie dus.
Helaas hebben we de auto verkocht aan een familielid.Hier ben ik blij om, want zo heeft de Yaris een goed baasje en zie ik de auto nog eens. De auto kan nog jaren en kilomters mee, maar aangezien we een kleine hebben, is de auto te klein voor de vakanties.
Sinds een week hebben een Yaris Verso van 2000 met 2 ton op de teller gekocht. Niet de mooiste, ook niet de lelijkste auto, maar wel zo praktisch en qua vaste kosten niet zoveel duurder als de gewone Yaris.
Het is een auto die je steeds meer begint te waarderen, vanwege zijn veelzeidigheid. Het uiterlijk begint me steeds meer mee te vallen, al zal het nooit zo'n leuke wagen zijn, als de gewone Yaris, maar goed daar koop je zo'n wagen ook niet voor.
Een review volgt later
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.