Toyota Yaris 1.0 VVT-i Aspiration (2012)

autoreview

Toyota Yaris
Toyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota Yaris

Signalement

UitvoeringYaris 1.0 VVT-i Aspiration
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst63.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 5.000 km

Na 3 jaar in een Yaris 1.3 van het vorige model gereden te hebben, deze ingeruild voor een nieuwe, maar nu met een 1.0 motor. De vorige was probleemloos en het enige in 100.000km was een kapotte lamp.
Tijdens verschillende proefritten viel me op hoe fijn deze auto met de 1.0 motor rijdt. Hij is veel stiller als zijn voorganger en bijna even rap. Zeker als je hem zoals ik voornamelijk in de stad en de polder gebruikt. Maar ook met 120 rijdt hij fijn. Ik vind hem soepeler rijden als de Aygo. Het uitrustingsniveau is prima. Ik heb als extra climate control. Deze werkt prima, beter dan die in het vorige model. De verwarming is meer op de voorruit gericht. Het Toyota touch audio systeem functioneert prima. Ipods van de kids herkent hij zonder problemen. Het geluid is acceptabel, de fm-ontvangst is redelijk. Ik heb bewust afgezien van de navigatie-optie. Ik vind het scherm namelijk overdag sterk reflecteren. Met mijn lengte zie ik nauwelijks iets, ik zie alleen de reflectie van het buitenlicht. De bluetooth handsfree werkt goed, alleen is het toevoegen van telefoonnummers in het telefoonboek een crime. De handleiding geeft alleen informatie over de uitgereide touch &go. Ook de importeur heeft geen idee en sheept je af met de dealer, die ook geen idee heeft.

De aflevering had beter gekund, de auto had vanaf de eerste meters een hardnekkige rammel in het dashboard. Dat had de dealer ook kunnen horen. De dealer heeft dit naderhand hersteld; een audiokabel lag te rammelen. Helemaal rammelvrij is de auto niet, maar dat ben ik onderussen gewend van Toyota: prima Rammelbakken.
De eigenwijze enkele ruitenwisser werkt redelijk. Met harde regen werkt ie minder effectief als twee. Vervelend als e in het donker tegemoetkomend verkeer hebt. Je bent al snel verplicht de maximumstand te kiezen.

Het verbruik ligt op zo'n 5 liter per 100km. Ruim een liter zuiniger als de oude 1.3. Die haalde een verbruik van 6.1. Binnenkort gaan de winterbanden erop.

Update - winterervaring

  • 10.000 km

Tijd voor een update over winterervaringen. De Yaris heeft de winter doorgebracht op Yokohama winterbanden. Prima combinatie die duidelijk betere grip gaf dan de zomerbanden. Het verbruik liep wel op. De Yaris kwam nu op een gemiddelde van 5,4. De motor is nu goed ingelopen en rijdt lekker soepel en fel als het moet. Ook op hoge snelheden is er nog verrassend veel pit. Het is vooral een fijn rijdend wagentje, dat je graag even gebruikt voor een ritje.
De verwarming presteerde prima. Bij de vorige Yaris wilde de temperatuur in het begin nogal eens flink oplopen, voordat de temperatuur normaal werd, deze climate control doet het gelijkmatiger.
Het aantal rammels is afgenomen, mogelijk door de kou. Wel was er een rare rammel die uit de achterbank kwam, het leek op het geluid van iets van metaal dat ergens tegen aan tikte. Op deze site vond ik een lotgenoot, een van de bevestigingsmechanismes van de achterbank veroorzaakte dit. Een spuitje siliconenspray bracht rust.

Update en roest

  • 63.000 km

De afgelopen jaren verliepen vrijwel probleemloos. Enige smet was een lekkend voorraampje, dat bleek een slecht afsluitend raamrubber te zijn. Verder probleemloos naar de 60000km. Verbruik 5,3 liter per 100km.
Nieuw voor mij was het olieverbruik. Op 15000 km driekwart liter bijjvoegen.
Het blijft een rap wagentje met veel ruimte, zolang hij maar niet de snelweg op hoeft. In mijn geval is dat slechts 10 kilometer per dag, de rest zijn provinciale en lokale wegen. De stoelen zitten prima, daar kwamen we achter toen we de afgelopen maanden ook andere concurrenten uittestten.

Waar de Yaris het op af laat weten is het veercomfort, iedere kiezel voel je en het vage stuurgedrag bij tegenwind. Op de snelweg wordt het passeren met veel tegenwind een heuze uitdaging. Ook het windgeruis is duidelijk aanwezig. De facelift zou dit minder hebben. Helaas, het weggedrag is zeker beter, maar het geluid en stuurgedrag zijn niet te vergelijken met concurrenten zoals de Mazda2 of Ford Fiesta Pas als je dit gerag vergelijkt met de Yaris dan merk je dat het ook anders kan.

Grootste euvel waar we mee geconfronteerd werden was roest. Net na het verstrijken van de garantie ontdekten we een roestblaasje op de achterklep bij de handgreep. Volgens de dealer roest en een bekend euvel. Claimen bij Toyota leverde een afwijzing op: lakgarantie is 3 jaar, klaar.
Een kort onderzoek bij vergelijkbare Yarissen van het bouwjaar 2012 leerder dat bij bijna 50% roestvorming op dezelfde plaatshad. Ook op een internetsite van de Duitse Priusclub was het euvel bekend en bleek een constructiefout: verkeerde -lees roestende- bevestigingsbouten. opnieuw via de dealer bezwaar gemaakt en nu werd de schade hersteld en de achterklep opnieuw gespoten. Alle waardering voor de geweldige dealer Van der Geest in Ter Aar. Klanten hebben hier aandacht en een naam.

Vandaag werd ik via de Duitse zustersite opnieuw op een roest euvel gewezen bij de kabeldoorvoer en ja hoor ook hier roestvorming. (http://www.priusfreunde.de/portal/index.php?option=com_kunena&Itemid=117&func=view&catid=9&id=336882) ditmaal zelf aan de slag gegaan.
Ook de ruitenwisserarm begint bij het scharnierpunt te bollen: ook roest.

Ook terug is hetkrakende onderstel, zoals dat ook bij het vorige model voorkwam. Wanneer het regent of warm wordt is het weer stil.
Verder valt op dat de bekleding vaal wordt. Het zwart is geen zwart, maar grijs.
Deze uitvoering is duidelijk van een mindere kwaliteit dan de vorige editie. Die zag er na ruim 6 jaar en 100000 km beter uit dan deze.
In 2014 zou het model met de facelift verbeterd zijn, ik kan het niet beoordelen.ik heb de afgelopen weken meermaals in nieuwe Yarissen gereden en het heeft mij niet overtuigd.

Voordelen van de Yaris:
- ruimte, hier passen grote pubers achterin en je hebt ook nog bagageruimte
- stoelen, prima zitcomfort
- pittige en zuinige motor
- ondanks tekortkomingen weinig storingen, starten en rijden!
- prima parkeercamera
- prima climate control en airco

Minpunten:
- Afwerking
- Roest
- harde vering
- krakend onderstel bij kou

Conclusie: prima stadsautootje met wat roestneigingen die te ondervangen zijn.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.