Toyota Yaris 1.0 12v VVT-i (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.0 12v VVT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 33.129 km |
KM-stand laatst | 34.894 km |
Een 'nieuwe' zuinige auto
- 34.894 km
(Hieronder een uitgebreide introductie, omdat dit ons ook erg geholpen heeft bij de aanschaf).
Waarom een andere auto?
Sinds enige jaren reden wij rond in 'afdankertjes' (allen uit 1994/1995); auto's met lage aanschafwaarde met veel onderhoudskosten.
Mijn eerste auto was een Peugeot 106 Rallye. Deze moest met pijn in het hart weg ivm te hoge onderhoudskosten. Hiervoor kwam een goedkope Peugeot 306 in de plaats die zo’n 2 á 3 jaar mee zou moeten gaan.
Inmiddels waren we gaan samenwonen.
Zij reed rond in een Mazda 323. De Mazda zou het nog wel redden tot februari 2013, maar vertoonde steeds meer kuren. Kwam hij nog wel de winter door?
Onverwachte onderhoudskosten bij de APK van de Peugeot 306 noodzaakte ons deze auto plotseling weg te doen (we hebben hem uiteindelijk laten schorsen).
Toen besloten we dat de onverwachte kosten en het geleur met auto’s genoeg was: er moest nu écht een betere auto komen. We hadden totdat de Mazda weg moest (of stuk zou gaan) tijd om alle wensen goed vast te stellen en daarbij de juiste auto te zoeken.
Onze wensen:
We hebben een aantal wensen op een rij gezet. Daarna zijn we gaan strepen en kwamen er gedurende onze zoektocht nog zaken bij.
- Prijsklasse: maximaal €9.000,- (nieuw of ‘kop er af’ met lage km-stand);
- Zuinig: laag brandstofverbruik;
- Betrouwbaarheid/onderhoud: (eerste jaren) weinig onderhoudskosten;
- Grootte: niet te groot, maar racefiets of kampeerspullen moeten we kwijt kunnen;
- Levensduur: we gaan ervan uit dat we er een jaartje of 8 in rijden;
- Aanschaf bij autodealer;
- Niet teveel niet-beproefde toeters en bellen (kost alleen maar geld qua onderhoud)
- Extra’s: trekhaak, winterbanden
- Goede Inruilkorting 2 oude auto’s.
De keuze:
Na weekenden bij autodealers van diverse merken mét bijbehorende clichés, veel reviews lezen en Googlen, hebben we een Excel-sheet gemaakt en per auto plus- en minpunten geïnventariseerd. Emotionele zaken als ‘sportieve look’, ‘kleur’ sloten we zoveel mogelijk uit. Ook luxe zaken (zoals airco, 5 of 3-deurs) werden weloverwogen.
Het tegen elkaar afstrepen bracht de keuze terug tot 3 auto’s, allen met zo’n 30.000 km op de teller:
Peugeot 106+:
Redelijk zuinig, hoge inruilkorting, Peugeot comfort (waren we al gewend), 3-deurs.
Toyota Yaris (5-deurs):
Zuinig, trekhaak al op auto, 5-deurs, airco, iets ‘sport’ uitvoering, maar €1500 duurder dan Yaris 3-deurs.
Toyota Yaris (3-deurs):
Zuinig. 3-deurs, Nog geen trekhaak. Krassen op voor- & zijruiten.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Toyota Yaris 3-deurs. De auto is erg zuinig in zijn klasse, laadruimte is goed en flexibel in te delen. Uitvoeringsmaterialen van sommige items (dashboard) zijn ‘basic’ maar wat ons betreft prima en met toch een luxe uitstraling. Bovenal wordt Toyota door velen geroemd om betrouwbaarheid.
We maakten ons alleen wat zorgen over de (niet) kracht van de 1.0 motor en de geluidservaring in de auto, zoals in reviews te lezen viel. Maar een laatste proefrit, waarin we hem even op de staart trapten, bewees dat dit allemaal meevalt. Zeker in vergelijking met onze herrie-auto’s hiervoor.
We hebben flink extra korting bedongen op trekhaak en winterbanden en de krassen op de ramen zijn op kosten van de dealer verholpen (oa nieuwe voorruit).
De Wegenwacht is opgezegd omdat de Toyota Premium Occassion komt met garantie, inclusief pechhulp.
De eerste ervaring:
We hebben de auto nu een maand en er staan zo’n 1500 door ons gemaakte kilometers op de teller. Hij bevalt ons prima. Gezien ons budget en de eerdere auto’s waar wij in reden, voelen wij ons de koning te rijk.
Het gebruik is een mix: standaard voor woon-/werkverkeer (40km retour, meest 80km wegen), maar zo nu en dan trips naar het oosten des lands van 400km (retour).
Het imago van de Yaris is wat ‘truttig’ en over het algemeen zie je er niet 30’ers zoals wij in rijden. Maar je lacht de meeste medeweggebruikers keihard uit aan de pomp. Een gemiddeld verbruik van 1:18 is eenvoudig haalbaar, met uitschieters van 1:22.
Voor mij is rijden echter ook een soort hobby en uitlaatklep. Het verschil in rijbeleving tussen de Peugeot 106 Rallye en de Yaris is enorm. Luxer, maar ook wat saaier. Bij de aanschaf moest ik eerlijk gezegd dan ook wat ‘mannelijke emoties’ uitschakelen. Een goede beslissing.
De Yaris blijkt in ons vlakke Nederland best wel een vel autootje. Optrekken gaat niet heel hard, maar met terugschakelen valt er prima te accelereren als het nodig is. Bij een snelheid van 150 km/pu boekt de Yaris niets in qua comfort. Het lachen aan de pomp vergaat je op dat moment natuurlijk wel. Maar dat is een keuze waar je zelf bij bent natuurlijk.
Hoe de Yaris zich houdt in de Franse of Italiaanse bergen is natuurlijk nog even afwachten.
Nadelen tot nu toe (zover het nadelen te noemen zijn want wisten we al uit reviews):
- Snelheidsteller (en andere instrumenten) in midden van dashboard. Hierdoor lijk je meer tijd je ogen niet op de weg te hebben dan gebruikelijk. Kwestie van wennen vermoeden wij.
- De achterbak is makkelijk groter te maken, maar de ‘flappen’ tussen achterbank en hoedeplank zijn niet heel praktisch (en ook niet mooi).
Wordt vervolgt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.