Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Aspiration (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Full Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Yaris Hybrid
- 98.000 km
Deze Toyota Yaris is strikt genomen van mijn vriendin, maar ik rijd er vaak genoeg in om wat ervaringen over deze auto met jullie te delen. Ook is de auto strikt genomen niet nieuw door haar aangeschaft, maar haar ouders hebben de auto nieuw gekocht eind 2013, dus de hele geschiedenis en onderhoudshistorie is bekend. Toen zij een paar jaar geleden helaas niet meer konden rijden, is de auto met een kilometerstand van ongeveer 60000 overgegaan naar haar.
Het rijden
En bevalt dat wat? Jazeker. De auto is in de eerste instantie erg zuinig en betrouwbaar. Tevens is de auto voor een B segment auto ruim genoeg. Qua luxe zit er best wel wat op voor een dergelijke auto 11 jaar geleden; oa cruise control, dual zone airco, achteruitrijcamera en bluetooth. Het rijden gaat prima, maar de auto als geheel nodigt niet echt uit voor een stukje lekker bochtjes te pakken. Er lijkt iets vertraging te zitten tussen het gasgeven en daadwerkelijk versnellen en de CVT begint natuurlijk ongelofelijk te loeien bij flink accelereren. De wegligging is in orde en veilig afgesteld, je komt niet snel voor verrassingen te staan. Het sturen gaat wel opvallend zwaar valt me op. Ook is de auto best comfortabel, lange ritten zijn geen enkel probleem. Al met al voor normaal dagelijks gebruik dus meer dan prima. Verder vind ik de auto niet echt vlot voor een kleine auto met 100pk. Tuurlijk, je komt prima mee in het verkeer, maar ik vind hem toch wat loom. Toen ik er een tijdje geleden een kilometer of 20 lang 130km/u mee had gereden, voelde de auto ineens opvallend kwieker aan dan anders. Vermoedelijk is de auto wat lui ingereden (als dat nog bestaat tegenwoordig). De meeste echt lange ritten doen we overigens eigenlijk altijd met mijn auto.
Elektrisch rijden?
De Yaris Hybrid was er vroeg bij met hybride techniek en het is opvallend hoe weinig je ervan merkt als de motor tijdens het rijden aanslaat. Als alles echt koud is, voel je het een beetje als je erop let, maar verder niet meer. Maar kun je er stukjes helemaal elektrisch mee rijden? Als je heel erg je best doet wel ja. Ongeveer maximaal 2 kilometer met een constante snelheid van zo'n 50km/u kan, maar dan moet je wel rijden alsof je een ei onder je gaspedaal hebt. Even wat gasgeven en de motor slaat meteen aan. Het zijn vaak even echt hele korte stukjes dat je elektrisch rijdt en ook het wegrijden gaat altijd elektrisch. Als de auto koud is, slaat de motor wel veel sneller aan dan met warme motor.
Verbruik
We houden het niet zo bij, maar de boordcomputer gaf laatst gemiddeld 4,5l/100km aan, dus ruim 1:20, wat natuurlijk heel erg netjes is. Wel wat onhandig is de kleine benzinetank, waardoor de actieradius slechts op zo'n 500km ligt, maar echt een nadeel is dat natuurlijk niet.
Betrouwbaarheid
De auto krijgt altijd keurig zijn beurtjes bij de Toyota dealer elke 15000km. De laatste bij 90000 km was wat duurder, omdat er nieuwe bougies in moesten. Verder is er buiten de normale slijtage om alleen het derde remlicht een keer stuk gegaan. Ook is het beeld van de achteruitrijcamera niet meer van dezelfde kwaliteit als in het begin. Allemaal niet heel spannend dus.
Uiterlijk
De auto zou afgeleverd worden met een set winterbanden op stalen wielen. Bij de aflevering bleek dat de set winterbanden op keurig lichtmetaal stond. Even later hebben mijn schoonouders de zomerbanden laten overzetten op deze lichtmetalen wielen en de winterbanden op de stalen wielen, wat er natuurlijk veel mooier uit ziet, omdat je het meest op de zomerbanden rijdt. Helaas zijn deze wielen na nu wel redelijk bekrast en verweerd; als het mijn auto was geweest, hadden er al andere onder gezeten, maar mijn vriendin ziet amper het verschil tussen een wieldop en lichtmetalen velg en wil het dus mooi zou houden. Qua model is de Yaris een soort kleine MPV; hij is wat hoog, de motorkap loopt bijna in 1 lijn door met de voorruit en de wielen staan op de hoeken van de auto. Het is best een herkenbaar model, maar ook niet heel uitgesproken.
Conclusie
Deze Yaris Hybrid is dus zuinig, betrouwbaar, rijdt prima, heeft aardig wat luxe en is ruim genoeg. Objectief doet de auto dus eigenlijk niets verkeerd; je kunt er in de stad prima mee uit de voeten, maar ook lange ritten zijn geen probleem. Wellicht dat je als autoliefhebber toch wat anders kiest, maar het overgrote deel van Nederland is dat niet en dan is het dus eigenlijk een bijna perfecte auto, dat vertaalt zich dan ook in een hoge restwaarde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.