Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 213.858 km |
KM-stand laatst | 242.240 km |
Eerste ervaring
- 220.325 km
We hebben deze Yaris erbij gekocht als tweede auto omdat onze Ford Fiesta aan het einde van zijn km bundel komt en in oktober 2023 terug gaat naar Leaseplan (50000 km). Ik wilde nu graag een CVT automaat (Multidrive CVT) of hybride, automatische airco, cruise control met snelheidslimiet, trekhaak, bij voorkeur bij een officiele Toyota dealer en binnen een bepaald budget. Er was er op dat moment slechts 1 die aan de wensen voldeed en die stond bij Toyota dealer Lantinga in Uithuizen. Ik heb er een dag voor vrijgenomen en ben samen met mijn zoon met de Ford Fiesta naar Uithuizen gereden voor een proefrit. De Yaris zag er redelijk uit en ik wilde deze gelijk meenemen, dat was geen probleem. Km stand bij aanschaf was 213858km, bouwjaar 2012. De Yaris is bij Lantinga in onderhoud geweest en alle beurten waren in het boekje afgestempeld behalve de 210000km beurt. Echter ik wilde de auto gelijk meenemen en later deze beurt laten uitvoeren bij Van Ekris in Alphen aan den Rijn. Lantinga heeft nog wel de APK vernieuwd.
Inmiddels staat de teller op 220325km. Van Ekris heeft de 210000 km beurt uitgevoerd (€289) + 2 nieuwe Vredestein Ultrac 195/50R16 88V XL banden voor incl ventiel, balanceren en montage (€300), verder geen bijzonderheden geconstateerd.
De CVT automaat werkt prima. Indien we zo'n 100km/uur rijden maakt de motor slechts zo'n 1800 toeren/min en is dan redelijk stil. Als je flink gas geeft en boven de 3000 toeren/min komt is de motor wel erg rumoerig. De vering van de Yaris is erg stug en minder comfortabel dan de Fiesta ST-line. Ook de beenruimte voor de bestuurder is iets minder dan de Fiesta. Verder geen problemen gemerkt, alles werkt goed, stuurt licht, remt goed en start altijd direct, ook het start/stop systeem werkt prima. Ben er tot nu toe tevreden mee.
Op pad met de fietsendrager
- 226.500 km
Heb bij bol.com een XLC Easy LED fietsendrager gekocht voor 2 e-bikes. Reden voor deze XLC is dat het eigen gewicht laag is (op onze weegschaal slechts 11.6kg). Deze XLC is niet kantelbaar, maar wel inklapbaar. Het plaatsen op de trekhaak gaat zeer simpel: de drager op de kogel zetten, uitklappen en de drager zit vast, ideaal. De drager heeft een 13-polige stekker. Aangezien deze Yaris een 7-polige aansluiting heeft moest ik gebruik maken van de meegeleverde 7/13 adapter.
Het mistachterlicht van de XLC bleef echter continue aan terwijl de schakelaar van het mistachterlicht uit stond. Na een meting bleek op de desbetreffende 7-polige aansluiting van de Yaris altijd 12V te staan. Foutje tijdens installatie trekhaak destijds? Ik heb dit tijdelijk opgelost door de draad in de XLC stekker op een ongebruikte aansluiting over te zetten.
Nog een ander probleem gehad met de XLC: 2 rubberen doppen die zorgen voor het klemmen om de trekhaakkogel: beide doppen waren na 1 keer uitklappen gescheurd. Navraag bij XLC leerde mij dat de XLC op elke trekhaak moet worden afgesteld voordat deze op de trekhaak geplaatst kan worden. Nou, zo staat dat niet in de handleiding, brochure en hun website. Onder garantie repareren? Nope, antwoord van XLC, citaat: "... Doordat deze knoppen door eigen toedoen kapot zijn gedraaid zullen deze niet onder garantie vervangen kunnen worden ...". Nog een citaat van de XLC website: "... De XLC-fietsendrager 'Azura LED' VC-C04 wordt volledig voorgemonteerd geleverd, zodat je snel kunt beginnen aan je volgende grote fietstocht. ...". Er staat nergens in de handleiding dat je de fietsen drager eerst moet afstellen, er staat zelfs in dat je met kracht (20kg) de drager moet uitklappen. Er staat in de handleiding wel iets over afstellen indien de drager te los zit.
Dus, ik heb deze XLC retour gestuurd en dezelfde opnieuw besteld. Nu extra goed opgelet bij die 2 rubberen doppen en eerst goed afgesteld. Nu gaan ze niet direct stuk. Afwachten hoe dat op langere termijn gaat, een set losse doppen kost zo'n €16.
Onze 2 e-bikes passen prima op de drager en we hebben zondag een rondje langs de Linge gereden, het was een prachtige fietsdag. Je merkt aan de Yaris vrijwel niet dat er 2 e-bikes achter op staan (heb de accu's er wel uitgehaald). De fietsdrager van de kogel halen is ook simpel: stekker verwijderen, kentekenplaat houder inklappen, fietsdrager inklappen en van de kogel halen, past ingeklapt prima in de kofferbak.
Daklijsten ripped
- 242.240 km
Vandaag naar de nieuwe locatie van Loogman carwash in Hoofddorp geweest. Keurige moderne wasstraat op een goed bereikbare locatie aan de Dirk Storklaan 69. Ik had vanwege mijn verjaardag een voucher ontvangen met 50% korting op uitgebreide programma 1 (van €20.50 naar €10.25). Ondanks de vele regen van de laatste tijd toch de auto schoonmaken, stofzuigen en de bandenspanning controleren.
Ik heb eerst de antenne van het dak gehaald en vervolgens naar de ingang gereden. Het kenteken werd keurig herkend omdat ik dit van tevoren had ingesteld in de Loogman wasapp, de voucher was daarmee ook al geactiveerd, heel handig. Na betaling met de mobiel opgereden naar de wasstraat. Toen de auto bijna aan het einde was de wasstraat is aangekomen hoorde ik op het dak ongebruikelijke geluiden. Op het grote stofzuigerplein ontdekte ik dat beide rubberen daklijsten door de borstels van het dak zijn gestript. Ik ben teruggelopen naar het einde van de wasstraat en inderdaad lagen daar de 2 dakstrips. De auto achter mij maakte mij hier ook op attent. Ik kon deze pakken, heb ze schoongemaakt en teruggeplaatst op het dak. Voor de volgende keer moet ik dus niet alleen de antenne van het dak halen maar ook de 2 rubberen dakstrips.
Ik ben in juni en juli 2 keer naar Bob's carwash in Winschoten geweest, daar heb ik beide keren geen problemen ondervonden met die rubberen dakstrips en de auto was keurig schoon, ook de velgen. Heb bij Bob's de auto ook laten poetsen in de poetsstraat. Deze carwash is ook zeer modern, heeft een ruimte koffiehoek waar je gratis koffie kan halen, nette service daar en is een pluim waard.
De velgen was bij Loogman niet zo mooi schoon als bij Bob's. Ik heb de velgen met een oude zachte doek verder schoongemaakt., die doek was na 4 velgen geheel zwart en rijp voor de afvalbak. Bij de stofzuigers zijn meerdere bandenpompen beschikbaar, dat is heel fijn. Bij Bob's in Winschoten was slechts 1 bandenpomp buiten, dat is niet fijn als het hard regent.
Auto stofzuigen bij Loogman en Bob's is in beide gevallen prima en ze hebben ook beiden een houder om de automat in vast te klemmen. Ze hebben ook beiden een luchtpistool om het dashboard en ventilatie roosters schoon te blazen. Ze hebben ook beiden een extra machine om de matten te reinigen. Bij Bob's hadden ze zelfs een bakje met schone microvezel doekjes en een bakje om vuile microvezel doekjes in te deponeren.
Uiteindelijk is de auto van binnen en buiten mooi schoon. Yaris rijders die ook naar Loogman Hoofddorp gaan dus ff opletten op de daklijsten!
Verder geen enkel probleem gehad met de Yaris na bijna 30.000km, start altijd direct, geen storingen, geen hapering, geen crashende infotainment systeem, verwarming en airco werkt prima. Bevalt me nog steeds, eigenlijk nog beter dan de Fiesta. Het veercomfort is het enige puntje, deze uitvoering is aan de stugge kant. Bij een oneffenheid hoor je wat krakende geluiden, mogelijk zijn de rubbers van de stabilisator stangen uitgedroogd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.