Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2002) #3

autoreview

Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2002)
Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2002)Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2002)Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2002)Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2002)Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2002)Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2002)Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2002)

Signalement

UitvoeringYaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst99.020 km
Lezerswaardering: 96%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog steeds erg tevreden met onze Yaris uit 2002

  • 99.020 km

Mijn vrouw rijdt inmiddels al ruim 25 jaar Yaris. In 1999 waren wij op zoek naar een vervanger voor haar Mazda 323 uit 1984. Elk jaar werd het moeilijker om hem door de APK te krijgen en ook motorisch had hij de nodige problemen. Best vreemd, want in die tijd konden Mazda’s ook heel betrouwbaar zijn. Dat gold niet voor de onze, die wilde ondanks alle liefde en zorg niet deugen. Een goede start vormde de AutoRAI in februari 1999. Daar waren we direct onder de indruk van de New Kid on the block op de Toyota stand. Lekker Europees vormgegeven en heel anders dan de hoekige 323 waar mijn vrouw toen nog in reed. Maar er stond meer lekkers op de RAI en we oriënteerden ons breed. Nadien maakten we proefritten in de Peugeot 206 Rolland Garros, de Ford Ka, VW Lupo, Skoda Fabia en natuurlijk de Toyota Yaris. Die laatste moest het worden: we bestelden een zwart metallic Yaris in Linea Sol uitvoering. Deze was lekker compleet met elektrische bediende voorramen, elektrisch verstelbare spiegels, een extra make-up spiegel voor de bestuurder en hoofdsteunen op de achterbank. En met bumpers die waren meegespoten in de kleur van de auto. Voor het interieur kozen wij de two-tone blauw-grijze variant. Ook vinkten we als optie airco aan, want dat heeft een zwarte auto echt nodig. En er moesten direct andere wielen onder, want plastic wieldoppen zijn niet helemaal ons ding. In die tijd werd er in de Yaris Cup geraced met Yarissen en die stonden op 15 inch Speedline wielen. Daarvan hebben we een set op de kop getikt en dat stond hem heel goed.
Onze nieuwe Yaris had eigenlijk maar één nadeel; de auto was in 1999 alleen leverbaar met een 1.0 liter motor met 68 pk. Met ingeschakelde airco bleef er weinig dynamiek over.

DE TWEEDE YARIS
In 2001 hebben wij de 1.0 liter Yaris verkocht en hebben wij een nieuwe besteld met de 1.3 liter motor en 86 pk. Opnieuw een metallic zwarte Linea Sol en opnieuw met het blauw-grijze interieur en airco. Verder vulden we de optielijst aan met een CD speler, een glazen schuif-kanteldak, mistlampen in de voorbumper en een “sport-pakket”. Dat pakket bestond uit een set lichtmetalen wielen en een achterspoiler. Die lichtmetalen wielen zijn direct op de 1.0 liter Yaris gezet die wij verkochten, de Speedlines gingen onder onze nieuwe 1.3. Grappig feitje: wij bestelden de auto in 2001 in guldens en moesten hem begin 2002 afrekenen in euro’s. En toen begon het avontuur van de Yaris op de foto’s, waarmee wij inmiddels al 23 jaar onderweg zijn naar de eerste 100.000 km. Op het moment dat ik deze review schrijf, staat de teller op 99.120 km. En hij voldoet helemaal aan de verwachtingen: lekker compact maar toch ruim van binnen, makkelijke en hoge instap, een heerlijk fel motortje waarmee de Yaris vlot vooruit wil en bovenal: super betrouwbaar.
In de eerste 9 jaar gebruikte mijn vrouw de Yaris voor woon-werk verkeer, vanaf 2011 werd de Yaris minder frequent gebruikt voor kortere ritten. En omdat mijn vrouw ook vaak de fiets pakt en ik zelf kilometers maak in mijn Audi, heeft de Yaris tegenwoordig een rustig leven. Zo rustig, dat hij 2 op 1 rijdt: twee tanks benzine per jaar. De laatste tijd ga ik er zelf wat vaker mee op pad omdat hij anders zonder stroom staat als je hem een keer nodig hebt.

ALTIJD IN WEER IN WIND
Aan onze Yaris is zijn leeftijd niet af te zien en dat vind ik knap, want het is een buitenslaper en hij wordt dus al 23 jaar lang permanent blootgesteld aan alle denkbare weersinvloeden. Bij het werk van mijn vrouw stond hij de eerste 9 jaar ook nog eens op een parkeerdek de hele dag in zon, wind en regen. Wat een goede lak en goed plaatwerk is dat! De auto heeft overigens nog nooit schade gehad, alle lak en plaatwerk is nog origineel. Alhoewel; het stukje plaatwerk onder de achterbumper heeft een keer een deukje opgelopen door de trekhaak van een parkeerder. We vonden keurig een briefje onder de ruitenwisser met zijn gegevens. Die beschadiging hebben wij dus laten wegwerken door onze garage/spuiter. Wij zijn zuinig op de auto, maar we zijn geen overdreven wassers of poetsers. Als ik hem vier keer per jaar was, is het veel. Dat doe ik soms met de hand en soms rijd ik hem door de wasstraat. Dan kan ik hem ook direct even uitzuigen. De auto ziet er dus niet altijd zo schoon uit als op de foto’s. In 2018 hebben we de Yaris een keer professioneel laten poetsen.

REGULIER ONDERHOUD
Elk jaar als de auto voor de APK moet, krijgt hij bij de garage een beurt. Meestal beperkt zich dat tot een kleine beurt waarbij de vloeistoffen en filters worden vervangen. En er is door de jaren heen een stabilisatorrubber, een accu, een remcilinder en een achterdemper vervangen. Een aantal jaren geleden hebben we de airco zo’n speciale onderhoudsbeurt laten geven en laten bijvullen. Nog steeds werkt alles zoals het hoort: de airco, de elektrische raambediening, de spiegels, de centrale vergrendeling, het schuifdak, aan niets merk je dat de auto al 23 jaar oud is. De koplampen heb ik inmiddels wel al twee keer vervangen door frisse exemplaren met een zwart kunststof binnenhuis. Vond ik mooier op een zwarte auto, daardoor lijken die koplampen wat subtieler. Verder beperkte het onderhoud zich tot af en toe nieuwe Vredesteins. Niet omdat ze geen profiel meer hadden, maar omdat ze herrie maakten, te oud werden en droogtescheurtjes vertoonden. De Speedlines met zomerbanden wisselde ik in de winter trouwens altijd voor een goedkope set lichtmetaal met winterbanden. Hoewel de Speedline wielen sinds 1999 nog steeds geheel vrij waren van stoeprandschade, begon na 25 jaar de lak hier en daar los te laten. Bovendien waren ze aan de binnenzijde heel lelijk geworden door remstof en vliegroest van de remschijven. Daarom heb ik de wielen in 2024 laten poedercoaten en voorzien van een nieuw setje Vredestein Quatrac All-Season banden. Wielen wisselen is nu niet meer nodig en zo rijden we er ook in de winter netjes bij.

INTERIEUR HOUDT ZICH KRANIG
Wij verbazen ons echt over de kwaliteit van de gebruikte materialen in het interieur. Natuurlijk heeft de auto niet veel km’s op de teller, maar met korte ritjes stap je vaak in en uit. Toch zien de stoelen en achterbank eruit alsof er nog nooit iemand op heeft gezeten. Wij besteden er geen speciale zorg aan, af en toe klop ik de matjes en zuig de auto uit, maar dat is dan ook wel. De originele velours matjes waren inmiddels erg verkleurd, ter vervanging heb ik onlangs een nieuwe mattenset op maat laten maken.

IS ER DAN HELEMAAL NIETS OP ONZE YARIS AAN TE MERKEN?
Jawel. De deurklink van de linker achterdeur blijft een beetje uitstaan. Daar is al een keer een reparatie aan gepleegd door de dealer, maar inmiddels is het weer zo. De deur is er gewoon mee te openen, maar het ziet er aan de buitenkant van de auto wat vreemd uit. De ruitenwisserarmen en de dakantenne beginnen “kaal” te worden en we hebben al een paar keer last gehad van lekkage in de kofferbak. Het tapijt was opeens behoorlijk vochtig en ik heb het al een paar keer te drogen gehangen. Inmiddels zijn de kabeldoorvoeren van de achterklep afgekit en zijn de achterlichten van nieuwe afdichtrubbers voorzien. Ook vormt er zich een klein roestblaartje op de kokerbalk, net voor het rechterachterwiel. Maar dat is nog jaren geen reden voor afkeur, volgens de garage. Ook de voorremschijven zien er niet meer heel fraai uit, maar hij remt er goed mee. Vervanging zou kunnen, maar alleen om cosmetische redenen, zegt onze Toyota garage.

CONCLUSIE TOT NU TOE
Het mag duidelijk zijn, wij hebben helemaal niets te klagen over de bouwkwaliteit en rijeigenschappen van onze Yaris. Hij is super betrouwbaar en ziet er nog uit alsof de jaren geen vat op hem hebben. Hij heeft een lekker fel motortje, rijdt fantastisch en laat zich als een kart door bochten sturen. Hij remt goed, al moet na langer stilstaan eerst altijd wat vliegroest van de remschijven worden geremd. Natuurlijk kijk je wel eens met een schuin oog naar een andere auto. Want er is in de tussentijd zoveel moois op de weg bij gekomen: de Fiat 500 of de nieuwe elektrische Renault 5... Maar ja, goedkoper dan met onze Yaris kun je niet rijden. Dus we rijden nog maar even lekker door, dit jaar gaan we misschien wel door de magische 100.000 km grens...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.