Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 8.973 km |
Tevreden, maar niet helemaal
- 8.973 km
Mijn vrouw en ik (beiden 60) hebben deze auto gekocht, omdat we iets kleiner wilden gaan rijden. Onze kampeeruitrusting (tent) past er zonder veel moeite in.
We hebben er zijstrips en bumperstrips (op de hoeken) op laten plakken. Dat maakt hem uiterlijk iets slanker.
De stoelen zitten goed, maar geven iets minder zijdelingse steun dan we gewend waren. Jammer is dat de bijrijdersstoel niet in hoogte verstelbaar is. De in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank mist helaas een skiluik: jammer als we gaan langlaufen.
Het dashboard is overzichtelijk en logisch ingedeeld. Geen knoppen op rare plekken.
Groot gemis is het niet af-fabriek leverbaar zijn van cruisecontrol. Er is nu een aftermarket systeem van John Gold gemonteerd, maar dat blijft in kwaliteit (reactiesnelheid) toch duidelijk achter bij het fabriekssyteem in de vorige Toyota.
Een misser van Toyota (bezuiniging?) is de plaatsing van de achterruitwisser. Het gewiste deel geeft perfect zicht, als je tenminste een RECHTSgestuurde auto hebt. Nu kun je net niet goed zien waar die ene auto op de linkerbaan precies rijdt...
De wegligging is vertrouwenwekkend en voorspelbaar. Wel had het overhellen in de bocht voor mij iets minder gemogen.
Het totale rijcomfort doet eigenlijk niet onder voor dat van de vorige grotere Corolla Verso. Wel is de motor bij 120 km/h net iets beter hoorbaar dan we gewend waren. Vreemd, omdat de motor dan (ondanks de 6- ipv 5 bak) evenveel toeren maakt. Gevalletje minder geluidsisolatie?
Het benzineverbruik valt me wat tegen. Ik schakel voor 90% op het moment dat de schakelindicator oplicht, accelereer dus rustig, laat de auto zoveel mogelijk uitrollen in de versnelling, houd me voor 90% aan de geldende snelheidslimieten, maar kom toch niet tot een beter verbruik dan 5,9 liter per 100 km. Maar misschien komt het omdat ik de auto ook vrij veel voor woonwerkverkeer gebruik (16 km enkele reis over provinciale weg).
Het Touch & Go syteem heb ik laten uitbreiden met navigatie. Dat is een nog niet helemaal uitontwikkled product van Harman (ja van Kardon!).
De kaart is om te beginnen zeker twee jaar oud.
De stem van de dame is neuzelig en hapert soms.
De rekentijd op een route is mooi kort.
Het invoeren van favorieten gaat prima.
De kleuren van het nachtscherm geven wat te weinig contrast. De dagkleuren zijn soms wat bont.
Het perspectief op de kaart wijkt behoorlijk af van wat je door de voorruit ziet. Dat ervaar ik soms als lastig. Mijn losse TomTom van voorheen was in dat opzicht perfect.
Het mooie van het laten installeren van de navigatie was echter de software update die daaraan vastzit. Nu werkt de koppeling van je Bluetooth telefoon aan het boardsysteem veel sneller en vriendelijker. Bij elke keer koppelen wordt het telefoonboek uit de gekoppelde telefoon geladen in het boardsysteem. Dus is het altijd up to date!
Sinds drie weken rijd ik op winterbanden (Michelin Alpin 4) op stalen velgen. Mijn lichtmetalen velgen met de Bridgestones zijn opgeslagen. Invloed op het verbruik heb ik nog niet kunnen constateren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.