Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Aspiration (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso-S 1.3 VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Van de Verso naar de Verso-S, update 34000 km
- 34.000 km
Sinds eind januari 2012 ben ik in het bezit van een nieuwe Toyota Verso-S, model Aspiration, met CVT. Voor de aanschaf van deze auto had ik de volgende overwegingen. In de jaren hieraan voorafgaand had ik een Toyota Verso 2.2 diesel. Ik heb hier zonder problemen in rond gereden, maar met groter wordende kinderen kom je op een gegeven moment tot de conclusie dat je het grootste deel van het jaar heel veel lucht aan het vervoeren bent en dat je daar een aanzienlijk bedrag aan wegenbelasting voor betaalt. Verder was het een prima auto op de snelweg, maar in stadsverkeer weer minder praktisch. Tot slot wilde ik graag een automaat hebben. Toen de kleinere Verso-S op de markt kwam was dit voor mij een goed alternatief. Volgens de specificaties erg zuinig in gebruik, relatief licht in gewicht en dus voordelig in de wegenbelasting en beschikbaar met CVT. Een proefrit gemaakt en ik was overtuigd dat de Verso-S voor mij een geschikte auto zou zijn. Als alternatief heb ik nog aan de Honda Jazz hybride gedacht. Ook daar heb ik een proefrit in gemaakt. En ik moet zeggen, deze reed minimaal net zo goed, misschien nog net wel iets beter door de elektrische ondersteuning. Maar in zijn nadeel was dat de Jazz, hoewel uiterst flexibel opgezet van binnen, toch net iets te klein was als je eens wat meer wilt vervoeren. Verder kon er onder de hybride geen trekhaak voor mijn bagagewagen. Toen tot slot bleek dat ik veel meer toe moest leggen bij inruil, was de keuze snel gemaakt. Het werd de Verso-S.
De eerste 6700 km
In de eerste week kreeg de nieuwe Verso-S het direct flink voor de kiezen met het winterweer. Hierdoor was de eerste tankbeurt ook behoorlijk tegenvallend. Wel bijzonder om in Nederland een keer -15 op je temperatuurmeter te zien staan. Verder merk je dan dat een CVT in eerste instantie wel wat moet wennen. Je hebt wat minder gevoel met het wegdek en natuurlijk helemaal als het wegdek glad is. Maar je hebt ook de mogelijk om kunstmatig een versnelling in schakelen. Dan heb je toch het vertrouwde gevoel weer terug. En je went sowieso aan de CVT. Heb je in het begin nog het gevoel met slippende koppeling te rijden, na een tijdje kun je het toerental en de acceleratie perfect doseren. Hoewel de meningen verdeeld zijn, vind ik het in ieder geval een uiterst plezierige automaat waar ik geen spijt van heb.
Ook is de 1.3 motor pittig genoeg voor het dagelijkse gebruik. Beneden de 80 km/u doet hij erg vlot aan, zonder dat je een enorm hoog toerental nodig hebt. Wil je flink versnellen van 80-120 km/u, dan kan dat nog steeds, maar dan gaat het wel gepaard met een hoog toerental. Door even gebruik te maken van de flippers aan het stuur kun je ook vlot reageren bij een inhaalmanoeuvre. Boven 120 km/u merk natuurlijk wel je dat het geen 2.2 diesel is, maar ik rijd bij mijn dagelijkse woon-werkverkeer niet vaak harder dan 120.
Wat ik erg plezierig vind, is dat op het moment dat je met een constante snelheid rijdt, de CVT een uiterst laag toerental kiest. Van 0-50 km/u is dat 1000 rpm. Daarna loopt dat lineair op van ca. 1000 rpm bij 50 km/u tot ca. 2500 rpm bij 120 km/u. Dit zijn waarden die je eerder bij een diesel dan bij een 1.3 liter motor verwacht. En ook bij 1000 rpm loopt het motortje uiterst soepel.
Verder is het verbruik inmiddels flink gedaald. De laatste tankbeurten zat ik zo rond de 1 op 17 waarbij aangetekend moet worden dat ik vooral langere afstanden rijd en daarbij ook nog behoorlijk rustig. Een verbruik van 1 op 17 is natuurlijk een heel nette waarde, maar niet de 1 op 20 die volgens de specificaties beloofd was. Dit terwijl ik met mijn rijstijl en lange afstanden bij de afgelopen 3 auto’s (2 keer Toyota Verso en 1 keer Citroen Xantia) altijd wel het theoretische verbruik kon halen. Ik heb het idee dat omwille van de verbruikslabels, auto’s op papier wel steeds zuiniger worden, maar in de praktijk niet zoveel.
Sterke en zwakke punten
Positief
- Binnenruimte: je hebt nauwelijks het idee dat je in een compacte auto zit. Verder is de achterbank makkelijk helemaal of deels plat te gooien en de bodem in de kofferbak is handig verstelbaar.
- Goede zit, misschien nog wel beter dan in de Verso, hoewel de zit altijd een persoonlijk iets is.
- Licht in gewicht, wat smaller en een wendbaar gevoel in stadsverkeer en op smallere buitenwegen. En je hebt minder parkeerruimte nodig
- Voldoende vlot van 0-120 km/u en daarbij ook nog eens erg zuinig.
- Mooi en goed functionerend touchscreen audiosysteem met USB aansluiting, bluetooth en achteruitrijcamera.
Negatief
- De voorspoiler is te laag. Op dag 1(!) zat ik tot mijn schrik tegen zo’n ronde stootrand aan, aan het eind van het parkeervak. Ik was altijd gewend daar overheen te steken, maar dat gaat dus nu niet meer (kost dus toch ook weer parkeerruimte). Gelukkig bleef het bij een schurend geluid en was er geen schade. Ook met steile verkeersdrempels met te hoge snelheid moet je uitkijken.
- Je hebt een lichte, relatief hoge auto. Keerzijde is dan een beetje de zijwindgevoeligheid. Bij hogere snelheid ligt hij niet als een blok op de weg zoals de 400 kg zwaardere Verso diesel. Maar het blijft voor mij voldoende binnen de perken. Verder heb je wat meer windgeruis en afrolgeluiden dan in de Verso.
Tot slot
Houdt je van snel rijden, dan is dit niet de meest geschikte auto. Allicht ga je dan toch al niet voor dit type auto. In de grotere Verso voelde 120 km/u aan als een slakkengangetje. Nu heb je bij 120 km/u het gevoel dat je al op snelheid ligt. Zoals al vermeld, voor mij is 120 km/u meestal genoeg. En een paar km/u langzamer rijden geeft toch een redelijk lager verbruik. Dit is mooi zichtbaar op de grafische display die je kunt laten zien op je touchscreen.
Wil je een behoorlijk comfortabele, handige auto met veel binnenruimte, die ook nog eens zuinig is en voordelig in de wegenbelasting, dan is deze auto zeker aan te bevelen.
Update na 34000 km.
Inmiddels heb ik de Verso-S bijna een jaar en heb ik 34000 km afgelegd. In die periode heeft de auto een 15000 en 30000 km beurt gehad zonder een enkel probleem. Het is een fijne en betrouwbare auto gebleken. Alles doet het zoals het moet doen. Geen piepjes en kraakjes. De 1.3 motor is een plezierig lopende motor. Veel of weinig toeren, altijd even soepel lopend met een fijne CVT. Het verbruik ligt tussen 1 op 18.5 in de zomer en 1 op 16 in de winter. En als je erg je best doet kun je in de zomer 1 op 20 halen.
Is er dan niets negatief? Jawel, een paar dingen.
- Hij had net wat meer acceleratievermogen op snelweg-snelheid mogen hebben.
- Het windgeruis bij hogere snelheid zou iets minder nadrukkelijk aanwezig mogen zijn.
- De achteraf ingebouwde cruisecontrol reageert te traag, bijvoorbeeld als de snelheid iets terugloopt op een helling, of als je de snelheid wilt bijregelen. De cruisecontrol uitzetten, gas bijgeven of iets loslaten en weer vastzetten is soms nodig gebleken.
- Als laatste. De Dunlop banden gaven soms een licht roffeltje door in het stuur. Ik het de banden nog eens laten uitbalanceren, maar dat heeft niet echt geholpen. Waarschijnlijk is het een samenspel tussen de ietwat stugge vering, een bepaald type wegdek en juist deze banden. Nu ik sinds ruim een maand winterbanden heb met dus meer profiel en een zachtere rubbersoort, is het roffeltje weg.
Samenvattend. Er blijft altijd wat te wensen over, maar over het geheel genomen ben ik uiterst tevreden met deze prima allrounder.
Update na 89000 km
Ik heb de auto nu bijna 3 jaar en heb besloten hem in te ruilen. Voor een relatief kleine auto maak ik toch wel veel, vooral snelweg kilometers en ik verwacht dat dit er het komend jaar nog weer meer gaan worden. Daarom wilde ik graag weer een wat grotere auto die daar iets beter in is. De CVT is mij dusdanig goed bevallen dat ik die heel graag terug wilde in een toekomstige auto. De keus is daarom gevallen op de Nissan Qashqai. De proefrit in deze auto met ook een CVT was uitermate plezierig zodat ik er vrij snel uit was. Over een tijdje komt daar wel weer een review van.
Nog even afsluitend over de Verso-S. Een auto die er misschien niet flitsend uitziet, maar hij doet zijn werk goed en probleemloos. Je kunt verrassend veel vervoeren. Geen enkel rammeltje. Fijn soepel motortje, nooit een misklap. Zeer wendbaar, zuinig, 1 op 16.8 is het gemiddelde over 89000 km met veel snelwegkilometers. Op een 80 km weg haalt hij gewoon 1 op 20-21. Voor die 80 km weg en de bebouwde kom is hij, zoals al gezegd, het beste geschikt.
Enige probleem in de afgelopen 3 jaar was dat afgelopen zomer de airco het plotseling niet meer deed. Bleek hij iets te weinig koelmiddel te bevatten. Dit werd gratis bijgevuld en sindsdien doet hij het weer. Het was waarschijnlijk geen lek, anders had hij het vrij snel weer begeven.
Tot zover de Verso-S
TvG
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic TREKHAAK PARKEERCAMERA AIRCO LMV
- 2014
- 110.553 km

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic Vol Automaat + Climate Control|Cruise Control|Trekhaak|
- 2012
- 132.980 km

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Aspiration Automaat | Rijklaar | Trekhaak | Clima | Radio/CD/USB/AUX | Camera | Bluetooth | Allseason banden
- 2011
- 90.576 km