Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Panoramic (2010)

autoreview

Toyota Verso
Toyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota VersoToyota Verso

Signalement

UitvoeringVerso 1.8 16v VVT-i Panoramic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf32.000 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bye bye Touran, Hello Verso

  • 35.500 km

Achteraf weet je niet meer hoe dat is ontstaan, maar ineens ben je volop bezig een andere auto uit te zoeken: de Touran gaat weg, er komt een andere.
Redenen? Vochtproblemen, elektrische storingen (airbags die het niet meer doen etc), te weinig vermogen voor een caravan (115pk), leeftijd, hij zag er niet meer uit. En dan op zoek naar een ander (2e hands ca 3 jaar oud).
We hebben 3 kinderen, dus grootste eis is 3 fatsoenlijke stoelen achterin. Daarmee valt meteen 90% af: net als in de supermarkt (waar vlees altijd per 4 is verpakt), gaat men er in de autoindustrie er vanuit dat 2 kinderen voldoende is. Het 3e kind wordt veroordeeld met een levenslange zit op de bobbel in het midden.

Onze shortlist was dus snel afgerond met helaas uitsluitend bussen:
- Touran: +TSI koppel -saai en kaal
- Verso: +ruimte, compleet, klantvriendelijke dealer -koppel
- 5008: +koppel, compleet, mooi, goedkoop -onbetrouwbaar (zie reviews) monsterlijke afschijving
- S-Max: +mooi, ruim, compleet -turbo nog veel te duur. Zonder turbo kan te weinig trekken; zonder turbo ook een stuk duurder

Het werd uiteindelijk de Verso, maar niet met vlag-en-wimpel.

Na een retourtje Gardameer zijn we klaar voor een review.

Het rijgedrag is erg comfortabel. T.o.v. de Touran een klasse beter. De stoelen zitten beter, stiller, matige (duitse) snelwegen worden minder doorgegeven.
Voorin meer ruimte, achterin meer ruimte, legger licht door het panoramadak...
Qua vermogen konden we prima meekomen met de Duitsers.
Na een paar maanden rijden zijn we gewend geraakt aan alles wat automatisch gebeurt (verlichting, key-less entry, ruitenwissers). Ook de achteruitrijcamera is nuttig, al is een piepsysteem handiger.
Het rijden is wel erg wennen. In het begin kon ik heel moeilijk de auto en omvang inschatten, omdat alles nét even anders is.

Voor de waardering is het nog erg vroeg, maar tot dus ver positieve cijfers.

2 vakanties verder

  • 39.500 km

Na 2 vakanties naar gardameer (ja in 5 maanden tijd), waarvan 1 met caravan is het weer tijd om verder te schrijven.
Er zijn een aantal punten die opvallen:
- verbruik 1:13 (zonder caravan) 1:9,3 met caravan (90 gereden op navigatiesysteem). Exact gelijk aan de 1.6 FSI touran...maar wel 20% extra vermogen!
- Stoelen vermoeien niet, ook niet na 16 uur
- airco heeft het moeilijk in Italie (37-42 graden)
- rijgedrag is heerlijk. Vergeleken met de Touran een klasse verschil.
- performance: we kunnen prima meekomen op de duitse snelwegen met de 1.8. Met de caravan moeten we behoorlijk schakelijk, maar eenmaal in de 3, zit de Verso zo weer op de 90 (berg op).
- Ruimte, oh wat hebben de kinderen veel beenruimte achterin.
- vervelend: als de auto uit gaat, stopt ook de stroom naar de sigarettenaansteker. De film begint dan helaas weer opnieuw...
- Ruimte in kofferbak merkbaar kleiner dan een TOuran.
- Die toeters en bellen zijn toch wel fijn, hoor! Donkere ramen, extra zonnescherm, glazen dak, bergruimte onder de kofferbak
- De plastice armsteun...bevalt beter dan die van stof, omdat deze laatste gaat schuren aan je arm.

We hebben tot dus ver zeker geen spijt van de inruil met de touran. Met name het rijgedrag vermogen en binnenruimte. Oneffenheden en lawaai worden veel minder doorgegeven, de motor is smeuiger, schakelen met een soort van onbeschreven perfectie.

Saai

  • 51.800 km

En zo ben je een jaar verder...en is er weinig te melden. De accu is vervangen. Tsjonge.
Verbruik blijft rond de 1:12 door veel kleine stadsritjes.
Ik zag een vraag over een dode hoek: ik zie geen opvallende dode hoek. De zijspiegels van de Verso zijn iets van 30% groter dan de Touran: je ziet dus meer.

Omdat de Touran hoeker is, is deze makkelijker in te schatten met achteruit inparkeren.

Toyota's gaan niet stuk...

  • 76.000 km

Maar die van mij wel.
Na 76000 km op vakantie in Italie ontstaan er ineens bijgeluiden....waterpomp kapot. Op vakantiedag 2 kon ik ruim 300 euro aftikken bij de Toyotadealer in Toscane voor een waterpomp+distributieriem. Gebeurt wel vaker...schijnt.
Verder is de auto nog in nieuwstaat.

Ik ben zo stom geweest om een keer een automaat te rijden. Vooral in zo'n zuideuropees rotondeland vraag je je af waarom je in vredesnaam nog zo zit te roeren met zo'n versnellingspook. Opvallend veel Italianen met een Hybrido. Ik geef ze groot gelijk. Ja, de volgende wordt een automaat...

Bijna een ton

  • 99.500 km

We jaar later een kleine update.
De auto is nog zoals 2 jaar geleden. Eigenlijk is de auto nog zoals we deze hebben gekocht.
Alleen 2 banden, 2 remblokken en nieuwe matten deze 2 jaar. Vanbinnen de auto eens goed schoongemaakt, ozon behandeling en de auto is weer als nieuw. Niets geen slijtageplekken. Niet op de stoelen, niet op de knoppen. Nu (leeftijd bijna 10) ook geen verkleuring of iets dergelijks. De auto rijd ook nog hetzelfde. 0 olie verbruik, even stil als altijd. We hebben ook een fiesta ecoboost. Gek genoeg verbruikt de Verso in de stad net zoveel als de fiesta, terwijl de Verso 800cc , 400 kilo en 45 pk meer heeft. Ik rijd 7l, m'n vrouw 8l per 100km. Op vakantie met de aanhanger , volbepakt, 90km/u op de Navi, 1:16. Qua rijplezier is een fiesta met z'n koppel en directe sturen wel een stuk leuker. En net zo stil dan de Verso.

Op wintersport is de accu weer eens volledig leeggelopen, omdat de binnenverlichting spontaan aangaat. Heeft een uur geduurd om weer op te laden....

verkocht

  • 100.000 km

De Verso is verkocht. Kosten in 7 jaar tijd:
aanschaf: 20500
Verkoop: 11000
Afschrijving per jaar (11000km per jaar): 9500/6,5 = € 1500
Reparaties:
- 4 banden
- distributieriem+waterpomp
- 3 zekeringen
Problemen:
- binnenverlichting wil nog wel eens aan blijven staan --> lege accu. Ongeveer 5x voorgekomen.

Volgende auto: we zijn nog op zoek...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.