Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Luna (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso 1.8 16v VVT-i Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
ERVARINGEN
- 100.000 km
Wij hebben deze auto gekocht omdat we hem mooi vonden en verder altijd al Toyota reden. De Verso rijd heerlijk rustig en lekker stil. Het verbruik is maximaal 1 op 13 volgens het boekje maar dan moet je niet al te veel gas geven. Maar dat wisten we. Hoe groot je ook bent je past er met gemak met 5 grote personen in.
Zelf vind ik hem nog lastig parkeren maar dat zal met de tijd wel beter worden , ik heb gewoon geen overzicht. Zoals in meer reviews is de tank meter niet correct en sluit me aan bij de rest dit kon beter. Het gemiddeld verbruik metertje verteld je dat je ongeveer 1 op 13.7 hebt gereden, de praktijk aan de pomp is 1 op 12.5 das dan toch best wel een tegen valler.
Voor mij is de 1.8 snel genoeg en wat de top snelheid is weet ik nog niet en daar zal ik ook wel niet achter komen.
Ik heb nog geen bijgeluidjes of rammeltjes.
De armsteun aan beide voorstoelen is te klein, te kort, te smal en te hoog daardoor voor mij helemaal nutteloos.
Ik voel me er veilig in en de auto reageert overal goed op, en doet zeker niets onverwachts. Bij de botsproeven heeft deze auto 5 sterren gekregen voor de inzittende.
Ik heb zelf een trekhaak gemonteerd van het vorige model (ik heb een facelift) en dat paste helemaal naadloos op deze verso, zonder problemen in 3 uur er onder gemonteerd. En de handleiding hiervoor heb ik op de site van Brink gedownload.
De regensensor is wel handig al reageert deze natuurlijk net iets anders dan je zelf zou willen. De sensor meet natuurlijk een klein stukje op de raam. De ruitenwissers zouden ook anders mogen, de bijrijder mist een groot stuk van zijn uitzicht, omdat de ruitewisser deze niet raakt. De wissers rechts anders positioneren zou een goede oplossing zijn kijk maar naar andere mpv’s.
De climate control is makkelijk te bedienen zo ook de radio met standaard mp3 speler met text in het venstertje voor wat informatie. Het vermogen en de speakers zijn maar zo zo. Met een beetje bas er in, is het al snel niet om aan te horen.
De cruise controle zit rechts onder aan het stuur en draait mee, ik had hem liever op het stuur gezien ik vergis me regelmatig met de ruitewisser. De werking er van is prima. De auto heeft geen schommelingen in de snelheid als de cc aan staat.
De snelheidsmeter wijkt positief af.
Regulier onderhoud is vooraf bepaald tegen een redelijk tarief.
Al heb ik wel gezien dat de 2de onderhouds beurt gestegen is in prijs vanaf 1 okt.
27-02-2009 Ik zie zojuist dat de nieuwe Verso betere wegligging krijgt, ik kan me daar inmiddels best iets bij voorstellen want de huidige Verso heeft veel last van onderstuur. Sportief rij gedrag hoef je er niet op na te houden.
PROBLEMEN
- 100.000 km
Meer dan dat ik verwacht had.
Na 1 week begint de radio en de rest van de midden console gek te doen en uit te vallen. Gemeld bij de garage maar nog niet verholpen.
Ook het gemiddeld verbruik wordt door de auto willekeurig gereset.
Ik begrij p best als een probleem zich random voordoet het niet meteen duidelijk is waar te beginnen.
Na 4 weken en +/-2100 km zijn de voorremschijven (foto 3+4) al dus danig ver versleten dat ik bij de garage de claim heb neer gelegd om alle 4 de schijven en alle blokken te vervangen tegen Toyota kwaliteit remmerij zoals ik dat altijd gehad heb. En ze moeten niet zeuren over mijn rijstijl die is ronduit rustig en beschaafd.
Ik laat weten hoe Toyota dit verholpen heeft.
Hier onder de vraag, Zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen?
Als dit de nieuwe Toyota kwaliteit is ga ik de volgende keer zeker een ander merk proberen. Wij denken dan aan het merk met 7 jaar garantie.
29-10-07 Update
De Toyota Garage heeft schriftelijk toegezegt om de voor en achter schijven inclusief alle blokken onder garantie te vervangen.
Ze bellen nog om een afspraak te maken.
Top ! Als dit inderdaad gebeurt zonder al te veel gezeur.
De remmen + blokken zijn vandaag 5-11-07 volledig vervangen en voor de radio is een nieuwe besteld.
13-11 Van de nieuwe radio heb ik nog niets vernomen
De nieuwe remmen zijn nu zo n 500 km jong en weer met de onnodige snelle slijtage aan de schijven. Volgens de dealer is er geen betere kwaliteit te verkrijgen.(bij Toyota zelf)
Als ik in de toekomst deze zelf moet vervangen zal ik zeker een imitatie of een brembo er op leggen.
27-11 De radio is vorige week vervangen en doet het nu naar behoren.
De dealer heeft toegegeven dat er gemodificeerde remschijven zijn (sinds juli 2007)en die worden tzt nog onder garantie vervangen. Ze hebben nog problemen om deze te verkrijgen. De remschijven schijnen door elkaar te liggen in het centraal magazijn in Belgie. Dus wachten we hier een paar maanden op, zodat we er zeker van zijn dat ik de laatste uitvoering kan krijgen. Ik vind het prima.
Het enige dat nu nog niet goed werkt is de gemiddelde verbruiks meter, deze wordt spontaan gereset. Maar ach hier heb je eigenlijk weinig hinder van.
Het verbruik houd ik inmiddels bij in een excel file en zit nu op 12.15km/L
Ik zou echt niet weten hoe ik aan de opgegeven 13km/L zou moeten komen!?.
Rijomstandigheden 50% snelweg en 50% gewoon.
Wat mij verder nog opvalt is dat bij kouder weer de motor stationair bijna 2000 toeren draait. Lekker makkelijk om mijn super kleine garage en straat haaks uit te rijden smorgens vroeg.
Alles moet met slippende koppeling (zal er goed voor zijn)
19-12-07 de radio is er vorige week wederom mee opgehouden. De dealer heeft er een extra + en - aan vast gemaakt . Beetje amaturistisch maar ach wellicht blijft de radio het nu wel doen.
12-01-08 de radio is er weer mee opgehouden, gemeld echter beginnen ze bij Toyota te denken dat ik het verzin. Het zal wel, als ze het maar oplossen. Zelf denk ik dat het met de MP3 speler te maken heeft.
Ik merk ook goed dat de lak zacht is, en dat je er vlug krassen in hebt staan.
Het is zeker niet meer wat het ooit geweest is.
Gemiddeld verbruik 11.86km/L (sinds aankoop goed bijgehouden)
16-01-08 Condens in beide koplampen. Joepie daar zaten we echt op te wachten.
maar ik moet de 17de toch naar de garage voor wederom een nieuwe radio. Ik heb er fotos van gemaakt voordat de condens verdampt is en ze weer denken dat ik het verzin. zie 12-01.
Hier onder de vraag, Zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen? Boven aan dit forum wist ik het nog niet maar nu wel:
Nee mooi niet er zijn twee opties of deze wordt heel oud of ik koop me een oud type E11 of E12 terug.
27-02-09 Ben een tijdje niet hier geweest, de problemen met de radio en de koplampen duren nu al meer dan een jaar. Beide problemen worden niet opgelost. De dealer heeft al van alles geprobeerd echter zonder enig resultaat. Vorige week zijn de koplampen wederom vervangen en toen ik na de garage bezoek thuis kwam moest ik toch even hartelijk lachen , deze lampen zijn 15 minuten oud en toch al weer grote condens vlekken er in Rara
Dit is de 4 de set koplampen en toch zeggen ze bij Toyota dat ik de enige ben in Europa die hier last van heeft, Ja Tuurlijk !
17-06-2014 De Toyota doet het gelukkig altijd ! De remschijven zitten nu onder de voorgeschreven 24mm, de remblokken daar in tegen zijn nog 4mm ?! het lijkt er op dat de remblokken langer mee gaan dan de remschijven. Dat de schijven dun zijn zit ik niet zo mee met mijn rijstijl. Wat me nu erg tegenvalt is de roest aan de onderzijde, beide draagarmen achter zijn compleet bruin. De benzinetank heeft er zelfs roestblaren opstaan en niet eens klein stukje. De achter en zijkanten zijn geheel bruin, de onderkant is geheel vrij van roest. De originele Toyota trekhaak is onherkenbaar geworden 1 grote roest partij, die nu op zijn beurt de carrosserie aan het besmetten is. De ruitenwisser sensor leidt een eigen leven, die wist zo maar wat heen en weer totdat je de motor uit en weer aan zet. De deur bekleding heeft ook weer losgelaten en ziet er slonzig uit. De knopjes op de afstandbediening zijn totaal versleten en zit met plakband bij elkaar omdat een nieuwe erg duur is.
Voordat er iemand reageert op de roest, deze Toyota staat in een geventileerde garage en wordt met grote regelmaat gepoetst en onderhouden.
Het gemiddeld verbruik na 233 keer tanken met in totaal 12757.58 euro benzine verslonden is 1 op 12.29km / L.
Wordt vervolgd
Remmen voorzijde vervangen
- 132.000 km
Update. Bij de laatste keuring een opmerking gekregen over de gehele staat van de voor remmen. En de multi riem was aan vervanging toe. Beide punten waren mij bekend. Offerte van de Toyota garage voor alles 485.- euro.(!) Toch maar eerst gegoogled. Remmenschijven en blokken van Bosch en mulitriem van Continental gevonden voor slechts 126 euro inclusief thuisbezorgen. Ik ga hier geen sites promoten maar volgens mij een firma uit Frankrijk en geleverd via Duitsland.
Monteren heeft me 1 uur en een kwartier geduurd. Alles perfect.
Zoals hier boven beschreven blijven de remmen mij verbazen. De schijven zijn iets meer dan 23 mm dik, (om dat te meten heb ik er een vlakje uit moeten geslepen) de remblokken zijn tussen de 5 en 6 mm. De garage wilde niet geloven dat deze set bij elkaar hoorde. Toch nog ruim 110.000 km mee kunnen rijden.
De Verso heeft gemiddeld 1 L op 12.18 km verbruikt.
De roest onder de auto blijft maar groeien, alle aangeschroefde delen zijn bruin, de lak laat zelfs van de steek assen. Ook de kokerbalken beginnen bruin te worden.
De motor doet het altijd, erg betrouwbaar.
De accu zal er wellicht deze winter mee stoppen, maar 9 jaar is al top.
De Verso rijdt nog precies als 9 jaar geleden, rustig en comfortabel. We blijven er nog wel in rond rijden.
Pen bobine defect
- 179.300 km
Het onwaarschijnlijke is gebeurd ! een kleine storing. De auto stotterde de eerste 8 minuten bij koude start. Ik dacht eerst dat E10 de boosdoener zou zijn maar uiteindelijk werkte 1 Penbobine niet helemaal correct. De ECU gaf het niet aan, dus het is een hele zoektocht geweest. Een gebruikte penbobibe gekocht voor 15 euro uit een Citroen C1 ;-) Deze had exact het zelfde OEM nummer inclusief Toyota Denso logo etc.
Het vervangen zelf stelt natuurlijk niets voor. De remmen uit vorig topic? Prima ! geen problemen meer mee. Wel is de bekleding op de deurpanelen los aan het komen, het schuim wat er in zit is aan het vergaan, zonde maar ja. Verder gewoon tanken en rijden. Olie verbruik? Geen ! gewoon van beurtje naar beurtje. Wat wil je nog meer?
Misschien saai maar zo heb ik het graag.
Verbruik : 1:12.7 / 435 keer getankt voor 20.977 euro
Stuurbekrachtiging koel leiding door geroest
- 182.500 km
Tijdens het rijden hoorde ik een zoemend geluid bij het sturen, net of er een race motor voorbij kwam. De eerste keer had ik niet direct in de gaten dat het onder de motor kap vandaan kwam. Gelukkig was ik bijna thuis nog maar 5 minuten rijden. Motorkap open en ja tot mij verbazing en teleurstelling, is de leiding van de stuurbekrachtiging koeler door geroest en is alle olie eruit gespoten. De leiding is boven de chassis balk splinter nieuw en daar onder veel roest met name in de bochten van de leiding. Nog meer verbazing als het onderdeel niet nieuw in Nederland op voorraad is, en ongeveer 6 weken levertijd heeft. En nu zullen veel mensen mij een zeikerd vinden: ik vind dit een duur onderdeel dit buisje van 10mm doorsnede kost 210.- euro. Het is vrij normaal dat de auto eens geld kost maar 6 weken niet kunnen rijden kan natuurlijk niet. Waarna besloten maar een demontage onderdeel te plaatsen. Het de- en monteren is makkelijk genoeg en ik heb gelukkig niet lang zonder olie gereden. Goed ontluchten en rijden maar weer, verder niets beschadigd door olie gebrek. Het verwijderen van alle ATF olie heeft langer geduurd dan het de- en monteren van de leiding. Remleidingen worden gecontroleerd op roest, dan kunnen ze deze leiding ook wel aan de check list toevoegen. Dan was deze al 2 a 3 jaar eerder op gevallen en vervangen. Wat mij betreft een onderdeel van levensbelang.
2 Ton
- 200.000 km
Al een tijdje terug 2 Ton op de teller gereden. (kon tijdelijk niet inloggen)
Nu voorbij de 209.000 , ik zal binnen kort de koppeling gaan vervangen, niet dat deze slipt maar hij trapt zwaar. Voor de kosten hoef ik het niet te laten. De loslatende deurbekleding heb ik afgelopen zomer zelf vervangen door leer. Het ziet er uit alsof het zo uit de fabriek komt .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.