Toyota Verso 1.6 16v VVT-i Sol (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso 1.6 16v VVT-i Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 37.800 km |
KM-stand laatst | 60.080 km |
Weer terug bij de Verso.
- 39.000 km
Onlangs besloten onze Subaru Trezia na een 6-tal maanden in te ruilen. Zie hiervoor mijn andere review.
Auto via autoscout24 gevonden bij Toyota dealer van Ramselaar te Woerden. Hier kan ik erg kort over zijn, namelijk helemaal top! Zie voor verdere info mijn delear review.
Na het maken van uitgebreide proefrit werd duidelijk dat dit de enige opvolger zou kunnen zijn van onze voorgaande verso (d4d uit 2002). Stoelen zijn uitstekend, gebruikte materialen van top kwaliteit. En de ruimte is van bovengemiddelde klasse. Iedereen die als passagier mee gaat valt het op.
Dit is het Sol model wat dual zone climate control, half lederen interieur, mistlampen etc. etc. inhoudt.
Tijdens de terugrit naar huis na de aflevering bleek dat de temperatuur instelling aan de passagierskant niet naar beneden kon worden bijgesteld. Gebeld en zonder enige vorm van discussie werd een nieuw paneel geïnstalleerd.
Tevens viel thuis op dat de geïnstalleerde Michelin banden aan de buitenkant van het loopvlak rondom ouderdoms scheurtjes vertoonden (zowel voor als achter). Kan geen kwaad, vind ik persoonlijk echter niet prettig dus in overleg met van Ramselaar worden ze alle 4 vervangen door Vredestein sportrac 5 waarbij de rekening gedeeld wordt.
Verbruik, zoals te vinden bij andere gebruikers rond de 1:12 en dat blijkt goed haalbaar. De 1.6 motor heeft geen enkel probleem met de auto, binnenkort naar Duitsland om de paarden de vrije loop te geven.
Wat valt op:
- Enorme draaicircel.
- Auto lijkt erg lang.
- Thuisbrenger ipv volwaardig reservewiel (dus de winterband gaat er straks onder)
+ Afwerking
+ Zit
+ Binnenruimte
+ Handling
+/- Armleuning van de voorstoelen, ik ban 1.80 en zit redelijk ok. Kan me echter wel voorstellen dat een hoop mensen het onprettig vinden.
Terug van vakantie
- 43.278 km
Vakantie was een mix van volbeladen autobahn, leeg autobahn, duiste en engelse binnendoorwegen.
Verbruik bleef redelijk constant op ongeveer 1:12 met een uitschieter in Engeland na veel rustig binnendoor.
Auto heeft zich verder helemaal top gehouden (wat verwacht je anders van een verso :) )
In totaal +/- 3700 km gereden.
Wat viel op:
* Wederom bijrijderskant temp. instelling stuk. Wat bleek, afstandsbusje van de printplaat veroudert waardoor de schroeven los komen te zitten. Gevolg is dat de bediening op het frontpaneel de schakelaar op de printplaat niet meer bediend. Exemplarisch of gewoon een poor design?!? Garage stuurt i.i.g. een nieuwe frontplaat op dus dat zou opgelost moeten zijn.
* Ook op hoge snelheden ( > als geven in handleiding) blijft de auto volledig rustig, zowel qua geluid als handling. Moet ik wel zeggen dat er vlak voor de vakantie 4 nieuwe sportrac 5's zijn gemonteerd.
*Zoals ook bij de vorige verso blijkt ook deze gevoelig voor een juiste bandenspanning. Te hard en de auto wordt gevoelig voor zijwind en spoorvorming. Te zacht en het stuurgedrag wordt wat zoekerig. Als de waarden uit het boekje worden gevolgd is het allemaal ok.
Kortom helemaal happy.
Airco paneel
- 44.433 km
Het airco bedieningspaneel gaat als een rode draad door het verhaal lopen. Het 4de gerepareerde paneel ontvangen. Wat bleek, deze was op dezelfde plaatsen stuk als de voorgaande.
Namelijk, de bussen waar de schroeven in zitten welke de printplaat tegen de schakelaar aan houden zijn te dunwandig ontworpen waardoor deze scheuren. Gevolg hiervan is dat de schakelaar de printplaat niet meer raakt waardoor er geen selectie kan worden gemaakt. In het kort " slecht design".
Oplossing, voor nu het 3de paneel gerepareerd met 2k lijm en dunnere schroeven gebruikt waardoor er minder spanning staat op de wanden. Vooralsnog houdt dit.
Na de vakantie gaan we hier mee verder met de garage.
Dakstrip en Antenne
- 50.000 km
Met de auto door de wasstraat geweest, na het stofzuigen voor de deur van de wasstraat bleek een dakstrip te missen (strip loopt van voor helemaal naar achteren). Even naar binnen en inderdaad daar lag de strip, nog helemaal heel. Deze strip blijkt met een zeer beperkt aantal, nogal lullige, klemmetjes vast te zitten. In mijn optiek een ontwerpmissertje. Garage gaf als tip mee de strip met kit vast te zetten. Dat gaan we doen als het weer droog en minder "koud" is.
Daarnaast bleek de ontvangst van de radio minder te worden, wat bleek de achterkant van de antennespriet was helemaal open gaan staan en dus gaan corroderen. Garage heeft een imitatiespriet geleverd maar die doet het nog slechter als de originele gecorrodeerde (frequentiescheiding en ontvangst sterkte).
Verder bevalt de verso nog uitstekend, verbruik schommelt tussen de 1:11 en 1:13 afhankelijk van mijn bui :)
de eerste 15000 km
- 53.686 km
De eerste 15000 km zitten erop, zoals eerder te lezen was slechts wat kleine dingetjes.
De verso heeft vandaag een kleine beurt gehad en een 2-tal kleine klachtjes welke nog binnen garantie vielen.
1. Achterruitenwisser ging af en toe vanzelf aan..... ==> bleek door een foutief relais veroorzaakt te worden.
2. Motor houdt heel af en toe in op het moment dat hij net tussen koud en warm in zit. ECU is uitgelezen en gaf geen foutcodes. Voorlopig even in de gaten houden.
Daarnaast wilde ik graag cruisecontrol in de auto hebben. Het werd 5 maanden na de productiemaand van onze verso standaard op dit model. Wat bleek, alle voorbereidingen zaten er wel in. Er moest een pookje aan het stuur en omdat het een schakelauto is een nieuw koppelingspedaal incl. montage beugel en schakelaar gemonteerd worden. Dit is nu gedaan en alles werkt zoals het hoort. Auto dus qua uitrusting naar het nieuwere model getilt.
Verder helemaal niks op de auto aan te merken, slechts 1x olie hoeven bijvullen tussen de beurten, verbruik is aardig wat Toyota opgeeft (zie mijn verbruiksmonitor) en valt voor dit type auto (formaat en gewicht) absoluut niet tegen.
ruitenwisser, koppeling en schoonmaaktip :)
- 55.536 km
Na het vervangen van het ruitenwisser relais bleek dat de interval stand niet meer werkte en dat bij het sproeien van de voorruit de wissers niet automatisch aangingen (dit hoort wel). Na enig spitten in elektrische schema's viel me tijdens het rijden ineens op dat ik een "auto" stand had op het handle.........
Na doorvragen bij de garage bleek dat er geen relais maar een handle unit vervangen was!?! Hier was echter per abuis een verkeerd exemplaar voor teruggezet. Vergelijk in het elektrische schema leerde dat de aansturing inderdaad anders is (de aansturing zit in de handle unit). Hier heb ik een andere unit voor gekregen, na montage (zelf gedaan, ongeveer 10 min. werk) werkt alles weer zoals het hoort.
Verder vond ik het koppelingspedaal wat hoog aangrijpen na de installatie van de cruisecontrol bediening op het koppelingspedaal. Dit heb ik zelf afgesteld volgens het handboek waardoor het aangrijpmoment wat lager zit. Ook dit is goed zelf te doen, je moet er wel een beetje lenig voor zijn (een soort pipi Langkous, voeten bij het hoofdeind en hoofd bij het voeteneind).
Verder weer een weekje in Duitsland gereden (autobahn, met CC) valt toch op wat een heerlijke reisauto het is (op een rustig moment weer een nieuwe hoogste top gehaald, boekje klopt echt niet ;) ). Het verbruik is dan wel navenant (1:10,3). Terugreis rustiger aan gedaan, veel cruise en overal de max. toegestane snelheid op de gps gereden (1:12,3). Voorlopig zuinigste rit 1:14,3. Maar ja, voor de zuinigheid heb je ook geen Verso (daar heb ik de micra voor).
Oh ja, schoonmaak tip na een spuugongelukje:
Eerst grote delen weg halen en reinigen met biotex, dan met plantenspuit bekleding goed inspuiten met biotex en met huis-tuin-en-keuken natzuiger de boel weer opzuigen. Tussentijds kan je het mengsel ook even laten intrekken (let op: Niet laten opdrogen) Dit meerdere keren herhalen en eindigen met een paar keer schoon water en voilà alles schoon en reukvrij.
Vakantie
- 60.080 km
Net terug van een vakantie in Duitsland, Belgie en Engeland. Totaal 2800 km gereden. Met een gecombineerd verbruik van ongeveer 12,8 km op de liter (slechtste score: 11,2 km de liter (volle belading, autobahn) en 14,2 km de liter met veel cruise control) Bij beide is de airco ongeveer in 30% van de tijd gebruikt en 40% van de tijd met ramen open gereden (airco dan uit…..)
Geïnstalleerde Cruise Control (origineel toyota) doet zijn werk uitstekend. Wat opvalt is dat bij het vasthouden in de deceleratie stand het even duurt voordat de snelheid daadwerkelijk afneemt, terwijl als het handle een tikje naar beneden gegeven wordt de snelheid wel gelijk met 1 km/h per tikje afneemt. Zal ongetwijfeld zo horen.
Verder heeft de verso het weer probleemloos doorstaan (autobahn, slechte Belgische wegen en zanderige Engelse landwegen)
Ik zal binnenkort ook een post maken met daarin de kosten tot nog toe.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Luna (2008) - Test

Test: Toyota Verso - Kia Carens - Citroën Grand C4 Picasso

Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto

Designreview Toyota C-HR Prologue: 'hopen dat dit goede werk productie haalt'

Toyota krijgt nieuwe stadsauto van Daihatsu
