Toyota Verso 1.6 16v VVT-i Comfort (2010)

autoreview

Toyota Verso 1.6 16v VVT-i Comfort (2010)

Signalement

UitvoeringVerso 1.6 16v VVT-i Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf57.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al enkele maanden verso

  • 60.000 km

Mijn vorige wagen, de Honda Accord, was één van mijn droomwagens. Full Option executive model met ALLE opties die verkrijgbaar waren indertijd. Van deze auto was ik zó tevreden van dat we besloten hadden deze bij te houden en te voorzien van een LPG-installatie. Na 9 maanden LPG te hebben gereden krijg je dan nieuws.

We verwachtten een tweeling erbij.

Nu zul je denken; niks aan de hand, toch? Wel, we hebben al een zoontje van 2, en we hebben het enkele maandjes volgehouden met zijn vijfjes in de Accord. De achterbank was krap, maar nog erg goed te doen(2 maxi-cosi's en 1 peuterstoel in het midden). De kofferruimte, en vooral de toegankelijkheid, was een absolute ramp. Babyspullen stapelen zich snel op, maar als je daar dan ook nog een tweelingwandelwagen in moet proppen ben je even bezig. Daarom lang over aan het nadenken geweest, en we gingen op zoek naar iets anders. Een tweede auto lukt financieel niet, dus dan de keuze moeten maken.

Mijn vereiste was:
* Budget onder de 10k
* max. 150k km
* ietwat vlot en vinnig
* Comfortabel
* ruim
* benzine (want komt weer op lpg)
* japans

Mijn favoriet was de Honda FR-V. Fijne 6zitter, maar alle exemplaren die ik bekeken had waren ófwel geroest, ófwel begaaid met sigarettengeur/nicotinelaagje op het dash ofwel stond de koets vol deuken en krassen.

De verso van dit model vond ik ook wel mooi, maar die waren allemaal pakken duurder.

Totdat ik op een avond bij dit model uitkwam. Erg weinig kilometers (57 000km) en een lage prijs (€7800). De volgende dag gaan kijken, en een testrit gemaakt. Auto zag er perfect uit, geen enkele deuk of kras, alles werkte ook! Wat afgeboden van de prijs en we hadden na 5 Honda's een Toyota gekocht! Mijn vrouw had altijd een Toyota Yaris gehad, dus die voelde zich direct thuis :)

Mijn persoonlijke ondervindingen:
Comfort binnenin:
* Geen achteruitrijcamera of sensoren
* Geen armsteun (?!)
* Geen cruise control (?!)
* Geen mistlichten
* Geen USB-functie bij de radio (in 2010 really?).
* Elektrische ramen vooraan, slingers achteraan -_-'
* Zetels zitten goed, maar niet fantastisch. Zeker de lendesteun die de Accord had mis ik wat op lange ritten.
* Koffer is zalig. Alle achterzetels zijn afzonderlijk inklapbaar, en om te bouwen tot een vlakke laadvloer.
*Geluid: hij rijdt erg rustig en stil, maar vooral boven de 80km/u komt het windgeruis opzetten. De enorme zijspiegels helpen hier niet aan mee.

Kwaliteit binnenin:
* Eerste indruk: goedkoop. Erg goedkoop. Hoewel ik al Civic's en een Accord heb gehad, zit dit er zelfs nóg goedkoper uit! De zilveren alu-trim is erg krasgevoelig, en ik zie zelfs scherpe hoekjes en kantjes van het dashboard als je er op let. Honda beats Toyota bigtime .

Motor:
* 1.6 Valvematic. 130pk. Deze generatie heeft een pak meer pk's dan de 1.6 van de vorige generatie. Hoewel 1.6 en 130pk geen hoge waardes zijn, rijdt deze auto fijn vlot door. Geen strepentrekker, maar zeker voor een 'busje' is die lekker vlot.

Wegligging:
* Erg netjes voor zo'n grote wagen. Mooi baanvast in de bochten, niet te windgevoelig. Stuurt fijn licht en ook de draaicirkel is verrassend (relatief) klein.

Qua slijtage van het interieur, dit is echter ongehoord. Het stuur begint al plekken te vertonen, vele krasjes op de zilveren sierrandjes, en ook de pook lijkt al aan zijn tweede leven te zitten. De wagen heeft 59 000km. Ik heb contact opgenomen met de garage waar de wagen vandaan kwam en alles is sluitend. De wagen werd daar nieuw gekocht en is sindsdien altijd op onderhoud geweest. Kilometerstand klopt. Toyota's zijn echt geen goedkope wagens, dus dit vind ik persoonlijk echt een zware misser.

De armsteun heb ik inmiddels zelf gemonteerd van een afbraak. Een Cruise control via internet besteld en geïnstalleerd! Deze was zelfs volledig voorbedraad aan het stuur en werkt perfect! Zo heb ik in de middenconsole en onder de zetels ook stekkers gevonden, dus ik denk dat zelfs de stoelverwarming voorbedraad is :) Leuk projectje

Ik ben altijd fan geweest van 'zo orgineel mogelijk (OEM)' heb ik me hier toch een andere radio ingestoken. Een Pioneer Appradio4. Direct USB, radio, smartphone aansluiting met carplay EN een achteruitrijcamera :)

Heb ook een setje 17" gekocht, origineel Toyota Verso executive model voor in de zomer.

wat komt er nog aan:
* Lpg installatie
* Mistlichten (heb ik al, nog te installeren)
* Camera vooraan (heb ik al, nog te installeren)
* Parkeersensoren voor en achter (mijn vrouw rijdt er vaak mee)
* Misschien ramen tinten voor de kindjes op lange ritten

Paar duizend kilometer achter de kiezen. Ondervind

  • 62.500 km

Ondertussen al een paar duizend kilometer met de Verso rondgereden. En wat zijn mijn ondervindingen ondertussen?

* De schakelindicator is opzicht wel tof, maar niet echt een must-follow. Schakelt veel te snel op om ietwat vlot te kunnen rijden.

* De Verso heeft ook een 'veiligheidsfunctie' die ervoor zorgt dat de auto zich vergrendeld als je sneller rijdt dan 30km/u. Wel aardig. Als je nadien stopt en de sleutel eruit trekt, dan ontgrendeld ALLEEN de passagiersdeur. Als je die opent wordt de rest ook ontgrendeld. Op zich wel aardig als je met kinderen zit. Enkel heeft mijn vrouw op de passagiersstoel dat geduld niet, en ontgrendelt ze de deur altijd zelf vanaf het moment dat we stilstaan. Met als gevolg dat die functie nu de helft van de tijd niet meer werkt. Optie laten uitschakelen bij de dealer binnenkort :(

* Verbruik zit nu ook op 7,8l/100km (1 op 12,4km) wat ik toch niet verkeerd vind voor zo'n wagen. Vooral korte ritten moet ik zeggen, aangezien de vrouw de wagen altijd gebruikt om de kinderen weg te brengen.

LPG, verlaagd, radio enz

  • 82.000 km

En we blijven maar rijden :)

Buiten de onderhoudsbeurten en slijtage onderdelen nog geen (verplicht) geld gekost. Ondertussen is er al vanalles aan veranderd.

LPG.
Na lang twijfelen toch een LPG installatie laten plaatsen. Was er niet zo'n voorstander van bij mijn vorige japanner, maar met veel mensen gesproken te hebben, met garages gepraat en zelfs merk-dealers de knoop toch maar doorgehakt. Camcar in diepenbeek (B) heeft de installatie geplaatst. Auto blijft relatief zuinig op lig (8-9l/100km). Flashlube is wel een must om de kleppen te blijven smeren. Als ik zin heb om sportief te rijden gaat de schakelaar wel altijd op benzine-modus.

Originele accessoires.
De Verso kwam erg kaal, en aangezien ik het geweldig vind om aan auto's te sleutelen heb ik er diverse opties zelf geplaatst. Vaak een uitdaging aangezien er nauwelijks werkplaatshandboeken te vinden zijn.
* Cruise Control geplaatst. Dit is gewoon plug and play met een schakelaar van €20 op eBay.
* Armsteun. Plug and play. De verlichting voor de armsteun is voorbedraad.
* Mistlichten. Zelfde verhaal. Volledig voorgedraafd. Je hebt mistlichten nodig, de kapjes, de mistlichtschakelaar aan de stuurkolom MAAR OOK een relay die je plaatst achter de versnellingspook. Anders werkt het niet!
* App-Radio 4 met Carplay en camera achter.
* Camera vooraan
* Verlaagd met H&R veren. De enige veren beschikbaar voor de verso.

Volgende projectjes worden verwarmde zetels en elektrische ramen achteraan. Dat die dat niet standaard heeft. zucht...

Dankzij de korte versnellingsbak is het best een vinnige auto. Niet supersnel maar leuk pittig om te rijden. De wegligging was al beter dan van mijn vorige Honda Accord, maar zeker ivm de verlaging is die echt goed te noemen. Weinig rolneiging in bochten geeft vertrouwen :)

---Maar waar ik ziek van blijf worden is de gevoeligheid aan slijtage in het interieur. De alu-kleur paneeltjes worden langzaamaan weer zwart...
---Het spiegelglas aan de bestuurderskant is ook aan het lostrillen. Eens zien hoe we dat kunnen oplossen.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens