Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10.800 km |
KM-stand laatst | 22.000 km |
eerste indrukken
- 10.800 km
Heb nu de eerste om en nabij 500 kilometer met de Urban Cruiser gereden. Een behoorlijke overgang na mijn vorige auto, maar dat was bekend. Heb afgelopen week mee gedaan aan Autoweek interview 'de Ommezwaai', lezers van Autoweek die een kleinere auto zijn gaan rijden.
Na de eerste tegenvaller verwerkt te hebben (inruilprijs Crossfire), lof over aflevering garage Louwman Amersfoort. Bij hen de Cruiser demo auto aangeschaft.
Eerste indrukken: lachend naast de pomp bij het voltanken (vs mijn vorige auto met 6 cylinders). Dashboard orgineel vormgegeven maar opgebouwd uit harde plastic onderdelen. Opvallend voor de prijsklasse: erg kaal. Bijvoorbeeld geen temperatuurmeter maar een lichtje dat dooft zodra de motor op temperatuur komt. Eén knopje dat 6x ingedrukt dient te worden om resp. buitentemperatuur, verbruik t/m dagteller/kilometerstand uit te kunnen lezen. Omdat het ook zo onhandig is gesitueerd, raak je dit waarschijnlijk gedurende het bezit van de auto nooit meer aan. Start/stop werkt uitstekend. Systeem 'twijfelt' zo nu en dan tussen in en uitschakelen van deze eco-techniek (bijv. bij ingeschakelede blower en verlichting). Resultaat: soms een niet mooi vol lopend stationnair toerental. Positief (bij de Dynamic uitvoering): keyless entry, electrisch inklapbare spiegels (ideaal in Amsterdam), ingebouwde satnav + bluetooth (extra accessoire op demo auto). Mijn GSM (veelverkochte Nokia E71) bleek echter niet 'compatible' met dit Toyota systeem. Na een door Toyota Amsterdam (gratis) uitgevoerde 2.0 upgrade werkt de connectie inmiddels redelijk. Geluidsinstallatie (standaard versie) is redelijk. op één of andere manier krijg ik de overdaad aan 'bas' er niet uit.
Het rijden: zoals gezegd, een behoorlijke overgang. In de stad: geen problemen, overzichtelijk en rap genoeg. Buiten de stad is het een kwestie van je eigen 'mind switch'. Het is een auto die je functioneel vervoert. Op de snelweg is rechts rijden het devies. Alhoewel het nog meevalt wat Toyota met deze motor heeft gedaan. Zelfs in de 6e versnelling is er nog redelijk veel reserve. Je hebt alleen even de tijd en ruimte nodig om op gang te komen. Omdat het dan toch allemaal niet zo hard gaat, heb ik de auto een beetje aangekleed.
Inmiddels bi-xenon dim en grootlicht laten monteren. Dit in combinatie met LED stadsverlichting (kleurt beter bij Xenon), LED binnenverlichting en nummerplaatverlichting. Een enorme verbetering qua zicht en het staat ook veel beter. Tenslotte heb ik de auto iets laten verlagen wat de wegligging aanzienlijk heeft verbeterd en de auto naar mijn smaak ook beter staat. Op mijn verlanglijst staat nu nog een iPod connectie.
Tenslotte: ook ik ben erg geschrokken van de zeer slechte resultaten uit de NCAP crashtest. Bedroevend slecht en het geeft je ook niet echt een veilig gevoel. Heb daar de importeur over gebeld. Ik bleek de eerste verontruste Urban Cruiser bezitter te zijn die er over belde. De woordvoerder gaf als voornaamste reden voor de slechte resultaten, de verzwaarde eisen van NCAP aan in combinatie met het feit dat de Cruiser al eerder ontwikkeld werd (USA: Scion) en daardoor niet uitgerust is conform de nieuwe NCAP standaard. Volgens Toyota hoef ik me echter geen zorgen te maken: de auto is niet onveiliger dan andere moderne auto's. ik zou nog van hen horen. Tot op heden nog geen bericht.
Meer nieuws volgt zodra er meer kilometers met de auto zijn gereden.
Alweer verkocht
- 22.000 km
Heb de auto in het najaar 2010 alweer verkocht.
Toyota is wellicht niet 'mijn merk'.
Laat ik het zo zeggen: in ieder geval niet deze Urban Cruiser.
Na een Crossfire inderdaad een heel behoorlijke stap. Ik nam de stap bewust o.b.v. de stijgende benzineprijzen, het bijtelling voordeel o.b.v. B-label, en de praktische bruikbaarheid na een paar jaar couperijden in een Chrysler. Je rijdt wel erg exclusief. En dat heeft weer te maken met het feit dat er volgens mij heel weinig van verkocht worden. Je komt ze gewoon nooit tegen!
Wat mij het meest geergerd heeft was de motor. Onvoldoende kracht om veilig op te schieten als het echt nodig is. De zgn. 'road presence' viel ook te wensen over: gesneden worden en nog even inhalen vlak voor je neus was orde van de dag. Over de service niets dan goeds. Zelden zo'n goed dealer apparaat meegemaakt. Kunnen ze bij veel organisaties nog wat van leren.
Nog geen spijt van verkoop gehad en gelukkig iemand anders gelukkig mee gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.