Toyota Starlet 1.5 D XL (1992)

autoreview

Toyota Starlet 1.5 D XL (1992)

Signalement

UitvoeringStarlet 1.5 D XL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf205.667 km
KM-stand laatst311.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 311.000 km

Deze auto hebben we aangeschaft om een 500 km per week mee te maken. Mijn vriendin moet die kilometers naar haar werk maken. Ik heb een uitvoerige berekening los gelaten op alle kandidaten om naast onze Toyota Avensis 2.0 benzine auto te nemen of om een andere auto op diesel te kopen. Uit de berekening (reiskosten vergoeding meegerekend) kwam dat de Starlet diesel als een van de zeer weinige auto’s naast onze Avensis goedkoper is dan een geheel nieuwe te kopen. Moet je wel weten dat ik geen fransoos, spaanse, italiaanse, amerikaanse of duitse auto wil hebben. Het liefst Japans, hooguit is een Koreaan nog te overwegen. Ik wil niet dat mijn vriendin ineens een stuur of versnellingspook los in de handen heeft op de snelweg.

De auto kochten we bij John Greup in Bergharen. De auto is erg netjes en we hebben de volledige onderhoudshistorie op papier bij de auto gekregen (hij is daar nieuw gekocht).

We hebben de auto gekocht met een paar bekende mankementen. De bestuurdersstoel was gescheurd in de wang. Dit is lelijk maar verder niet erg. De kachelradiator is ook lek maar die is gestopt met een middeltje. Deze heeft tot nu toe niet weer gelekt voor zover wij weten. Vervangen van die kachelradiator is zoveel werk dat het richting de 1000 euro gaat als je het laat doen. Het hele dashboard moet er namelijk uit.

De stoel wilden we laten repareren maar ik heb bij de sloop hier in de stad een compleet interieur gekocht en die in de auto gezet. Dit was een flink maar toch leuk werkje voor iemand (ik) die verder niet heel handig is. Het staat nu heel netjes.

De auto is redelijk spartaans maar dat is niet zo raar. Hij weegt ook maar 888 kg. Het motorvermogen is gering en het comfort is ook niet fantastisch maar hij stuurt geweldig. Mijn vriendin klaagt nog steeds niet na 28000 kilometer (in een half jaar).

De auto werd geleverd met Tyfoon euro80 banden en daar had ik niet zoveel vertrouwen in voor een winterse bui. Begin deze winter hebben we daarom winterbanden gekocht op internet. Pirelli snowcontrole 145/80 r13 75Q. Die zijn er netjes onder gezet door een bedrijfje hier in de stad. Geen spijt van ondanks dat we tot nu toe maar 1 keer hagel/sneeuw gehad hebben tijdens een rit.
Doordat de banden klein zijn is het nog lekker betaalbaar (167 euro)
Voor de winterbanden heb ik op de sloop 4 stalen velgen gekocht en zelf geschuurd en gespoten in bijna dezelfde kleur als de auto (koste mij 40 euro).

De auto is heerlijk zuinig mede omdat mijn vriendin en ik op de snelweg (waar de Starlet voornamelijk rijdt) tussen de 100 en 110 km/uur rijden. Een cruise controle zou heerlijk zijn maar dat is me iets te prijzig om in te bouwen.
Ik houd de kosten van de auto nauwkeurig bij en we halen gemiddeld 4,5l op 100 km ofwel 1 liter op 22,3 km over de 28000 gereden kilometers. Dat vind ik best netjes voor een auto van 1992.

Het schijnt dat deze auto’s heel goed op plantaardige olie gereden kunnen worden. Dit hebben we niet geprobeerd maar het schijnt zelfs dat je 1 op 1 diesel/olie erin kan gooien.

Ik heb verder een radio ingebouwd en de front speakers vervangen.

*update* eind maart 2008
De Starlet heeft een kleine beurt gehad waarbij geen rare dingen zijn gevonden. Dit is door de dealer gedaan en kost zo’n 120 euro.

*update* augustus 2008
Om door de APK te komen moesten de remleidingen vervangen worden omdat die wel erg roestten. Die zijn vervangen door de Toyota dealer (wellicht niet de slimste keuze vanwege het hoge uurloon) want het koste me een 660 euro.

*update* juli 2009
De Starlet lekte toch redelijk veel olie de laatste tijd. Het bleek een lekke krukaskering te zijn die is vervangen. Tegelijk is de koppeling (versnellingsbak moet er dan onderuit) en de drukgroep vervangen. Dat kostte me 440 euro.
De monteur die de koppeling bekeek zei dat die koppeling nog wel lang mee had gekund. We hebben de koppeling meegekregen van het autobedrijf en die hebben we vervolgens weggegeven aan iemand die reageerde op onze advertentie. Ik hoop dat iemand er nog plezier van heeft.

*update* 4 juli 2011
Een jaar later, een flinke sprong sinds de vorige update.
De auto rijdt nog steeds en heeft het afgelopen jaar veel kilometers gemaakt en staat nu op 272.000 km. Het verbruik is niet veel veranderd en de auto doet het nog geweldig! Het is ook een sympathiek wagentje (voor zover je dat van wat staal en plastic kan zeggen). Het is een simpele wagen maar doet precies wat die moet doen.
De radio die ik ingebouwd heb, blijkt niet zo goed vast te zitten waardoor de radio in het dashboard verdwijnt. Is niet handig maar nog geen tijd om er iets aan te doen.
Een paar maand geleden de winterbanden weer vervangen voor de Tyfoon euro80 banden. Dat zijn nog steeds dezelfde als bij de aankoop. Die dingen slijten niet!
Bij het vervangen van de banden ging ik te gehaast te werk waardoor ik de krik liet zakken terwijl er nog een autosteun half onder de dorpel stond. Die steun ging dus vervolgens door de dorpel. Boos op mijzelf geweest en zat al te bedenken of dit het einde van de Starlet zou worden. Bij onze vaste garage haalden ze hun schouders op en lasten er een stukje staal onder en smeerden de boel af met tektiel (?). Dat kostte me 50 euro (uurloon voor een uurtje werk). De auto kreeg meteen een hele grote beurt. De distributieriem is vervangen samen met de waterpomp (265000 km).
Ik heb de dorpel verder geïnspecteerd en de plek waar het gat zat was die echt krokant al zag je dat niet aan de buitenkant. Op andere plekken in de dorpel zijn ook plekken die anders klinken als je erop klopt. Het kan dus zomaar dat daar meer lastwerk uit voortvloeit.

De Starlet gaat nu nog steeds als een tierelier. Hij maakt veel kilometers maar dit lijkt geen probleem. Waarschijnlijk zal roest eerder een einde betekenen van deze auto dan de techniek.

In de lente van 2013 nieuwe Continental zomerbanden laten monteren.

De Starlet blijkt een echt wonder van degelijkheid. De auto heeft 311.000 km gereden en ons nog nooit laten staan. Voor de nieuwe apk van 2013 moest alleen de remmen afgedraaid of vernieuwd worden. Echter blijkt dat de olie er nogal snel uitloopt en dat de onderkant van de auto onder de olie zit. Waarschijnlijk is het weer de krukaskering die lek is. Als we er zo'n 300 euro (remmen) tegenaan gooien om de auto apk klaar te maken, willen we toch ook de olielekkage oplossen. De vlek op de oprit werd groter en groter. In de winter is de auto erg koud, dus een andere auto is ook wenselijk. We besloten om de auto op internet te zetten en te kijken wat het oplevert. Voor 950 euro stond de advertentie op internet. We werden gebeld en al snel werd door die eerste bieder 950 euro geboden en tijdens het telefoongesprek al overgemaakt en dat allemaal binnen 10 minuten dat de advertentie geplaatst was. Wij waren een beetje overrompeld.

Dus, de Starlet diesel gaat naar Afrika om daar waarschijnlijk nog een miljoen kilometer te rijden. Jammer van de nieuwe banden...

Wij hebben een Honda Civic IMA gekocht.

PROBLEMEN

De radiator begin na een maand of 2 te lekken. Het werd steeds erger en ik heb enkele liters in 3 weken bijgevuld voordat de radiator toch maar vervangen is. 173 euro inclusief alles (niet door een dealer).

De Starlet wilde een keer ’s ochtends na een paar hele koude dagen stil staan niet meer starten. Er bleken 2 gloeistaven kapot. Dit is door de Toyota dealer vervangen en dat was een niet misselijke 170 euro, dat viel mij tegen. Maar ja je kan niet zonder.

De knipperlicht installatie aan het stuur werkte steeds minder goed na enkele maanden. Hij ging stroef en bleef een enkele keer niet hangen in een richting die je op wilde. Tijdens het aanzetten van het knipperlicht ging meteen het groot-licht een enkele keer flitsen. Dit is gevaarlijk omdat andere weggebruikers denken dat je probeert te communiceren. Op internet via een website een sloop installatie gekocht voor 30 euro en die is erop gezet door een vriend.

Remleidingen vervangen door de dealer (vanwege te veel roest voor de APK) 660 euro.

Rook uit de roosters van de ventilatie tijdens het rijden. Bleek de verwarmingsradiator weer op te spelen. Die is weer gedicht met blikje vloeistof.

Krukaskering lekte te veel motorolie. Vervangen alsmede de koppeling en drukgroep. 440 euro.

Door een universele garage zijn de overgebleven remleidingen vervangen voor koperen leidingen. Ze bleken te veel roest te hebben.

Op een zaterdag in de vakantie (in Nederland) bleek de uitlaat los te liggen. Deze rammelde luidruchtig tegen andere metalen onderdelen van de auto waarna we een ons onbekende garage hebben bezocht. De beste man constateerde meteen een lekkende brandstofleiding. De kosten vielen reuze mee met een 80 euro. De uitlaat is vast gelast.

Na het lassen in de vakantie is dezelfde uitlaat nog 2 keer door onze garage gelast. Nu zal een volgende keer waarschijnlijk niet meer gaan lukken waardoor een vervangende uitlaat van ca. 200 euro gemonteerd zal moeten worden. En dat bleek later ook de waarheid. nog een keer lassen was niet mogelijk en een nieuwe uitlaat werd eronder gemonteerd voor zo'n 200 euro.

2013 zijn de Tyfoon zomerbanden richting de 2 mm profiel. Die moeten vervangen worden. Er kwamen Contonental EcoContact 3 banden op.

Augustus 2013 lekt de motor olie. Het lijkt tussen de motor en versnellingbak te komen. De krukaskering van juli 2009 lijkt weer lek te zijn. Maar de auto is inmiddels verkocht dus die repareren we niet meer.

reparaties

  • 289.000 km

De Starlet doet het nog steeds erg goed. Ik moet van mijn garage tot de miljoen doorrijden...

De uitlaat was een aantal keren gelast maar moest nu toch echt vervangen worden. Samen met een beurt en winter/zomerbanden verwisselen koste me dat een 480 euro.

2 van de 4 banden hebben een profieldiepte van ruim 2 mm. Daar moet ik dus wat voor gaan zoeken. Ik ga die weer op internet zoeken aan de hand van tests van Autoweek/anwb/consumentenbond/enz. Voordeel van deze bandjes is dat ze niet zo heel duur zijn.

Verkocht

  • 311.000 km

De Starlet is verkocht voor 950 euro en de winterbanden voor 80 euro. Dus 1030 euro voor het geheel. In 2006 kochten we de auto voor 1900 euro, dus afschrijving van 950 euro (winterbanden niet meegerekend) in 7 jaar. Dat is 135 euro per jaar!

nb. Lekker belangrijk die afschrijving voor een 21 jaar oude auto!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.