Toyota Starlet 1.3 XLi (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
ERVARINGEN
- 175.000 km
*juli 2011*
Het probleem van de vorige APK openbaarde zich: er was een beugel onder de bodemplaat ietwat los. De universeel repareerde het voor 4 tientjes en onze Starlet kan er weer tegenaan! Komend weekend gaan we hem zelfs poetsen en polijsten! Erg bijzonder om mijn eerste auto weer eens goed onder handen te nemen.
Verder blijft dit karretje rijden als een trein! :)
We keep the Starlet alive!
*december 2010*
Vorige week was ik in mijn oude woonplaats weer eens op bezoek bij mijn kameraad die deze Starlet heeft gekocht.
Onze trouwe Starlet maakt het nog steeds goed!
Hij moet binnenkort op APK en dan kijkt men naar een rammel die zich onder de auto bevindt. Dit heeft 'ie al een tijd, dus of het spannend is weet ik niet. (hitteschild v.d uitlaat ofzo?)
Het rijden bevalt hem nog steeds prima met het boterzachte schakelen. Ik heb meer problemen gehad met mijn T-Sport dan hij met dit ding! (wordt ook wel wat minder mee gereden, maargoed..)
Toen we de hond gingen uitlaten stond ik weer even oog in oog met hem, toch weer apart :)
Verder still going strong deze Toyotank!
*april 2010*
En ja hoor, alweer een update! Het wel en wee van mijn eerste auto houdt me toch bezig. Mijn kameraad moest een ander kentekenlampje monteren, spannend!
Verder niets aparts, lekkere Starlet-kilometers waarbij de teller 170.000 heeft aangetikt.
Ondanks het feit dat ik hem niet meer heb, zal ik zo nu en dan de review toch levend proberen te houden, voor mij was en is deze automobiel nu eenmaal speciaal!
*update januari 2010*
Ik had me voorgenomen deze review te be-eindigen, maar omdat een goeie vriend er nu in rijdt (heb er van 't weekend nog in meegereden) vul ik zo nu en dan toch wat aan :)
De auto kreeg deze maand een nieuwe carterpan voor 70 euro bij de universeel. Het achterin meerijden gaf me een heel vreemd gevoel... De barre winter van 2009/'10 betekende voor de DF-JL-34 elke dag starten en lopen!!
De auto krijgt binnenkort een nieuwe 'wasstraat-proof' antenne.
De ouwe was krom, en zijn nieuwe eigenaar wil in de winter naar de wasstraat kunnen. (Ik waste de auto altijd met de hand..)
De T-Sport Yaris bevalt me natuurlijk wel super, maar je eerste autootje is toch een erg sentimenteel verhaal. Elke keer als ik zo'n Starlet zie rijden, bekruipt me toch een apart gevoel.
In elk geval kan mijn gouwe ouwe er weer eventjes tegenaan!
*09-12-09*
Met een weemoedig gevoel zit ik nu achter mijn computer. Morgen gaat mijn Starlet over naar de vierde eigenaar in zijn 18-jarige leven. Een gek gevoel, daar gaat mijn eerste karretje!
Terugkijkend op 3,5 jaar Starletrijden kan ik niet anders dan concluderen dat het karretje zelfs deel van mijn leven is geworden. (ja, het is maar blik, maar dit karretje was voor mij meer dan dat!) 44.000 probleemloze kilometers, een werkelijk verrukkelijke versnellingsbak (schakelen als boter!) en bovendien schitterende oersterke 12-kleppentechniek maakte autorijden voor mij als SPW-student elke dag een feest. DF-JL-34, het ga je goed! Wees net zo trouw voor je volgende baasje als je bij mij was.
Aspirant eerste auto-kopers: Bedenk je goed, het EERSTE AUTO-gevoel komt NOOIT meer terug! Ik kan nog alinea's volschrijven, maar ik ga stoppen met deze review. Ik hoop met de Yaris T-Sport zijn moderne evenknie in kwaliteit te vinden.
UPDATE DECEMBER 2009:
STARLET VERKOCHT! :) Ik heb een mooie Yaris T-Sport 5deurs gevonden in Eletric Blue metallic, bij Toyota-dealer Oostendorp in Venray. Meer luxe en comfort is toch een wens die al langer leefde bij mij.
Aanvankelijk had ik de auto op het internet gezet, maar een goede vriend toonde meteen interesse in mijn Starlet. Zijn Starlet, uit 1987, gaat naar Afrika. Misschien zou niet iedereen een auto aan een goede vriend verkopen, maar we hebben 't er goed over gehad en hij heeft alle vertrouwen in dit exemplaar. Daarbij weet ik dat mijn eerste auto in goede handen valt en nog een tijdje in Nederland rond blijft rijden. Want dat verdient 'ie!
Voor de prijs van 1150 euro plus een kratje bavaria wisselt hij a.s donderdag van eigenaar.
Het is, ook na 3 jaar, nog steeds veel emotionele waarde.
Uiteraard volgt een review van de Yaris T-Sport!
UPDATE September 2009:
De auto heeft de 160.000 kilometer bereikt :) Nog steeds zonder noemenswaardige problemen, Hoewel ik moet zeggen dat ik soms met een schuin oog kijk naar een opvolger, aangezien ik net ben afgestudeerd en solliciterende ben. (Eerst maar eens een baan...)
Mijn beweegredenen daarvoor zijn meer comfort en veiligheid, en het feit dat deze auto nu nog goed verkoopbaar is. Een Corolla 1,6 rond '99 zou mijn voorkeur hebben. Aan de andere kant ben ik nogal gehecht geraakt aan mijn eerste vierwieler. Het spotgoedkope rijden is veel waard, net als het spotgoedkope onderhoud en de hoge kwaliteit. We blijven nog eventjes doormalen.. :)
Binnenkort mag de auto weer naar de dokter voor nieuwe olie.
Tegenwoordig scoor ik een verbruik van 1 op 15 ( gecombineerd stad/buitenweg) met Total Excellium 95 benzine. Voorheen haalde ik dergelijke waarden nooit, zelfs niet met het dure BP Ultimate 98. Ik zeg er wel bij dat ik overwegend rustig rijd, zeker met warmworden, en ook daarna. Ik laat me echter soms verleiden tot lekker doortrekken :)
Owja, er ging eens een lampje kapot! Gemaakt voor lampjesprijs, duur Halogeen lampje met Duplo-voet voor 6 knaken, vervangen is kinderspel. Het zou eens spannend worden na een kapotte radiateur, wissermotortje en handremkabeltje in 3 jaar en 40.000 km. De Fiat Croma van pa geeft meer problemen!
UPDATE juli 2009:
De auto is meegeweest als reisgenoot in de Ardennen (Stavelot), zijn eerste buitenlandse vakantie! (althans voor zover in mijn bezit..)
De Ford Ka van mijn vriendin viel in panne op de dag voor vertrek (oververhitte remklauwen) en dus besloten we met mijn auto te gaan, hoewel ik aanvankelijk nog wat sceptisch was vanwege zijn leeftijd. Maar werkelijk geen krimp heeft hij gegeven..
Tijdens onze tochten in de bergen heeft ons Starletje nagenoeg nul komma nul aan olie verbruikt en een keurige ruime 1 op 16 aan benzine opgedronken.. (In Nederland kom ik nooit boven 1 op 15 vreemd genoeg..) Ook met volle bagage was het soms flink heuvel op, het deerde hem niets. Monschau, Remouchamps, de Hoge Venen, het maakte niet uit, hij bracht ons er gewoon heen.
Ook het Belgische gatenkaas-asfalt trotseerde hij met gemak. Ik kreeg veel medelijden met hem op de weg tussen Eupen en Monschau, ik waande me in Afrika...
(Opvallend daarbij trouwens dat mijn stuur minder snel trilt dan op de Nederlandse wegen. Zou dit misschien te maken hebben met de ZOAB-structuur?) Het trillen komt overigens alleen voor op hogere snelheden vanaf 120 km/u. We hebben tijdens deze vakantie enorm veel plezier gehad van mijn trouwe makker, en ik had niet verwacht dat hij ZO goed zou presteren!
......
Ruim 3 jaar rijd ik alweer met dit beige sterretje rond, deze Toyota Starlet uit 1991.
Ik heb er ondertussen 40.000 km bijgereden, aardig wat km's voor een SPW-student. Maar wat wil je ook met een stage 25 km verderop.... De auto blijkt echter oersterk en heeft me nog nooit laten staan.
Begin februari dit jaar heeft een vrachtwagen mij vanachter licht geraakt, waardoor een kleine linkerachterschade deel uit is gaan maken van zijn leven.Tegenpartij doorgereden, geen getuigen. Ondanks kenteken en firmanaam geen succes bij de verzekering. Van het waarbordfonds hoef ik niet veel te verwachten.
Vervanging van de achterlichtunit (door sloopexemplaar) en wat verven met een lakstift vond ik voldoende voor een auto die in oktober de 18-jarige leeftijd bereikt.
Jammer, maar hij rijdt er niet minder om.
Het klinkt misschien cru voor de moderne automobielbezitter, maar ik geniet van elke kilometer in dit karretje!!!
Heerlijk puur autorijden, kroonwerk van Toyota's beste jaren, ZO worden de auto's van nu niet meer gemaakt!
Simpele injectietechniek zonder poespas, gemaakt om jarenlang mee te gaan..
Ik kan zo nog heel lang doorgaan maar zal wat meer vertellen over hoe en waarom met deze wagen.
Ten tijde van aanschaf, augustus 2006, was ik al doelbewust voor een Starlet aan het kijken. Alleen wilde ik het liefste wel een mooie uitvoering en niet zo eentje waar Oma Spruit mee rijdt. Dat is aardig gelukt, al zeg ik het zelf...
Ik kwam via marktplaats uit bij een Toyota-monteur die bij Becker werkte in Hengelo. Hij had 3 maanden met het wagentje gereden en wilde hem verkopen. Deze man gaf een vrijbrief voor de bijna onvoorwaardelijke kwaliteit en kwam zeer eerlijk over. Ik kocht de auto voor een magische 1500 euro en begon aan de terugtocht richting Brabant, de heenreis deed ik per Nederlandse Spoorwegen. Zijn laatste dagen brengt deze Starlet dan ook hier door, of een Afrikaanse boer moet hem ooit nog mee willen nemen...
Thuis rijden wij al jaren Toyota en dat zal mijn volgende auto ook worden. Een ander merk hoeft van mij echt niet meer, zeker met de huidige benzineprijzen loont het Toyotarijden met zulke lage onderhoudskosten... Plus dat ik met deze oude auto nog altijd een verbruik scoor rond 1 op 14, met 98-benzine. Bij de goedkope pomp kost die echter een schijntje extra vergeleken met normale benzine. BP Ultimate lust 'ie ook graag, maar die is wel duur helaas....
Bij terugkomst heb ik de auto zelf professioneel gereinigd, ik verdien bij als autopoetser. Meguiars maakte een ster van de Starlet.
Dat blijft het doen, want hij gaat regelmatig in bad en wax ziet hij zeker enkele malen per jaar. Topspul!
Al wordt hij natuurlijk dagelijks gebruikt om mee te rijden en dan kom je een en ander tegen.
Even een overzicht van alle wel- en onwelgevallige zaken met de Starlet!
+Kwaliteit van topniveau... De auto schakelt en rijdt bijzonder strak voor zijn leeftijd! Geen rammels, schokken of inhouden. En ook zijn de originele uitlaat en koppeling nog aanwezig. Toyota-onderdelen uit dit tijdperk zijn gewoon onverwoestbaar! Net als de motoren!
+Lekker zuinig, altijd een verbruik (stadsverkeer) van 1 op 15.
+Lekker schakelgedrag, klikklak geluidjes maken de Starlet een tikkie sportief, ook schakelt de bak met veel gevoel en heeft de koppeling een duidelijk aangrijp-punt.
+Zeker stuurgedrag, ook wel ’dankzij’ het ontbreken van de stuurbekrachting natuurlijk. Inparkeren is hierdoor wel zwaar. Nu staat mijn auto op 175-banden i.p.v de standaard 145-banden, dit komt de wegligging zeker ten goede!! Ik zou niet smaller willen, de auto is al zijwindgevoelig genoeg...
+Supersimpele techniek wat (klein) onderhoud makkelijk maakt! Lampen verwisselen kun je met de ogen dicht, bougiekabels vervangen kan zelfs ik hier nog... Toyota vraagt voor een grote beurt bij dit model 200 euro, terwijl de universeel 15 eurootjes goedkoper is....
+De prestaties zijn erg pittig. Mijn auto is op de rollenbank geweest en is 4 pk kwijtgeraakt in de afgelopen 16 jaar waardoor er 71 paarden overblijven. Het koppel is helaas wat verder achterop geraakt, waardoor de fabriekswaarden niet meer gehaald worden.
Het blijft echter een snelle sprinter en doortrekken tot de 80 in z’n 2 doet ’ie als een raket!! Ook de 3e versnelling is een lekkere optrekker.
+Natuurlijk is de afschrijving met een dergelijke leeftijd nihil.
-----------------------------------------------------------------------------------
Maar geen auto is perfect, deze ook niet.
De volgende puntjes van kritiek wil ik aspirant-Starlet kopers toch meegeven:
-De (geluids)isolatie stelt weinig voor. Hierdoor is de auto op snelwegniveau gewoon lawaaiig. Mede door die gebrekkige isolatie is op een vochtige winterochtend de auto vanbinnen snel beslagen, en bij vorst is het ’s ochtends gewoon steenkoud in zo’n ding....
-De afwerking in het interieur is goedkoop. Dashboard en panelen zijn opgetrokken uit keihard plastic. Kaal plaatwerk binnenin, een goedkoop rubberen zeil in de kofferruimte en het ontbreken van handgrepen achterin komen kaal over Toyota!
Nu issie geboren in 1991, maar een beetje meer afwerking had wel gemogen..
-De vering vind ik echt belabberd. De schokdempers zijn de afgelopen jaren rondom vervangen, maar als ik mensen achterin meeneem en over bulten/drempels rij, zitten de wielen zowat tegen de kasten aan.. Natuurlijk speelt ook de leeftijd mee. Ik heb spijt dat ik niet tegelijkertijd nieuwe (hulp)veren heb laten monteren.
-De ruimte achterin vind ik ontoereikend voor langere mensen, hoewel een auto in dit segment daar eigenlijk niet voor bedoeld is. Ik spreek van een 'veredelde tweezitter'.
-Starletkopers: houd radiateur en veerschotels achter in de gaten! Dit zijn zwakke Starletplekken, net als roest op de achterklep onder de achterruit. Ook kunnen remleidingen gaan roesten op de plek waar ze van het schutbord naar de bodemplaat lopen. Verder is deze wagen echt onverwoestbaar, er rijden er daarom ook nog vele van rond.
Ik krijg geregeld post van een exportbedrijf dat bijzonder geinteresseerd is in mijn Starlet, de mensen hebben zich ook op mijn werk gemeld via Hyves kreeg ik zelfs interessebericht. Gegarandeerde biedingen van 1300 euro zijn geen uitzondering.. Da's leuk onderhandelen!
Ik zit echter nog sterk te twijfelen of ik de auto wel verkoop, aangezien hij nog kei- en keigoed is en heerlijk goedkoop rijdt.
Dit is Toyota op zijn best mensen!
PROBLEMEN
- 175.000 km
Ik heb zelf veel onderhoud aan de auto laten uitvoeren omdat ik goed onderhoud belangrijk vind. In de loop der jaren heb ik zelf bewust ook enkele dingen laten vervangen.
Noodzakelijke reparaties: Radiateur, Wissermotor (via de sloop), handremkabel (via beunhaas) en ja, een lampje... Toch even noemen :)
Ik geef het volgende overzicht.
2006:
-Augustus: aankoop
-september: nieuwe D-riem, V-snaar, krukaskeerring en wisserbladen, en nog wat andere dingen. 260 euro bij Toyota-dealer.
-Oktober: 2 nieuwe voorbanden (kwikfit: 120 euro)
-November: Nieuwe radiateur, en koelvloeistof gelijk vernieuwd. dure rekening, 300 euro bij de Toyota-dealer.
---2007------
-Januari: Aanrijding!! Een snorfietster reed m’n linkerspatscherm aan gort. De dealer deed goeie woorden bij de verzekering en zo werden 1300 euries vergoed! Ik was ze hier zeer dankbaar voor, aangezien ik een total-loss verklaring tegemoet zag..
-april: Grote beurt met APK, 240 euro, glansrijk doorstaan natuurlijk!
-juni: achterschokdempers vernieuwd bij universele garage, dit kostte 310 euro.
2008:
Januari: Kleine beurt plus APK, set reservelampen en nog een complete set wisserbladen, 200 euro bij Toyota.
Maart: verse achterbanden, 120 euro.
Tevens mijn tankdop laten liggen bij de pomp (Ja ik weet het, domdom.) Via de sloop voor 5 euro een andere gehaald.
April: 'zwart' voor twee tientjes nieuwe remblokken voor kunnen laten monteren.
Juni: De auto lijkt wat olie te verliezen (lekkage is een erg groot woord) via de gleuf tussen distributiekap en motorblok. Ik denk zelf aan een lekje bij de nokkenas-keerring. Krukaskeerring is niet lang geleden vervangen.
December: Auto krijgt APK-keuring plus grote beurt. Uitgebalanceerd voor en achter en de koelvloeistof ververst. Totale rekening van 300 euro. Met grote glans werden de APK en beurt doorstaan, slechts een aanbeveling voor volgend jaar: de rechter handremkabel is aan vervanging toe.
2009:
Februari: Via de 'zwarte weg' twee nieuwe voorschokdempers laten monteren. Totale kosten 185 euro.
April: Nieuwe handremkabel voor 70 euro laten monteren. Kan weer voor de APK :)
September: Lampje a 6 euro vervangen.
Oktober: Ander Philips-lampje a 6 euro sneuvelt.
November: Ik heb de auto bij een Universele garage gebracht voor een nieuwe keuring met kleine beurt. Kosten: 197 euro incl. een nieuwe accu. Men geeft aan dat de carterpan aan vervanging toe is vanwege roestvorming.
December: De Starlet wordt verkocht! Een goede vriend gaat met mijn auto rijden, aangezien ik zelf een Yaris T-Sport heb gekocht.
*** 2010 *****
Zijn nieuwe eigenaar (de Starlet blijft binnen de vriendengroep! :) laat een nieuwe carterpan monteren a 70 euro en een 'wasstraat'-proof antenne omdat de ouwe krom was gebogen.
Ik waste de auto toch altijd met de hand, mij maakte het niet uit.
maart 2010: vervangen van een kenteken-lampje
december 2010: rammel onder de auto. Wordt met APK naar gekeken.
Juli 2011: rammel bleek een loszittende beugel onder de bodemplaat. En weer een jaartje lekker Starletrijden :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.