Toyota Starlet 1.3 XL (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 XL |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat mij bevalt is het feit dat het een Toyota is en dat dat vrijwel een garantie is om lekker betrouwbaar te rijden. Ik heb hem nu nog niet zo heel lang maar voor de 3000 km die ik er nu mee gereden heb gaat dit zeker op.
Wat mij bovendien bevalt is de automaat. Het is mijn eerste automaat maar ik hoef echt geen schakelbak meer. Heerlijk, ik rij nog wel eens in de file maar dan is het echt een uitkomst. Nadeel is echter wel dat het ’slechts’ een drietrapper is. Maar goed, het verbuik lijdt er niet extreem onder. Ik rij gemiddeld 1:14/15 met een gematigde rijstijl en gemengd gebruik.
Het is een laatste Starlet van het type tot 1990 (intern model P7). Hij is op 3 januari 1990 op naam gezet. Het grote voordeel hiervan is dat onderdelen op internet de spreekwoordelijke drol en drie knikkers kosten. Veel mensen slopen hun oude Starlet voordat hij naar de sloop gaat en verdienen er dan nog wat geld aan. Tevens bieden de slopers zelf ook veel aan. Onlangs nog een bijna volledige uitlaat gekocht waar 500km mee gereden was voor €20. Verdere indicatie: Achterlichtunit €5, Deur: €50, niet veel geld dus.
Ideale auto voor iemand die goedkoop wil rijden (wegenbelasting: €17 per maand, verzekering €15 per maand) en redelijk probleemloos wil rijden. Als je een beetje handig bent kun je veel onderhoud zelf doen met zoals hierboven te lezen goedkope onderdelen.
Olie verbruik is voor een 17jarige nihil. Ik heb er nu 3000km mee gereden en ongeveer 250ml olie weer er bij gedaan. Prima dus!
Voor een 1.3 uit de jaren 80 heeft hij een prima vermogen, 75pk, de automaat weet dit prima op de weg te brengen, zorgt al met al voor leuke prestaties. Als ik plankgas geef dan kan ik nog voor verbaasde reactie zorgen bij een gemiddelde pompverstuiver of commonrail leasebak.
PROBLEMEN
Tot nog toe heb ik geen technische problemen gehad. Waar ik wel mee bezig ben is conserveren. De auto begint op enkele plekken (bodem, wielkasten) te roesten. Goed uitslijpen evt. lassen en weer lekker tectyleren. Zo moet ik de houdbaarheid prima kunnen verlengen.
Een ander puntje is dat de verlichting van blower en verwarming het aan het begeven is (lees: gaat soms uit) een goed gemikte stomp/klap op het dash doet de lichten weer ontbranden. Eigenlijk geen echt probleem en zelfs wel leuk als je een onbekende bijrijder naast je hebt.
Voor de rest nog geen problemen, maar ik zal nog wel eens up-daten.
UPDATE 23 januari 2008 135.000km
De Starlet doet het nog altijd prima. Inmiddels heb ik wel de uitlaat vervangen die ik voor 20 euro gekocht heb via internet. Dat was werkelijk een fluitje van een cent. Het olie verbruik valt nog altijd enorm mee. Wat de auto momenteel wel verbruikt is remvloeistof. Ik vrees dat er ergens een lek is in een van de leidingen, maar dat zoek ik nog even op. Overigens ga ik binnen afzienbare tijd ook even de olie verversen, zowel van de motor als van de automaat bak. Ik heb inmiddels nog wat roest verholpen, maar veel is het niet. Ik besloten ermee door te rijden totdat een grote reperatie dit te kostbaar maakt.
UPDATE 24 maart 2008 138.000 km
Er kwamen nu toch wat kosten, voor het verbuiken van de remvloeistof zou er aardig wat aan de remmen verspijkerd moeten worden en ook de achterste schokbrekers waren niet helemaal top meer. Ben wat gaan zoeken op internet want de kosten zouden te hoog worden. Heb hem nu ingeruild voor een Corolla automaat van 1992 met slechts 88.000 km en zo ziet hij er ook uit. Kreeg zelfs nog geld voor de Starlet, voor de export brengen deze namelijk altijd geld op al is het maar voor de motor die uiteraard helemaal goed is. Al met al voor 250 euro een jaar probleemloos gereden en eigenlijk als de auto gefixt zou worden zouden hier nog prima een paar jaar bij kunnen, maar goed ik rij nu echt wat beters, groter, toch zuiniger (zelfde blok, maar injectie i.p.v. caruburatie), nieuwer, minder km’s enz...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren