Toyota Starlet 1.3 XL (1987)

autoreview

Toyota Starlet 1.3 XL (1987)

Signalement

UitvoeringStarlet 1.3 XL
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf114.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een oldtimer, nog steeds voor doordeweeks.

  • 122.000 km

In november vorig jaar, na tweedehands Frans ellende, heb ik een Toyota Starlet gekocht bij een erkend Toyota dealer in het noorden van het land. Niet zomaar één maar een oldtimer uit '87 met 114.000 op de teller. Het slijt er door de jaren heen niet minder om, maar wel leuk om als tweede eigenaar aangeschreven te worden bij zo'n oude auto. Ik kreeg er alle, vanaf moment 1, boekjes bij (in '87 geïmporteerd door dezelfde dealer).

Het is ook nog eens een automaat, in de 1.3 versie. Een kart met kenteken!

Ik werd er in een reactie op mijn vorige review al op geattendeerd dat ze roesten. Dat klopt, hij vertoont her en der enige krokante sporen. Het eens glimmende Japanse staal dat de uitlaat vormde was er het ergst aan toe. Na ruim een halfjaar zorgeloos rijden niet veel steviger meer dan een Vegter's rolletje (scheur onder spruitstuk gelast maar verder niet meer te redden).

Vorige week heb ik de auto een uurtje bij een vriend op de brug gehad en gezien hoe hij (ervaren monteur) de uitlaat er in een paar minuten onder vandaan draaide en ruim binnen een uur de nieuwe er al weer onder had hangen. Paar rubbers, paar pakkingen en een paar 12mm bouten; kind kan de was doen. Morgen of overmorgen nog even de bouten extra aandraaien en we kunnen er weer een paar jaar tegenaan.

Heerlijk, die simpele oerdegelijke Japanner. Volgende project: beginnende roest op bekende plekken behandelen.

De oldtimer tuft immer door

  • 135.000 km

Een jaar geleden schreef ik dat de auto geweldig was, dat is hij nog steeds.

In november even door de Apk waar zelfs een keurmeester aan te pas kwam, in juni nieuwe schijven en blokken om wat soepeler tot stilstand te komen (trilde vanwege een klemmend blok rv). Even later die maand ook de aandrijfashoezen (vertoonden scheurtjes) vervangen.

Er is nooit wat mis met auto, naast verwachte kosten voor onderhoud of vervanging vanwege logische slijtage heb ik er geen omkijken naar. Het beetje roest zit er nog, de velgen zijn niet heel mooi meer, maar verder is er niks aan te merken op het oerdegelijke beestje.

30e verjaardag

  • 140.000 km

De 29e apk was een afkeur vanwege (verwachte) nodige reparaties; ik ging hiervoor naar een gerenommeerde garage om te zien of dit het enige was: ja. De schokdempers achter stonden al op het programma en de remleidingen aan dezelfde zijde vertoonden wat sporen van zwangerschap.

Na alles op een namiddag te hebben vervangen bij een kennis (een professional, nooit klooien met remmerij!) op de brug kon hij voor de herkansing. Deze werd uiteraard glansrijk doorlopen. 66 euro voor de dempers en 42 euro voor de slangetjes.

Vorige week deed de Starlet echter een beetje gek, hij trilde stationair en trok slecht op. Niet vreemd want toen ik in het licht ging kijken bleek een steenmarter (wat een prachtig mooie dieren zijn het ook) het vierde been te hebben geblesseerd...

Na dit probleem even provisorisch te hebben opgelost met eendband kon ik met een gerust hart de katalysator gebruiken om een nieuw kabel setje (+/- 30 euro) te halen. Tip: zet je auto niet in een bosrijk gebied neer zonder over je blok heen te hebben gezeken.

U kunt mij nog steeds, dik tevree, tegenkomen in de oldtimer!

Super

  • 160.000 km

Anderhalf jaar later leek het me wel eens tijd voor een update...

Die periode van stilte was niet omdat hij weg is, maar omdat er simpelweg niks aan te merken is op de prestaties van het oude beestje: ik rij er nog steeds met veel plezier in (en niet alleen ik).

Je hebt mensen die verstand hebben van auto's en mensen die dat niet hebben. De eerste categorie kijkt goed naar de Starlet en zegt dat je je handen dicht moet knijpen, de tweede categorie vind het niks en rijdt vervolgens weg in de 10e fiat die ze dat jaar hebben gekocht... Smaken verschillen!

Wat ik in de afgelopen anderhalf jaar heb ondernomen:

- Vakantie in Limburg (augustus 2017): we zijn met twee personen naar Limburg gereden (uit Drenthe) zonder enig probleem en met genoeg comfort. Die paar uur op de snelweg met 130 was totaal niet vervelend, leuk zelfs met het uitzicht dat je in de Starlet hebt!

- APK (november 2017): een lampje deed het niet, vervangen en goedgekeurd. Banden waren geen afkeur, maar heb ik met het oog op de komende winter toch laten vervangen.

- Grote beurt (januari 2018): de auto is even onder handen genomen door een ervaren Toyota monteur. Als extra bovenop de beurt is de kleppendeksel pakking vervangen, deze zat niet helemaal lekker meer.

- Zekeringhouder (februari 2018): de achterlichten deden het niet, dit bleek te liggen aan de zekeringhouder (defecte aansluiting). Via een "bypass" hebben we de achterlichten en het dashboard voorlopig bij de koplampen op gezet.

- Ruitenwisservloeistof vervangen (juli 2018): tja, iets spannender is er verder niet te melden. Oja, in maart 2017 heb ik de ruitenwisserbladen vervangen (slijtage). Meer heeft deze auto gewoon niet nodig...

Kosten?

Ik heb zo'n €750,- moeten besteden aan de hiervoor genoemde zaken.

Geld is geen probleem, als ik zou willen kan er makkelijk een andere auto komen. Deze auto is echter een symbool van betrouwbaarheid en degelijkheid, ik zou niet weten waarmee ik hem zou moeten vervangen. Weg zal ik hem zeker niet doen.

Op het programma: het raammechanisme aan de bestuurderskant moet vervangen worden (na 31 jaar is het niet helemaal soepel meer) en de antenne heeft een klap gehad van de bliksem(?), ik ontvang geen radio meer. Ook even uitzoeken...

Op naar de twee ton op de teller!

RIP

  • 170.000 km

Na jaren met plezier in deze auto te hebben gereden kon ik hem ondanks de aanschaf van een 1 serie niet weg doen. Ik heb hem na een grote beurt aan mijn moeder gegeven (maar reed er zelf nog regelmatig mee).

Na de grote beurt reed de auto nog geruim een jaar prima, tot hij het plots begaf. Misschien speelde de winterlange stilstand hierin mee omdat we de oldtimerregeling gebruikten: door een versleten distributieriem is de motor uiteindelijk gemold...

Als dit na de grote beurt of laatste apk was aangekaart had ik hem zeker laten vervangen. Hetzelfde autobedrijf heeft bij beide gelegenheden echter niks gezegd bij de 550 euro die gefactureerd werd voor een volledige doorlichting. Achteraf gezien had de band nog geen 100.000km maar wel 8 jaar gedraaid (2011 vervangen). Mijn vermoeden is dat de monteur de auto daarom zelf maar total loss heeft verklaard door niks erover te zeggen.

Had ik zelf het vervangingstijdstip moeten weten? Misschien. Had de monteur mij moeten vertellen dat er 2011 stond en dat eigenlijk te lang was na een apk of grote beurt? Misschien.

Feit is dat ik met enig verdriet afscheid heb moeten nemen van deze auto. Voor nog een schappelijk bedrag is hij voor export opgekocht. Geweldig ding was het!

Mocht je de kans hebben om een Starlet als dit te kopen: doen. Wordt een collectors item en rijdend heb je veel lol. Vooral als je een garage vindt die hem op waarde weet te schatten.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.