Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid 4WD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 52.000 km |
Jaarverslag 2020 Rav4
- 42.000 km
Na 170.000 probleemloze kilometers in 8 jaar in een Toyota Verso, als vanzelfsprekend weer voor een Toyota gekozen. Nu viel ons oog op een Rav4 Executive Hybride AWD full options uit 2017 met 20k op de teller, die te koop stond bij een autobedrijf in Rhoon dat gespecialiseerd is in geïmporteerde suv's. Het prijskaartje toonde een bedrag dat 5000 lager lag in vergelijking met de prijzen van de door Toyota dealers aangeboden Nederlandse voertuigen.
Alle opties? Dan bedoel ik ook álle opties: elektrisch schuif-/ kanteldak, eigen wifi, standkachel, marterafweer, verwarmd stuur, afneembare trekhaak, dakrails, treeplanken, enzovoort bovenop de toch al zeer volledig uitgevoerde Executive uitvoering. Voertuig was dealeronderhouden en aantoonbaar schadevrij en na een proefrit waren wij èn de auto verkocht.
De Rav4 rijdt zeer comfortabel en nodigt vooral uit tot cruisen binnen de snelheidslimieten; de goed gevormde, verwarmbare lederen stoelen zitten heerlijk en de 200 pk en de all wheel drive doen hun werk perfect, ondersteund door een groot aantal veiligheidsfeatures zoals grootlicht assistent, rijstrook assistent, dynamische cruise control, rear cross traffic alert (dat kruisend verkeer bij achteruit rijden heel snel en adequaat signaleert) en een pre collision systeem, zeg maar een anti-bots systeem dat de auto zelfstandig doet remmen bij een dreigende aanrijding) dode hoek sensor en de 360 graden camera.
De hybride motor schakelt zonder dat je het merkt tussen elektrisch rijden en de verbrandingsmotor en houdt daarmee het verbruik binnen de perken. We verbruiken gemiddeld 1 op 15 en als je je best doet in de stad en de 60 km zone kom je richting de 1 op 20. Niet slecht voor zo'n grote en zware bak!
Het interieur is mooi en smaakvol, al houdt de geluidsinstallatie, een JBL Greenedge, niet over en kan deze worden gekwalificeerd als 'voldoende'.
De standkachel of parkeerkachel is echt heel comfortabel. Vanuit huis zet je met een druk op de knop de parkeerkachel aan op een koude winterochtend en na de standaardtijd van 30 minuten zijn de autoruiten ontdooid. Als je dan instapt merk je dat het koelwater warm is, dus de kachel blaast meteen warme lucht en je kan met de elektrische motor stilletjes de wijk uitrijden. Als de Webasto-parkeerkachel niet gebruikt wordt en het koelwater en de auto koud zijn, zal de verbrandingsmotor meteen worden ingeschakeld na het starten totdat de auto op temperatuur is. Elektrisch rijden lukt tot aan een snelheid van ongeveer 70 km per uur in combinatie met heel weinig gasgeven en een warme motor. Bij harder rijden of sneller accelereren schakelt heel soepel de verbrandingsmotor bij en ben je, dankzij de 2,5 liter viercilindermotor, snel vertrokken.
De auto is voorzien van een grote hybride accu en een kleine 12V accu. Deze laatste controleert het systeem bij starten en geeft de hybride-accu vrij en werkt dus als een soort relais. Op een recente koude winterochtend bleek dat deze 4 jaar oude 12V accu onvoldoende capaciteit over had om de parkeerkachel 45 minuten te laten draaien nadat ook het ingebouwde alarm en de marterafweer gedurende de koude nacht al van de accuspanning hadden gesnoept. We hebben de 12V accu laten vervangen (120 euro) en sindsdien zijn er geen problemen meer. Jammer is, dat in de kofferruimte geen ruimte is om een accu met grotere capaciteit in te bouwen, anders hadden we daar zeker voor gekozen. De auto bevalt zeer goed en is erg prettig in het dagelijkse gebruik, mede door de elektrische verstelling van de bestuurdersstoel met 2 geheugens en de elektrisch bedienbare achterklep.
We hebben de Rav4 bij aflevering een Waxguard behandeling laten geven. Verwacht hier geen wonderen van, maar het lijkt alsof de auto toch wat minder vuil aan zich hecht en zich gemakkelijker laat wassen of door de regen laat schoonspoelen.
Binnenkort staat een rit met een zware, volgeladen, dubbel-assige aanhangwagen (totale massa 1640 kg) op het programma. Ik zal daar in mijn volgende bijdrage over berichten.
rijden met aanhangwagen
- 52.000 km
(vorige review aangepast en in tweeen geknipt voor een beter overzicht)
Inmiddels is de rit met de dubbelassige aanhangwagen achter de rug. Met de lege aanhangwagen noteerde ik een verbruik van 1 op 13, terwijl normaal 1 op 16 gemakkelijk te halen is als je solo rijdt. Ik merk wel dat de buitentemperatuur behoorlijk van invloed is op het verbruik (en waarschijnlijk dus ook op de accucapaciteit).
Na een half uurtje 'leeg' rijden werd de aanhangwagen volgestort met zand en kon de échte rit beginnen. De Rav4 bleek geen enkele moeite met de aanhangwagen te hebben; je merkt wel dat het uitschakelen van de verbrandingsmotor en het elektrisch rijden dan niet meer gaat omdat er veel kracht gevraagd wordt. Na een klein uurtje rijden bleef het verbruik steken op een kleine 1 op 12. Viel mij heel erg mee. Op de snelweg rijden met de aanhangwagen is heerlijk met de adaptive cruise control. Je rijdt lekker met iets meer dan 90 km op de teller met de vrachtauto's mee. Niet inhalen en niet ingehaald worden, dat rijdt het prettigst voor iedereen met zo'n zware vracht. Aanhangwagen was iets smaller dan het trekkende voertuig, maar door de achteruit-rij-camera was het makkelijk manoeuvreren. Ook lekker is dat je de parkeersensoren eenvoudig met de knoppen op het stuur uit kunt zetten; dat voorkomt een continue gepiep bij het achteruitrijden.
Samengevat: goed bevallen en verbruik netjes binnen de perken. De demontabele trekhaak laat ik lekker zitten; wie weet voorkom ik zo parkeerschade door onbekenden.
Nog steeds erg blij met de auto en onderweg naar de 60.000 waar een grote beurt wacht.
Oh ja, ook een tracker uit China weggeborgen in de auto. Werkt heel goed; bij het openen van een portier en bij het wegrijden krijg ik een seintje op mijn smartphone. Op een groot parkeerterrein Frankrijk ben ik in het verleden wel eens heel lang aan het zoeken geweest naar mijn Previa, maar dat zal nu niet meer zo snel gebeuren. Ik zie het maar als een extra stukje beveiliging bovenop het fabrieksalarm. Kilometerstand vordert gestaag :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.