Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
- 5.000 km
Aanschaf
Omdat het leasecontract van de Focus afliep moest er een nieuwe lease-auto besteld worden. Wegens het uitbreidende gezin hadden we sterk de voorkeur voor een zevenzitter. Daar zijn er natuurlijk genoeg van, maar stuk voor stuk vrij duur in leasetarief en bijtelling. Behalve eentje dan… afgaand op de tevredenheid na de proefrit en het feit dat dit voor ons de goedkoopste zevenzitter was, de knoop doorgehakt en de Wagon besteld. Uitvoering: Dynamic Business, Barcelona Red, opties: dakdragersetje en 17-inch LMV.
Levering en eerste indruk
Na 3 maanden kon ik de auto ophalen bij de dealer. Prima aflevering met uitgebreide uitleg over de werking van al het moois en een doosje bonbons. Plus natuurlijk twee instructieboekjes van 400 pagina's dik (de auto zelf en het navigatie/geluidssysteem). Het laatstgenoemde boekje is onoverzichtelijk. Sommige zaken worden enorm uitgebreid uitgelegd en de indeling is niet logisch.
Helaas werd de auto niet afgeleverd op de bestelde velgen, maar op de standaardwielen. Dit in verband met de winterbanden die volgens de dealer alleen maar op de standaardwielen konden.
Interieur voorin
Opvallend is de enorme middenconsole waar het batterijpakket in huist. Bovenop is nog ruimte voor een afsluitbaar vak en raar gevormd bekerhoudervakje. Ook zitten er de knoppen waarmee je een rijmodus kunt kiezen. Verder naar voren zakt de middenconsole in, terwijl daarboven het dashboard juist een uitstulping naar beneden krijgt. Ertussen ontstaat dan een soort grot waar je nog wat spulletjes in kan leggen. Achter in de grot zit o.a. de bediening van de stoelverwarming, lastig te bereiken.
De uitstulping van het dashboard zit precies zo dat ik er altijd met mijn rechterknie tegenaan kom. Pijnlijk en onprettig. De bestuurdersstoel biedt niet veel zijdelingse steun en de rugleuning is lastig te verstellen. Al met al levert dit geen optimale zitpositie op.
Dan de rest van het dashboard. Dat is of van goedkoop aandoend hard plastic of van een zacht, kussenachtig materiaal. Een vreemde mix.
Het centrale display met rijmodus, snelheid, etc. doet rommelig aan: veel felle kleurtjes en de informatie staat een beetje door elkaar. Een paar specifieke ergernissen:
- de klok heeft geen 24-uursnotatie en is niet gekoppeld aan het navigatiesysteem.
- de totale gereden afstand kan niet gelijk met een tripafstand getoond worden
- geen gekoeld dashboardkastje
Het head-updisplay is een pluspunt. Snelheid en belangrijke navigatie-aanwijzingen worden netjes in de voorruit getoond.
Dan het stuur. Om te beginnen, het is niet helemaal rond. Onderin het is wat platter. Bovendien loopt het hart van het stuur op twee plaatsen helemaal door in de buitenrand. Op die plaatsen is het stuur veel gladder en dat is vervelend als je gewend bent om het stuur met de palm van je vlakke hand te draaien bij het parkeren. Ook kom je dan wel eens onbedoeld in aanraking met de knoppen op het stuur. Nu we het toch over de knoppen hebben, wie verzint er dat de recirculatiestand van de klimaatregeling vanaf het stuur bediend moet worden?
Interieur achterin
Wat een ruimte voor de passagiers! De achterbank bestaat uit drie aparte stoelen waarin je een zee van beenruimte hebt als ze helemaal naar achteren zijn geschoven. Wil je plaatsnemen op de derde zitrij, dan moet je natuurlijk wel moet de stoelen gaan schuiven. Het comfort op de achterste stoeltjes is ok, maar houdt niet over.
De achterportieren zijn enorm groot en scharnieren erg ver open. Handig voor als je regelmatig kinderen in en uit hun stoeltjes moet halen. Diezelfde kinderen zullen erg enthousiast zijn over het panoramadak, tenzij ze op de derde rij zitten, want zo ver komt het dakraam niet.
In tegenstelling tot de achterportieren is de achterklep vrij klein. Bovendien opent-ie niet erg hoog. Ik ben 1.85 en moet bukken om mijn hoofd niet tegen de rand te stoten als de klep volledig open staat. De dubbele bodem in de achterbak is handig voor kleine losse dingen. Daaronder zit nóg een ruimte met een compleet reservewiel. Opvallend, want in mijn vorige auto had ik alleen een compressortje en in het kader van zuinigheid en gewichtsbesparing lijkt me dat voor een Prius ook een meer voor de hand liggende keuze. Als je de achterste zitrijen neerklapt heb je flink wat ruimte voor een hoop spul, mits je het door de laadopening krijgt.
Exterieur
Over smaak valt niet te twisten. De een vind de Wagon mooier dan de hatchbackprius, de ander vindt alle prii lelijk. In deze kleur en met deze velgen vind ik de wagen best een fraaie verschijning. Net als bij veel auto's is dat wel afhankelijk van je gezichtspunt. Recht van achter is de auto niet mooi, vooral door de raar gevormde achterlichtunits. Ook de spoiler boven de achterklep is vrij groot uitgevallen.
Toyota heeft kwistig gestrooid met badges en logo's. De dealer doet daar nog een schepje bovenop met een sticker en een tekst op de kentekenplaathouder. Van mij hoeft dat allemaal niet zo.
Rijden
Keyless entry werkt vlekkeloos op de voorportieren en de achterklep. Om de auto op slot te doen moet je even over de portiergreep aaien of het kleine knopje van de achterklep indrukken.
Starten en wegrijden gaat geruisloos. Pas als je wat meer gas geeft of als het koud is buiten slaat de benzinemotor aan. Helaas heb ik ook last van de bekende Priuswagonbug: een kreunend geluid tijdens het wegrijden na een koude start. Volgens de dealer wordt er in Japan gewerkt aan een oplossing.
Over het hybridesysteem met CVT van de Prius is al veel geschreven. Ik vind de aandrijflijn een mooi staaltje techniek. Afhankelijk van de stand van je rechtervoet kiest de auto zelf de rijmodus: EV (alleen electrisch, indien de accu vol genoeg is tot ongeveer 60 km/u), Eco (de benzinemotor doet mee) of Power (de benzinemotor doet nadrukkelijk mee). Je kunt de rijmodus ook handmatig kiezen, maar dat doe ik haast nooit. In de powerstand laat de motor zich even goed horen, maar dit ervaar ik niet als storend. Het is wel even wennen dat de auto accelereert terwijl het toerental nagenoeg gelijk blijft. Qua prestaties ben ik niet ontevreden. De Prius is in het optrekken en in tussensprintjes minstens zo snel als mijn vorige auto (Focus 1.8). Gevoelsmatig dan, ik heb er geen stopwatch naast gehouden.
Waar de vorige auto wel beter in was, is de wegligging. In de Prius snij je bochten en rotondes toch wat rustiger aan, om te voorkomen dat je zijdeling van je stoel glijdt.
Op kruissnelheid (120/130) is het acceptabel stil aan boord. Wel hoor je wat meer windgeruis als je de bedekking van het panoramadak weggeschoven hebt. Ook zorgen de brede zomerbanden die bij de 17-inchvelgen horen voor meer afrolgeluid dan de winterbanden op de standaardvelgen. Al met al is de Wagon, afgezien van de zitpositie, een comfortabele reisgenoot. Als men vraagt hoe de auto bevalt maak ik vaak een vergelijking met een trein: je komt zoemend in beweging, een hoop zaken worden automatisch geregeld (schakelen, verlichting, ruitenwissers), er is rust aan boord en ja, ook een trein gaat liever rechtuit dan door scherpe bochten.
Na het rijden moet je parkeren. Het zicht rondom is ok en de achteruitrijcamera is een handige hulp hierbij. Verderop meer daarover. Opvallend is wel dat je de auto na het parkeren op drie manieren op de handrem kan zetten: of je drukt op de P-knop in het dashboard, of je trapt op dat rare pedaaltje linksonderin of je drukt op de powerknop. Ik doe gewoon het laatste. Gelukkig heeft Toyota niet alle systemen zo redundant uitgevoerd, dat zou een boel keuzestress opleveren.
O ja, de claxon. Een beetje een zielig geluidje, alsof je een kabouter uitknijpt. Daar maak je weinig indruk mee.
Verbruik
Tot nu toe heb ik voornamelijk met winterbanden gereden. Het lijkt er op dat de auto meer verbruikt als het buiten koud is. Ik hou het verbruik bij met de verbruiksmonitor op deze website, misschien kun je er vanuit de review meteen naar linken, maar dat weet ik niet zeker.
In toekomstige updates van deze tekst zal ik meer vertellen over het verbruik.
De benzinetank is volgens de fabriek 45 liter. Echter, als de boordcomputer een range van 0 aangeeft gaat er ongeveer 38 liter in. Dat is wel een erg ruime marge.
Snufjes en opties
De Dynamic-uitvoering is voorzien van het Touch Pro systeem met JBL audio. Ik speel muziek af van een USB-stick van 16GB en die klinkt prima. Het navigeren door de mappen op de USB-stick is omslachtig: omdat het systeem geen mappenhiërarchie kan lezen zie je gewoon een lange lijst met al je mappen. Weliswaar kun je ook met een spraakcommando muziek oproepen, maar dat gaat eveneens niet vlekkeloos: als ik om een bepaald album vraag, wordt het laatste nummer van dat album afgespeeld. Daarna gaat het systeem door met het volgende album in de lijst.
De FM-radio klonk in het begin wat dof, maar dat was eniszins te verhelpen door de equalizer-instellingen aan te passen. De DAB-radio werkt ook, maar helaas kan ik mijn favoriete station, 538, niet vinden. Het schijnt dat die later in het jaar via DAB+ gaan uitzenden, een techniek die niet te ontvangen is met deze radio.
Naast muziek zorgt het Touch Pro systeem ook voor navigatie. Die brengt je prima van A naar B en kan een hele hoop meer zoals POIs en een locatie uploaden middels Google Maps. Ik vind het kleurgebruik en de gehele look&feel niet zo prettig ogen. Functie is hier boven vorm verheven. Jammer ook dat je niet eenvoudig de stembegeleiding aan of uit kan zetten.
Uiteraard kun je ook telefoneren met het Touch Pro-systeem. Dit gaat vlekkeloos. Verbinden en contacten synchroniseren gaat zonder problemen icm mijn Android-telefoon. Ook de spraakcommando's en het bellen zelf gaat altijd goed. Als je een foto bij een contactpersoon in je telefoon hebt, wordt dat tijdens het bellen op het display van de auto getoond.
De achteruitrijcamera is een fijne optie. Hij toont ook een stuk van de achterbumper zodat je precies ziet hoeveel ruimte je nog hebt. De hulplijnen zijn ook handig, maar het is jammer dat deze niet meebewegen met de stuuruitslag.
De automatische parkeerhulp werkt, maar kan beter. Als het systeem een parkeerplek ziet, wordt dit getoond in het camerabeeld. Witte streepjes rond het parkeervak zijn dan wel nodig, anders staat het kader vaak voor een deel op de stoep of zelfs half in een andere auto. Je moet dan handmatig het doel aanpassen. Dit gaat erg omslachtig. Handmatig parkeren is dan sneller.
Ik had hoge verwachtingen van de adaptieve cruise control (ACC). Toch gebruik ik het systeem niet vaak. Het werkt prima: je stelt een snelheid in net als bij gewone CC en je hebt drie keuzes voor de onderlinge afstand. De auto regelt dan zelf het gas en remt eventueel bij. Wat mij betreft is dit ideaal op provinciale wegen waar je toch niet kunt inhalen, maar op de snelweg is het minder handig: als je een vrachtwagen nadert laat het systeem al vrij vroeg het gas los, met als gevolg dat je steeds langzamer inloopt. Als je naar links gaat geeft-ie ineens vol gas. Een ander minpuntje is dat je niet tussen ACC en CC kunt switchen als je eenmaal een snelheid hebt vastgezet.
Dan nog een paar, in mijn ogen vreemde, keuzes van Toyota op het gebied van opties:
- Je kunt de buitenspiegels wel elektrisch inklappen, maar dit niet automatisch laten plaatsvinden na het afsluiten van de auto. Inmiddels wel als optie leverbaar (aangepast n.a.v. reactie).
- Een tikje tegen de richtingaanwijzer om deze 3x te laten knipperen is op veel fatsoenlijke auto's heel normaal. Toyota noemt dit "comfortschakeling" en rekent er ongeveer 100 euro voor.
- Het peperdure Touch Pro-systeem mist enkele functies die de goedkopere systemen wel hebben. Bovendien betaal je de hoofdprijs voor een dvd (!) met navigatie-update, terwijl deze voor de goedkopere systemen de eerste paar keer gratis via internet kan.
- De derde zitrij kost niets extra. Integendeel, wil je die stoelen weg hebben, dan moet je die optie aankruisen voor 500 euro.
Conclusie
Ondanks de minpuntjes heb ik nog geen moment spijt van mijn keuze. De Prius Wagon biedt voor mij veel ruimte, luxe en comfort tegen voor mij aanvaardbare kosten. Natuurlijk is deze conclusie slechts gebaseerd op slechts 5000 km ervaring, dus over zaken als duurzaamheid en betrouwbaarheid en brandstofverbruik kan ik nu nog niet zo veel zeggen. Dat volgt later wel, maar mijn eerste bevindingen wilde ik u, als u dit nog steeds leest, niet onthouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.