Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 3.179 km |
De leen Prius Wagon
Januari 2014 en aan het wachten op mijn Prius wagon. Om de tijd te overbruggen heeft de dealer mij voor een volle week een wagon te leen gegeven. Als het goed is zal deze de 20e of 21e afgeleverd worden.
Volle tevredenheid heb ik de afgelopen 2 jaar in een 2.0 Mondeo Wagon uit 2008 gereden. Een hele mooie auto en helemaal af. Groot en lux om er zodoende ook vanalles in te kunnen proppen. Helaas kwam ik er wel achter dat het verbruik redelijk hoog was en dat er geen 3 kinderstoeltjes op de achterzitting konden (2,5 zits). Niet dat ik dat bij de aanschaf van de auto nodig had, maar wel toen eenmaal duidelijk werd dat ik het wel nodig zou hebben. Ik heb de markt lopen afstruinen en kwam allereerst bij Ford S-Max, Renault , Mitshubishi en peugot uit.
Ford S-Max. Mooi, compleet, groot, maar helaas wel een slurper en dus redelijk duur.
Renault....... Neeehhhhh... na zoveel problemen met mijn Megane, NOOIT meer Frans.
Peugot, is toch Frans? = nee.
Mitshubishi Outlander Electric. Kompleet. Doch nadeel was dat ik hem bij het bestellen nooit kon proefrijden aangezien ik hem in 2013 nog op naam wenste te hebben. Via autovisie kwam ik er ook achter dat het verbruik 8L/100Km was. Tja....
Ik ging er maar mee akkoord dat een grotere auto gewoon duurder zou zijn en ik dat maar moest betalen. Dus alles voor elkaar gemaakt voor de ford en klaar om te tekenen. Totdat ik een prius wagon tegenkwam om vervolgens de specificaties maar eens door te nemen en een testrit met mijn 2 aanwezige( en 1 aankomende kid) + vrouw te maken.
Een Go of No Go had ermee te maken of er 3 kinderstoelen wel of niet naast elkaar zouden kunnen op de 2e rij. Bij de ford was dit dus ja.
Op een zaterdagochtend met 3 stoelen, kinderwagen, tassen etc. richting dealer. En....1. het past. WOW! Wat een ruimte heeft de auto. Daarbij heb je nog 2 stoelen achterin voorhanden.
Klaar om naar stap 2 te gaan. Kinderen erin zetten en vastsnoeren. Auto plafond is lekker hoog en de instap is redelijk laag. Het vastsnoeren gaat gemakkelijk. Tevens met de 3e (lege) kinderstoel erin geen probleem. Je kan met de riem makkelijk de sluiting vinden. Vind ik zeer belangrijk aangezien je met calamiteiten je kinderen snel moet kunnen ontsnoeren. Ook deze test geslaagd.
Stap 3. Interieur. Geen hoogvlieger, maar wel meer dan degelijk. Leren stoelen maken het af. Je hoort veel over het matige plastic dashbord. Tja, het komt niet overeen met dat van de BMW, Mercedes of ford maar het voldoet PRIMA! De telefoon Voice control werkt heel GOED. Met Parot altijd problemen dat ze de naam niet herkennen. Hier geen probleem. Voor de rest doet alles wat het moet doen.
Panoramadak is leuk voor de kids.
Stap 4. (Het kwam ondertussen al akelig dicht bij een eventuele aanschaf). De rit.
De CVT was bij het optrekken wennen (geluid, overigens tijdens continue snelheid niet hoorbaar)), maar power heeft de auto wel. In ECO rijdt hij ECO, maar in Power modus gaat het met volle tevredenheid en is het geluid bij acceleren veel minder hoorbaar. Het viel mij op hoe stil de auto was bij 130km/h. Zeer goed geisoleerd.
Het verbruik lag bij de lange gecombineerde testrit op 5,6L/100. Niet geheel wat ik verwacht had, maar wel veel beter dan zo'n 2.0 auto (8.0L/100).
Al met al gaf mij de ruimte, verbruik, rijplezier, overzicht in auto en toch het interieur het voordeel van de twijfel en ging ik over tot aanschaf van de aspiration.
Zoals gezegd heb ik nu een paar dagen een prius wagon leenauto en leer ik hybrid te rijden. Door goed te doseren en anticiperen rijd je zuinig, maar toch goed door en erger je niemand. (Niet dat ik me daar trouwens van aan zou trekken)
Ik sta nog steeds achter de keuze en rij nu zonder enig probleem 4,9L/100 (1 hele tank). (in winter). Veel hebben het over het hogere verbruik dan de 4,1L, maar zelfs voor zo'n grote auto is bijv. 5,7 op 100km helemaal niet slecht. Het is gewoon mogelijk om grotendeels electrisch door een stad te rijden, hoewel de straal elektrisch maar 2km is. Door goed te anticiperen op het verkeer kan je de accu keer op keer goed laten opladen om vervolgens weer elektrisch verder te rijden. Sneller acceleren doe je overigens wel met benzine, want anders schiet het niet op.
De EV modus gebruik ik overigens in de woonwijk al is dit wel een heerlijke zuinige mogelijkheid van rijden.
In afwachting op mijn wagon om de teller eens echt bij te gaan houden. Heb er echt veel vertrouwen. En tenslotte is het gewoon leuk om te zien dat je bij de tankbeurt maar EUR 60 kwijt bent ipv EUR 100,- maar wel een dikke 650km in beide gevallen verder bent
. Dat verschil maar de hypotheek in?
Afhalen 24-01-2014
Vandaag om 17:30 uur de Prius Wagon dan eindelijk bij de dealer kunnen afhalen. Bij de ombouw scheen het behoorlijk druk te zijn geweest (extra opties) en was er een behoorlijke vertraging.
Autobedrijf Bloemberg in Zevenaar leverde alles zoals gewoonlijk perfect af. Wegens de vertraging van oplevering kreeg ik een Prius Wagon zomaar te leen zoals eerder beschreven.
De auto heeft als extra opties de side-strips, leren bekleding, winterbandjes, trekhaak voor de fietsen en Touch & Go Plus navigatie. Voor de rest is de auto gewoon compleet.
De ISO-fix is wel een raadsel. Waar zit dat nou? Na lang zoeken gevonden achter de ritsjes van de stoel. Nu nog uitproberen hoe ik de stoelen daarin gelockt krijg aangezien het leer nog stug is.
Ik heb nu ook wat meer met de navigatie kunnen spelen. Door in je telefoon de Bluetooth Tethering optie aan te zetten, heeft het systeem de mogelijkheid om direct met het internet te communiceren. Zo kan je bijv. in online my.toyota thuis al een reis uitstippelen om deze vervolgens makkelijk in je navigatie te krijgen, kan je email uitlezen (mits de juiste telefoon, nu alleen nog met blackbery), diverse apps inladen (weer, brandstofstations etc.), Google Search en TomTom places online.
De auto is nog steeds ruim. Alle kinderen (3) kunnen erin + mijn vrouw en alle andere attributen.
Nog steeds tevreden en wat leren bekleding maakt de auto zoals eerder gezegd af.
1305km
- 1.305 km
De eerste kilometertjes zitten erop.
Met normaal rijden red ik iets meer dan 1 op 18. Dit is in de winter en winterbanden. Is de auto lekker opgewarmd en rijd je door de stad dan is op de teller 4,8 te halen.
Tot op heden heb ik nog geen minpuntje gevonden, buiten het kraak geluid bij het wegrijden. Binnen 10meter is dit weg, dus het zal wel niet een al te groot probleem zijn.
Wat wel jammer is, is dat de verbruiksmeter ca. 0,3l/100km afwijkt. Denk je dus 5,2 op 100 te rijden, rijd je in werkelijkheid 5,5.
Hoe dan ook is dit nog steeds weinig en naar volle tevredenheid.
Tot nu toe alleen maar tevreden. De 3 kids achterin hebben voldoende ruimte. Mijn vrouw vond het maar tijd voor de volgende!!!!
Vind het zelf al meer dan genoeg :-)
Vol bepakt op vakantie.
- 3.179 km
Carnavalsvakantie.
Al weer bijna 3000km op de teller.
Een midweek Drenthe met zijn vijven. Dit betekend dus een volgeladen auto met volle dakkoffer en 2 fietsen (2x 20kg) op de trekhaak. Als ik bedoel VOL, dan is het ook echt afgeladen VOL.
Het is een lekker stille vakantie auto waar iedereen volop ruimte beschikbaar heeft. 2 kinderstoelen en 1 maxi-cosie. OK, de oudste zit voorin en 1 ouder achterin bij de jongste. Alles voor de veiligheid.
Wat mij niet tegenviel was de trekkracht in de powermode. Het is geen V12 500Pk, maar zeer zeker meer trekkracht dat de ford mondeo 2.0 . Ik vind het Prima.
Je moet wel ver uit de ECO mode bij het accelereren, maar op vakantie en dan 6,5L/100km is gewoon bevredigend. Ach en hoe vaak gebeurd dit nou precies?
De auto krijg ik steeds meer ondercontrole en weet dan ook veel ritten met 4,3L/100km af te ronden met de winterbanden.
Nog steeds tevreden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Toyota Prius Wagon - 2013 - 510.347 km - Klokje Rond

Rij-impressie Toyota Prius Wagon

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
