Toyota Prius THSD Business Edition (2005) #4

autoreview

Toyota Prius THSD Business Edition (2005)

Signalement

UitvoeringPrius THSD Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf154.900 km
KM-stand laatst288.868 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste rit Prius

  • 155.000 km

Wat zie je toch weinig om je heen als je gewend bent aan de zeer overzichtelijke Swift!

Koppelen van de telefoon (Nokia 3310C en Blackberry 8900) lukte niet zo snel dus dan maar zonder...
Na een grondige controle van de hele wagen was het moment daar: Rijden maar!

De tank zat zelfs nog half vol!
En het reed heerlijk. Alles is prima in orde en de auto voelt als een nieuwe.
In de spits naar huis. Lekker rustig aangedaan en het verbruik daalde onderweg zienderogen.
Uiteindelijk kwam ik uit op 3,9 liter/100km over een stuk van 80 kilometer.

Het enige minpunt wat ik tot nu toe kan ontdekken is corrosie (bobbelende lak) bij een van de ruitenwisserarmen en op de lichtmetalen velgen (valt dat niet onder roest van binnenuit?)

Eerste grote beurt

  • 166.000 km

Na een jaar (en 11.000 kilometer) probleemloos rijden was het tijd voor een grote beurt (die van 150.000km).

Bij Toyota hebben de beurten een vooraf bekende standaardprijs (op te vragen via de Toyota site).
Gelukkig was er behalve twee nieuwe lampjes in de stadslichten en een achterruitenwisserrubber niets mis met de Prius.
Uiteindelijk bleek de beurt nog 20 euro goedkoper(!) dan de afgesproken prijs en daarbij valt de Prius nu ook onder Toyota Eurocare (alternatief voor de Wegenwacht).

Kortom, Priusrijden blijkt qua garagekosten ook niet duur te zijn!

30.000 kilometer gereden

  • 184.900 km

Er staat nu precies 30.000 kilometer méér op de teller dan toen de Prius in 2009 werd aangeschaft.

In de tussentijd zijn de lampen in beide koplampen vervangen en zijn de remmen gangbaar gemaakt (bekend euvel bij Priussen omdat je de remmen zo weinig gebruikt ivm remmen op de motor).

Onderhoudskosten komen exact uit op de standaardbedragen die Toyota voor de beurten op de site heeft staan.

De Prius rijdt verder nog als een zonnetje.
Berichten over accu's die bij hoge kilometerstanden de geest zouden geven blijken onjuist te zijn.
De verbruikscijfers (zie http://www.spritmonitor.de/en/detail/342435.html)geven aan dat de Prius nog net zo lekker zuinig rijdt als toen we hem kochten en we verwachten er nog lang mee te kunnen rijden.

Bijna 2 ton op de teller

  • 197.500 km

Er staat nu bijna 200.000 kilometer op de teller en de Prius rijdt nog prima.

Onderhoud buiten reguliere beurten:
In februari 2013 heb ik de 12V accu (kleintje die achterin de auto zit en alleen wordt gebruikt voor de centrale deurvergrendeling en het opstarten van de elektronica bij het aanzetten van de auto) vervangen.
De originele accu was na 7,5 jaar niet goed genoeg meer om bij strenge vorst ook nog voldoende spanning vast te houden.

Komend voorjaar nog twee zomerbanden vervangen en de Prius is weer helemaal klaar voor een hoop probleemloze kilometers.

245000 km en nog binnen de garantie!

  • 245.000 km

Na bijna 12 jaar bleek er toch een lakfout te zitten in de (alu) motorkap.
Geen probleem, de complete motorkap werd onder garantie vervangen! Compleet met uitwaaierende spuitjob waardoor de nieuwe kap niet opvalt naast de rest van het lakwerk.

Verder rijd de Prius nog steeds als nieuw.
Enige kosten naast de onderhoudsbeurten waren dit voorjaar een nieuwe einddemper en remschijven + blokken.
Normale slijtage dus...

HV accu is nog prima in orde en ook motorisch is de auto nog in prima staat.

Airco probleem?

  • 255.000 km

Bij de jaarlijkse airco controle bleek een ring van de condensor poreus te zijn geworden waardoor olie weglekte.
Vervangen van beide ringen van de aansluitingen van de condensor plus een nieuwe airco vulling kostte 165 euro bij de airco specialist.
Hierna is de airco weer heerlijk koud bij deze hete zomerdagen!

Verder probleemloos rijden zoals gewoonlijk.

Gebroken veer

  • 260.000 km

Bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt door de Toyota dealer bleek dat een van de achterveren gebroken was.
Dat verbaasde ons want we hadden er niets van gemerkt in het rijgedrag van de auto.
De veer is vervangen en verder was alles prima in orde.

Verkocht

  • 262.000 km

Onverwacht liepen we tegen een Mitsubishi Outlander PHEV aan en omdat we al langer keken naar de mogelijkheid om onze lokale ritten elektrisch te gaan afleggen paste de Outlander goed bij ons.

De Prius is netjes gepoetst te koop gezet en heeft een nieuwe eigenaar gevonden.

Dit is een van de meest betrouwbare auto's die we ooit hebben gereden.
Nooit eerder hebben we 9 jaar met dezelfde auto gereden.

Naar Hongarije

  • 288.868 km

Toevallig zocht ik op het kenteken van onze oude Prius en tot mijn verbazing bleek deze nu in Hongarije te koop te staan :-)

Compleet met het Toyota van Gent nummerbord nog op de foto.
Kortom, na 15 jaar en bijna 300.000 kilometers weer klaar voor een nieuw leven!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.