Toyota Prius THSD Business Edition (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Prius is een ruime en stille auto. De achterbank kan in delen geheel plat en dat geeft lekker veel bergruimte. Onder de vloer in de kofferbak is nog extra bergruimte om b.v een klapstoeltje of waardevolle spullen in op te bergen. Daaronder ligt pas het reserverwiel. Op zich best praktisch.
Er is veel zitruimte en je hebt voldoende been- en hoofdruimte. Door de hoge zit heb je goed overzicht naar buiten. De ruiten zijn groot en helder, zodat er ook in het donker weinig last van reflextie in de ruit word ondervonden. Er zijn ruim voldoende bergvakken om spulletjes in op te bergen. De bekerhouders ogen vreemd maar doen het goed. De geluidsinstallatie geeft een ruime en droge bas en klinkt fantastisch. De CD wisselaar werkt perfect en laat het geluid goed en zonder bijgeluiden door het interieur schallen.
De wegligging is goed, maar de wagen helt wel iets over in snelle bochten waardoor er ook behoorlijk wat onderstuur-gevoel ontstaat. Maar uiteindelijk is de auto koersvast en op gladde wegen komt de tractioncontrole en de EBD vol tot zijn recht en houd de auto in de goede koers. Ook wanneer het op een rotonde plotsklaps gladder blijkt dan gedacht.
De voorruit word meteen verwarmd, ook als je met een koude motor start, waardoor na enkele minuten de voorruit bij vorst makkelijk is schoon te krabben. Ook de verwarmde buitenspiegels doen dan prima hun werk voor snel en goed zicht.
Het verbruik is bij woonwerk verkeer 1 op 16-17. op de snelweg met 120 km/h word een vergelijkbaar verbruik gemeten. De auto is wel wat zuiniger dan de boordcomputer aangeeft. Op de Duitse autobaan bij 180km/h werd 1 op 8 aangegeven, uiteindelijk bij het tanken bleek een verbruik van 1 op 15 het werkelijke verbruik. Echt zuinig is de auto in de polder op lange 80 KM/H wegen. Dan komt 1 op 24 gemakkelijk in beeld.
Ik ben intussen geheel aan de automaat gewend en vind het een genot om met cruisecontrol en de stereo op 10 door het landschap te schuiven. De auto geeft je een relaxte rijstijl met comfortabele zit waarbij de 5 deuren erg praktisch zijn en waardoor ook grote spullen makkelijk mee kunnen. Hij is echt praktisch zo zuinig als een diesel en zo schoon als een auto op gas.
Punten voor verbetering: Bestuurdersstoel met meer verstelmogelijkheden en geheugen voor minimaal 2 personen. Optie voor lederen bekleding.
Trekhaak.
Nog zuiniger ( 1 op 20 onder alle omstandigheden zou mooi zijn). Standaard een ’blue touth’ telefoon. De carkit werkt perfect als je de juiste telefoon aanschaft zoals de Samsung 500.
Twee dashboardschakelaars onder de navigatie zijn niet verlicht! Dat is een blunder.
In verhouding met andere auto’s met dezelfde ruimte heeft de Prius een heerlijke automaat en andere technische snufjes. Hij is bovendien niet duur. Hopelijk weet Toyota die prijs ook na 2006 zo te houden of te verlagen.
Service en klantvriendelijkheid bij Toyota is goed; ook als je eens domme vragen stelt.
Het DVD navigatie systeem werkt zeer goed en snel, ook al moet je in het begin even goed leren hoe een en ander werkt. Truus wijst de weg ruim van te voren en met duidelijke stem. Als je de weg weet, dan betrap je Truus regelmatig op een kleine omweg, Maar in grote lijnen werkt het systeem zeer betrouwbaar.
Ik ben een tevreden klant en het is terecht auto van het jaar 2005.
PS Van die overschakeling tussen elektromotor naar benzinemoter merk je helemaal niets. Je hoeft hem nooit op te laden, dit gebeurt automatisch onder het rijden. Voor stoplichten staat alles stil maar bij gasgeven reageerd de auto meteen en van 0 tot 80 sprint je bijna elke sportauto eruit! Je hebt daar veel voordeel van, als je tegen een helling op sprint zoals een oprit van een snelweg. Daarboven verlies je snel trekkracht en ben je een normale, snelle bolide.
In de File is het een zallige ervaring, dat de benzine motor steeds afslaat en bij langzaam vooruit rijd je gewoon stil elektrisch. De airco blijft gewoon werken. Ook als de motor uit is. Probeer dat maar eens bij je eigen auto als je weer in Ziudfrankrijk op de snelweg in de brandende zon aan het kamperen bent.
PROBLEMEN
De twee rechtse schakelaars onder het beeldscherm zijn niet verlicht. Ook bij navraag blijkt dit alsnog niet te kunnen worden gemaakt.
Het was even wennen aan de instellings mogelijkheden van de DVD navigatie.
Je bent te snel op de plaats van bestemming! Je wilt graag nog langer in de auto blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.