Toyota Prius THSD Business Edition (2004) #5

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius - interieurToyota Prius - interieur

Signalement

UitvoeringPrius THSD Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf199.450 km
KM-stand laatst202.955 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prius THSD Business Edition

  • 202.955 km

Ik heb m’n Prius nu 2 maanden, ik kocht m met bijna 2 ton op de teller bij een Vetos dealer met keurig bijgehouden en afgestempeld onderhoudsboekje. Mijn Ford diesel die overigens nog steeds goed beviel en prima reed heb ik erop ingeruild. Gezien de hetze die momenteel gevoerd wordt tegen oudere diesels en de te verwachten toegangsverboden in sommige stadscentra heb ik het niet afgewacht en heb hem weggedaan.
Waarom een Prius? Als je je nuchtere verstand een beetje gebruikt en je een degelijke betrouwbare en betaalbare auto zoekt ( die geen diesel of LPG is ) met laag verbruik én zéér comfortabel wilt rijden dan leek me dit een prima keuze. In menig autorubriek komt de Prius naar voren als misschien wel de betrouwbaarste occasion die je kunt kopen.

Het is in het begin even wennen, het rijdt echt anders dan andere auto’s. Die cvt automaat is een verademing, heerlijk soepel en haast onmerkbaar doet ie zijn werk. Toegegeven, bij snel optrekken is hij nogal rumoerig maar houd je je rechtervoet een beetje in bedwang dan is het prima te doen. Is ie eenmaal op snelheid, en dat gaat heel vlot, dan is ie echt ongelofelijk stil. Jammer dat er geen toerenteller op zit. Ook bij 130 km op de snelweg blijft het heerlijk rustig. De stoelen zitten best goed, al zit ik met mijn 1.98 in geen enkele auto riant. Goede tip van een andere review hier: met mijn lengte moet ik altijd onder de binnenspiegel doorkijken omdat deze m’n zicht belemmerd. Draai de spiegel 180 C om dus op z’n kop en het scheelt weer een paar centimeter. Ik hoef er nu niet meer onderdoor te kijken. Passagiers achterin hebben meer dan voldoende beenruimte, qua hoofdruimte houd het niet over ivm de sterk schuin aflopende daklijn.
Wat ook wennen was is dat display in het midden en onder de voorruit. Achter het stuur waar normaal alle klokjes zitten zit niks. Snelheid e.d. wordt getoond in een display onder de voorruit. Die overigens bij nacht hinderlijk weerspiegeld in de voorruit. Vrijwel alle andere info gaat via display in het midden. Het zal destijds wel hip zijn geweest, nu heeft het een beetje een back to the future look. Werkt prima daar niet van, maar zaken als airco, temperatuur instellen heb ik toch liever met normale knoppen. Ook het stuur zit vol met knopjes voor radio, navigatie, airco enz, had wel wat minder gekund naar mijn mening. Soms is het meer een computer dan een auto, je rijdt echt met iets aparts, het is geen 12 in een dozijn auto.

Verbruik: ik heb het nu enkele volle tankbeurten bijgehouden. Gewoon op papier uitgerekend, de boardcomputer zat er heel dichtbij. Voor woon-werk verkeer rijd ik provinciale wegen 1:22
Gecombineerd met autosnelwegen kom ik op 1:19,5. Heel netjes vind ik. Die EV modus heb ik nog niet gebruikt, de auto schakelt waar dat kan uit zichzelf heel goed over naar elektrisch rijden.

De laklaag vind ik niet bijzonder sterk, het is natuurlijk een auto op leeftijd maar her en der zitten kleine krasjes. Ook het interieur is nogal krasgevoelig met name de deurpanelen, van dat gladde kunststof. Op de ( aluminium) motorkap zit een verdachte plek, daar moet binnenkort wel wat aan gebeuren. De velgen schijnen lichtmetaal te zijn, maar er zitten ook wieldoppen op(?) wat een beetje plasticachtig aan doet. En beide mistlampen heb ik laten vervangen door steenslag hadden die hun beste tijd wel gehad.

Kortom, hij bevalt me uitstekend. Een auto van 15 jaar oud, degelijke techniek, niks rammelt of kraakt, super airco, lekker zuinig, lekkere cvt automaat, een dijk van JBL sound system, in alle rust zoef je over de weg. Ik ga nooit meer terug naar handgeschakeld.

Maar de Prius is nogal controversieel als ik zo de reacties op andere reviews hier lees. Er is blijkbaar een groep liefhebbers, dan een hele grote groep die het niets interesseert en een kleine groep ‘haters’.
Oke, hij lijkt op een zetpil zoals ik hier elders las en er zijn legio mooiere auto’s . Daar heb ik geen last van want ik zit erin. Voor de twijfelaars; rijd eens mee met iemand die er een heeft en laat je overtuigen.

Inmiddels een half jaar en 6000 km verder. Nog steeds zeer tevreden. Onlangs 2 nieuwe voorbanden vervangen. Vanochtend APK gekeurd zonder enig mankement. Nu het kouder wordt stijgt zoals verwacht het verbruik iets naar 5,2 liter op 100 km. Volgens Toyota kan de Prius op die nieuwe e-10 benzine rijden maar ik houd het vooralsnog op euro 98 E5. En ik heb een achterlichtje vervangen. Ik tuf weer vrolijk een jaartje door.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.