Toyota Prius THSD (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius THSD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 257.000 km |
KM-stand laatst | 380.000 km |
De eerste ervaringen met de Prius
- 257.400 km
Dit is mijn allereerste review voor Autoweek, ik heb afgelopen jaren regelmatig de reviews geraadpleegd voor de aanschaf van een andere auto.
Ik heb ruim vijftien jaar Volvo gereden (steeds groter...), eindigend met een Volvo 850 automaat op gas die ik ruim drie jaar geleden inleverde met 485000 km op de teller omdat het gas te onbetrouwbaar werd (motor sloeg soms af op onverwachte momenten) en de reparaties me te kostbaar werden. Toen overgestapt op de Passat vanwege de geweldige motor en de enorme hoeveelheid comfort verhogende zaken (cruise, climatronic, regensensor, acteruitrijsensoren, etc...) voor een aantrekkelijke prijs. Deze auto heb ik ruim drie en half jaar gereden en mijn grootste teleurstelling was de kwaliteit. Ik kocht de VW met 240000km , altijd dealeronderhouden. Bij 270000 klapte de automaat eruit, kosten: €3300!!!! Distributieriem vervangen kost €1000. Allerlei ongemakken zoals deur niet meer open, kofferbak slot kapot, lekkage in de auto, etc. etc en tot slot de vacuumpomp kapot. Verder kostte de auto €115 per maand om STIL te staan en daar werd ik ook niet blij van, kortom: tijd voor een andere auto.
Ik ben altijd gefascineerd geweest van de techniek in de Toyota Prius en zoekend naar een goedkope auto die kwa wegenbelasting weinig kost kwam ik bij de Citroen C1 klasse uit of de Toyota Prius. Na een lange rit in een C1 wist ik dat deze auto voor mijn lengte niet geschikt is (2 meter...) en ik vond de zuinigheid erg tegenvallen. Na 400km voornamelijk op de snelweg, 120 rijdend kwam ik niet zuiniger dan 1 op 15,6. Mijn Passat automaat deed dat zuiniger! Toen maar eens een proefrit in een Toyota Prius uit 2006 en dat beviel me direkt heel erg goed, hoewel deze auto meer dan 250000km had gereden. Mijn vrouw wilde liever niet weer een hoge km stand auto, dus we gingen verder zoeken. Overigens wil ik nooit meer dan tien mille uitgeven aan auto's, ik geef dat geld liever uit aan andere zaken zoals mijn fotografie hobby.
Vervolgens weer een proefrit gemaakt in een Prius met minder kilometers maar deze garage gaf nog maar heel weinig geld terug voor mijn Passat (met inmiddels 360000km op de teller). Tijdens het gesprek met de verkoper kwam het op de Prius met veel kilometers en vervolgens begon de verkoper vol lof te vertellen dat dat geen enkel probleem voor de Prius is, dat hij diverse auto's in onderhoud had met meer dan drie ton op de teller. Dit was nou precies wat ik wilde horen en mijn vrouw was ook overtuigd! Dus de Prius gekocht (toch weer 2 mille goedkoper) met 257000km op de teller.
Ik heb nu dit hele weekend met de auto gereden over allerlei wegen en ik vind dit werkelijk een briljante auto. Eigenlijk doet de auto me het meeste denken aan een amerikaanse wagen, ik heb veel in amerikaanse wagens van mijn baas gereden. De auto nodigd uit tot cruisen, de rust, het comfort, ik vind het geweldig. Grappig is dat ik in mijn Passat er altijd als een speer vandoor ging, snel nog even erlangs, etc, mijn vrouw vond dat ik steeds asocialer ging rijden...
Nu al na een weekendje Prius rij ik veel relaxter en ik ben ongelooflijk onder de indruk hoe de techniek van de hybride feilloos werkt, onmerkbaar voor de bestuurder. De eerste 400 km is het gebruik 4.9 liter per 100 km, ruim 1 op 20 dus. Ook een leuk voordeel is dat de auto totaal elektrisch kan rijden (tot 40 km/uur), dit is perfekt voor mijn vogelfotografie hobby, ik kan de auto dus echt als mobiele schuilhut gebruiken!
Zijn er nog minpunten? De beepjes vind ik erg irritant, de gordel bieps heb ik al uitgezet, dat was makkelijk, maar de achteruitrijbeep wil niet uit (via de software manier). De stoelen zijn OK maar de Volvo stoelen blijven onovertroffen. Ik zal over een paar duizend kilometer opnieuw verslag doen, ook of de spreekwoordelijke betrouwbaarheid nog steeds hoog is met zoveel kilometers.
groet, Frank
Na een paar duizend kilometer...
- 260.300 km
Ik heb nu in een paar weken al weer ruim 3000km gereden in de Prius en heb dus nu iets meer gebruikservaring. In feite is mijn mening niet echt gewijzigd sinds mijn vorige verslag, ik vind het nog steeds een erg prettige auto. Voor mijn gemiddelde autogebruik is deze auto perfekt, aangezien ik altijd een mix rij van stadsverkeer, buitenwegen en snelwegen. Ik heb de afgelopen weken een paar maal lange snelweg ritten gemaakt en dan valt op dat de auto daar niet op z'n zuinigst is, zeker als er veel wind staat zoals laatst. Ik kwam toen niet zuiniger dan 1 op 18.5, iets wat een moderne diesel natuurlijk ook makkelijk haalt. Maar tijdens mijn normale woonwerk verkeer ligt het verbruik nu op 1 op 20.
Omdat de auto zo stil is, met name natuurlijk in de stad en de buitenwegen (op de snelweg toch behoorlijk wat wegdekgeluiden en wind...), valt mij een zoemend geluid op. Ik heb geen idee of dit normaal is of dat ik misschien versleten wiellagers hoor? Zou niet zo vreemd zijn denk ik bij deze kilometer stand. Binnenkort ga ik de auto maar eens een beurt laten geven want bij navraag bleek dat'ie dat de afgelopen 40000 km niet heeft gehad (op wat olie bijvullen na....). Ik begin een beetje te wennen aan de stoel, je zit inderdaad een beetje op de bok in de Prius II, maar dat vind ik niet zo'n probleem, hoewel de zithouding voor mij (2mtr...) niet ideaal is. Ik heb ooit in een Volvo 850 een rit van 1700km in 1 keer gemaakt (als enige chauffeur) en toen stapte ik moe, maar zonder enige rug- of zitklachten uit de auto. Ik denk niet dat dit lukt in deze Prius, de Prius III schijnt wat dat betreft een veel betere stoel te hebben.
Na de onderhoudsbeurt zal ik weer verslag doen, ik ben erg benieuwd of er nog extra kosten zullen opduiken...
groet, Frank
10.000km verder.....
- 267.500 km
Inmiddels zitten de eerste tienduizend km erop, toch wat sneller dan verwacht, maar het is dan ook geen straf om in de Prius te rijden.
Inmiddels heeft de auto een grote beurt gehad, zoals al eerder gemeld was er zo'n veertigduizend km geen onderhoud gepleegd. Inderdaad bleek er een wiellager versleten, dat was dan ook direkt de hoogste kostenpost bij deze beurt, daarnaast nog wat kleine dingen, zoals remmen loshalen om gangbaar te maken, interieur filter en nog wat kleins. Wat ik erg prettig vond was dat alle prijzen zoals door de garage genoemd inclusief btw zijn.
In het verleden heb ik maar al te vaak meegemaakt dat de rekening bijna 20% hoger was omdat de garagisten ex. btw aan prijzen denken!
Ik ben steeds rustiger gaan rijden, ook omdat dat best veel invloed heeft op het brandstofverbruik. Ik rij gewoon met het verkeer mee, maar hoef niet meer zonodig haantje de voorste te zijn en dat scheelt niet alleen in brandstofverbruik maar ook aanzienlijk in stress! Erg prettig natuurlijk gezien de huidige benzineprijzen, gemiddeld rij ik nu 1 op 20, tijdens de erge kou was dat wat lager zoals anderen ook altijd melden.
Verder wen je aan alles, de rust in de auto vind ik nog steeds erg aangenaam, de stoelen vind ik nu prima zitten en aan de onoverzichtelijkheid ben ik nu ook gewend, de maten van de auto zitten nu in mijn 'gevoelssysteem'.
Op naar de volgende 10000km, eerst eens op zoek naar een setje nieuwe banden.
groet, Frank
Het eerste jaar zit erop....
- 300.886 km
Een jaar na de aanschaf van de 2e hands Prius staat de teller nu op ruim 300.00 km en heb ik in het afgelopen jaar ruim 40.000 km gereden. Mijn mening over de auto is ongewijzigd: ik blijf het een briljante auto vinden die gezien de (2ehands) aanschafprijs, de vaste en variabele kosten, de onderhoudskosten en het comfort ongeëvenaard is naar mijn mening.
Kort na mijn vorige verslag heb ik 4 nieuwe banden laten monteren en intussen zijn buiten het reguliere onderhoud ook nog voorste remschijven en blokken vervangen. Dit waren eigenlijk de enige "hoge" kosten in de 33.000km sinds mijn vorige verslag.
Ik ben er van de zomer mee naar Zwitserland en Italie geweest, supersteile smalle weggetjes: geen probleem, 38 graden in de schaduw: met de airco aan, in de volle middagzon in de file: heerlijk koel in de auto!
In deze vakantie was het verbruik wel wat hoger, gemiddeld 5,3 liter/100km. In nederland ligt mijn gemiddelde verbruik nog steeds op 5 liter/ 100 km, en gezien de kilometerstand vind ik dat niet slecht. Gemiddeld rij ik nog steeds rustiger dan vroeger, ik blijf het een sport vinden om zuinig proberen te rijden, overigens zonder de overige weggebruikers tot hinder te zijn, dus als het moet rijd ik ook pittig mee met het overige verkeer.
Vandaag heeft de auto net zijn eerste APK leuring gehad en een grote beurt met als resultaat dat de ruitenwisser bladen vernieuwd moesten worden...:-)
Overigens ben ik ook nog steeds zeer tevreden over mijn dealer, Toyota Botman in Zwaag. Mijn streven is om met deze auto de 500.000 km te halen, is met mijn Volvo's ieder keer net niet gelukt.....
groet, Frank
en we gaan rustig door...
- 321.854 km
inmiddels weer 20000 km verder weer een verslag.
De auto heeft nu ruim 3 ton gelopen, iets wat bij Volvo's als volstrekt normaal wordt gevonden maar vreemd genoeg bij Toyota's niet, ondanks de fameuze betruwbaarheid....
In ieder geval wil ik gaan bewijzen dat hoge km standen met de Prius geen enkel probleem hoeven te zijn.
De auto heeft weer een kleine beurt gehad, alles onder controle behalve dat er een klein lek in de uitlaat zat. De dealer gaf mij de volgende opties: originele uitlaat voor €450, universele uitlaat voor €280 of lek dichtlassen. Ik koos voor het laatste en toen ik de auto ging ophalen vertelde de monteur enthousiast dat ze dat mooi hadden kunnen fixen en dat'ie weer jaren mee moet kunnen! Dat vind ik te gek van een officiele dealer, het geheel lekker betaalbaar houden, prima!
Verder werkt alles nog steeds perfekt, gemiddeld verbruik nog steeds 1 op 20 en ik geniet nog iedere dag van de rust en ruimte in de auto. Ik had een nieuwe Yaris hybride mee, maar dat is het toch niet voor mij, duidelijk een auto ontworpen als normale benzine auto en gemodificeerd tot hybride. De Prius is als hybride ontworpen en dus ook wat anders in gebruik (een soort Rivella dus...:-)).
Mijn volgende auto (over flink wat jaartjes...) wordt weer een Prius, de 3e serie vind ik erg mooi om te zien.
groeten, Frank
Een magische kilometer stand
- 333.333 km
Vandaag heb ik de magische km-stand van 333.333 km bereikt, uiteraard nog steeds zonder een enkel probleem. Een vriend van me maakte een foto terwijl ik in een woonwijk de bijbehorende snelheid reed...:-)
Valt er dan helemaal niets op te merken daan deze auto?
Een klein minpuntje vind ik dat er geen normale oliepeil meter in zit. Bij mijn Passat werd ik van te voren gewaarschuwd als het oliepeil aan de lage kant kwam, bij de Prius geen enkele waarschuwing.
Ik ben niet zo'n regelmatige peiler, en de enige manier waarop ik het weer weet is als op gegeven moment tijdens een snel genomen bocht een alarm lampje oplicht met een piep en een nietszeggende waarschuwing geeft die weer verdwenen is als je de bocht uit bent. Dan moet er over het algemeen weer een liter olie bij.
Een gewoon lampje zou mijn's inziens toch handiger zijn geweest.....
Maar voor de rest ben ik nog steeds erg blij met de auto, ook nu nog steeds gemiddels 4,9 ltr / 100 km verbruik!
Op naar de 444.444km!
grt, Frank
we zullen doorgaan.....
- 345.123 km
Inmiddels staat de km stand op 345.123 en heeft de auto weer eens een beurt gehad, ditmaal de "dure" beurt waar de 4 bougies worden vervangen (deze zijn nogal kostbaar voor de Prius). De vorige beurt was ruim 7 maanden geleden en meer dan 20k kilometers eerder, dus eerlijk gezegd verwachtte ik dat er nogal wat moest gebeuren.
En tot mijn schrik moest dat ook, alweer nieuwe ruitewisserbladen!.....:-)
Verder dus helemaal niks, ongelooflijk. Wel heb ik zelf nog een keer een achterlampje vervangen en waren een een paar maanden terug opeens beide dimlichten tegelijk kapot. In tegenstelling tot bij de Volvo's geeft de Prius geen enkele waarschuwing als er een lichtje kapot is, jammer.
Wat ik ook mis is een normale oliepeil meter die je waarschuwt als de oliestand te laag is. Mijn Prius gebruikt nl. redelijk wat olie, en als je niet regelmatig het peil checkt dan krijg je op goede dag een alarm piep en waarschuwingsdriekhoekje als je te hard een bocht omgaat. Dit omdat bij de Prius gebruik wordt gemaakt van een oliedruk sensor, en bij weinig olie en de verkeerde G-krachten krijg je dan dit alarm.
In het geheel ben ik echter nog steeds zeer tevreden, zijn de kosten laag (helaas nu wel weer wegenbelasting) en vind ik de betrouwbaarheid en degelijkheid echt subliem. En aan mijn garage (Toyota Botman in Zwaag) kunnen vele dealers en andere garages een voorbeeld nemen, sublieme service!
einde Prius
- 380.000 km
2 jaar geleden ben ik verhuisd en daardoor veel minder gaan autorijden, want het OV is hier perfekt en ik zit liever in de trein een beetje te dutten dan in een file te wachten tot het geheel weer gaat rijden....
Eigenlijk hadden we gedacht nog heel veel jaren in de Prius te kunnen rijden want de auto was probleemloos en comfortabel. Maar een paar weken terug moest de auto een beurt en APK en toen kwam het verhaal: remleidingen vervangen, uitlaatdemper, 4 banden, accu, airco stuk, ruiterwisser arm te zwak, etc. Allemaal dingen die voor de APK (behalve airco) belangrijk zijn en dus moeten gebeuren, totale kosten dik boven de twee mille.
Dagwaarde auto: nog geen duizend euro. Tel daar nog bij op dat ik deze zomer alreeds 500 euroo had uitgegeven aan een niet fuctionerende airco die dus wéér kapot was, de wegenbelasting die vanaf volgend jaar naar 55 euro / mnd gaat, en het was duidelijk, de Prius moest weg, dan maar gewoon met het OV. De Prius is inmiddels naar afrika of het oostblok, wie zal het zeggen. Het was en is een heerlijke auto, veel comfort en zuinigheid, ik reed nog steeds gemiddeld 1 op 19, ook met korte ritjes en de auto heeft me nog nooit in de steek gelaten.
We hebben het de afgelopen 2 weken zonder auto geprobeerd maar helemaal géén auto is toch niet handig, dus vandaag hebben we een 9 jaar oude Fiat Panda met iets meer dan 100.000km aangeschaft (én airco...), lekker wagentje met verrassend veel ruimte voor zo'n kleintje.
De afgelopen 2 jaar reden we ongeveer 10.000 km / jaar, dus we hopen nog een tijd met de Panda te kunnen doen, WB is slechts €19 / mnd en met een beetje zuinig rijden haal je ook 1 op 20.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.