Toyota Prius THSD (2006) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 153.122 km |
KM-stand laatst | 301.971 km |
Weer een tevreden Priusrijder erbij
- 153.650 km
Op 25-5-2012 onze Zilver metallic Prius uit 2006 opgehaald bij Driessen Outlet in Eindhoven. Auto gekocht met volledige km historie van eerste eigenaar en met nieuwe voorbanden + doppen en grote 150.000 beurt + poetsen.
Auto ziet er er werkelijk als nieuw uit, zowel van binnen en van buiten, als we hem ophalen.
Veel ervaring met het Prius rijden had ik nog niet. Slechts twee proefritten gemaakt. Een met een Prius uit 2004 en 258.000 en een in de nu aangeschafte auto.
De Prius heeft parkeersensoren en een fietsendragersteun. Het overige is standaard. Jammer genoeg geen mistlampen. Montage bij Driessen zou € 477,- kosten, dat vond ik echt te veel.
Het rijden naar Zeeland (130 km) was een feest: veel file en toch 1 op 23 rijden. Wel wennen aan de stilte. Toen de files voorbij waren bleek ik al geruime tijd 150 te rijden achter een andere auto, zonder het te merken.
Wat opvalt is de enorme power tot zo'n 70 km/uur. Je krijgt het gevoel een enorme diesel te rijden. Het koppel is ook niet mis 476Nm tot 35 km/uur.
De passagier die me op de terugreis vergezelde (Jaquar S-type V8 rijder) moest toegeven dat de Prius minstens zo stil is als zijn eigen Jaq... Ook de binnenruimte is veel groter dan je van buitenaf zou denken. Nog een puntje: de standaard stereo (verbeterd sinds 2006) heeft een indrukwekkend geluid, zelfs voor een klassieke muziekliefhebber.
Na verschillende typen auto's te hebben geprobeerd met de kinderen (3 waarvan 2 in zitje) kwam de Prius er enorm goed uit. De benen van onze 6-jarige dochten raken noch de voorstoel, nog de mat. De kinderen hebben het idee dat deze auto echt veel ruimer is dan de Honda Accord uit 2004 die we eerst hadden.
Wat wel minder dan we gewend waren, is de bagageruimte. Deze is niet zo laag door het accupakket en minder diep (door flinke beenruimte). Daarom maar een dakkoffer aangeschaft.
Het enorm soepele rijden, waarbij je echt niets merkt van de acties van benzine -en elektromotor blijft verbazen.
Het eerste wat deze week kapot ging was een achterlampje. Ook wilde ik een rubberafdekhoes voor de fietsendragersteun. Beide kreeg ik bij Toyota de Jonge in Goes voor niets. Met het advies om maar twee lampjes mee te nemen, die andere zou ook wel snel kapotgaan... Tja zo krijg je nieuwe klanten!!
De vorige eigenaar maar eens opgebeld. Hij reed altijd nieuwe auto's en had werkelijk alle merken gereden vertelde hij. De Prius was de meest comfortabele tot dan toe. Zelfs een Mercedes kon niet aan het comfort tippen met die harde stoelen. Deze mijnheer was als uitermate tevreden Priusrijder overgestapt naar een nieuwe Prius 3. Mijn vraag rijdt dat echt veel beter? Zijn antwoord "alleen op de snelweg wat zuiniger door grotere motor, voor het overige valt het erg mee"
Fijne boodschappenauto
- 160.400 km
Inmiddels rijden we nu een half jaar met de Prius rond. Net even gekeken bij de verbruiksmonitor van alle 34 Priussen en wat bleek: ik ben de op 2 na onzuinigste rijder. Dit komt ongetwijfeld doordat we met de Prius best veel korte stukjes rijden. Gelukkig ook wel enkele keren per maand snelweg om het verbruik weer wat te drukken. Bij de huidige temperaturen is gemiddeld 1 op 20 wel mogelijk als ik op de snelweg de teller op 115km/uur houdt maar dat valt tegen met de huidige 130km/u wegen.
Gelukkig heb ik een 650cc motorscooter voor wat meer snelheidssensatie want zoals bekend is dit het grote gemis of juist de kracht van deze auto: ontspannen cruisen.
Verschillende keren al meegemaakt: volgas wegtrekken bij stoplicht gevolgd door een bocht De Prius begint te piepen en het gele lampje van de ESP maakt overuren vervolgens rijdt de Prius weg met zo'n 15 pekaatjes: toch wel een afgang...
Met dakkoffer is ook deze auto best geschikt voor de vakanties met een gezin van 3 kinderen. Opvallend is dat de auto met dakkoffer precies even hard gaat als zonder: 180 km op de teller, is 170 op de navigatie.
Ook zijn we met 5 volwassenen een keer 165km heen gereden naar A'foort. Maar 3 volw. op de achterbank bleek qua breedte wel iets te veel van het goede. de beenruimte verbaasde daarentegen de passagiers: echt veel meer dan bijv. een Zafira. Wat dan ook opvalt is dat je de teller zonder veel drama goed op 140 kan houden, ook na afremmen valt het loeien enorm mee, soms enkele seconden plank en vervolgens heel geleidelijk verder op snelheid komen werkt prima. Terugweg met 3 volwassenen leverde een verbruik op volgens meter van 5,5 ltr/100 km.
Het lukt me steeds beter om na optrekken bij zo'n max. 70km/u stukken zonder benzinemotor te rijden. De motor moet dan wel goed op temperatuur zijn en de weg iets aflopend of volkomen glad. Ben er wel achter dat een dagelijks flink woon-werk traject met veel provinciale weg belangrijk is voor een echt laag verbruik (minder dan 5,4 liter/100km).
Auto heeft nog geen enkel probleem vertoond en zelfs mijn vrouw die alle interesse voor auto's en techniek mist, vind de Prius een prima (boodschappen)auto.
Korte update
- 161.962 km
Met koud en vochtig weer is het niet mogelijk om in automatische modus (airco aan) de auto wasemvrij te rijden bij korte ritten. De ventilator gaat bij koude start pas na 1,5 minuut draaien. Op het display is dan geen ventilatorstand aangegeven, dus beslaat de auto eerst flink. Inderdaad is het handmatig wel op te lossen met voorruitontwaseming, dat werkt wel heel snel.
De Prius slaat met een buitentemperatuur van zo'n 3-4 graden niet meer zo snel uit, tenzij je de binnentemperatuur laag zet. Bij 16,5 graden slaat de motor net zo snel uit als met een buitentemperatuur van 15 graden. Bij korte ritjes wordt het verbruik dan toch nog wat positiever. Op langere afstanden maakt het niets uit en koulijden is niet erg comfortabel...
28-12-2012
Vanmorgen moest ik even flink remmen. Resultaat 4 brandende controle lampjes. 2x remmen rood en geel, ABS en het stabiliteits systeem. Ook na een uur contact af bleven ze branden tijdens rijden. Bij Toyotadealer de Jonge in Goes kon ik gelukkig direct terecht voor het uitlezen van de computer.
Terwijl ik binnen de nieuwe Auris hybride bewonderde (erg mooie auto!) zag ik een monteur met onze Prius een proefritje
maken, het uitlezen was dus al gebeurd. Vervolgens werd de Prius op de brug gereden. Ik vreesde een serieus probleem.
Viel mee, twee foutcodes gereset en het probleem leek opgelost. De monteur is zo'n 20 minuten bezig geweest en weer was het service van de zaak...
Te weten dat de Prius nog geen enkele cent aan onderhoud heeft gekost/opgeleverd en dan toch deze service. Inderdaad zo krijg je nieuwe klanten!
Terugroepactie, nieuwe stuuras
- 163.560 km
Sinds een week rijden we met een nieuwe stuuras rond. Er was een terugroepactie waarbij de stuuras werd gecontroleerd. Maximale stuuruitslag zou de stuuras zo kunnen beschadigen dat in theorie het stuur zou kunnen blokkeren. Bij onze auto bleek vervanging noodzakelijk. inspectie en vervanging kostten 1,5 uur. De auto stuurt nu iets zwaarder en dus iets lekkerder.
Gelukkig zijn de koude dagen voorlopig voorbij. Het schoonmaken en ijsvrij houden van de kunststof vooruit is zonder krabben best lastig. Genoeg middeltjes om er op te spuiten, maar dit bevriest direct daarna alsnog. De kachel geeft de eerste 10 minuten erg weinig warmte af. Het enige wat nog een beetje helpt is de zonnekleppen naar beneden zodat de warmte blijft hangen.
Is het trouwens normaal dat het oranje lampje wat waarschuwt voor ijzel maar 1 seconde brand? Als de temperatuur 3 graden aangeeft licht het even op en vervolgens zie je het niet meer, ook niet als het -4 graden is. Aan dit lampje heb je daarom echt niets!
In de verbruiksmonitor kan je het verbruik bekijken. De 1 op 17 haal ik door de koude dagen net niet. Ik ga mijn best doen om beter te scoren. Vanaf 7 graden buitentemp. rijdt de Prius echt hele stukken op elektrisch en daalt het verbruik aanzienlijk. Na een snelwegrit van zo'n 110 kilometer lukte het me om met 4 personen in de auto 2100 meter ver te komen op alleen de accu, de buitentemp was zo'n 6 graden. In Kapelle mag je maar 30 km per uur rijden dus is volledig elektrisch rijden goed te doen!
1e Beurt en geen APK...
- 168.855 km
Terwijl ik de APK papieren uit het hoesje haal bij Toyota de Jonge in Goes zie ik dat de APK die ik bij aanschaf had bedongen doorloopt tot 16-5-2014 in plaats van wat ik dacht: mei 2013. Dat scheelt weer wat op de 165.000 km beurt.
Vooraf raamde de receptie de 165.000 beurt incl. APK en Airco onderhoud op € 327,-. Uiteindelijk werd het maar € 272,-
De Prius blijkt in perfecte staat. Een pakket onderhoudsbeurt en de airco schoonmaken/bijvullen (nog 65% vulmiddel aanwezig) bleken genoeg.
Het bijvullen van de airco is na meer dan zeven jaar echt nodig. Direct na het wegrijden bij de garage (het is erg zonning en 17 gr.) weer een heerlijke frisse lucht uit de ventilatieroosters. Zonder airco rijden om benzine te besparen? Mij niet gezien!
De Prius bevalt zeker na zo'n voordelige beurt super. Als leenauto kreeg ik een Toyota Aygo. Geinig karretje met schitterend motorgeluid. Als je daarna weer Prius rijdt dan valt de enorme rust en stilte weer extra op. Invoegen op de snelweg naar 130 (A58) dat gaat echt vanzelf, zeker als je net in de Aygo hebt gereden.
Het enige wat iets onder verwachting is is het benzineverbruik. Mede door de erg lange en koude winter zit ik nu gemiddeld op 1 op 16,7. De bandenspanning heb ik behoorlijk hoog 2,8 voor en 2,7 achter. Nu het weer warmer wordt zal het gemiddelde verbruik hopelijk snel dalen naar zo'n 1 op 17,5.
Vakantie evaluatie
- 173.812 km
Onze tweede zomer op pad met de Prius. Nu naar Luxemburg.
Wat beviel positief:
1. Een altijd werkende airco zolang de auto maar op contact staat. We hadden extreem hoge temperaturen tot ver boven de 30 graden. bij korte stops liet ik de kinderen soms maar in de auto zitten met het contact aan. De airco blijft onafhankelijk van de motor gewoon koelen. met een volle accu bleef de motor wel 15 minuten uit terwijl het binnen een koelkast bleef.
2. Een fantastische bergrem. Zolang de automaat in D staat zakt de auto nooit terug op een steile bergweg naar boven. De elektromotor houdt de auto mooi stil zonder kruipneiging. Dit kost uiteraard wel elektriciteit.
3. Trekkracht in heuvelachtig terrein. Tot zo'n 80km/uur was de Prius op steile weggetjes naar boven bijna niet te kloppen door een traditionele auto. Bij volgas liep ik vrijwel altijd weg. Dit was vooral leuk na bumperkleefacties van de plaatselijke bevolking die onoverzichtelijke (steile) weggetjes veel beter kende en daarom vaak veel harder reed.
Wat beviel minder:
1. Er komen onderdelen los zoals de achterkant van de middenconsole tussen de voorstoelen en de bevestiging van de middengordel op de achterbank (was gerepareerd door dealer).
2. In de twee weken rijden met dakkoffer steeg het verbruik naar bijna 1 op 14. Mede door hoge temperaturen, veel klimmen en dalen in B-stand).
3. Op de snelweg had ik het wel gevoel power te kort te komen. Invoegen op een oplopende snelweg tot 130 km/uur duurde erg lang en de motor is dan overduidelijk aanwezig. Ook is het zonder cruisecontrol bij niet vlakke snelwegen, erg lastig om een constante snelheid aan te houden. Door de CVT heb je zo weinig feeling met de aandrijving dat je continu op de kilometerteller moet kijken om de snelheid te checken en dan vooral te lage snelheden, te hard rijden ging op snelwegen veel minder makkelijk.
De grootste beurt
- 188.088 km
Het was weer tijd voor de APK en beurt. Volgens de prijslijst van Toyota de duurste beurt: 180.000. Onder meer door de dure bougies die dan worden vervangen en controle van de klepspelling. 19.200km geen enkel onderhoud gehad alleen bij 185.375km (16,5K na de vorige beurt) een liter motorolie bijgevuld. Zelfs geen lampje of iets dergelijks kapot gegaan.
De beurt was wel serieus qua prijs: €780,34. Er moesten namelijk twee banden worden vervangen wegens droogtescheuren. De nog wel goede Continental voorbanden die nu zo'n 35.000km meedraaien hadden nog 3,5mm profiel. Gelukkig had ik van te voren alvast prijsopgave gedaan bij verschillende bandenbedrijven, daardoor ging er €60 van de Yokohama's af.
Bij deze prijs zat ook extra liter 5W30 olie, 3 nieuwe ruitenwissers, een interieurfilter en de afmeldkosten van de APK.
De Prius bevalt me nog steeds erg goed. ook qua verbruik doet hij het steeds beter. Nu mijn vrouw haar eigen autootje heeft en ik geen motorrijder meer ben, rijd ik veel vaker in de Prius. Het verbruik is hierdoor flink gedaald en veel stabieler geworden. De laatste drie maanden boven de 1 op 18.
Als gratis leenauto kreeg ik een Auris hybrid mee. Wat een verfijnd motorgeluid heeft deze auto. Toch leek het geluidsniveau iets hoger dan mijn oudere Prius: vooral windgeluid en de afrolgeluiden van de bredere Michelins. Ook stuurde deze Auris wel erg licht. En qua zuinigheid scoorde hij niet opvallend beter. Wel zit hij een stukje hoger en ziet het dashboard er veel "normaler" uit. De verbruiksinfo die je in de Prius automatisch en uitgebreid krijgt moet je in de Auris eerst selecteren voordat je erg beknopte info ziet op een klein schermpje in de kilometerteller.
Weer instappen na een dag New Auris Hybrid in de oude vertrouwde Prius viel gelukkig helemaal niet tegen! De volgende dag weer de vaste route. Wat is de auto stil geworden en wat stuurt hij lekker zwaar. De best wel rauwe loop, het merkbaar aan en uitslaan van de benzinemotor, het is weer voorbij. Je merkt niet of hij elektrisch of op benzine rijdt, zo hoort het!
Nog even over de MRB 2014. Ik kreeg een naheffing MRB per 20 februari 2014, de eerste 1,5 maand van 2014 heb ik dus niets hoeven te betalen. Ondanks het kentekengewicht van 1.275kg werd er gerekend met 1.108kg. dus 40 euro maand!
Terug uit Luxemburg
- 193.522 km
Voor de 2e keer met de Prius naar Luxemburg geweest. ervaringen vergelijkbaar met vorig jaar alleen het verbruik was dit jaar veel gunstiger. Leuk om te merken dat op de steile snelweg langs Verviers (BE) de Prius toch nog 129km/uur op de teller haalde terwijl de cruisecontrol het hele traject in België op op 132km/uur stond.
Omdat de motor weer wat rauwer begon te klinken de motorolie vandaag weer bijgevuld. Deze stond precies tussen min en max (niet koude motor) en is na bijvullen met 0,5 Ltr weer 75%. Raar maar waar, de motor klinkt direct weer iets fijner.
Het gemiddeld verbruik (verbuiksmonitor) zit inmiddels op 1 op 17,2. Het lijkt steeds makkelijker om gemiddeld 1 op 19 a 20 te rijden. Heeft ook te maken met een verbetering van het asfalt en verlaging van de max. snelheid naar 50 op mijn woon-werk traject waardoor de Prius veel vaker volledig elektrisch rijdt.
De auto in Meguairs wax 2.0 gezet. De vele krasjes hoop ik nu wat minder te zien. Ook een nieuwe mattenset origineel Toyota aangeschaft ad € 87,-. De auto ziet er nu zowel van binnen als van buiten weer piekfijn uit. Klaar voor weer een jaartje rijden. De Prius houdt zich erg goed. Alleen de achterkant van de middenconsole is weer een keer losgekomen door wat ruw gedrag van de kinderen, opgelost met weer simpel vastdrukken. Voor het overige geen enkele tekortkoming bespeurd.
Na 2,5 jaar gebruik moet ik wel constateren dat de euforie van de eerste review me nu wat vreemd overkomt. De stereo vind ik nu maar erg matig klinken. Ook is de Prius best wel rumoerig tijdens rijden in de regen en op hogere snelheden (130+). Bij harde (ruk)winden is rechtuit op de snelweg bijna onmogelijk. Toch weet ik zeker dat mijn volgende auto een Prius 3 wordt: het concept vind ik nog steeds geniaal.
Pech
- 199.055 km
Vanmorgen reageerde de Prius niet op de afstandbediening. Ik vermoedde een kapotte hulpaccu. Met het sleuteltje uit de afstandsbediening de deur geopend en bleek dat mijn dochtertje gisteravond de binnenverlichting had aangezet. Door het vertraagde uitgaan hiervan viel ons niet op dat het lampje nu dus de hele nacht bleef branden.
Geen kapotte accu dus. Met een jumpstarter contact gemaakt onder de motorkap (hulpaccu ligt achterin) omdat de kofferruimte niet opengaat bij dit soort pechgevallen. Kachel hoog en ventilator zo laag mogelijk. De motor sloeg gelukkig direct aan.
Vorige week kwam ik er achter dat de wegligging in grensgevallen toch erg listig is. De achterkant brak erg plotseling uit terwijl ik (te hard) een rotonde probeerde te nemen zonder te remmen. Inderdaad eigen schuld en gelukkig geen schade maar het gevoel een topzware achterkant te hebben (ik zat alleen in de auto het was 10 graden en licht vochtig) blijft toch hangen. Twee jaar eerder had ik in de sneeuw dezelfde ervaring. Onverwachts brak toen ook de achterkant uit. Natuurlijk gaat er een geel ESP lampje branden en klinkt er een luide piep, maar het effect van dit systeem valt me best tegen, de auto bleef maar glijden naar mijn gevoel.
Geen ideale verhuiswagen
- 203.868 km
Al enkele dagen zijn we bezig met een verhuizing. Het nieuwe huis staat net geen 300 meter verderop. Deze erg korte afstand vindt de Prius niet leuk om enkele keren op een dag af te leggen. De Accu in het display wordt al snel paars en de auto wil na enkele keren niet meer opstarten. Er branden erg veel lampjes op het dashboard. Na zo'n 5 minuten proberen aan/uit doet hij het ineens wel. Enkele weken geleden hebben we dit ook al eens gehad, ik heb toen geen link gelegd met een te laag accupeil. Kennelijk vergt het opstarten van de auto behoorlijk wat van de hoofdaccu. 2 uur filerijden is uiteraard geen probleem. Ook hebben we vandaag voor de 2e keer een Accupowerpack moeten gebruiken, omdat ook de hulpaccu leeg was na 20 minuten inladen. Vermoedelijk is de auto toe aan een nieuwe hulpaccu. Begin mei staat een kleine beurt en APK gepland , direct accu laten vervangen.
Toyota assistence card bood trouwens geen soelaas. Eerste vraag was: Wat is de kilometerstand? Ik kon deze niet aflezen omdat accu leeg was en schatte dus iets te hoog. Bleek dat ik net boven de 15.000 km op jaarbasis zat. De kosten (zo'n 200 euro zou ik dan zelf moeten betalen. Vond ik prima als hij dan maar een nieuwe accu meenam. Dat viel niet onder de Toyota assistence Card service....Heeft u geen ANWB abonnement vroeg de medewerkster nog... Nee ik rijd een Toyota!!
De derde beurt
- 205.350 km
Inmiddels rijden we al weer 3 jaar met de Prius en hebben we al meer dan 52.000 kilomter met deze auto gereden.
Vandaag stond een kleine 195.000km beurt op het programma met APK, airco onderhoud en een nieuwe hulpaccu (na 9 jaar!!). Meer dan deze, van te voren geplande zaken, was niet nodig. Geen enkel lampje of kleinigheidje was defect en dat na 205.000 km. Deze beurt kostte € 391,05. Daarbij kreeg ik gratis een nieuwe Aygo mee als vervanging en de bekende Toyota assistance card voor weer zorgeloos 15.000 km rijden.
De kosten blijven lekker overzichtelijk op deze manier. De achterbanden die sinds de aankoop zijn gemonteerd (eerst als voorbanden) hebben nog 2,7 mm en zullen nog dit jaar moeten worden vervangen (gaan dus meer dan 60.000 km mee).
Ook heb ik afgelopen jaar zo'n 1,5 liter olie bijgevuld in 3x en over 17.000 km.
Het gemiddeld verbruik is inmiddels al flink verbeterd naar 1 op 17,4 zoals uit de verbruiksmonitor blijkt. De laatste twee jaar is deze auto geen boodschappenwagen meer dit komt het verbruik enorm ten goede.
De lichte schade linksvoor en krassen rechtsachter laten spuiten. De auto is klaar voor zijn vierde jaar in ons bezit. De Prius bevalt nog steeds enorm goed. Hij geeft ons het gevoel nog vele jaren mee te kunnen. De garage beaamde dit na de bovenstaande beurt. Wil je dus erg comfortabel, heerlijk ontspannen en extreem goedkope kilometers maken met een gezinsauto dan kies je voor dit model.
Deze auto kost me all-in per kilometer 23,6 cent dat is inclusief de afschrijving (€118 per maand). Alleen gederfde intrest over de aanschaf laat ik buiten beschouwing.
Remmenoverlast
- 216.949 km
Al weken hoorden we een hoog piepend geluid, bij het rijden tot zo'n 30 km. Omdat het begon te irriteren toch maar Toyota dealer De Jonge gebeld. De planner van de werkplaats vermoedde versleten remblokken. In in de onderhoudshistorie (vanaf km-stand 0) is alleen de remvloeistof enkele keren vervangen verder geen enkele remblok of remschijf!!
Gangbaar maken van remmen linksachter + handrem bleek de oplossing. Het schoonmaken van remmen V+A+handrem gedeeltelijk en een vervangende Verso-S automaat kostte incl. BTW 118,88.
Helaas is deze reparatie niet afdoende. Twee weker later zijn, vooral bij insturen naar links, opnieuw slepende geluiden hoorbaar. Hiermee wacht ik tot de beurt/APK in mei.
Olieverbruik
- 220.161 km
De wat rauwere loop van de motor voorspelde olie bijvullen. Er bleek inderdaad weer 0,9 liter 5W30 in te kunnen. Olie stond iets onder minimum sinds het bijvullen in oktober.
Vanaf de beurt (mei. 2015) heb ik nu in totaal 1,8ltr olie bijgevuld in 3 keer over bijna 15.000 km. Dit betekend 1 ltr olie per 8.300 km.
Een jaar geleden moest ik na bijna 13.000 km 1 ltr olie in 1x bijvullen (vanaf beurt apri 2014 tot febr. 2015).
Twee jaar geleden moest ik na bijna 17.000 km 1 ltr.olie in 1x bijvullen (vanaf beurt mei 2013 tot febr. 2014)
Het olieverbruik neemt dus duidelijk toe maar is zeker nog acceptabel.
Het is trouwens erg omslachtig om nieuwe tekst onderaan te plaatsen, moet je bij het lezen steeds weer bovenaan beginnen, is hier een oplossing voor?
210.000 beurt, 4 jaar Prius
- 222.448 km
Vandaag de 4e beurt met APK laten uitvoeren bij Toyota dealer de Jonge in Goes.
Omdat de Service interval 15.000 km is en we met de Prijs zo'n 17.500 km per jaar rijden was hij nu pas aan de 210.000 km beurt toe.
Extra kosten: de eerste remschijven en blokken voor moesten nu vervangen worden. Al maanden klinkt er af en toe bij insturen het geluid van aanlopende remblokken. De oorzaak was dus totaal versleten exemplaren na 222.500 km mag dat ook wel!
Totaal prijs beurt incl. APK en Service Card (gratis olie bijvullen) en dus gratis vervangende auto: €795,44.
De all-in prijs per kilometer is na deze beurt 25,1 cent bij een afschrijving van € 125 per maand.
Gebroken achterveer
- 234.532 km
Bij het afrijden van ons garagepad hoorde ik een zachte kraak, vervolgens moest ik mijn stoel wat hoger zetten zo laag zat ik opeens. Drempels voelden ook heel anders. Tijd voor een garagebezoek. Toyota de Jonge had dit niet eerder meegemaakt. Mijn eigen schuld: in september 2015 heb ik de Prius 2x tot aan de aanslag gevuld met grote stenen die uit onze tuin kwamen. Niet alleen de kofferruimte maar ook alle beenruimte in de auto gevuld met enorme keien en daarmee zo'n 20km rijden is ook voor een Prius teveel van het goede. Bijzonder dat dit zolang heeft geduurd. De andere achterveer was ook enorm ingedrukt en dus ook vervangen. Kosten 386 euro. Arbeid was ongeveer 50% van de rekening.
Twee dagen kreeg ik gratis een Prius 4 mee, wat stuurt dat goed!! Direct en veel gevoel, een nieuwe dimensie voor een Prius. Ook het geluid bij plankgas is erg goed: net of je in z'n 3e versnelling doortrekt dus geen geloei meer.
Het olieverbruik is niet meer gestegen. Tot nu toe 1,4ltr olie bijgevuld op zo'n 12.000 km nog 6000 km tot de volgende beurt.
5 jaar Prius 225.000 beurt en motorflush
- 240.684 km
De kleine beurt met APK en gratis Prius 4 leverde ook dit jaar geen enkel probleem op. Voor €281,60 werd deze beurt uitgevoerd inclusief nieuwe ruitenwissers (€33) en motorflush (€31).
Een motorflush werd door monteur geadviseerd ivm meer dan gemiddeld olieverbruik (1 liter per 7.000km) en de wat rauwe loop bij temperaturen onder de 10 graden.
Nieuwe voorruit werd gemonteerd nadat door sterreparatie een barst in de voorruit ontstond. Het was nog steeds de 1e voorruit en dus flink verweerd en gezandstraald.
Na deze beurt merk ik geen verschil wat motorgeluid betreft. De Prius lijkt wel iets zuiniger maar dat zal de verbruiksmonitor uitwijzen. Op dit moment is het gemiddeld verbruik van de afgelopen 5 jaar en bijna 88.000 km. 1 op 17,6.
De twee dagen tijdens beurt en glasreparatie hebben we bijna 300 km. in een Prius 4 mogen rijden. Wat viel me op: accu laat veel trager op en ook kom ik ondanks de nieuwe technologie veel minder verder in EV modus dan onze oude Prius 2. De kinderen ervoeren de beenruimte in de Prius 4 beduidend krapper, wellicht door het zwarte leer. De adaptieve cruisecontrol vond ik wel erg relax rijden. De Prius 2 komt veel pittiger over bij inhalen of wegtrekken, komt wellicht door de zeer stille Prius 4 die erg verfijnd rijdt en erg goed stuurt ook bij 175 km/uur.
Na deze beurt staat de prijs per km op 23,3 cent bij een afschrijving van € 102 per maand. De MRB zit inmiddels op € 56,33 per maand, geen gewichtsvoordeel meer door accutechniek, MRB gewicht is nu dus 1.275 kg.
Olie bijvullen...
- 248.475 km
Na bijna 8.500 km sinds de beurt in mei dit jaar toch maar weer eens olie gepeild. peilstok stond droog. Na het flushen van de motor is hij merkbaar stiller gaan lopen en ook het brandstofgebruik is sinds deze beurt enorm verminderd (zie verbruiksmonitor) 1 op 20 is nu best goed te halen, dat was eerst 1 op 18,5.
Naar Toyota de Jonge voor het bijvullen omdat na een beurt een keer olie bijvullen gratis is. Er bleek er maar liefst 2,8 liter in te gaan. De monteur gaf aan iets meer te hebben bijgevuld maar dat er toch echt 2,4 liter olie weg was. Dat betekend 1 liter op zo'n 3.500 kilometer. Best veel voor een Prius...
Olie peilen
- 254.460 km
Vandaag weer olie gepeild. Olie was vorige keer bij Toyota de Jonge boven max gevuld. Nu stond het oliepeil met warme motor op de helft. Halve liter 5w30 bijgevuld.
Op 27-2 kon bij km stand 257227 er weer een halve liter 5W30 bij. mede door de kou (-6) tikte de motor de eerste minuten behoorlijk. Na bijvullen een stuk minder.
6 jaar Prius, beurt+APK
- 259.209 km
Tijd voor een beurt na meer dan 18.500 km's en wat probleempjes, met het klimaatsysteem. De stuurbediening rechts (voorruit -en achterruitontwaseming + recirculatiestand) werkte niet meer en als de knopjes soms wel werkten hadden ze een verkeerde functie. Ook werd het te warm in de Prius vooral achterin en na een halfuur rijden juist weer te koud. De automatische klimaatstand werkte slecht (geen ontwaseming/te warm of juist koud).
De 240.000 beurt bracht vandaag weinig verrassingen. De remklauw rechtsachter zat vast, de airco na 3 jaar weer afgevuld en schoongemaakt. Er bleek een stofpropje voor de temperatuursensor te zitten waardoor het klimaatsysteem niet goed functioneerde. De stuurbedieningsknoppen werkten (wel afhankelijk van de stuurstand...) weer beter.
De factuur bedroeg inclusief een volle dag gebruiken van een Prius 4 in totaal €513,94. Dus grote beurt all in met APK remklauw losmaken, airco onderhoud, interieurfilter en brandstof toevoeging/cleaner. Nieuw was het Certificaat voor het hybridesysteem (dus nog in topstaat!). De Prius is inmiddels al meer dan 12 jaar oud.
De kosten per kilometer bedragen nu 22,1 cent met een afschrijving van €85 per maand. Het gemiddeld verbruik ligt op 1 op 17,7 over 106.000 km.
7 Jaar Prius
- 282.553 km
Weer een jaar en 23.400 km verder. Helemaal perfect hield de Prius zich niet, maar mag het met meer dan 282.000 km op de klok?
Het knoppencluster rechts op het stuur reageert op geen enkele wijze meer, vorige jaar aangeven bij de beurt. Dealer gaf destijds aan dat het gewoon werkte. De stand van het stuur had toen nog invloed op de werking van de 3 knoppen voor ontwaseming en recirculatie.
In oktober 2018 zijn de koplampen professioneel gepolijst, deze waren behoorlijk geel geworden en gaven de Prius oud uiterlijk. Nog steeds zien ze er nu perfect uit. Kosten €60,-
Vervolgens reed ik een band kapot op de rand van een asfaltweg waar ik al honderden keren gereden heb, bandenservice Kapelle had voor € 50,- een gebruikte band met 5,5 mm profiel.
Vanaf januari 2019 kwam steeds duidelijker geklots uit de kofferruimte, dit bleek een bekend probleem te zijn, afdichting bij de dakrails gaat lekken door oplossende kit, reparatie bij dealer kostte € 51,43.
Veel lastiger was het probleem dat eind april, een week voor de geplande 255.000 km beurt met APK ontstond. Tijdens filerijden begonnen diverse alarmlichtjes in dashboard te branden en gaf het display motorprobleem aan. De accuventilator was hard aan het blazen en de respons op gaspedaal werd heel indirect. De Prius wilde steeds minder hard tot zo'n 90km/h en de motor begon ook te loeien, net of de remmen vast bleven zitten. Na stoppen en 25 minuten Toyota assistance te vergeefs gebeld te hebben toch maar weer doorgereden. Eerst even achteruit, geen probleem. Meer dan 110 km met een kerstboom aan alarmlichtjes op dashboard en hard blazende accuventilator naar huis gereden. Snelheid zat er weer prima in. Wel reageerde het gaspedaal wat haperend. Volgende dag bleek er een cel in het accupakket defect. De Toyota dealer adviseerde om niet door te rijden. Inmiddels zit er een gereviseerd accupakket in de Prius en rijdt hij weer als vanouds. Kosten gereviseerd accupakket excl. montage € 533,69
Tijdens de beurt bleek de achterste uitlaatdemper erg slecht (13 jaar oud) en moesten ook alle ruitenwissers vervangen worden. De demper kostte origineel €400 en als imitatie €162,42 ik koos de goedkoopste optie.
4 dagen kreeg ik een vervangende Auris hybrid uit 2019 mee. Deze 255K beurt incl. APK en hierboven beschreven onderdelen € 1.176,11.
Hiermee kom ik op een kilometerprijs van € 0,220 bij een afschrijving van € 79,22 per maand.
Al enkele maanden voor de beurt vulde ik de Prius bij met 5W40 olie. Bij de beurt ook aangegeven dat ik deze olie graag in de Prius wil hebben. Door de iets dikkere olie bij een warme motor neemt het olieverbruik duidelijk af. Het benzineverbruik lijkt er niet onder te lijden (al jaren 1 op 17,7) ook klinkt de motor niet anders.
Verkocht
- 301.971 km
Na bijna 8 jaar rijden de Prius ingeruild voor een Auris Touring Sports Lease Plus.
Laatste reparatie begin maart was het achterwiellager rechts wat veel lawaai maakte. Toyota de Jonge repareerde dit voor €317,- APK was pas 16 mei nodig dus geen beurt en APK meer uit laten voeren.
Totale kosten per kilometer waren 21,6 cent bij een afschrijving van €77,- per maand all in behalve rentederving op aanschaf.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.