Toyota Prius THSD (2005) #5

autoreview

Toyota Prius THSD (2005)

Signalement

UitvoeringPrius THSD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prius

  • 135.000 km

Omdat onze bijna 13 jaar oude Carisma alleen nog door de APK kon komen met veel kosten hebben we besloten om naar een andere gebruikte auto op zoek te gaan. In eerste instantie zochten we een kleine auto omdat we deze als tweede auto zullen gebruiken. We dachten aan de Swift of Yaris. Niet te groot, veilig, betrouwbaar, uit 2006/2007, 5 deurs en zuinig. We hebben een kleine en dan is de ruimte van de Carisma (de kofferbak is echt enorm!) echter toch ook wel heel erg handig. Zodoende dacht ik ook aan een wat grotere auto en vervolgens: waarom geen Insight of Prius? Ik heb wat geExcelt en ik ben tot de conclusie gekomen dat met onze 12K km per jaar we met de Prius goedkoper of gelijk qua kosten uit zijn dan met een gebruikte Yaris. Ook na 2013 wanneer het belastingvoordeel verdwijnt. Okay, ik heb niet gekeken naar de restwaarde, want de Prius zal na 2013 denk ik niet veel meer waard zijn. Voor ons maakt die restwaarde niet veel uit, want de auto die we kopen is om “op” te rijden, net als de Carisma. Ook is de Prius uit 2005 met meer dan 120K km en de Yaris zou voor het zelfde bedrag uit 2006 of 2007 zijn geweest met minder dan 70K km.

Na wat gezocht te hebben op internet hebben we besloten om te gaan kijken naar een Prius en Yaris. De Insight viel af omdat deze nog te duur zijn en de Civic is niet praktisch als sedan. Bij de dealer stonden Yarissen en de Prius waarvoor we speciaal kwamen. De Yaris is een prima auto, maar met de kinderwagen er in zit deze toch wel snel erg vol. De Prius vervolgens was zoals te verwachten groot genoeg. De proefrit voldeed en uiteindelijk hebben we de Carisma ingeruild en de Prius gekocht.

We rijden nu aan aantal weken in de Prius en hij bevalt prima. Wat ik erg waardeer is de rust in de auto, het lage verbruik (ja anti-Prius mensen, de Prius is echt zuinig, helaas ook op de snelweg. Gemiddeld verbruik is ca. 1:18 a 19 met redelijk veel snelweg kilometers. En ja, ik rij gewoon met de rest van het verkeer mee), de uitrusting (alles zit er op en aan) en de techniek. Ik blijf me verbazen over hoe Toyota die hele hybride aandrijflijn heeft gemaakt. Het gaat allemaal zo vloeiend.

Uiteraard vallen ook een aantal dingen tegen. Ik rij normaal in een A3 en wanneer je van de ene in de andere auto stapt dan is dat een wereld van verschil. Ik zit in de A3 en op de Prius lijkt het wel. Je zit relatief hoog (ook met de stoel in de laagste stand) en ook het stuur is niet in diepte te verstellen. Dat is wel de grootste misser van deze auto vind ik. Je kunt niet de voor jouw ideale zitpositie creëren. Daarbij helpt de stoel met interval rugverstelling ook niet echt, de leuning gaat elke keer net te ver naar achteren of naar voren. Ik snap nog steeds niet waarom een merk als Toyota nog steeds met zo’n stom hendeltje werkt terwijl de rest van de wereld gewoon een traploze rugleuningverstelling heeft. Maar goed, als je eenmaal zit en rijdt dan wen je aan de stand waarin je zit en dan valt het allemaal uiteraard wel mee. Totdat ik weer in de A3 stapt natuurlijk. Daarnaast is het een en al grijs binnen en mis ik het interieur gevoel van de Audi, of Golf die ik daarvoor had. Verder vind ik de Prius een suffe auto en het imago is niet super. Collega’s vroegen of ik mijn ziel aan de duivel had verkocht.

Al met al zijn we erg tevreden met de auto en hebben we een goede keus gemaakt. We rijden nu in een ruime luxe gezinswagen met de kosten van een Yaris. Ik rij ongeveer 40K km per jaar en ik denk niet dat ik dat in een Prius zou willen doen. De Audi is verre van perfect en ik heb regelmatig iets te klagen, zeker wanneer deze weer een financiële rib uit mijn lijf heeft getrokken na een onderhoudsbeurt, maar als rijdersauto is het wel een wereld van verschil. Ach ja, verschil moet er zijn. Dus mocht je een Prius overwegen dan zeg ik doen!

Update mei 2012

We rijden inmiddels 5 maanden met de auto en hierbij wil ik een update geven. De Prius bevalt nog steeds goed. Zoals verwacht zijn er geen problemen geweest. Het gemiddeld verbruik is ongeveer 1:18. Omdat wij de Prius als tweede auto hebben wordt er niet heel veel mee gereden. Daarom neem ik de auto zo nu en dan mee naar mijn werk (120km retour) zodat deze ook snelweg kilometers maakt. Het rijden met deze auto is zeker geen straf (zoals ik eerder in mijn recensie misschien wel suggereerde), maar het is en blijft geen rijdersauto. Na 5 maanden kan ik concluderen dat de Prius in mijn ogen, een zeer comfortabele, ruime en zuinige gezinsauto is waarmee je makkelijk veel kilometers kunt maken. Vanwege de automaat rijd ik ook relaxter en ontspannen. Als we ergens heen gaan is het daarom ook niet vanzelfsprekend dat we dit met de Audi doen. Alleen als de bestemming ver weg is gaan we per definitie wel met de A3 TDI omdat we dan zeker “goedkoper” uit zijn.

Een aantal dingen die zijn opgevallen:
- Vrienden en familie die nog nooit in een Prius hebben gereden willen het vaak graag eens “proberen”. Op de een of andere manier denken ze dat een Prius heel anders is dan hun eigen auto. Algemeen oordeel: fijne auto; ruim en stil.
- De bumpers hebben een iets donkere kleur dan de auto (viel ons later pas op). Wij hebben zilveren lak en het lijkt alsof de bumpers anders verkleuren door de jaren heen. Beetje jammer.
- Het verbruik schommelt rond de 1:18. Ik had iets hogere verwachtingen. Ik rijd zover ik kan en weet zuinig. Echter: 1:18 met een auto van 1300 kilo en alle ingebouwde luxe is natuurlijk niet slecht. Ook wanneer het wegenbelastingvoordeel in 2014 weg is zijn we hier heel blij mee!
- Als je wilt kun je echt leren rijden met de auto. Voorbeeld: in Eindhoven is er een 70km/h weg richting het centrum. Wanneer de motor warm is en je laat hier het gas los en je geeft daarna rustig gas dan rijdt de auto met zo’n 74 km/ op de teller volledig elektrisch voor een kilometer of 2 a 3. Het is allemaal niet spannend, maar als je een gevoel hebt voor techniek en je bent een liefhebber van autorijden (en dat is mijn ogen meer dan alleen maar boenderen en zo hard mogelijk de hoek om) is het leuk om hier mee te spelen.
- We moeten regelmatig een Maxicosi achterin zetten. Voordeel Prius t.o.v. de A3: ik hoef bestuurdersstoel niet naar voren te zetten om het kinderstoeltje te kunnen plaatsen. De beenruimte achterin de Prius is echt enorm. Nadeel Prius t.o.v. de A3: de gordelspanner is heel irritant. Je moet deze eerst helemaal uitrekken want als je dat niet doet dan kun je halverwege niet even een stukje er bij trekken. Bij de A3 werkt dit allemaal fijner.
- Door het comfortabele en stille karakter van de auto lijkt het iedere keer alsof je met een auto uit een veel hogere klasse op pad bent. Mijn A3 TDI, ook wel “el traktori” genaamd, geeft dat verfijnde gevoel ’s ochtend niet echt.

Update februari 2013:
De Prius is niet meer. Na een aanrijding is de Toyota economisch total-loss verklaard. Helaas Prius, het gaat je goed. Ik weet dat je een nieuwe eigenaar hebt gevonden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.