Toyota Previa 2.4 GLi (1998)

autoreview

Toyota Previa 2.4 GLi (1998)

Signalement

UitvoeringPrevia 2.4 GLi
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst285.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 145.000 km

ALGEMEEN (onderaan update)

Oerdegelijke Toyota Oer-MPV (zie internetreviews all over the world) met 7 -sommige modellen 8-
zitplaatsen. Achterste 3e zitrij zijwaarts op te klappen: dan heb je de grootste stationcar ter wereld
en je hoeft niet met losse stoelen te sjouwen. Tweede rij (2 stoelen) helaas niet weg te halen. Wel
eruit te schroeven maar dat is niet eventjes te doen. Maar... het zijn wel goddelijke ’captains seats’
die 180 graden omgedraaid kunnen worden. (LET OP: Er is ook een type met een 3-zit bank op de
tweede rij die platgeklapt kan worden, maakt ’m iets minder luxe maar wel veelzijdiger). De
zijramen achter kunnen ook op een doorwaai-kier, electrische ramen voor, electrische spiegels.
Stuurwiel verstelbaar. Alles is stevig en ergonomisch aan deze bak.

VORM

Bijna klassieker (ontwerp uit 1990) wat mij betreft. Vind ’m mooier/tijdlozer dan de nieuwe Previa.
Buck Rogers achtig design, beetje waterdruppel meets Winnabago meets Raymond Loewy, in the
USA noemen ze hem the ’egg-van’. Simpel en strak, een grote schuifdeur, klapdaklicht voor en een
giga electrisch dakraam achter. Een zee van licht binnen, heel fijn. Dashboard ook een soort retro
SF
style. Erg prettige en logische lay-out. Stoelen voor en 1e rij met armleuningen en prima
verstelbaar
(geen hoogte wegens middenmotor, stuur weer wel.) Tussen de tweede rijstoelen door kun je naar
achter ’lopen’ waar je nog drie bescheiden of twee megadikke volwassenen kwijt kunt. Automaat
met stuurhendel dus geen console tussen voorstoelen maar RUIMTE (handrem zit links bij deur). En
... een klein koelkastje onder de Star Trek uitstulping.

MOTOR

Niet superstille maar sterke en soepele 2.4i 136 PK vierpitter die wel enige dorst heeft.
Middenmotor (onder de voorstoelen), een uniek ontwerp (laag zwaartepunt, bijna geen motorkap:
daaronder zitten de vulopeningen van alle soorten autovochten op de benzine na). Servicen is
moeilijker maar Toyotamotoren hebben zelden wat en (hoera!) de distributieriem is hier een
ketting,
dus daar ook geen gezeur mee. 75 liter tank zorgt voor prima actieradius. Soepele automaat met
overdrive (uitzetten in stad) en cruise control (niks voor mij dacht ik nog maar na 30 minuten
verslaafd). Heb overigens ook ooit in een schakelversie gereden, prima bak.

WEGLIGGING

Eigenlijk een bus (1.80 maal 4.76 maal 1.82) maar verder rijdt-ie als een sedan. Iets meer
overhellen in bochten door hoge zitpositie (hoger dan Espace, 806 en Sharan). Je zit als Koning
Hasjeptoet op je troon met een wereld van asfalt aan je voeten. Draaicirkel niet echt klein: in stad
wel eens even pielen met parkeren. Wielen staan echt ’op de hoeken’ dus da’s even anders dan ik
gewend was. Gigagrote spiegels (electrisch) helpen prima met spieken richting achterbumper.

ALGEMEEN

Raar dat je zo weinig ziet in NL. Indertijd denk ik wat (te?) duur, maar zeer solide. Origineel
ontwerp
(vorm, middenmotor) met eigen karakter en een lekkere rijdende multifunctionele & veilige (sterke
bouw, 2 airbags en ABS) auto. Krijg opvallend veel leuke reacties. Van de Dekrakeuringsman tot
hardcore BMW rijders, kinderen maar ook mensen die niks met auto’s hebben worden er erg vrolijk
van deze 8 jaar oude Previa. En ikzelf niet minder!

PROBLEMEN

  • 178.000 km

2006

Airco begaf het medio augustus 06. Bleek leeggelopen. (Was keurig door STEK bedrijf afgevuld, in
juli 2006 voor de auto aan mij was afgeleverd) Onder garantie van de Toyotadealer Ten Have in
Doetinchem (een absolute aanrader, zie mijn dealerreview) weer bijgevuld door dealer Louwman in
Amsterdam. Vreemd genoeg geen lek te vinden (10 bar druk op systeem gezet, etc). Dus da’s
vreemd. 8% verlies per jaar door gebruik is normaal, meer kan eigenlijk niet (tenzij lek) Als
iemand
een idee heeft hoe zoiets kan, hoor ik het
graag. Voorlopig doet-ie het weer, lekker koel en da’s wel fijn met al dat glas! Voor de rest loopt
de
Preef als een zonnetje.

2007

* Maart 2007 nieuwe accu erin,
* Bij APK/beurt bleek rechtsvoor de remklauw naar de gallemiezen. Duur dingetje (plm 500 euri),
maar viel nog onder de BOVAG garantie van Ten Have en is netjes verrekend tussen Louwman West
in Amsterdam, die de reparatie uitvoerde. Mooi dat die dealers dat onderling netjes regelen,
overigens.De airco doet het wel, maar minder dan vorig jaar. Volgende zomer maar weer laten
oppiepen. Voor de rest weer heerlijk met de cruise control op vakantie geweest, relaxed met zo’n
automaat, en de stoelen zijn ook helemaal top op lange ritten (stevig en goed verstelbaar).

2008
Remblokken voor vervangen, beurt & APK, achterslot oliën, tweede keer in twee jaar Airco
bijvullen. Springveer tankdopluikje vervangen. Voor de rest alles prima. Vrienden met jongere
Espaces kijken jaloers naar m'n good old Preef ;)

2009
Remschijven voor vervangen bij APK, airco moet weer worden bijgevuld. Dat wordt dus een jaarlijks ritueel, en dit jaar hebben we geen tijd dus dat doen we volgend jaar dan maar.
Voor de rest alles prima. Bij bevriende garage de onderkant in de antiroest gezet. Wat kleine plekjes, heel fatsoenlijk voor 11 jaar oud. Alles werkt verder als een zonnetje. Lichtje in raambedieningsknop (omlaagpijltje) doet het niet meer, boeit me niet zo. En we voelen ons nog steeds king of the road met de preef. En wat kan er veel in als je naar de bouwmaat gaat!!!
En met zeven man op pad geweest. Met bagage. Makkie.

Still going strong!

  • 182.000 km

Dagje ouder, dat wel. krasje door jaloerse voorbijganger, deukje door omvallend hek (eigen schuld) en een twee kleine roestplekjes onder raamrubber.

Voor de rest: twee nieuwe voorbanden, nieuwe ruitenwissers, slijtagedingetjes die geen naam ogen hebben. echt kaduuk: de aircopomp moest worden vervangen en airco bijgevuld. Kosten 512 euri bij gespecialiseerd bedrijf. Aangezien de airco toch al elk jaar moet worden bijgevuld met milieuonvriendelijk spul, laten we we dit maar zitten. De jaarlijks frankrijktocht kan ook prima met de raampjes of het de twee open daken gekoeld worden. De gasliften van de achterklep zijn ook niet helemaal zo krachtig als ze ooit waren, maar nog geen probleem verder.

De beurten worden nu uitgevoerd door bevriende garagist van Le Mécano, een superleuke franse oldtimergarage - (ik citeer de Chef de Garage: jammer dat-ie niet Frans is, anders had ik meteen een Previa gekocht, wat rijdt-ie lekker!). Da's waar: ik had zelf een week in een nieuwe Amerikaanse Buick gereden, en terug thuis weer helemaal blij met de oude Preef, die echt een 150 keer betere wegligging heeft. Het enige leuke aan de Buick was stoelventilatie, zodat je ballen een fris briesje kregen ;)

Update 2011

  • 196.500 km

- Blijft goddelijk rijden. Zeven zitplaatsen of busje voor bouwmaatbezoek: in een handomdraai is het een andere auto.
- Airco niet meer bijgevuld, scheelt geld en beter voor milieu.
- Langs raam achtre klein roestplekjes bijgewerkt.
-Twee keer hiccupje bij raam gehad.
- Raar afwasmachine geluid door overloop radiator.
- Winterbanden deze winter gemonteerd, prima.
- Lampje dashboard bij temp meter stuk, t/m 40 k/m uur op
snelheidsmeter ook niet belicht. Vervangen is vrij hels zag ik in het manual.

- APK 8 juli: de enige manco's waren dimlichtje koplamp en lampje kentekenplaat. Dat was dus letterlijk alles. Beurt gekregen, olie, oliefilter en, jawel, de bougeis vervangen (zie foto). Dat hoeft gelukkig maar op de 90.000 kilometer ongeveer (platinum) maar je moet dus de bijrijdersstoel eruit schoeven om bij de bougies te kunnen. Enige nadeeltje van een middenmotor. Distributieriem is geen probleem: die is er niet. Da's een ketting!

De Previa wordt nu onderhouden door een Franse Oldtimergarage (lemacano.nl) van een vriend van mij, en ondanks het feit dat de Preef niet Frans en ook (nog) geen oldtimer is), vind de garagist dat het een onvoorstelbaar sterke en relaxte wagen. Helemaal mee eens! Volgende beurt bij 212.000 km.

Dik over de twee ton, no sweat!

  • 222.000 km

Enige echte perikel was de radiator overflow tank die begon te lekken, en de Toyota rekent 244 euro voor dit onderdeel (lees twee aan elkaar geplakte slabakken met een paar openingen. Via internet in Hongkong voor 25 dollar een exemplaar gekost, met transport voor 50 euro in huis).

Beurtje, Apk. Nieuw handremvoering omdat de vrouw des huizes het rode lampje niet zag branden en een handremritje maakte. Nieuwe accu, de vorige was na 7 jaar en een paar keer lichten vergeten echt helemaal op.

Alles loopt nog als een zonnetje. Vouwwagen (vintage Camplet 1984) erachter in de vakantie, met die 2.4 merk je daar niks van. Als god op een troon door Frankrijk, met de cruisecontrol probleemloos de berg op en het gigadak open voor het buitengevoel. Stoelen zijn meesterlijk, captainseats voor alle passagiers dus nooit vermoeid of doorgezeten aankomen en een zee van ruimte voor alle vakantiemeuk. Gitaar ook mee? Ja waarom niet, en 10 dozen wijn extra op de terugweg merkten we niet eens. We love the Preef!

Zonnetje

  • 230.000 km

Beurtje, Apk, niks aan de hand. Bijna niks Klein stukje las uitlaatophanging. Volgend jaar misschien uitlaat en katalysator (laatste nog origineel). het blijft gewoon een geweldig werkpaard en op lange ritten ideaal, wat zitten die stoelen toch puik. Niet alleen voorin ook achter: business class seats. King of the road (ook qua uitzicht!)

Pok leuk: in de hele straat vol nieuwe leasebakken en jonger spul krijgen wij dan een briefje onder de ruit: wil je deze auto ajb aan mij verkopen? Sorry nee, te goed. The Preef Rules.

Oeps, opeens is het 2018: still going strong

  • 284.000 km

Wow. 5 jaar geleden schreef ik: "volgend jaar misschien uitlaat en katalysator (laatste nog origineel)." DAT IS VORIGE MAAND PAS GEBEURD DUS 5 JAAR LATER!!!. Te grappig. Voor de rest rijdt-ie nog steeds prima, op soms een klein bokje in de achteruitautomaat na, waar woensdag naar gekeken wordt Ja, ik heb er een deuk in gereden maar daar kan de Preef niks aan doen.

Voor de rest simpele reparaties: remschijven, ruitenwisserblad, een nieuwe accu. Beetje roestvormen links achterspatbord. Zonnedak voor heeft een barst en helaas nergens een reserve te vinden. Dus die dan maar niet meer open en dicht doen. Het grote schuifdak is prima. Lampjes dashboard doen het voor de helft ook niet meer, zelf vervangen is een DHZ-hel en laten doen is heel veel werkplaatsuren. De snelheidsmeter is nog redelijk af te lezen, dus ik laat het zo. De Preef wordt 20 dit jaar, en nog steeds een prima waggie voor wekelijks gebruik. Ik hoop echt dat-ie het nog een paar jaar volhoudt. Comfortabel, eigenzinnig en voor een busje nog best vlot ook met achterwielaandrijving en middenmotor, scheurt prima mee met het verkeer. Perfecte bak vind ik. Als je een niet al te groot ego hebt, of als iets anders niet te klein is. Dan moet je die andere rode auto met een middenmotor en achterwielaandrijving hebben. Maar dan ben je wel een paar ton meer kwijt.

THE END (of een nieuw begin?)

  • 285.000 km

Het bokje in de automaat werd groter en bleek een hele groot bok. Speling. revisie. Dat gaat al gauw tussen de 2200-2500 euro kosten, bij een specialist. Dat is dus geen verstandige investering meer, als je waggie 20 is en de dagwaarde minimaal. Alles doet het prima, ik ga liever Vooruit maar zonder Achteruit is het leven best lastig. Probeer maar eens in je eentje 1700 kilo uit een parkeervak te duwen, vooral als de weg wat oploopt. Opeens lees ik overal over automaat flushen (van 'de Jomanda onder het onderhoud' want om de 60K verversen is goed maar flushen is rotzooi verplaatsen). Maar goed, ik heb nooit iets ververst en geen garage die het daar ooit over heeft gehad. Ook fabrikanten reppen er niet over. Hoe dan ook, het is een koe in de kont kijken: de Preef rijdt niet meer achteruit. Na 12 jaar trouwe dienst, 20 jaar bestaan en 'slechts' 285.000 kilometer. Ik had gehoop dat we de 15 jaar minimaal of anders zeker 350K hadden gehaald. Maar het is nu eenmaal zo. Via autotrader kwam er een opkoper: de automaat gaat eruit, handbak erin en de Preef krijgt een tweede leven in Libië. Wij zijn op zoek gegaan naar een nieuwe ouwe waggie, youngtimer want moet op de zaak. Aangezien ik wel een zwak voor 'rare' japanners heb gekregen gekeken naar een oude Subaru Forester. Te klein. Outback? Te slurperig en obscuur qua onderdelen. want ik wil weer minstens 10 jaar met de waggie vooruit en de Preef onderdelen waren al moeilijk te vinden. Een youngtimer (minimaal 15 jaar oud)waar nog iets van te vinden is over 10 jaar, da's lastig. Ruimte/courant/betrouwbaar leidde uiteindelijk naar naar een mooie niet teveel KM Volvo V70 tweede generatie, met automaat. Wel een beetje braver, voel me een klein beetje Goosiche tandarts zonder Labrador, maar eerlijk is eerlijk: heel mooi strak ontwerp is het wel. En waar de Previa Gen 1 in de top 10 meest onveilige auto's bleek te staan (ontdekte is gelukkig pas vorig jaar haha) is de Volvo natuurlijk een en al airbag. Ben benieuwd hoever edit Zweedse avontuur ons gaat brengen, ik mag hopen heel erg ver, want goedkoop zijn deze grote Abba-bakken niet echt. Gezien de kilometrages heb ik goede hoop: 400K is geen zeldzaamheid. To be continued. Maar toch een beetje afscheidspijn van de Preef, 12 jaar maatje van het gezin, we waren enorm gehecht aan die Eggvan....

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.