Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Terra (2003)

autoreview

Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Terra (2003)

Signalement

UitvoeringPrevia 2.4 16v VVT-i Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een maatje meer

  • 96.300 km

Sinds de recente gezinsuitbreiding was de Grand Scenic te klein geworden. Een tweeling, baby en twee volwassenen past maar matig in de GS. De achterbank is net te smal om comfortabel te kunnen zitten. Dat gecombineerd met het feit dat voor de weinige privekilometers de fiscale bijtelling wel erg aantikte heeft geleid tot de aanschaf van de Previa.

We zochten een grote auto, maar wel een degelijke. Concurrenten waren de Espace, Voyager en 807/C8. Na wat vergelijkingen en proefritten voor de Previa gekozen. En we zijn er nog erg blij mee. We hebben deze auto puur voor de priveritten in het weekend, waarschijnlijk rijden we er zo'n 10.000km per jaar mee.

Wat heeft deze Previa:
* DVD turn-by-turn navigatie
* CD wisselaar
* Parkeerhulp achter
* Cruisecontrol
* SCM Cat3 alarm

Meer niet. Het is een 7-persoons Terra uitvoering, dus de luxe van een tweede airco moeten we helaas missen. Maar de ruimte maakt dat meer dan goed. Wat een grote auto is dit.
We hebben de achterste twee stoelen verwijderd en rijden nu dus in een 5-zitter met een enorme kofferbak. De twee kinderwagens kunnen met gemak mee, sterker nog, de rolhoes kan er nog overheen ook.

De Previa heeft een Toyota 2.4 vvti motor met distributieketting. De motor loopt als een naaimachientje zo stil. Alleen tijdens accelereren hoor je een gebrom, maar dat mag best. Rijgedrag is voor zo'n grote wagen verbazend goed, rollen doet 'ie nauwelijks.

Ook is de auto heel stil op de snelweg. Aan alles kun je merken dat dit in zijn tijd een hele luxe reiswagen was (Aanschaf in 2003 was 37000 Euro).

De afmetingen zijn enorm, de Toyota Verso blijkt ineens een lullig autootje als de Previa er naast staat. En de schuifdeuren zijn erg handig voor het vervoer van kinderen. Als de deur open is dan is er zo'n 70cm ruimte, je hebt dus alle plek om de kinderen vast te maken en je beschadigt geen auto's naast je.
Want dat is het enige nadeel van dit moederschip, probeer maar eens te parkeren bij een druk winkelcentrum, of nog erger een oude parkeergarage in de stad. Maar goed, dat weet je als je deze auto koopt.

Over de betrouwbaarheid kan ik weinig zeggen. De auto is goed onderhouden afgeleverd. Betrouwbaarheid dus voor nu goed.

Verbruik is goed voor deze auto, op de snelweg 120Km/h op de cruisecontrol 8 liter op 100 km. In de stad zie je echter andere cijfers. Aangezien ik voornamelijk snelweg rij, verbruik is dus goed.

Een jaar in bezit.

  • 105.000 km

we hebben de auto nu ruim een jaar en we zijn nog steeds erg tevreden erover.
We hebben de ruiten laten tinten en er een setje lichtmetaal onder gezet. Verder geen wijzigingen.
De auto is erg vriendelijk en voorspelbaar in onderhoud. Het verbruik is stabiel op 1 liter op 11 kilometer, wat voor een auto van deze maat redelijk is. Op vakantie met een aanhanger met fietsen en spullen houdt de Previa zich prima. Je merkt amper dat er iets achter hangt.
Met in en uistappen van de kinderen zijn de schuifdeuren nog steeds ideaal. Zeker omdat de Previa vrij breed is.
En we zijn nog steeds erg blij met de enorme kofferruimte (de derde rij hebben we opgeborgen) werkelijk alles kan mee.
Nadelen zijn er ook, de trekkracht onderin is iets te weinig, zeker bij belading moet de motor op toeren zijn om soepel weg te kunnen rijden.
Een ander nadeel is meer een eigenschap en iets wat we wisten, dit is geen auto om de stad mee in te gaan, sommige parkeergarages kun je gewoon niet in. Moet je ook niet gaan proberen.

Samenvattend. Zeer tevreden ! Dit jaar komt er een grote beurt aan en misschien een nieuw setjes zomerbanden want deze hebben wat haarscheurtjes.

Accu pech

  • 113.000 km

Na alle zorgeloze kilometers een klein probleempje gehad. De accu heeft de geest gegeven in de koude winter. De korte ritjes en veel rijden met licht aan hebben hem kennelijk de das omgedaan.

Er is voor 80. een nieuwe en grotere accu ingegaan en hij start weer perfect.

Going strong

  • 150.000 km

Laatst op vakantie de 150.000 km aangetikt.
Auto loopt nog als een zonnetje. Af en toen even op vakantie uitlaten dan wordt de motor weer wat feller.

Onderhoudskosten zijn normaal, elk jaar beurtje bij de Toyota Specialist, 2014 remblokken achter vervangen. Vind ik niet bijzonder. Verbruik is al jaren stabiel 1 op 11.

Nu de kinderen wat groter zijn bevalt de auto nog goed. Het is alleen voor langere afstanden een wat vermoeiende reisauto. Door de afmetingen toch wel wat windgeruis. En soms kom je kleine parkeergarage's tegen waar je gewoon niet in kan.

Update na bijna 6 jaar/80.000 km.

  • 170.000 km

Korte update. De Previa staat nu bijna op 170.000 km waarvan wij er 80.000 mee hebben gereden.
Bijzonderheden zijn er eigenlijk niet. Verbruik is stabiel 1 op 11 ongeacht wat je met de auto doet.

Defecten zijn er niet, auto doet het gewoon altijd. Onderhoud is 1 keer per jaar een beurt bij de Vetos en daar besparen we niet op, wat nodig is wordt gedaan. Maar ook dat is zelden meer dan 3 a 400 per jaar. Vorig jaar bougies vervangen, jaar daarvoor de multiriem. Gewoon regulier onderhoud volgens schema toyota.

Remschijven zijn volgens mij nog steeds de originele. Remblokken voor zijn in 2014 vervangen.

Om een beetje bij te blijven heb ik een Parrot Multimedia carkit ingebouwd zodat we nu ook muziek kunnen streamen via Bluetooth.

Laatste jaren wat verder het zuiden van Frankrijk ingetrokken en op wintersport geweest. Als de Previa moet klimmen gaat hij wel olie gebruiken. Niks schokkends, ongeveer 0,5 l per 3000km.

Wel jammer is dat de lak zo hier en daar wat kleine roestplekjes gaat vertonen, kwestie van goed bijhouden.

Nu de kinderen groter worden en we de ruimte eigenlijk niet meer nodig hebben beginnen we zo eens na te denken hoe we onze mobiliteit in de toekomst in gaan vullen. Maar 1 ding is zeker, zo'n probleemloze auto als de Previa vinden we niet snel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.