Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2003)

autoreview

Toyota Previa
Toyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota Previa - interieurToyota Previa - interieur

Signalement

UitvoeringPrevia 2.0 D4-D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste import!

  • 125.000 km

11 juli 2014.

Onze Lexus GS300 uit 1998 rijdt nog steeds zálig. 3 liter V6, fluisterstil, automaat, ruim. Lederen interieur, electrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, CD-wisselaar, touch-screen navi, etcetc. Voldoende ruimte voor 4 á 5 volwassenen en riante kofferruimte (515 liter)

Maar ja. Wij kamperen graag met de kids. En zo'n De Waard vult al snel een vrij groot deel van de kofferbak. En de absorptie-koelkast past niet door de opening van de achterklep. (en ook niet in de dakkoffer trouwens) En had ik al gemeld dat er weer een grote beurt aan zat te komen? Incl vervangen van de distributie-riem? En de banden?

Kortom: er zouden hoge kosten aankomen. En daarom, ook met de zomervakantie voor de deur, gingen wij op zoek naar een (zeer) ruime Toyota. Een Previa diesel dus.

In Duitsland vond ik hem: bouwjaar 2003, en 125.000 km op de teller. Donkerblauw, bijna zwart. Helaas is de diesel niet leverbaar met automaat. Maar wel met andere opties!

- Park Distance Control
- Afneembare trekhaak
- bagage-/ hondenrek (van vloer tot plafond)
- 6 lederen Captain Seats
- Verwarmde voorstoelen
- Standkachel voor de kou
- Dubbele airco (voor én achter) in geval van hitte
- Twee schuifdaken
- Cruise Control
- En een setje winterbanden erbij

Dat leek me wel wat. Wel een paar forse krassen op de hoeken, vooral rechtsvoor. Maar bij het eerste telefoontje zakte de prijs al van 7500 naar 6500 euro. Dat leek mij in ieder geval laag genoeg om in de Lexus te stappen voor de rit naar Duitsland.

> tip: zorg dat je tijdens de reis ook een paar alternatieven kunt bekijken. Dat vergroot de kans op succes. Anders echt zonde van je tijd als het tegenvalt.
> tip: check de sluitingstijden van de dealer / handelaar en maak duidelijke afspraken qua dag & tijd. Veel dealers / handelaren zijn op zaterdagmiddag gesloten, en soms ook vrijdagmiddag.


Proefrit

Niet echt veel kilometers gemaakt, ook geen snelweg (die lag een stuk verderop). Toch leek de wagen helemaal prima. Nog een klein bedrag eraf weten te praten en deal gesloten. Geen garantie, leek me niet nodig. En afspraak gemaakt om de auto op te halen.
> tip: ondertussen heb ik - via de dealer - alle administratie laten regelen zoals tijdelijk kenteken, verzekering etc.
> tip: bij de RDW tevoren al afspraak gemaakt ten behoeve van de keuring


De eerste kilometers én de eerste pech

Eindelijk was het zover: 11 juli, tijd om de Toyota op te halen. Samen met een vriend erheen gereden, en in 2 auto's terug. So far, so good. Tot we bijna in Nederland waren.... Opeens viel alle trekkracht weg! Alsof de turbo het had begeven. 125, 130km/u, daar hield het echt wel mee op. Het zal toch niet waar zijn dat mijn favoriete merk me nu opeens in de steek laat? Auto aan de kant. Motorkap open, maar niets te zien, niets te ruiken, niets te horen.
Starten, wegrijden en hoera, nu was de trekkracht er weer! Maar 5 minuten later hetzelfde.
In Apeldoorn direct langs een bevriend technicus gereden. Alles doorgemeten, maar niets gevonden. Wel op fora allerlei gedoe met de turbo, ERG-klep, SVC-kleppen, druksensor, filter, vervuild brandstofsysteem etc.
Tsja. En toen? 2x brandstof-systeem reiniger bij de diesel gegooid, nieuwe filters laten plaatsen en olie laten vervangen. Daarna geen last meer gehad. Viel dus allemaal reuze mee.


De eerste vakantie
Moest ook wel, want een week later zouden we met het gezin naar Frankrijk, en ik had geen zin om op de Route du Soleil met panne te staan.
Eindelijk konden we nu de auto echt testen, want na de RDW- en APK-keuring konden we de auto inpakken ten behoeve van onze vakantie. En eigenlijk valt er erg weinig over te zeggen: Achterste 2 stoelen eruit, bagage-rek erin. En toen vrijwel alles. Nog een klein beetje passen en meten, maar toen kon ook alles netjes onder de afdekrol. Géén imperiaal, geen slaapzakken bij de voeten. Kortom: dit ging prima. De dubbele airco kwam onderweg goed van pas en werkte naar behoren - zoals het hoort.
Maar nu toch even een paar andere verschillen met de Lexus waar we onderweg het meest van merkten:
+ zicht naar voren is natuurlijk top met zo'n hoge zit.
+ bagageruimte is enorm, en de stoelen zijn ook nog te verschuiven.
+ Beenruimte is bij de middelste stoelen nog ruimer dan bij de Lexus achterin, zelfs als je de stoelen helemaal naar voren schuift.
+ Veel grotere actieradius
- Zelf schakelen
- Veel minder stil




- wordt vervolgd -

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.