Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2002)

autoreview

Toyota Previa
Toyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota Previa - interieurToyota Previa - interieur

Signalement

UitvoeringPrevia 2.0 D4-D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst238.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Previa Groot groter grootst

  • 238.000 km

Wij zijn met z’n zessen thuis. Twee volwassen, drie tieners en een negenjarige van alweer 1.5 meter. De komende jaren doen we nog veel samen met z’n allen dus er moest een (gebruikte) full size MPV komen als vervanging van de wat klein geworden Avensis Verso.

Na een blik op de Espace, 806 en Voyager toch maar weer voor Toyota gekozen met deze full size Previa.


Na zo’n 50.000 kilometer heb ik geen enkele spijt van mijn keuze en durf ik wel te stellen dat deze auto een nagenoeg perfect vervoersmiddel is voor grotere gezinnen.

Perfect is natuurlijk afhankelijk van je prioriteiten ? Ik zal proberen uit te leggen waarom deze auto voor mij perfect is, maar voor iemand anders misschien niet.

-1- Vier nagenoeg identieke stoelen. Veel mpv’s hebben drie stoelen in het midden en twee (kleintjes) achterin. Het is dan vaak nagenoeg onmogelijk om bij die achterste stoelen te komen in een dergelijk opstelling. In de praktijk klimmen de kinderen dan vaak over een middenstoel heen op zoek naar de achterste plekken. De previa heeft er twee in het midden en tussen de stoelen door kan je naar achteren. Zoals een vliegtuig(je) zeg maar.

Omdat ze identiek zijn is het traditionele gedram over wie waar gaat zitten ook veel minder.

-2- Ieder plek heeft een eigen regelbaar koel/warm en ventilatie roostertje. Airco Aan/uit warm/koud ze regelen het maar.. Dit voorkomt wagenziektes waarvoor MPV’s nogal gevoelig zijn.
-3- Redelijke bagageruimte. Met wat proppen kun je onder en tussen de stoelen veel kwijt. Achterin is een redelijke ruimte beschikbaar. Tijdens trips en korte vakanties heb ik nog geen dakkoffer nodig gehad. Voor de zomerreis heb een vouwwagen.
-4- Geluidscomfort en vering is op orde. Geen omgebouwde bestelauto gevoel.
-5- Mega schuifdak achter voor zowel een panorama dak als cabrio sfeertje. Vooral handig bij de echt warme dagen als de auto snel koel moet worden. Hierna kan de dubbele airco het werk wel aan.
-6- Laag brandstofverbruik. De diesel verbruikt tussen de 1:14 en 1:16 gemeten aan de pomp. Mijn rijstijl is redelijk vlot (vier acceptgiro’s per jaar) maar beheerst optrekken.
-7- Lage onderhoudskosten. Afgezien van de banden nog geen bijzondere kosten. Ook niet na 200.000 + kilometers. De auto is gewoon door een vakgarage onderhouden.
-8- schuifdeuren : Geen deuken in de buurauto’s. Parkeerplekken worden bij de brede previa ineens behoorlijk smal.
-9- Parkeersensoren voor en achter : zouden verplicht moeten zijn op dergelijke auto’s.
-10- geïntegreerde navigatie. Valt niet op met z’n kleine zwart wit schermpje maar doet alles wat ie moet doen. Van deur tot deur brengen in heel europa. Heel belangrijk : Valt niet weg omdat de satelliet niet kan worden gevonden zoals ik bij voorruit navigators wel eens merk.
-11- Rijd en stuurt als een personenauto.
-12- Het donkere glas achter verbergt de ongelofelijke sooi die er in de vakanties soms achterin ligt. De mega verzameling boekjes, pennen, ipods, mobieltjes, drankjes en koekjes worden keurig aan het oog ontrokken. Netjes en trekt geen dieven aan.
-12- Ik vindt het nog steeds een mooi model anno 2009. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Naast alle pluspunten noem ik ook de minpunten die voor mij niet zo zwaar wegen maar die voor een toekomstige koper wel belangrijk kunnen zijn.


-1- De auto is echt groot. Koop geen Previa als je niet echt een vervoersbehoefte hebt van zes of meer volwassenen. Met drie kinderen of kleinere kinderen ben je met een midi mpv naar keuze beter uit.
-2- Het interieur is ronduit saai. Grijze stoelen met een grijze middenconsole met grijze deurpanelen en een grijs plafond met grijze zonnekleppen met grijze ventilatie roosters.. Het dashboard is grijs de vloerbedekking en de vloermatten natuurlijk ook. De houtaccenten (echt hout!) die in mijn uitvoering aanwezig zijn maken me ook al niet vrolijk. Ik heb geprobeerd om de zaak op te vrolijken met knalblauwe vloermatten en zwarte stoelbeschermers maar al met al vindt ik een Espace of Lancia veel smaakvoller met verschillende kleuren en materiaalsoorten.
-3- Het oude model previa had van die handige bumpers rondom, dit model is duidelijk minder bestendig tegen slordig manoeuvreren.
-4- De dubbele schuifdeuren hebben een prijs. Bij rotondes, stoepjes en drempels merk je dat de carrosserie iets tordeert in de vorm van piepjes en kreuntjes. Waarschijnlijk niet erg maar doet een beetje afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.
-5- Probeer de stoelen er niet uit te nemen. Je tilt je een hernia en ik ze zijn moeilijk terug te plaatsen. Meestal gooi ik de stoelen plat en een mega beschermdeken over de rugleuningen. Het meeste krijg je er dan wel in. Voor het meenemen van een fiets haal ik 1 achter stoel los en leg deze op de andere stoel achterin. De fiets schuift dan zo naar binnen. Echt veilig is dat natuurlijk niet zo’n losse stoel achterin hoewel ik hem met een gordel zeker.
-6- Je kunt de navigatie niet bedienen tijden het rijden. Ik heb het opgelost door een extra schakelaar in te bouwen die de snelheidmeter onderbreekt. Je kunt hem dan instellen tijden het rijden. Na het instellen moet je de navi wel resetten door hem uit/aan te zetten.


Al met al ben ik erg tevreden met deze auto. Een goede tip voor mensen die een gebruikte mpv zoeken. Probeer wel een zespersoons diesel/benzine Sol of Executive te vinden, liefst met schuifdak en dubbele airco (standaard vanaf 2003). Als je dan uitgereden bent met de auto of de oudsten het huis uit zijn ontvang je er nog verrassend veel voor terug is mijn ervaring met oudere previa’s.

Km 186.000 Gekocht met verse APK 12.000,00 euro
Km 205.000 Groot onderhoud met distrbutieriem plus waterpomp 900,00 euro
Km.220.000 4 winterbanden (chinees) op stalen velgen 400,00
Km 228.000 APK klein onderhoud incl twee michelin banden 450,00.
(bedragen zijn afgerond)

14.7.2011

Ik heb hem nog! Vorige week sprong de km. stand naar 300.000, toch een mijlpaal wat mij betreft.

Qua storingen en defecten heb ik weinig opmerkingen.

- airco leiding naar achter doorgerot, vervangen en de airco moest weer gevuld
- banden en remblokken
- km. 290.000 Oranje lampje, turbo was versleten! dure grap, 900 euro

Die laatste reparatie was natuurlijk een tegenvaller. Ik kreeg wel een beloning in de vorm van een behoorlijke power boost met de gereviseerde turbo. Hij was toch geleidelijk aan iets vermogen kwijt geraakt en hij rijdt weer als vanouds.

Na de reparatie heb ik de previa weer helemaal schoongemaakt en gepoetst. Ook nog een parrot toegevoegd ipv de oude nokia houder.

Na 3 ton is algehele uiterlijke staat van de auto nog best wel redelijk.
kleine minpunten :
De stoel, met name de bestuurders stoel begint wat in te zakken. De pook begint slijtplekken te vertonen, veel steenslag op de vrij verticale motorkap en de lichtmetalen velgen zijn gecorrodeerd op een aantal plekken.

Omdat hij zo goed bevalt ga ik de previa nog een beetje verwennen door de kop te spuiten, de velgen te laten behandelen.
Ik zal dan wat foto's toevoegen.
Nog een andere pook met bestuurdersstoel en hij kan weer twee jaar mee.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.