Toyota MR2 2.0 GT-i (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MR2 2.0 GT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De MR2 is een betaalbare sportwagen: schitterende looks, middenmotor, achterwielaandrijving, targadak... En dat van een betrouwbaar merk als Toyota.
De MR2 heb ik gekocht als opvolger voor mijn Celica 1.8: ook een erg fijne auto, maar ik wilde meer: vooral vermogen, liefst turbo, en achter- of vierwielaandrijving. Daarnaast was ik al eerder gevallen voor de looks van deze tweede generatie MR2.
Door een MR2-rijdende kennis ben ik gewezen op dit turbo-exemplaar, en was direct verkocht. De auto is gefabriceerd in Japan, nieuw verkocht in de VS, en daarna ingevoerd in Europa. Standaard levert de Amerikaanse turbo uitvoering 204 PK en 280 Nm.
Inmiddels is dat toegenomen tot ongeveer 230 PK en 310 Nm. Hierdoor is de acceleratie van 0 tot 100 km/h tot onder de 6 seconden gedaald.
De MR2, en dan vooral de turbo, is wel een moeilijke auto. Bij het (te) hard insturen van een bocht onderstuurd, en bij het uitaccelereren uit een bocht overstuurd. De grenzen liggen vrij hoog, maar zijn erg smal: de auto geeft vrijwel geen waarschuwing, en wanneer de kont eenmaal begint te schuiven is dat zeer moeilijk te corrigeren. Wat wil je, met 58 procent van de ongeveer 1270 kilogram aan de achterkant. Vooral met nat weer is het oppassen geblazen.
Bij droog weer kan de auto daarentegen heerlijk uitgelaten worden, vooral bij zonnig weer, wanneer de targadaken eraf kunnen. Op die manier voelt de MR2 zich zeer thuis op bochtige provinciale wegen. Met het dak dicht is het ook een fijne snelwegauto, al is hij door het lage gewicht aan de voorkant wel ietwat zoekerig op hoge snelheid, en nemen het wind- en motorgeluid boven de 140 km/h stevig toe.
Plus:
- Uiterlijk.
- Rijeigenschappen (middenmotor, achterwielaangedreven!)
- Vermogen (turbo!)
- Uitrusting (ramen/spiegels/antenne elektrisch, airco, cruise control, targadak, ...)
- Tunebaarheid. Aan de turbomotor zijn veel aanpassingen mogelijk, en ook wat looks betreft is er redelijk wat te vinden voor de MR2.
Min:
- Benzineprijzen: 1 op 9 gemiddeld, maar bij doorrijden mag ik blij zijn als ik meer dan 300 kilometer haal op een tank. Om detonation te voorkomen uiteraard 98 tanken.
- Onderhoudsprijzen: door zijn leeftijd moet er zo nu en dan wat vervangen worden, en Toyota is niet de goedkoopste wat dat betreft. Sowieso is het onderhoud van een dergelijke sportwagen flink duurder dan een ’normale’ auto.
Tot slot nog de ’modlist’ op dit moment:
- Engine:
J-spec ceramic turbo
KO Racing downpipe
ATS Racing throttle body inlet
Twos R Us manual boostcontroller
EGR eliminated
Open air intake
Valve cover, turbo heat shield & various brackets coated
Varta Asia Dynamic battery
Estimated crank power: 230 HP @ 10 psi, 255 HP @ 14 psi
- Road Holding:
Pagid brake rotors & pads
Yokohama A510 tyres (rear)
40mm Intrax lowering
- Interior:
Pioneer headunit
Indiglo gauge faces
AutoMeter gauges (boost, oil temp & oil press)
- Exterior:
Clear corners
1998 spoiler (not yet mounted)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota MR2 1.8-16v VVT-i NL NAP
- 2000
- 60.738 km

Toyota MR2 1.8-16v VVT-i | Airco | Soft top en Hard top | Lage km stand |
- 2000
- 112.787 km

Toyota MR2 2.0 GTi 16v 156pk SW20 T-Bar Targa Elek.pakket Volledig origineel *NL auto* 99978km! *Distributieriem v.v.* 1 Eigenaar! Uniek
- 1991
- 99.978 km
Lezersreacties (0)
Reageren