Toyota MR2 1.8 16v VVT-i (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MR2 1.8 16v VVT-i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 149.500 km |
Zo goedkoop kan rijplezier zijn ...
- 142.000 km
In juni 2013 kocht ik deze roadster als tweede auto, voor de lol. Het is een zomerauto, van eind oktober tot begin maart stal ik de auto. Inmiddels heb ik er drie zomers van mogen genieten en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Het is een ongelooflijk fijn sturend en schakelend wagentje dat door z'n lage gewicht en goede gewichtsverdeling rijdt als een kart. Elke rit is een belevenis, maar de auto komt uiteraard pas goed tot z'n recht op bochtige bergweggetjes. Afgelopen weken in Duitsland en België was het weer genieten van het sublieme weggedrag.
Ik heb deze auto gekocht bij Verdel in Roelofarendsveen, een heel fijn bedrijf. Uiteindelijk heb ik 6.500 euro betaald. Voor dat bedrag is ook nog de corrosie van de velgen verwijderd.
Ik combineer deze auto met een Daihatsu YRV uit 2011, die tijdens de zomermaanden meestal stilstaat. Dit is goed te doen, want zowel de MR2 als de Dai kosten aan wegenbelasting en verzekering nog geen 45 euro per maand! De MR2 biedt voldoende comfort voor dagelijks gebruik. Ik rijd er van maart tot november elke dag mee naar mijn werk (70 km). De stoelen zitten goed, ook na een lange (vakantie)rit heb ik nergens last van.
Motor
De 1.8 vvti kende ik al uit de Celica die ik tussen 2005 en 2011 heb gereden. Anders dan dat ik vaak lees heb ik nooit olieproblemen gehad met deze motor. In de Celica heb ik 120.000 km gereden (van 55.000 naar 175.000). Ik heb nauwelijks iets hoeven bij te vullen. Ook in de MR2 geen horrorverhalen over olieverbruik. Hooguit een litertje op 10.000 km. De 143 pk zijn ruimschoots voldoende voor de 950 kg die de auto weegt. Als je 'm flink in de toeren houdt, is er veel koppel. De vvti heeft daarbij als voordeel dat je ook zuinig kunt rijden: blijf je onder de 3000 rpm, dan haal je 1 op 15.
Problemen
De enige grote reparatie die ik heb moeten laten uitvoeren is het vervangen van de sensor van de lambda sonde (400 euro).
Daarnaast is in het voorjaar de originele pvc-kap vervangen door een stoffen exemplaar dat goed bevalt: veel soepeler en het droogt veel sneller. Het was ook nodig, want de oude kap begon te scheuren en gaten te vertonen. Meer dan een reparatie zie ik de 1200 euro voor de nieuwe kap als een investering in m'n young-timer.
Net als de Celica is de MR2 100% trillings- en storingsvrij. De kwaliteit van deze auto spat ervan af. Je merkt aan alles dat de MR2 volgens de hoogste kwaliteitsnormen volledig in Japan is geproduceerd.
Kap
De constructie van de kap is fenomenaal slim. Binnen vijf seconden heb ik de kap open. Sluiten gaat zelfs nog makkelijker, want daarvoor hoef je niet eens uit te stappen. Ondanks de slijtagesporen die op de oude pvc-kap te zien waren, is er ook toen geen druppel regen naar binnengekomen. Alle rubbers zijn ook na 13 jaar nog soepel.
Kleur
Liever had ik de MR2 in een ander kleurtje gehad, maar volgens mij drukte deze kleur de prijs. Alle andere MR2's die ik in 2013 bekeek, met een vergelijkbare km stand en leeftijd, waren meteen 1.500 tot 2.000 euro duurder. Ik heb het geel maar op de koop toegenomen. Uiteindelijk maakt het de auto nog meer bijzonder. Naar mijn idee zijn er maar een handvol andere gele MR2's in Nederland.
Samenvattend: voor iedereen die van autorijden en van de zon houdt maar ook een beperkt budget heeft, is dit een ideale auto. Ik ben niet van plan om mijn MR2 ooit nog te verkopen. Misschien alleen als er een Honda S2000 voor in de plaats komt ...
++
schakelen / sturen - rijbeleving
kapconstructie
achterwielaandrijving
kosten
bekijks
--
bagageruimte
bekijks
update
- 145.000 km
De afgelopen maanden heb ik nog 3000 km zonder problemen gereden. (Alleen een half litertje olie toegevoegd.) Tot afgelopen dinsdag (met de verwarming aan) nog open gereden! Volgend weekend breng ik de MR2 weg voor een welverdiende winterslaap.
Probleemloos 4.000 km naar en door Italië
- 149.500 km
Nadat ik het gele monstertje eind maart uit de stalling had gehaald en hij voor 330 euro beurt en APK had gehad, was het de afgelopen weken genieten geblazen op vakantie in Italië. Even schrikken op een berg in de Apennijnen, want het beruchte oranje motormanagementlampje ging aan ... Maar aan de auto was niets te merken, dus in overleg met onze garagist zijn we rustig doorgereden. In Nederland bleek het te gaan om een storing in de katalysator, maar de uitlaatgassen bleken bij controle goed en het lampje blijft na de reset gewoon uit. Waarschijnlijk wat vuil in het mengsel waar de computer op aansloeg. Verder: helemaal niets! Pas in Nederland heb ik een litertje olie bijgevuld. Waar toch die horrorverhalen over het olieverbruik van deze motor vandaan komen? Dit is nu m'n tweede 1.8 vvti (na zes jaar in de Celica) en ik kan alleen maar zeggen: wat een heerlijke, probleemloze motor. De komende tijd gebruik ik de MR2 weer vrijwel dagelijks voor woon-werkverkeer. Sinds ik vorig jaar een nieuwe, soepele stoffen kap heb laten monteren, kan ik bij zeer mooi weer om 7 uur 's ochtends al open rijden: heerlijk!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.