Toyota MR2 1.8 16v VVT-i (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MR2 1.8 16v VVT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 245.000 km |
KM-stand laatst | 251.000 km |
Toyota MR2, Leuk speelgoed!
- 251.000 km
De Toyota MR2, Top!
Dit is niet mijn eerste MR2 ZZW30, ik heb er in 2014 ook een gehad. Dat ik er weer een terug heb genomen zegt genoeg.
Ooit jaren geleden, ben ik het bewustzijn achter het stuur verloren achter het stuur en met een snelheid van 30km/u tegen een paal beland. Mijn portier was geblokkeerd door een paal en omdat ik bijna 2 meter ben, konden ze mij niet via de andere portier veilig uit de auto krijgen. Hierdoor hebben ze het dak (toenmalige Mazda MX-3) open moeten knippen. Sindsdien heb ik besloten om cabrio te gaan rijden, mocht het nog eens voorvallen, dan kunnen ze op z’n minst het dak open doen.
Ik ben toen MG gaan rijden, waaronder 2 F’jes en één TF. Leuke auto’s, middenmoter en kofferbak. Maar na een aantal jaren en een aantal koppakkingen verder, was ik er wel klaar mee. Vooral voor de VVC is de koppakking een dure grap.
Ik studeerde nog en een auto was geen must en al helemaal geen praktische auto, alleen het geld voor reparaties was wel een dingetje. Ik doe heel veel zelf, maar het houd ergens op. Nadat ik mijn laatste MG weg had gedaan en mijn weg verder ging in het OV, kwam ik per toeval een MR2 ZZW30 uit 2000 tegen voor een prikkie. Ik ben meteen gaan kijken en kwam terug met een rode MR2. Deze was uitgerust met leren bekleding en een after market set vleugeldeuren (niet mijn ding). Ik heb er een jaar zonder problemen in gereden, tot dat ik hem weg deed voor een “praktischere” auto, een Fiat Grande Punto. Tegenwoordig is die plek vervuld door een Blauwe CHR.
De MR2, 950 Kg, dat houd in dat hij laag in wegenbelasting zit. 141pk in combinatie met het lage gewicht en het strakke onderstel, maakt het een leuke speelse auto die als een kart op de weg zit. Verwacht geen top prestaties, maar in het bochtenwerk is het een erg leuke speelse auto met weinig roll.
Nadat ik de MR2 al een paar jaar achter me had gelaten, begon het wel weer te kriebelen. Deze keer puur voor erbij, voor de fun, niet dat mijn vorige MR2 echt een daily was met mijn studentenreispakket. Een voordeel van deze auto’s is dat het een Toyota is en dat er ruim aanbod is van onderdelen die niet het einde kosten.
De auto
Ik stuitte op een advertentie welke al een erg lange tijd online stond, het was een MR2 met wat werk en behoorlijk wat op de teller. De vorige eigenaar had er een bodykit op gezet alleen zag de tijd niet meer om deze af te maken. Zolang de body zelf goed is was het overwegen wel waard. Ik heb de auto voor een goede deal kunnen krijgen.
Ik kwam thuis met een blauwe MR2 uit 2000, verlaagd met andere veren, er zat een onafgemaakte JDL bodykit op, een TRD stage 1 spoiler, Cobra dual sportuitlaat en wat chromen trim stukken op. Verder was die origineel met zwart lederen interieur, stoelverwarming en airco. De origineel Duitse auto had 245K op de teller, het onderblok zou met 160k vervangen zijn geweest. Verder rijdt de auto prima en waren er geen complicaties.
Een bekend euvel bij deze auto is het oliegebruik. De schuld wordt gelegd bij de katalysatorstukken die in het spruitstuk zitten, deze zouden afbrokkelen en de cilinders ingezogen worden met alle gevolgen van dien. Hier zou het onderblok al eens vervangen zijn en de huidige spruitstuk was ontdaan van de katalysator stukken.
De MR2, totaal niet praktisch. Er zit vrijwel geen opbergruimte in, door de middenmoter is er geen plek voor een kofferbak. Je hebt achter de stoelen een opberg vak, welke je kan bereiken door twee kleppen achter elke stoel één. Hier passen twee kleine weekendtassen in en niet veel meer. Onder de motorkap (waar geen motor zit) bevindt zich een opberg vak met het reservewiel en gereedschap. Zou je deze er uit halen, dan zou je hier nog een tas kunnen opbergen. De auto is dus geschikt voor een klein weekendje weg met z’n tweeën. In de auto zelf heb je bovenop het dashboard en klein kastje, welke geschikt is voor je zonnebril en ander klein spul. Bij de bijrijder bevindt zich een grotere dasboardkast, deze is met de sleutel af te sluiten. Hierin bevindt zich tevens de hendel om de motorkap te openen.
Met mijn 2 meter zit ik niet heel erg ruim in de auto, hoofdruimte heb ik genoeg (ook met dak dicht). Mijn linkerbeen heeft het iets lastiger, deze heeft niet veel ruimte door de deurhendel. Voor de rest zit ik toch best prima, voor korte ritten dan. De MR2 is uitgevoerd met een verlaging set, andere dempers en veren, hierdoor is de auto lager en stugger geworden. Het is niet te vergelijken met een originele, de vorige MR2 die ik had was daarin origineel en daarmee kon ik normaal drempels over.
Het dak is erg praktisch en slim bedacht. Het is een kunststof dak met een glazen ruit en verwarming. Dat is zo veel beter dan verschillende andere merken welke een kunststof achterruit hebben, deze worden snel dof en scheuren makkelijk bij koude weersomstandigheden. Het dak vouwt zich achter de stoelen. Deze dekt zichzelf en ziet er meteen strak uit, hierdoor heb je geen tonneau cover nodig. Vanuit de auto kan je het dak ook in een keer (binnen 5 seconden) dicht trekken en met de twee haken zit ie meteen dicht.
Er zit een andere radio in, maar nog wel de originele speakers en zelfs de elektrisch antenne werkt nog. Alleen aan de radio heb je vrij weinig, met open dak heb je te veel windgeluiden en met een dicht dak heb je dat boven de 80km/u. In de praktijk gebruik ik de radio dus vrijwel nooit.
Er zit een RVS Cobra dual sportuitlaat onder, deze klinkt erg goed. Ik had op mijn vorige MR2 een Remus dual uitlaat onder de auto en die was iets bescheidener. Ik heb er zelf een K&N open luchtfilter op gezet en de katalysator vervangen (Niet APK geschikt). Hierdoor klinkt hij erg rauw.
De bodykit heb ik zelf uiteindelijk afgemaakt en gespoten in de originele kleur om de rest van de auto te matchen. Hoewel het niet mijn eerste keuze zou zijn geweest, staat het hem toch erg goed. De TRD stage 1 spoiler vond ik alleen niet erg mooi, maar als ik deze weg zou laten, dan zou ik 5 gaten in de klep houden en heb dus besloten de spoiler te modificeren.
Het rijden
De auto heeft 141 pk, dat zorgt er voor dat hij binnen 8 seconden op de 100 zit, het is rap, maar niet echt snel. Ik vindt persoonlijk het gasrespons vanuit stilstand erg traag, maar in de hoge toeren pakt hij wel lekker op. Het is ook een VVT, die houd wel van een paar duizend toeren.
Ik heb de auto een paar keer op het circuit mogen berijden met vrij rijden dagen. Op het rechte stuk heb je het gevoel door echt nog wel 100 pk te missen, maar met de bochten komt hij helemaal tot z’n recht. Hij stuurt heerlijk strak en je hebt daadwerkelijk het idee dat je op de weg plakt.
Het verbruik is zo zuinig als je rechtervoet zwaar is. Ik rijdt er gemiddeld 1 op 10 mee, maar ik heb de auto ook niet voor zijn zuinigheid.
Ik ben langzaam iets anders aan het voorbereiden. Een gebruikelijke swab is de 2ZZ-GE uit de T-sport met 192 pk, hiermee zou de MR2 meer tot zijn recht mee moeten komen.
Het is voor mij echt speelgoed, een hebbe dingetje voor erbij, daarom kijk ik er heel anders tegen aan. Als dagelijks vervoersmiddel naar het werk (75km) is het voor mij niet geschikt, maar met mooie zomerse dagen wil ik hem toch wel een keertje mee pakken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.