Toyota Corolla Wagon 2.0 D4-D 90 Linea Sol (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Wagon 2.0 D4-D 90 Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 221.000 km |
- 221.000 km
Inmiddels zo'n 70.000 kilometer met de auto gereden, ruim voldoende ervaring voor een review.
Deze auto aangeschaft omdat mijn vorige auto op leeftijd raakte en ik meer kilometers ging maken. Een diesel stond dus op de verlanglijst. Ook had ik geen zin in telkens de probleempjes die de vorige auto (Passat) had. Aangezien ik goede ervaringen heb gehad met Toyota's ben ik voor een Corolla Wagon gaan zoeken.
Bij een handelaar stond dit exemplaar al een tijd te koop. Denk dat dit kwam doordat er aan de buitenkant wat gebruikerssporen zaten. Het interieur was echter nog erg netjes en ook reed de auto goed. 6 maanden garantie en een goede deal deden de rest.
Ik heb nooit spijt gehad van deze aankoop, heb de auto wel inmiddels ingeruild voor een Verso 2.2 D-Cat omdat ik meer ruimte en snelheid wilde.
Over het rijden:
Op zich is de Corolla best een fijne auto om te rijden. Hij stuurt lekker zwaar en schakelt precies. Wegligging is ook redelijk strak, al merk je bij een snelle bocht wel dat de auto rechtdooor wil. De dieselmotor heeft 'maar' 90 pk, maar komt tot ca. 130 km per uur goed mee, voornamelijk door het koppel van 215nm. Bovenin de toeren merk je dat je vermogen te kort komt en dat merk je in de praktijk op de snelweg op hoger tempo. De motor is wel vrij rumoerig in vergelijk met nieuwere auto's. Het enige grote minpunt vind ik zelf de zitpositie. Het stuur is niet in diepte verstelbaar waardoor je nooit echt lekker zit.
In- en exterieur
Tja, het is een echte grijze muis vinden de meesten. Zelf vind ik de auto best tijdloos qua ontwerp, maar ik geef toe dat lichtgrijs niet de beste kleur voor deze auto is. Het interieur is ook vrij saai. De sol-uitvoering heeft gelukkig nog een alu-look middendeel van het dashboard waar de klimaatregeling in zit. Verder was het voor die tijd de meest luxe uitvoering met o.a. 4 elektrische ramen, leren stuur en pookknop, Optitron meters en velours bekleding. Zelfs navigatie ontbreekt niet (TNS310), het is zelfs een perfect systeem ondanks het wat ouderwetse scherm!
Gebruik:
Auto kwam uit de lease, dus al het onderhoud is bijgehouden. Geen bijzonderheden op dat gebied.
In de periode dat ik de auto in bezit had is hij trouw elke 15.000 km naar de garage gegaan. Geen schokkende dingen, maar ik vond de auto relatief duur in het onderhoud. Vooral als er onderdelen vervangen moeten worden blijkt dat Toyota onderdelen aardig aan de prijs zijn.
Het enige dat 'kapot' is gegaan is de startmotor. Deze werd steeds slechter en daarom besloten preventief te laten vervangen. Dan merk je weer dat het Toyota is: maarliefst bijna 400 euro kost zo'n grap...
Onder garantie de raamrubbers vervangen bij de voorportieren. Schijnt een meer voorkomend probleem te zijn.
Gedurende de gehele periode van bezit hoorde ik af en toe een 'huilend' geluid bijv. in bochten of na hard remmen of optrekken. Vervangen van multiriemen, distributieriem, filters etc. heeft niets geholpen. Na vervangen distributieriem is het wat zachter geworden. Vreemd, maar blijkbaar niets ernstigs. Auto kent nauwelijks olieverbruik. Enige keer dat bijgevuld moest worden was na een zware vakantierit in de bergen met volle bepakking.
kort overzicht:
175.000: kleine beurt
183.000: apk, multiriemen laten vervangen
190.000: grote beurt, distributieriem etc.
195.000: startmotor
205.000: kleine beurt en apk, gloeibougies, remschijven en blokken
220.000: grote beurt
Qua brandstofverbruik is de fabrieksopgave vrij makkelijk te halen en zelfs beter te scoren (is tegenwoordig wel anders...). In de praktijk rij ik 1 op 17 tot 1 op 18. Bij echt hard rijden en bijv. in de bergen ben ik weleens op 1 op 15 uitgekomen. Bij het toepassen van 'het nieuwe rijden' is bijna 1 op 20 haalbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren